Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:13

Sammie schreef:
Je kostenpost klopt niet helemaal. Je mist afschrijving auto en vaste lasten zoals rijtuigen belasting. Je bent dus met die ene rit wel meer kwijt dan alleen 11 euro :)

Klopt, die heb ik bewust niet meegenomen. Mijn auto is namelijk al (zo goed als) afgeschreven, wegenbelasting ben je toch al kwijt (sunk cost) en kost je dus niets per rit (idem dito met de verzekering).
Blijft het onderhoud over, dat heeft me nu €100 euro gekost in een jaar. Rekenen we daar ruim nieuwe banden op, zit je op €500 onderhoud per jaar. Ik rijd 10.000 kilometer in een jaar, dat houdt in dat onderhoudskosten €0,05 per kilometer zijn. Dat is dus €5,-. Totale kosten van een ritje met de auto naar Wageningen komt dan op €16,-, nog steeds €7,50 goedkoper dan de trein. Plus je bent 2 uur eerder op de plaats van bestemming, wat in sommige gevallen ook geld scheelt. (Tijd is geld)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:22

ZeSteigert schreef:
Zwerte schreef:

Kost mij wel degelijk wat. Iemand voor mij zei het al mooi: integriteit! Ik zou moeten liegen tegen een conducteur, want feitelijk gezien reist die persoon niet met mij mee, we stappen niet samen bij A in de trein en bij B er weer uit. Liegen is voor mij echt bijna onmogelijk, ik doe dat niet. Dat anderen het niet zo nauw nemen met regels wanneer ze er zelf voordeel uit kunnen halen, hoeft niet te betekenen dat ik mijn normen en waarden maar aan moet passen om een ander illegale korting te gunnen.

Die conducteur ligt daar echt niet wakker van hoor. Maar ach, als jij nee wilt zeggen moet je dat vooral doen. Er zijn gelukkig nog wel mensen die je mee laten reizen op hun gratis OV.

Eh waarom zou de conducteur er van wakker moeten liggen? Mijn probleem is dat IK niet wil liegen, dat is voor mij een enorm sterke waarde waar ik vrij extreem in ben. Dus ik zou me vreselijk voelen als ik dat zou doen. Enne, ov is niet gratis, hoe vaak moet dat nou nog gezegd worden? Anders mag jij dat zogenaamde gratis OV voor zes jaar gerust voor me gaan terug betalen hoor, dan voel je wel dat het niet gratis is...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:24

ZeSteigert schreef:
Absoluut niet, dit kun je niet met elkaar vergelijken.
Je vergelijkt een paard met een OV? Een paard is een levend wezen. Als iemand die je niet kent vraagt of hij op je paard mag rijden zeg je hoogswaarschijnlijk nee. Die ander kan je training verpesten, je paard, eraf vallen en dan ben jij verantwoordelijk. Maar een OV, het kost jou niets.Het kost mij overigens wel wat Het kost jou niets om te zeggen ''Ja, wij reizen samen.'' Een paard en een OV kun je echt niet met elkaar gaan vergelijken.

Het heeft mij jaaaaaaren geld gekost. OV is MIJN eigendom, en niemand heeft recht op de korting die je met dat ov weg kan geven, tenzij ik dat wil. Zelfde met een paard. Mijn paard, daar blijf je van af, tenzij ik zeg dat het mag. En dan ga je niet op voorhand vast t paard uit de wei halen, en weet ik t wat allemaal, om daarna nog even te vragen: mag ik je paard poetsen, of mag ik op je paard rijden? Dit doe je VOORAF. Niet als je het al gedaan hebt. En zo moet je het vergelijken.
Zelfde geld voor het kopen van een kaartje. Ken je iemand niet? Vraag dan VOOR je het doet of je erop mee mag reizen. Dat vind ik dan weer HEEL anders. Als ik met de trein zou reizen, en iemand zou mij voordat t kaartje gekocht is, vragen of hij/zij met mij mee zou mogen reizen vanwege de korting, zou ik misschien wel ja zeggen. Maar no way dat iemand die al een kaartje met korting heeft, met mij mee mag reizen. Echt niet. Beetje omgekeerde wereld nietwaar?

Zoals ik net las dat iemand zomaar zei dat ze met haar mee reist, zonder dat ze elkaar kende... Ik had meteen gereageerd met t feit dat ik van niets wist. Laat haar die boete maar betalen hoor. Rot op. Dat is gewoon asociaal. Zo hoort het niet klaar.
Hoe je het wend of keert, of je het een ander nou moet gunnen of niet, het feit blijft, dat mensen vooraf als zo'n kaartje met korting kopen, en achteraf pas gaan vragen of ze met iemand mee kunnen reizen. Dit hoort op zijn minst andersom te zijn, en anders moet je gewoon normaal, als ieder ander, betalen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:24

Elise_0o schreef:
zwerte schreef:
Kost mij wel degelijk wat. Iemand voor mij zei het al mooi: integriteit! Ik zou moeten liegen tegen een conducteur, want feitelijk gezien reist die persoon niet met mij mee, we stappen niet samen bij A in de trein en bij B er weer uit. Liegen is voor mij echt bijna onmogelijk, ik doe dat niet. Dat anderen het niet zo nauw nemen met regels wanneer ze er zelf voordeel uit kunnen halen, hoeft niet te betekenen dat ik mijn normen en waarden maar aan moet passen om een ander illegale korting te gunnen.

Wat is dan jouw definitie van samen reizen?
Als ik iemand in de stad ben tegen gekomen, 5 minuten ken en met korting laat mee reizen is dat ook fraude?
Waarom moet je iemand persoonlijk kennen? Mee reizen is toch al mee reizen als je dat van tevoren hebt afgesproken ook al ken je elkaar niet?
Als ik een lifter mee neem dan reist hij toch ook mee met mij in de auto ondanks dat ik hem niet ken?

De definitie die ik nog van de ns ken: samen bij A instappen en bij B uitstappen. Volgens mij heb ik dit al een paar keer gezegd. Ik vind iemand die je ontmoet en dus samen een kaartje haalt, een totaal andere situatie dan de brutalen waar het om gaat: mensen die zelf een kortingskaartje halen en dan op het perron, of erger nog in de trein zelf, gaan lopen zeuren om mee te reizen.

Elise_0o

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:34

Dus als vrienden bij b uitstappen en ik bij c dan mag ik ze geen korting geven?
Beetje raar..

Ik heb trouwens nog nooit iemand mee gemaakt die zeurde, wel mensen die het netjes vroegen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:57

Jennyj01 schreef:
Hoezo is het oké om gewoon reizende mensen lastig te vallen met je eigen oliebol.? Je gaat toch niet als een zwerver lopen bietsen of je mee mag reizen? Je hebt toch nog wel enige eigenwaarde en fatsoen. Hooguit bij een bekende als je weet dat die in dezelfde trein zit als jou. Maar in alle andere gevallen vind ik het echt dat je je zelf enorm voor banketstaaf zet, net als gepakt worden voor zwart rijden. Hoe triest kun je zijn.

Zo denk ik er persoonlijk ook over hoor. Zou het om diezelfde redenen zoiets ook nooit vragen. Behalve idd een kennis of vriend/vriendin die dezelfde trein neemt.

Maar als ik een kortingskaart zou hebben en mensen zouden het netjes vragen of ze op mijn kaart mee mogen reizen, vind ik dat ook prima.
Maar niet zoals sommige voorbeelden die worden gegeven hier; er maar vanuit gaan, of gewoon zelfs wachten tot de conducteur er is en doodleuk verklaren dat je met me mee reist 8)7 Ja dag, dan zeg ik ook nee.
Maar goed, zoals ik al eerder zei: reis nauwelijks nog met de trein en ook geen kortingskaart meer, dus sowieso voor mij nu niet meer aan de orde.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:02

Maar als je al betaald hebt voor je kortingskaart, wat maakt het uit dat een ander dat dan niet heeft gedaan. Ik snap die afgunst van mensen gewoon echt niet... :S

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:07

Femo, het gaat niet om afgunst, het gaat om het lef hebben wel te denken dat een ander voor je zal betalen, want dat is het in eerste instantie.
Ik betaal voor jouw korting en dat weiger ik, zeker als je ook nog het lef hebt als een bedelaar te komen vragen of je alsjeblieft op mijn kaart mag reizen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:09

Molfre schreef:
Femo, het gaat niet om afgunst, het gaat om het lef hebben wel te denken dat een ander voor je zal betalen, want dat is het in eerste instantie.
Ik betaal voor jouw korting en dat weiger ik, zeker als je ook nog het lef hebt als een bedelaar te komen vragen of je alsjeblieft op mijn kaart mag reizen.

maar als het gevraagt word...

zomaar van uit gaan is een ander uiterste.. dat zou raar zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:11

femo schreef:
Maar als je al betaald hebt voor je kortingskaart, wat maakt het uit dat een ander dat dan niet heeft gedaan. Ik snap die afgunst van mensen gewoon echt niet... :S

Het is niet anders dan dat ik twee broden voor de prijs van 1 haal bij de super en buiten staat iemand die mijn tweede (in theorie gratis) brood wil hebben. Sorry, maar ik koop de aanbieding, en de kortingskaart. Als je korting wil hebben, zal je echt zelf een kortingskaart moeten aanschaffen.
Als ik iets wil weggeven, dan doe ik dat graag op mijn eigen initiatief.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:12

eilleen333 schreef:
femo schreef:

Het is niet anders dan dat ik twee broden voor de prijs van 1 haal bij de super en buiten staat iemand die mijn tweede (in theorie gratis) brood wil hebben. Sorry, maar ik koop de aanbieding, en de kortingskaart. Als je korting wil hebben, zal je echt zelf een kortingskaart moeten aanschaffen.

dat is dus niet hetzelfde... want dan mis je 1 brood. met die korting mis je niks..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:13

Van mij uit is het geen afgunst, ik vind dat je gewoon niet hoort te schooieren om mee te reizen zodat jij lekker geld bespaard.
Ik bedoel, ik betaal er zelf jaarlijks ook voor, dus als je dan per se mee wil reizen betaal je maar een bijdrage (denk aan max €2,- per rit) of een kop koffie, reep chocola of noem maar wat.
Ik hoef er niet op te verdienen ofzo, maar vind dus wel dat er best iets tegenover mag staan. :j
Maar daar zijn die schooiers dan weer te gierig voor.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:13

eilleen333 schreef:
femo schreef:

Dan zou ik dus voorstellen om de prijs van dat ene brood te delen, zodat elk een gratis half brood heeft. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:15

femo schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="femo"
[/quote

dat is dus niet hetzelfde... want dan mis je 1 brood. met die korting mis je niks..

Ik was er vergeten bij te zeggen dat ik zelf maar 1 brood nodig had...

Maar een ander voorbeeld dan?
Shirts, 3 halen, 2 betalen. Ik wil er maar 2. Dan vraagt iemand mij of hij/zij een derde erbij kan leggen want die is dan gratis. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat ze mij daar een kleine vergoeding voor geeft. Ze hoeft immers niet het volledige aankoopbedarg van het shirt te betalen, dus dan vind ik een kleine vergoeding wel zo netjes.

Had het zelf nog... Eppeljeck, 3e artikel gratis. Ik kocht een deken van 140 euro, mijn zus een broek van 60. Dus ze neemt er een broek bij van 60 euro. In theorie was die broek gratis, maar zij betaald mij 30 euro. Allebei evenveel korting. Dat is wel zo netjes.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:18

Allemaal leuk en aardig om massaal mensen met 40% korting "mee" te laten reizen, maar dan weet ik wel wat er gaat gebeuren: al snel is het uit met de pret, want de NS/Arriva of hoe ze ook heten ruiken een geldlek.
Zo ging het ook met het aantal keren dat je een vergoeding kunt krijgen voor het vergeten uit te checken: dat schijnt nog maar 3 keer per jaar te kunnen bij NS, want op bepaalde trajecten gingen mensen liegen dat ze vergeten waren uit te checken omdat dat meer geld opbracht. Zelfs oude "dametjes" deden er vrolijk aan mee, en kwebbelden er over in de trein tegen medepassagiers. Tja... en maar klagen dat het zo duur wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:18

Als mensen daar misbruik van blijven maken dan betaal ik straks evenveel voor mijn kortingskaart terwijl ik geen meereiskorting meer voor vrienden of familie krijg, kost me best wat alleen niet binnen 2 tellen :Y).

Sowieso vind ik het gewoon irritant als vreemde bij me komen schooien ook al is het om iets dat "gratis" is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:21

Toch wel typisch hoor. Als je eerlijk de regels volgt en geen mensen wil helpen die doelbewust deze regels aan hun laars lappen voor eigen gewin, dan ben je asociaal, heb je last van afgunst en uiteraard doe je nooit wat aardigs voor de medemens. Vrij apart hoe het hier gaat!

Elise_0o schreef:
Beetje raar..

Ik heb trouwens nog nooit iemand mee gemaakt die zeurde, wel mensen die het netjes vroegen.

Ik maak de regels niet. De NS heeft gewoon voorwaarden gesteld die horen bij de abonnementen en wanneer je wel en niet recht op meereiskorting hebt. En ik ben dan zo'n zeur die zich graag aan regels houd. Kan je over door blijven gaan en het raar vinden, maar de regels blijven de regels.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:33

Zwerte schreef:
Toch wel typisch hoor. Als je eerlijk de regels volgt en geen mensen wil helpen die doelbewust deze regels aan hun laars lappen voor eigen gewin, dan ben je asociaal, heb je last van afgunst en uiteraard doe je nooit wat aardigs voor de medemens. Vrij apart hoe het hier gaat!

Elise_0o schreef:
Beetje raar..

Ik maak de regels niet. De NS heeft gewoon voorwaarden gesteld die horen bij de abonnementen en wanneer je wel en niet recht op meereiskorting hebt. En ik ben dan zo'n zeur die zich graag aan regels houd. Kan je over door blijven gaan en het raar vinden, maar de regels blijven de regels.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt hoor, maar ik kan die regel van jou nergens vinden..

Op de site van de ns een pdf gedownload met info over de daluren kortingskaart en dit staat er bij het fraude stuk

Er is onder meer in de volgende gevallen sprake van misbruik of fraude:
• Wanneer uit de administratie van bijvoorbeeld NS blijkt dat een Check-in of Check-uit bij herhaling
ontbreekt terwijl dit wel had moeten plaatsvinden;

Wanneer u saldo op uw OV-chipkaart laadt zonder dat u hiervoor betaalt aan de partij aan wie u, zoals
u redelijkerwijs mag verwachten, dient te betalen;
• Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt, uitcheckt op een andere wijze dan met
een door een openbaar vervoer bedrijf of Trans Link Systems B.V. daartoe aangewezen apparaat;
• Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt bij herhaling niet uitcheckt op het station
of de halte die u verlaat;
• Wanneer u met de OV-chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten voor aanvang van uw
reis;
• Wanneer u bij herhaling in de richting van uw vertrekstation reist, zonder dat dit onderdeel is van de
Reisroute.

Er staat dus niets over het mee laten reizen van mensen op je kortingskaart die je pas net hebt ontmoet.

http://www.ns.nl/reizigers/producten/ab ... rdeel.html

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:39

laat maar :D

Dat mag wel degelijk, zo lang je maar een geldige korting hebt op het traject waar je op reist hoef je niet samen uit te stappen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:41

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:44

Is mij nog nooit overkomen.
Ik zou ja zeggen als ze het van te voren vragen en nog geen kaartje hebben gekocht.
Maar als ze zomaar de trein binnen komen en al een kaartje hebben gekochte xpres met korting vind ik dat wel een beetje vreemd

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:46

Vind het wel ingewikkeld dat ze de papieren kaartjes willen afschaffen, stel je gaat echt nooit met de trein misschien 3x per jaar moet je voor die 3x per jaar straks helemaal een OV aanschaffen

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:46

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:47

Strasshorse schreef:
Vind het wel ingewikkeld dat ze de papieren kaartjes willen afschaffen, stel je gaat echt nooit met de trein misschien 3x per jaar moet je voor die 3x per jaar straks helemaal een OV aanschaffen

Nope. Je kan gewoon een papieren kaartje uit de automaat halen (enkel vol tarief, geen korting). Enige verschil is dat je ook even moet in- en uitchecken, maar dat vergeet je straks niet omdat je anders niet door je poortje heen kunt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:51

Szan schreef:
Strasshorse schreef:

Nope. Je kan gewoon een papieren kaartje uit de automaat halen (enkel vol tarief, geen korting). Enige verschil is dat je ook even moet in- en uitchecken, maar dat vergeet je straks niet omdat je anders niet door je poortje heen kunt.

En straks dus een anonieme OVchip