Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:11

delvira schreef:
lizet_lara schreef:
jaa, je moet je kinderen tot hun 18de beschermen voor de grote boze buitenwereld en dan mogen ze legaal en dan gaan ze helemaal los. dat is de oplossing :+
de mensen bij wie hun ouders het strengst zijn doen het stiekem. en dan kom je als ouder er achter dat jou kind al 2 jaar aan de pillen\wiet\alcohol zit, zo streng zijn dat ze je niks meer durven te vertellen.
mijn ouders weten het en maken er geen probleem van, hierdoor durf ik ze gewoon te vertellen wat ik heb gedaan en word ik vaak verzocht om voorzichtig te zijn.

weet niet of dit n.a.v van mij reactie is, maar even vooropgesteld, ik ben geen strenge moeder, en ga een gesprek over drugs zeker niet uit de weg. Daarom mag ik mijn kinderen wel wijzen op de gevaren.
Ik heb nooit gerookt en hiet niet gemist, nooit geblowd en ook nooit gemist, en ja ik drink wel eens een wijntje..

Neemt niet weg dat ik geen voorstander ben van softdrugs etc....omdat ik zoals eerder gezegd heb gezien waar misbruik toe kan leiden....

Alcohol is ook drugs, af en toe een wijntje is imo hetzelfde als af en toe een teugje met vrienden ;)

delvira

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:13

daar is dan de mening over verdeeld, maar dat mag toch???? prima als jij geniet van je teugje.. dat doe ik van mijn slokje.....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:20

Ik vraag me dan wel af hoe je zo zeker weet dat je ermee kan stoppen? Niet verwijtend bedoeld op welke manier dan ook, maar dat zegt bijna iedereen die ergens verslaafd aan is... Wanneer ga je van recreatief gebruik naar verslaafd zijn, hoe duidelijk zijn die lijnen? (dat denk ik overigens ook van mensen die iedere dag een glas wijn/bier bij het eten drinken)

In mijn vriendengroep blowt bijvoorbeeld niemand, slikt niemand pillen en andere drugs is ook niet aan de orde, alleen 2 jongens die als aanhang bij de groep gekomen zijn roken af en toe. Ook van mijn vriendinnen van de middelbare school blowt niemand, roken ook niet, ook geen pillen etc. Op dat gebied saai te noemen misschien, maar daar houd ik dan wel van.

De mensen die ik ken die wel blowden, hebben allemaal een omweg genomen om te komen waar ze wilden zijn. Schooljaren vergooid, omdat ze door het blowen/de pilletjes niet aan leren toekwamen. Hoop gedoe thuis. etc. Heb ook wel psychische problemen gezien door het blowen (van dichtbij, maar dus geen vriendinnen)

Mij is nooit letterlijk verteld dat ik niets mocht proberen, maar er is ook zeker niet gezegd dat het wel mocht en het is me al helemaal niet aangeboden. Ook geen slokje bier/wijn/wat dan ook.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:47

xSlvna Moest jij enig idee hebben van het mechanisme van verslaving en de werking van je hersenen hieromtrent, zou je verslaafden nooit zonder meer afstempelen als "zwakkelingen". Ga je dus daar maar eerst even over inlezen voor je zulke dingen roept.
Daarenboven beschreef men al vaak in de wetenschappelijke literatuur dat cannabis de kans op psychoses verhoogt, bij mensen met een aanleg voor psychoses. En hierdoor vormt cannabis dus wel degelijk een trigger en is niet "gewoon toevallig aanwezig" zoals jij meent. Het is daarmee niet gezegd dat die personen zonder cannabisgebruik geen psychose zouden ontwikkelen, maar wel is het zo dat cannabis de psychoses ofwel sneller, ofwel heftiger tot uiting laat komen. Of cannabis ook bij minder gevoelige personen psychoses kan triggeren is nog omstreden, dus dat laat ik in het midden.

Bronnen zijn onder meer:

Kuepper, van Winkel, Henquet. (2013). Cannabis use and the risk of psychotic disorders. Tijdschrift voor Psychiatrie, 55 (11), 867-72.

Coscas, Benyamina, Reynaud, Karila (2013). Psychiatric complications of cannabis use. La revue du praticien, 63 (10), 1426-8.

Davis, Compton, Wang, Levin, Blanco (2013). Association between cannabis use, psychosis, and schizotypal personality disorder: findings from the National Epidemiologic Survey on Alcohol and Related Conditions. Schizophrenia Research, 151 (1-3), 197-202.

etc. Dit heb ik even in twee minuutjes opgezocht dus je kan je voorstellen dat hierover tal van onderzoeken bestaan. Dit zijn overigens A1 publicaties, dus niet zomaar wat bijeengeraapt van Google.

lilydj schreef:
Ik snap om heel eerlijk te zijn niet wat mensen het probleem vinden van wiet, (als je het met mate gebruikt)

Drank is veel gevaarlijker dan wiet, het is verslavender en het is schadelijker en er zijn pas 2 mensen op de hele wereld overleden aan wiet, ik weet niet hoeveel dat er bij alcohol zijn maar dat zijn er echt veel meer.

Mijn vader blowed al ruim 30 jaar, er is niks met hem aan de hand.
Mijn ma is vorig jaar overleden door drank.

En dit is een vergelijking die niet helemaal juist is. Ik zal even een voorbeeldje geven.
- Mijn opa is 90 jaar en is een verstokte kettingroker, maar hij is kerngezond. Dus roken is echt niet ongezond.
- Mijn tante is 50 jaar en heeft longkanker, maar ze heeft nooit gerookt. Dus longkanker wordt niet veroorzaakt door roken.

Dit zijn gelijkaardige vergelijkingen als die je zelf maakt. Ik vind het heel erg dat je moeder gestorven is door alcohol. Alleen is het niet omdat je vader wiet rookt en hij wel gezond is dat wiet plots ongevaarlijk is. Let op, ik ontken niet dat ik vind dat de gevaren van alcohol zwaar worden onderschat en alcohol is imo een harddrug. Inderdaad ook heel verslavend! Maar het is niet zo dat dat cannabis ongevaarlijk maakt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:54

Patsab schreef:
Ik zou zelf een hartig woordje spreken als dat de moeder van een vriend of vriendin zou zijn ( als ze dit zou doen bij mijn dochter of zoon)
Is ze helemaal betoeterd -O-

Ben geen heilige maar zou toch zeker niet de vrienden van mijn kind aanmoedigen om lekker een joint te roken zodat de kaasfondue er lekker ingaat _-:(

:D ...moest zo lachen om jouw stukje maar je hebt wel gelijk.

Ik denk dat verbieden geen zin heeft maar het promoten gaat mij ook wel te ver.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:37

Ik vind dit een erg interessant topic, heb hem helemaal doorgelezen en kan me in elke reactie wel een beetje vinden.
Zelf ben ik in een 'goed' milieu opgevoed, beide ouders in de zorg, nooit foute vrienden etc. gehad. Ben behoorlijk vrij opgevoed, mag soms een wijntje bij het eten vanaf m'n 15e ongeveer. Nu ik het thuis afentoe mag, heb ik minder behoefte om helemaal los te gaan qua alcohol als mijn ouders er niet bij zijn. Ik heb ook altijd gezegd dat ik bang was om de controle te verliezen bij drugsgebruik, tot opluchting van mijn ouders.
In de 2e klas begon ik echter heel erg nieuwsgierig te worden. Misschien door mij muzieksmaak (dancemuziek) of verhalen van vrienden. Ben nu bijna 17, en ik heb begin dit jaar voor het eerst XTC gebruikt (volledig volgens de spelregels qua dosering etc.) Dat was een ervaring die ik iedereen toewens. Was zo onder de indruk dat ik het mijn ouders meteen heb verteld, ze waren er natuurlijk niet blij mee maar wel heel blij dat ik ze zo goed vertrouwde dat ik het heb verteld, en ik ben blij dat ik daarom zo 'opgevoed' ben. Ik zie nu juist in waarom het een harddrug word genoemd, en als ik het over zou doen zou ik nog een paar jaartjes wachten. Ik heb echter zeker geen spijt, als ik wat ouder ben gaat er ook met psychedelica geëxperimenteerd worden, en de meningen van anderen gaan hier niks aan veranderen :)

Ik wil het liefst open tegen iedereen zijn hierover, maar helaas licht er (een begrijpelijk) taboe op drugs. Met recreatief, sporadisch drugsgebruik is imo weinig mis mee. Er zijn zelfs mensen waarop drugs (vooral psychedelica) een positief effect hebben. Sommige mensen zijn zo hypocriet, zich wel elk weekend lamzuipen, maar eens per 4 maanden harddrugs of een joint afentoe, meteen een verslaafde junk. Dat vind ik echt heel jammer. Ik zou 100x liever bij een feest zijn met alleen maar mensen onder invloed van XTC dan agressieve dronken mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:06

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen maar wil er toch wel even op reageren omdat ik het een zeer interessant onderwerp vind. Ik vind het grappig dat hier voornamelijk gepraat wordt over een jointje op zijn tijd roken als drugs.

Mijn ouders zijn er altijd vrij makkelijk mee geweest. Ik ben nooit echt een groot experimenteel wonder geweest toen ik wat jonger was, toen ik 15 werd kreeg ik mijn eerste wijntje van mijn ouders voorgeschoteld. Had daarvoor natuurlijk wel al slokjes geproefd, maar nog nooit echt een heel glas. Zij hebben toen iets vrij normaals gemaakt van alcohol drinken. Niet dat ik dagelijks een glas wijn kreeg bij het eten, maar op speciale gelegenheden of als we uit eten gingen mocht ik er ook gewoon eentje meedrinken. Wel hebben ze altijd stop gezegd, dus na twee wijntjes was het afgelopen. Dat is nu overigens nog steeds zo als ik thuis kom. Ze vinden het helemaal leuk en prima als ik een wijntje meedrink maar het wordt niet gewaardeerd als ik ga proberen dronken te worden bij mijn ouders op te bank. Natuurlijk wordt het wel eens wat gezelliger dan twee wijntjes, maar op een gegeven moment is het gewoon 'nou Em, zullen we even over gaan op het water?'.

Ik heb tot kortgeleden nooit zo heel open met mijn ouders gesproken over drugs. Nou ja, jointjes dan. Ik weet dat ze er niet per se iets op tegen hebben, had op verjaardagen regelmatig vrienden die in de tuin even een jointje aanstaken en de pleuris brak dan absoluut nooit uit. Ze vonden het altijd wel prima, zolang ik er open over was en niet tegen ze ging liegen.

Veel ouders zijn ook niet blind, die weten ook dondersgoed dat het nou eenmaal weer helemaal 'hot' is op dit moment om jointjes te roken en dat veel jongeren ermee in aanraking komen. Hoe harder je roept dat het absoluut verboden is, hoe sterker de neiging is (vooral bij pubers) om het vooral lekker te gaan doen. Mijn ouders hebben het nooit aangemoedigd, maar ze hebben het ook nooit met sterke woorden afgekeurd of verboden.

Ondertussen ben ik op de leeftijd waarop, als ik daar zin in heb, ik bij mijn ouders in de tuin een jointje aansteek. Vinden ze ook totaal geen probleem, maar ze gaan nou niet kaasfondue voor me staan koken omdat ik dan zo lekker kan eten met mijn vreetkick :+ Naar de coffeeshop gaan zouden ze ook niet doen. Ze spreken er met mijn zusje wel een stuk vrijer over dan ze met mij gedaan hebben, maar ook daar is het hetzelfde. Ze laten weten dat ze het afkeuren tot ze op een leeftijd is waarop ze verantwoordelijk genoeg is om ermee om te gaan (geen vastgestelde leeftijd maar zowel mijn zusje als ik hebben dondersgoed door wanneer de tijd is om dat soort balletjes op te gaan gooien bij mijn ouders), maar dat ze er daarna voor open staan. Ik verkondig ook wel eens gewoon aan mijn ouders dat ik wel trek heb in een joint en dat ik er wel een zou willen opsteken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro eigen mening en als mensen er niet zo in staan moeten ze dat vooral zelf weten. Ik heb wel een redelijk goed begrip van hoe het puberbrein werkt (ben er zelf tot vorig jaar oid eentje geweest) en weet als geen ander dat hoe harder iemand naar je roept dat je iets niet mag of dat het verboden is, hoe sterker de behoefte is om het toch stiekem te gaan proberen. Lijkt mij dat je als ouder liever hebt dat je kind er eerlijk over is en vertelt wat er aan de hand is dan stiekem achter je rug om allerlei dingen te gaan doen.

Wij hebben altijd de regel meegekregen; doe wat je niet laten kan, maar wees er gewoon open over. Als ik ging stappen en ik kwam midden in de nacht straalbezopen thuis hadden mijn ouders dat echt wel door, maar riepen ze me gewoon uit bed om 10 uur om mee te komen ontbijten. Dan was het wel weer genoeg geweest - wie z'n billen brandt moet immers gewoon op de blaren gaan zitten. Ze verzorgden mij echt niet als ik een kater had, maar ze konden het wel altijd op prijs stellen als ik van tevoren eerlijk vertelde wat ik ging doen. Indrinken bij een vriend en dan de stad in. Heb drie keer de vraag gehad of ik dan dronken ging worden en heb toen ook heel eerlijk gezegd dat dat waarschijnlijk wel het geval zou zijn. Nou, prima, dan wisten ze waar ze me konden vinden als ik mijn telefoon niet opnam en hoefde ik niet tegen ze te liegen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:23

Ben ik de enige die het volstrekt idioot vind je kind op 15-jarige leeftijd drank aan bieden? Waar ben je dan mee bezig als ouder zijnde? Geld de wet dan ineens thuisniet meer? Is jouw kind uitgezonderd? Tast het de hersenen van jouw kind niet aan?

Ik zal dat nooit begrijpen. Alcohol is niet nodig, alcohol is geen levensbehoefte en alcohol richt schade aan en ik vind het echt belachelijk dat bij je 15 jarige kind naar binnen te gieten.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:40

Heb even snel het topic gelezen en ben het toch niet helemaal eens met alles wat er hier gezegd wordt. Voorbeeld:

Brainless schreef:
Wiet is verslavend, voor iedereen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben zelf 17 en heb een aantal keer wiet gerookt, maar ben er echt niet verslaafd aan. Ik vind het niet lekker genoeg om het vaker te doen en heb er ook geen behoefte aan, nooit gehad. Hetzelfde bij alcohol, pillen en sigaretten. Sinds mijn 15e rook ik af en toe op feestjes, met uitgaan en op vakantie bijvoorbeeld. Maar thuis en op school doe ik het niet en ik kan ook makkelijk een paar weken zonder te roken.

Ik ben nu 17. 4 maanden geleden voor het eerst XTC gebruikt, en nee niet in een keer drie pillen op een avond, maar een halve verdeeld over een aardig lange nacht. Afgelopen weekend voor de tweede keer gedaan en nu een hele verdeeld over de dag (van 3 tot 11 ongeveer). Ja, ik vind het gevoel dat ik er van krijg chill en ik kan er lekker opgaan, maar dit betekent niet dat ik niet meer kan feesten zonder te gebruiken. Bovendien weet ik wat ik krijg, wat ik moet doen als iets mis gaat met een van mijn vriendinnen of als het niet goed voelt.

Qua alcohol, mijn eerste biertje/wijntje dronk ik op mijn 14e denk ik. Gewoon heel af en toe, want uitgaan deed ik nog niet. Mijn ouders hebben het me nooit echt verboden, zolang ik niet elk weekend dronken thuis kwam, wat dus ook niet het geval was en nog steeds niet gebeurt. Ik heb één keer gehad dat mijn moeder me moest komen halen omdat ik zo dronken was, en daar heb ik van geleerd want het is bij die ene keer gebleven. Dat was overigens toen ik 15 of 16 was. Natuurlijk moedigen mijn ouders het alcoholgebruik niet aan, maar ze snappen het wel en ze hebben het zelf ook gedaan op mijn leeftijd.

Mijn ouders zijn altijd redelijk vrij geweest wat betreft alcohol en ze weten dat ze het me niet kunnen verbieden. Zolang ik er geen misbruik van maak vinden ze het prima. De drugs weten ze niet, en dat zullen ze ook zeker niet goedkeuren. Mijn zus weet het wel, doet het zelf ook af en toe. Ik vind zeker dat ik mezelf in de hand heb en dat ik stop kan zeggen als ik merk dat het te ver gaat. Maar zoals het nu gaat, gaat het naar mijn zin. Ik kan nog steeds feesten zonder drugs of alcohol maar het maakt het gewoon net wat leuker.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:46

Heb niet alles mee gelezen :) Maar ik heb een zoon, die is nu nog maar 2,5. Maar als hij ouder is en elk weekend bezopen thuis komt, of denkt drugs te kunnen gebruiken heb die wel een groot probleem... Drugs ben ik absoluut tegen, ook tegen t roken van wiet etc. Alcohol zou dan dan wel mogen, mits op de fiets naar huis met een groep of ik haal m op van mijn part. Maar helemaal bezopen thuiskomen elk weekend nee, dan moeten we eens even praten...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:02

Mioux schreef:
Heb niet alles mee gelezen :) Maar ik heb een zoon, die is nu nog maar 2,5. Maar als hij ouder is en elk weekend bezopen thuis komt, of denkt drugs te kunnen gebruiken heb die wel een groot probleem... Drugs ben ik absoluut tegen, ook tegen t roken van wiet etc. Alcohol zou dan dan wel mogen, mits op de fiets naar huis met een groep of ik haal m op van mijn part. Maar helemaal bezopen thuiskomen elk weekend nee, dan moeten we eens even praten...

Waarom ben je absoluut tegen het roken van wiet maar vind je alcohol wel oké? :)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:10

Heb niet het hele topic gelezen, maar het valt mij wel op dat veel (aanstaande) ouders het niet erg zouden vinden, als hun kind later drinkt, maar wél als het gaat blowen (of harddrugs gaat gebruiken).

Harddrugs heb ik sowieso niks mee, maar blowen doe ik regelmatig. Ik kan stoppen wanneer ik wil en het is dan ook zeker geen dagelijks ritueel voor mij. Ik heb periodes, zo blow ik de ene keer 2 weken achter elkaar en dan 4 weken weer niet. Ik doe het vooral om te ontspannen en om gedachtes los te laten, ook voor het slapen gaan neem ik vaak een paar trekjes. Zo kan ik heerlijk slapen, zonder dat ik de hele nacht loop te piekeren. Ik wilde nl geen medicijnen voor het slapen. Ik hoef niet stoned van de medicijnen te worden, met die rare bijwerkingen en weet ik het wat.

Tuurlijk, je kan van wiet soms naar worden, maar dat ligt echt aan de wiet of hasj wat je rookt.

Mijn ouders hebben nooit moeilijk gedaan over het normale roken, alleen waren ze teleurgesteld dat ik het niet eerlijk verteld had. Ze weten dat ik ook heb geblowd en mijn moeder zag het liever niet als wel, maar heb ook de rede verteld WAAROM ik blow. Na die uitleg snapte ze het wel en ze weet zelf ook wel dat ik mijn werk e.d er niet voor laat liggen.

Ik zal later ook open en eerlijk zijn tegen mijn kinderen, mochten ze toch nieuwschierig zijn.
Verbieden heeft geen zin, maar ik zal wel duidelijk maken dat het niet de bedoeling is, dat ze denken lang leve de lol, hele dagen stoned zijn en school/werk e.d links laten liggen voor een pretstokkie.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:20

https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... ontwikkeld

Mijn zoon is nu bijna 16, en die rookt niet, drinkt niet. Naast ons huis staan een aantal jongeren bijna elke dag wel te blowen (niet pal, anders zat ik nog in die stank ook) dus het is niet dat hij zwaar beschermd opgevoed wordt ofzo.

Marit: ik ben t dus ook volledig met je eens, zeker als je bovenstaande links op Google gaat lezen, het brein is nog lang niet uitontwikkeld, en zeker op puberleeftijd is je frontale cortex (waarmee je oa risico's inschat en lange termijn planning ed) nog niet klaar. Dus op die leeftijd kán je domweg geen goede beslissingen nemen daarover. Gewoon niet doen dus.

Sharoontje, ik heb écht geen wiet nodig hoor om te stoppen met piekeren, en ik kan ook heel goed piekeren. Ik heb daar medicijnen voor waarvan ik écht geen zombie wordt, sterker nog, ik ben heel wat helderder dan die jongeren naast ons huis vol met wiet.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:38

Wiet word voor veel mensen ook voorgeschreven als zij veel last hebben van stress Breghje, het komt dus wel vaak voor. Ook is het in vergelijking met veel medicijnen een stuk milder en niet schadelijk voor lever en dergelijke. Ook is er nog nooit iemand overleden aan wiet en ook is het niet echt schadelijk. Mits je het inderdaad af en toe eens doet en niet in grote hoeveelheden.

Ik zou later liever hebben dat mijn kind af en toe een jointje rookt dan dat hij drinkt. Dan heb ik het overigens niet over kinderen jonger dan 18. Voor je hersenen is het namelijk in de groei, net als alcohol zeer schadelijk. Maar als ik erachter zou komen is een goed gesprek altijd op zijn plaats :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:39

Ik hoop dat onze zoon genoeg verantwoordelijkheid heeft om er niet aan te beginnen.
Zelf ook 1 x een sigaret geprobeerd en erachter gekomen dat het ranzig is. Sorry maar ik vind het raar om er daarna nog 1 te nemen omdat zogenaamde vrienden roken .... ik had ook vrienden die rookten, maar het was niet nodig om mee te doen...
Zo ook met drugs. Ik voelde me niet geroepen om dat te nemen omdat de rest dat deed. 1 x iets thuis geprobeerd...
Met drank was het minder bekend dat het slecht was voor de ontwikkeling, maar die dronken gasten (zeker meiden) was imo echt te triest - ranzig met kotsen Enzo en dan vaak niet eens weten wat ze hadden gedaan. ..nou dan kun je toch niet zeggen dat het een leuk feestje was met daarna nog een dikke Kater??
Maar zelf wel gedronken tot het aangeschoten aan toe. Mocht gelukkig ook wel jong (12-13) uit al kreeg ik wel een tijd mee.

Wij zijn nu wel echt tegen roken. Vind het zo stinken, ongezond en zonde van het geld.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:50

Breghje: Dat kan. :) Voor mij werkt het prima op deze manier. En kan nog prima helder denken, als ik een paar trekjes heb gehad.

Ben overigens niet begonnen met blowen om een meeloper te zijn. Ik was nieuwschierig.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:59

Alsof medicatie zo zaligmakend is :') Verdiep je er maar eens in wat de pammetjes/lammetjes ed met je doen, daar word je niet vrolijk van. Ik ging er aan onderdoor toen ik wilde stoppen met alprazolam en lorazepam, dat was vele malen ongezonder en enger dan stoppen met wiet of wat hardere zooi.
Ik vind dat er soms vrij heftig gereageerd wordt hier, voornamelijk op wiet. Later heb ik zelf liever dat mijn dochter afentoe een wietje rookt dan dat ze drinkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:59

Marit schreef:
Ben ik de enige die het volstrekt idioot vind je kind op 15-jarige leeftijd drank aan bieden? Waar ben je dan mee bezig als ouder zijnde? Geld de wet dan ineens thuisniet meer? Is jouw kind uitgezonderd? Tast het de hersenen van jouw kind niet aan?

Ik zal dat nooit begrijpen. Alcohol is niet nodig, alcohol is geen levensbehoefte en alcohol richt schade aan en ik vind het echt belachelijk dat bij je 15 jarige kind naar binnen te gieten.

Nee hoor, ik denk dat je als ouder dan ook compleet de plank mis hebt geslagen. Met de kennis van nu, is het doodzonde dat je als ouder er geen gebruik van maakt. Je moet het natuurlijk als ouder niet gaan faciliteren :n

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:18

Voor mij is het een absolute no go.
Zowel roken, wietjes pilletjes zuipen alles is voor mij een no go.
Reclame is niet voor niets drank maakt meer kapot dan je lief is.
Ik heb een zus gehad die zich overal aan tegoed deed en drie kinderen heeft achtergelaten.
Mijn kinderen weten het gelukkig al, ze weten en hebben gezien aan mij hoe moeilijk het is om van een verslaving af te komen (ben sinds 5 jaar een hele gelukkige ex-roker).
Er zullen hier, mocht het zo komen echt wel dikke vette gesprekken over komen met duidelijke regels etc..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:24

Iinge_ schreef:
Wiet word voor veel mensen ook voorgeschreven als zij veel last hebben van stress Breghje, het komt dus wel vaak voor. Ook is het in vergelijking met veel medicijnen een stuk milder en niet schadelijk voor lever en dergelijke. Ook is er nog nooit iemand overleden aan wiet en ook is het niet echt schadelijk. Mits je het inderdaad af en toe eens doet en niet in grote hoeveelheden.

Ik zou later liever hebben dat mijn kind af en toe een jointje rookt dan dat hij drinkt. Dan heb ik het overigens niet over kinderen jonger dan 18. Voor je hersenen is het namelijk in de groei, net als alcohol zeer schadelijk. Maar als ik erachter zou komen is een goed gesprek altijd op zijn plaats :)

Bij volwassenen is het een heel ander ding vind ik persoonlijk als bij een jongere, omdat een volwassene wél geacht wordt langetermijn denken te kunnen doen en een beter risico inzicht (goed, er zullen er altijd zijn :P ) Niet schadelijk? Ik heb mijn vriendin high van de wiet voor de trein weg moeten trekken... En dat was zo'n 30 jaar geleden, dus toen was het THC gehalte nog niet eens zo hoog als dat het nu is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:27

phormicola schreef:
Alsof medicatie zo zaligmakend is :') Verdiep je er maar eens in wat de pammetjes/lammetjes ed met je doen, daar word je niet vrolijk van. Ik ging er aan onderdoor toen ik wilde stoppen met alprazolam en lorazepam, dat was vele malen ongezonder en enger dan stoppen met wiet of wat hardere zooi.
Ik vind dat er soms vrij heftig gereageerd wordt hier, voornamelijk op wiet. Later heb ik zelf liever dat mijn dochter afentoe een wietje rookt dan dat ze drinkt.

Ik gebruik al 4 jaar dezelfde dosering van een pammetje :D kan dus met recht zeggen dat ik niet verslaafd ben omdat ik absoluut niet de behoefte heb aan een hogere dosering. Kan er zo mee stoppen, maar omdat het mijn hoofd lekker leeg maakt voor het slapen blijf ik het idd gebruiken als het nodig is. Soms niet als ik zo in slaap val. En roken is zo i zo al fijn voor je longen, dus geef mij mijn pammetje maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:27

xCaitlin schreef:
Heb even snel het topic gelezen en ben het toch niet helemaal eens met alles wat er hier gezegd wordt. Voorbeeld:

Brainless schreef:
Wiet is verslavend, voor iedereen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben zelf 17 en heb een aantal keer wiet gerookt, maar ben er echt niet verslaafd aan. Ik vind het niet lekker genoeg om het vaker te doen en heb er ook geen behoefte aan, nooit gehad. Hetzelfde bij alcohol, pillen en sigaretten. Sinds mijn 15e rook ik af en toe op feestjes, met uitgaan en op vakantie bijvoorbeeld. Maar thuis en op school doe ik het niet en ik kan ook makkelijk een paar weken zonder te roken.

Ik ben nu 17. 4 maanden geleden voor het eerst XTC gebruikt, en nee niet in een keer drie pillen op een avond, maar een halve verdeeld over een aardig lange nacht. Afgelopen weekend voor de tweede keer gedaan en nu een hele verdeeld over de dag (van 3 tot 11 ongeveer). Ja, ik vind het gevoel dat ik er van krijg chill en ik kan er lekker opgaan, maar dit betekent niet dat ik niet meer kan feesten zonder te gebruiken. Bovendien weet ik wat ik krijg, wat ik moet doen als iets mis gaat met een van mijn vriendinnen of als het niet goed voelt.

Qua alcohol, mijn eerste biertje/wijntje dronk ik op mijn 14e denk ik. Gewoon heel af en toe, want uitgaan deed ik nog niet. Mijn ouders hebben het me nooit echt verboden, zolang ik niet elk weekend dronken thuis kwam, wat dus ook niet het geval was en nog steeds niet gebeurt. Ik heb één keer gehad dat mijn moeder me moest komen halen omdat ik zo dronken was, en daar heb ik van geleerd want het is bij die ene keer gebleven. Dat was overigens toen ik 15 of 16 was. Natuurlijk moedigen mijn ouders het alcoholgebruik niet aan, maar ze snappen het wel en ze hebben het zelf ook gedaan op mijn leeftijd.

Mijn ouders zijn altijd redelijk vrij geweest wat betreft alcohol en ze weten dat ze het me niet kunnen verbieden. Zolang ik er geen misbruik van maak vinden ze het prima. De drugs weten ze niet, en dat zullen ze ook zeker niet goedkeuren. Mijn zus weet het wel, doet het zelf ook af en toe. Ik vind zeker dat ik mezelf in de hand heb en dat ik stop kan zeggen als ik merk dat het te ver gaat. Maar zoals het nu gaat, gaat het naar mijn zin. Ik kan nog steeds feesten zonder drugs of alcohol maar het maakt het gewoon net wat leuker.

Net of je reclame aan het maken bent voor allerlei soorten drugs.
Ik vind het echt vreemd hoor, 17 jaar en aan de XTC. Ik zou me er eerder voor schamen dan het zo open en bloot op een forum te zetten waar iedereen het kan lezen. En iedereen je kan zien.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:10

UhNee schreef:
Mioux schreef:

Waarom ben je absoluut tegen het roken van wiet maar vind je alcohol wel oké? :)

mogelijk omdat ik een vriend verloren heb aan drugs. Geloof me, dat is niet leuk om te zien... Dus hier is het geen drugs gebruik en hoeft hij ook geen discussie over te starten :). Dan zal ik hem een wake up call geven. Alcohol mag met mate, maar als dat te gek word heb die ook een probleem.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:20

Rowdine schreef:
Ik vind het echt vreemd hoor, 17 jaar en aan de XTC. Ik zou me er eerder voor schamen dan het zo open en bloot op een forum te zetten waar iedereen het kan lezen. En iedereen je kan zien.

Als dat is hoe jij het ziet.. ik bedoel het absoluut niet om reclame te maken ervoor, ik zeg ook niet dat ik het aan iedereen aanraad. Ik wilde het zelf gewoon proberen en zoals ik al zei, ik heb het pas 2 keer gedaan. Er is een groot verschil tussen 1 keer per week en 2 keer per jaar. Zo is het echt niet schadelijker dan al die meisjes van 15 die zich elk weekend klem zuipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:22

xCaitlin schreef:
Rowdine schreef:

Als dat is hoe jij het ziet.. ik bedoel het absoluut niet om reclame te maken ervoor, ik zeg ook niet dat ik het aan iedereen aanraad. Ik wilde het zelf gewoon proberen en zoals ik al zei, ik heb het pas 2 keer gedaan. Er is een groot verschil tussen 1 keer per week en 2 keer per jaar. Zo is het echt niet schadelijker dan al die meisjes van 15 die zich elk weekend klem zuipen.

Het is ook geen wedstrijd wat het schadelijkst het. Het is allebei schadelijk.
Je moet het ook helemaal zelf weten, maar iedere keer dat je XTC gebruikt is een aanslag op je hersenen. Of het nu 1,2,3, of 100 keer is.