Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:44

Dat soort babbeltjes vind ik dus onder social talk vallen. Als zo'n gesprek écht op zo'n manier loopt vind ik het zelfs logisch dat er dan gevraagd wordt of er iets in de pijpleiding zit of waarom niet (en er dan even niet bij stil staan dat je elkaar eigenlijk amper kent). Je kan dan beter zeggen: "Nee gelukkig niet". Dan is het nl. direct duidelijk en gaat het gesprek meestal snel elders over.

Dit zijn aftastgespreken.. kijken wie je bent. Een gesprek proberen aan te knopen.. Een babbel maken. Zal zelden om iets te roddelen willen gaan, daar kennen ze je wrs niet goed genoeg voor :D . "Lekker met z'n tweeën" kan dubbelzinnig opgevat worden als proberen te verbergen dat je ze niet kúnt krijgen. Gelukkig niet of jammer genoeg niet als antwoord maakt het gelijk duidelijk. En als ze dan alsnog doorgaan is het gewoon: mevrouw/menieer ik ken u niet, ik vind dat nogal een erg persoonlijke vraag of voor mij part: Dat gaat u eigenlijk niks aan. :+

Iedereen reageert er anders op. Er zijn ook zat mensen die zelf alles aan iedereen willen vertellen hoe ze over iets denken en er zijn ook mensen die blij zijn dát het gevraagd. Liever dat dan achter de rug om. Dus ja zoveel mensen zoveel wensen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:50

Sammie schreef:
Dat soort babbeltjes vind ik dus onder social talk vallen. Als zo'n gesprek écht op zo'n manier loopt vind ik het zelfs logisch dat er dan gevraagd wordt of er iets in de pijpleiding zit of waarom niet (en er dan even niet bij stil staan dat je elkaar eigenlijk amper kent). Je kan dan beter zeggen: "Nee gelukkig niet". Dan is het nl. direct duidelijk en gaat het gesprek meestal snel elders over.

Dit zijn aftastgespreken.. kijken wie je bent. Een gesprek proberen aan te knopen.. Een babbel maken. Zal zelden om iets te roddelen willen gaan, daar kennen ze je wrs niet goed genoeg voor :D . "Lekker met z'n tweeën" kan dubbelzinnig opgevat worden als proberen te verbergen dat je ze niet kúnt krijgen. Gelukkig niet of jammer genoeg niet als antwoord maakt het gelijk duidelijk. En als ze dan alsnog doorgaan is het gewoon: mevrouw/menieer ik ken u niet, ik vind dat nogal een erg persoonlijke vraag of voor mij part: Dat gaat u eigenlijk niks aan. :+

Iedereen reageert er anders op. Er zijn ook zat mensen die zelf alles aan iedereen willen vertellen hoe ze over iets denken en er zijn ook mensen die blij zijn dát het gevraagd. Liever dat dan achter de rug om. Dus ja zoveel mensen zoveel wensen.

Ook hier weer een goed voorbeeld van overdreven bemoeienis. Ik ga het gewoon anders doen. Brutale vragen, vragen om afgegrensde duidelijke antwoorden. Als je het zo hebben wilt kun je het zo krijgen. Dat stukje is mijn verantwoordelijkheid.

Daarnaast heeft roddelen vaak niet te maken met de persoon waarover geroddeld wordt maar over de positie van de gene die roddelt.

Sammie

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:58

Ik denk dat het in dit soort gevallen (echte vreemden) zeker geen kwaad kan om te zeggen dat het ze niks aan gaat :+ Ik vrees dat ze het gewoon niet in de gaten hebben omdat het gesprek nu eenmaal zo verloopt. Gok dat ze behoorlijk aangedaan zijn als ze er dan achter komen dat de vraag te persoonlijk overkomt.

En verder snap ik je reactie niet zo goed. :+

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:01

Ga nu even andere dingen doen... afwas staat nog van gisteren... :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:07

Mensen maken soms rare conclusies, ik vind vragen dan ook meestal niet brutaal maar getuigen van mensen die nadenken over hun eigen ideen en opvattingen en deze checken. Als je vraagt of het gepland is, krijg je een antwoord, zou je het niet vragen veronderstel je misschien wel dat het ongepland is en ga je op dat idee voortborduren, dit gebeurt helaas heel vaak. Ik heb dus liever de vragende mensen dan de mensen die denken wel te weten hoe het zit. (gepland wordt een geboort volgens mij nooit alleen al omdat het nu eenmaal niet te plannen valt. Wij zijn ruim 2 jaar bezig geweest en inmiddels ben ik 34 weken zwanger gewenst zeker weten maar noem je het nog gepland, het was zeker de bedoeling, maar plannen neigt naar ik wil een kindje in de zomer en dan doe je dat ook even). Ik heb zo dus ook iemand gehad die zei dat heb je mooi gepland, zo lekker in de zomer de kleine en je verlof, ik sta dan dus even met mijn mond vol tanden, maar heb in dit geval geantwoord dat planning daar weinig mee te maken heeft maar dat het inderdaad een mooie periode is.
Verder hebben wij inmiddels al bij 5 jaar een pleegkind, mensen nemen aan dat je geen kinderen kunt krijgen als je een pleegkind hebt en geen eigen kinderen. Sommige vragen dan ook was dit nu een klein wonder, aangezien jullie eerder voor een pleegkind gekozen hebben, eh nee we hebben voorheen niet over eigen kinderen nagedacht, dit komt echter niet zo veel voor en verwachten mensen niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:10

Ik heb ook wel eens een vraag gesteld die niet zo gepast was en ik werd meteen even op mijn plaats terug gezet, dat ze dat liever voor zichzelf hielden...terecht overigens. Voelde me wel even heel l*llig, maar ik had het ook niet moeten vragen.
Als iedereen gewoon zijn grenzen aangeeft, is er eigenlijk ook niets aan de hand. Je hoeft niet te antwoorden op iemands vraag en mag dat gerust ook zeggen als ze (in jouw ogen) zo onbeleefd zijn dit wel te doen.

Het kan echter ook een vraag uit pure interesse zijn: wellicht dat de persoon in kwestie ervaring er mee heeft en/of je kan of wil helpen.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:52

tita schreef:
veerle92 schreef:
Ik ben 22 en bijna 33 weken zwanger. Ook ik krijg geregeld de vraag van mensen die ik zie of het gepland is of niet. Ik vind het opzich geen ramp als mensen het vragen, vind het namelijk erger als ze doorlopen maar je vervolgens wel met een neerwaardige blik nakijken. (Lijk ook niet echt 22 :+ ben klein, smal en heb een behoorlijke babyface van iemand die 15/16 is :'))

He jouw herken ik nog van een oude topic toen je je paard net had en wedstrijden wilde gaan rijden.
Inmiddels lees ik in je profiel dat ie verkocht is.
Dat betekend dat je hem vrij kort gehad heb, dus ik bv als persoon zijnde trek dan ook gelijk die ene rare conclusie (dat het niet gepland is)

Ik gebruik dit voorbeeld enkel voor de psych als mens zijnde...als jullie snappen wat ik bedoel
Vaak zie je dat men een paard, hond of iets koopt en binnen korte tijd moet dat weg, door komst baby.
Dan kan ik me niet voorstellen dat het bewuste overweging is geweest (of een auto of een verbouwing)

Ik heb everton helaas moeten verkopen na iets langer als 1 1/2 jaar. Hij was te onvoorstelbaar om daar nu op te gaan en hij het echt nodig heeft om in beweging te blijven. Als hij ouder en wijzer wad geweest was hij ook nooit weg gegaan. Maar ongepland zwanger wil niet zeggen dat het niet welkom is en dat het evenveel liefde krijgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:03

sonjim schreef:
Mensen maken soms rare conclusies, ik vind vragen dan ook meestal niet brutaal maar getuigen van mensen die nadenken over hun eigen ideen en opvattingen en deze checken. Als je vraagt of het gepland is, krijg je een antwoord, zou je het niet vragen veronderstel je misschien wel dat het ongepland is en ga je op dat idee voortborduren, dit gebeurt helaas heel vaak.

Ook als het vreemden zijn die je het vragen; dus niet iemand met wie je een gezellig praatje maakt, maar iemand die langsloopt en zegt: Zwanger? Is het gepland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:05

Brainless schreef:
sonjim schreef:
Mensen maken soms rare conclusies, ik vind vragen dan ook meestal niet brutaal maar getuigen van mensen die nadenken over hun eigen ideen en opvattingen en deze checken. Als je vraagt of het gepland is, krijg je een antwoord, zou je het niet vragen veronderstel je misschien wel dat het ongepland is en ga je op dat idee voortborduren, dit gebeurt helaas heel vaak.

Ook als het vreemden zijn die je het vragen; dus niet iemand met wie je een gezellig praatje maakt, maar iemand die langsloopt en zegt: Zwanger? Is het gepland?

:') :') Sorry, maar ik zie het plaatje even voor me. Zoals jij het nu omschrijft is heb ik nog nooit meegemaakt :') . Dan heb ik het over een dergelijke "brutale" vraag. Ben zelf nog nooit zwanger geweest dus dat is ook nog nooit aan me gevraagd. ;)

En dan nog zou mijn antwoord zijn: ja, dat zie je toch en waar bemoei je, je mee?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:18

Misschien is het tijd voor een praktijkonderzoekje. Allemaal een week gaan rondlopen met een kussen om de buik gebonden en dan bijhouden welke vragen er gesteld worden. En aan iedereen die vraagt of het gepland is, éérst vragen waarom ze dat vragen voordat je het kussen flasht.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:24

Ik zou dan weer nooit in het voorbij gaan vragen of iemand zwanger is, tenzij het heel heel heel duidelijk is. Slechte ervaringen mee :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:26

maura schreef:
Misschien is het tijd voor een praktijkonderzoekje. Allemaal een week gaan rondlopen met een kussen om de buik gebonden en dan bijhouden welke vragen er gesteld worden. En aan iedereen die vraagt of het gepland is, éérst vragen waarom ze dat vragen voordat je het kussen flasht.

Haha ik denk dat ik dan wel bijzondere vragen krijg :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:12

Ja vooral van VL :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:11

Wat is vl?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:15

VriendLief ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:22

Hahaha oh zo, nee ik denk van hem niet eens :+
Is in mijn geval trouwens ML ;)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:39

Zelfs als het vreemden zijn vragen staat vrij, antwoorden ook. Zo krijg je ook meelijdende blikken van supermarkt personeel nu het warm is. Als ze dan zeggen zal wel zwaar zijn nu dan kan ik antwoorden dat ik het heerlijk vind dit weer, hoeven ze geen meelijden meerte hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 01:04

Esplendido schreef:
Ik vraag mij oprecht nog steeds af wat het voor de vrager toevoegd om te weten of de zwangerschap gepland is of niet.

EN wat voegt het toe dat iemand meld in een topic dat ze zwanger is?

Dat voegt ook niks toe voor mij!

Ik vind echt dat sommige mensen heel ver nadenken.
Sensatie zucht? What the peep is er sensationeel aan een ongeplande zwangerschap?

Als je als zwanger bent en je meld dat in een topic en iemand vraagt iets waar je niet op wilt reageren dan reageer je toch niet op die vraag!
Je bent niet verplicht om te antwoorden.

Maar goed zo zie je maar weer dat mensen dingen heel verschillend interpreteren.

Ik zeg altijd maar zo: ieder zijn ding!
Wat maakt het ook uit.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:56

Maar voor haar wel. Ze is zwanger, dat is een hele verandering in je leven, en ze wil graag ervaringen uitwisselen. Dus dat is wel degelijk iets dat wat toevoegt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:01

Met "was het gepland?" bedoelen we eigenlijk "is je kind een ongelukje?"

Dus dat vind ik inderdaad een hele rare vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:06

Blue_Eyes schreef:
Maar voor haar wel. Ze is zwanger, dat is een hele verandering in je leven, en ze wil graag ervaringen uitwisselen. Dus dat is wel degelijk iets dat wat toevoegt.

Ja voor de persoon die zwanger is wel. Maar zo zal degene die een dergelijk vraag stelt ook wel zo zijn redenen hebben en zal het antwoord voor die persoon misschien ook wat toevoegen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:37

En daarom is de vraag: WAT dan? Wat voegt het toe? Wat mij betreft is de vertaling van deze vraag wat Raponsje zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:40

Blue_Eyes schreef:
En daarom is de vraag: WAT dan? Wat voegt het toe? Wat mij betreft is de vertaling van deze vraag wat Raponsje zegt.

Ik kan me voorstellen dat die mensen misschien zelf twijfelen over een zwangerschap? Of zelf wel eens ongepland zwanger zijn geweest? Of zelf "ongepland" zwanger zíjn op dat moment.

Dat ze zich gewoon afvragen of dat bij diegene het geval is en of iemand daar misschien iets over zou willen zeggen. Om ervaringen te delen?

Dat is exact hetzelfde van hetgeen jij omschrijft van iemand die verteld dat ze zwanger is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:43

Nee, dat is het niet. Je kunt er namelijk iemand stevig mee voor de kop stoten als je het vraagt. Ja, ik weet het, dat kun je ook door te vertellen dat je zwanger bent, maar daar kun je niet onderuit. Dat gaat op een gegeven moment toch ook opvallen ;)
Zoals gezegd in dit topic: als het een goede vriend(in) of familie is, kan je het wel vragen. Anders niet. En dan hoef je het ook niet te vragen in de verwachting ervaringen te kunnen delen, want dat doe je ook niet zo gauw met een vreemde.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:47

Maar jullie beginnen weer over vreemden en vage kennissen. Waarom moet een vrouw die mensen vertellen dat ze zwanger is? Dat voegt toch net zo goed niks toe? Behalve dat die zwangere vrouw de behoefte voelt het te vertellen? Zo voel ik een behoefte om mensen te analyseren en voegt de vraag voor mij persoonlijk dus zeker wat toe. Een totale wildvreemde ken ik volledig niet en dan is de vraag zinloos. Maar ik zou het ook raar vinden als een vreemde de behoefte heeft mij te vertellen dat ze zwanger is....