ZeSteigert schreef:Absoluut niet, dit kun je niet met elkaar vergelijken.
Je vergelijkt een paard met een OV? Een paard is een levend wezen. Als iemand die je niet kent vraagt of hij op je paard mag rijden zeg je hoogswaarschijnlijk nee. Die ander kan je training verpesten, je paard, eraf vallen en dan ben jij verantwoordelijk. Maar een OV, het kost jou niets.Het kost mij overigens wel wat Het kost jou niets om te zeggen ''Ja, wij reizen samen.'' Een paard en een OV kun je echt niet met elkaar gaan vergelijken.
Het heeft mij jaaaaaaren geld gekost. OV is MIJN eigendom, en niemand heeft recht op de korting die je met dat ov weg kan geven, tenzij ik dat wil. Zelfde met een paard. Mijn paard, daar blijf je van af, tenzij ik zeg dat het mag. En dan ga je niet op voorhand vast t paard uit de wei halen, en weet ik t wat allemaal, om daarna nog even te vragen: mag ik je paard poetsen, of mag ik op je paard rijden? Dit doe je VOORAF. Niet als je het al gedaan hebt. En zo moet je het vergelijken.
Zelfde geld voor het kopen van een kaartje. Ken je iemand niet? Vraag dan VOOR je het doet of je erop mee mag reizen. Dat vind ik dan weer HEEL anders. Als ik met de trein zou reizen, en iemand zou mij voordat t kaartje gekocht is, vragen of hij/zij met mij mee zou mogen reizen vanwege de korting, zou ik misschien wel ja zeggen. Maar no way dat iemand die al een kaartje met korting heeft, met mij mee mag reizen. Echt niet. Beetje omgekeerde wereld nietwaar?
Zoals ik net las dat iemand zomaar zei dat ze met haar mee reist, zonder dat ze elkaar kende... Ik had meteen gereageerd met t feit dat ik van niets wist. Laat haar die boete maar betalen hoor. Rot op. Dat is gewoon asociaal. Zo hoort het niet klaar.
Hoe je het wend of keert, of je het een ander nou moet gunnen of niet, het feit blijft, dat mensen vooraf als zo'n kaartje met korting kopen, en achteraf pas gaan vragen of ze met iemand mee kunnen reizen. Dit hoort op zijn minst andersom te zijn, en anders moet je gewoon normaal, als ieder ander, betalen.