Vriend verzint kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Vriend verzint kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:41

Iemand met bv borderline is moeilijk te vertrouwen idd, dus als dat puur het punt is waar het op vastzit kun je beter hard weglopen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:45

Dat zit erin, maar je kunt dat de mensen in de vriendenkring toch ook niet kwalijk nemen, iemand die constant liegt is toch ook niet te vertrouwen? Bovendien betekent het hebben van een stoornis niet dat je er dan maar niet aan hoeft te werken, het houdt alleen in dat je tig keer harder je best moet doen dan een ander om hetzelfde voor elkaar te krijgen.
Wanneer iemand zijn stoornis erkent en er iets aan probeert te doen is het nog wat anders dan wanneer ze vrolijk op dezelfde voet verder gaan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:54

Iedereen begint meteen over borderline...maar er zijn zoveel andere redenen waarom iemand liegt. Denk aan aandacht tekort?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:25

Zertab schreef:
Iedereen begint meteen over borderline...maar er zijn zoveel andere redenen waarom iemand liegt. Denk aan aandacht tekort?

Iedereen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:34

Zertab schreef:

Klopt, deze hadden we ook al genoemd. :)
Uit aandacht tekort kunnen mensen ook dingen gaan verzinnen. I know... erg vervelend voor de mensen die de dupe worden van de leugens...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:39

Zertab schreef:

Daar dacht ik eerst ook aan, maar waarom heeft hij het dan enkel aan TS en haar vriendin verteld en niet aan meer mensen? Als je graag aandacht wilt lijkt het me juist dat hij er meer mensen over verteld had en regelmatig het gesprek op zijn 'ziekte' zou gooien en hoe zwaar het allemaal was.
Misschien dat hij enkel aandacht en medelijden wilt van TS en/of haar vriendin....

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:18

Triest dit! en dan ook:

Citaat:
Hij is dan genezen voor 8 augustus

Ze wisten niet eens wat het was, want ze hadden een fout gemaakt.. hoe kan hij dan zeggen dat hij 8 augustus genezen is??
Vaag hoor en echt in en in triest.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:15

Nouja, dat hij 8 augustus kankervrij is staat als een paal boven water.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:40

Jolien87 schreef:

Het zou wel ironie ten top zijn wanneer... Nee, dat is te hard :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:14

_San87_ schreef:
Jolien87 schreef:

Het zou wel ironie ten top zijn wanneer... Nee, dat is te hard :').

Dat was ook het eerste wat ik dacht... :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:35

Ts, hoe gaat het nu met jou en je vriendin? Heeft de jongen nog iets gezegd?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:50

Ik ben ook wel benieuwd!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:29

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:37

Borderline en liegen wordt een aantal keer (indirect) in één adem genoemd.
Borderline kent (net als vele aandoeningen) heel veel gradaties... Niet iedere borderliner liegt!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:03

Waarom moet je met iemand om blijven gaan uit medelijden? Sorry hoor, ik had ook ee vriendin met borderline die alles bij elkaar loog en die is gewoon uit de groep getrapt. Dat je iets hebt betekent niet dat je het recht krijgt over alles te liegen. Je zou er ook voor kunnen kiezen aan jezelf te werken en hulp te zoeken.

Word altijd een beetje ziek van het feit dat die mensen bepaalde rechten schijnen te krijgen omdat ze een psychische aandoening hebben. Als ieder ander over zoiets liegt en verder in orde is, mag dat ook niet en is het ineens geen probleem meer deze uit een vriendengroep te schoppen.

Ik denk dat deze jongen heel goed weet wat hij doet. Anders had hij wel tegen meer mensen gelogen. Maar schijnbaar was hem dat te riskant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:11

ilaan schreef:
Waarom moet je met iemand om blijven gaan uit medelijden? Sorry hoor, ik had ook ee vriendin met borderline die alles bij elkaar loog en die is gewoon uit de groep getrapt. Dat je iets hebt betekent niet dat je het recht krijgt over alles te liegen. Je zou er ook voor kunnen kiezen aan jezelf te werken en hulp te zoeken.

Zo simpel werkt dat niet bij psychische aandoeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:26

ilaan schreef:

Word altijd een beetje ziek van het feit dat die mensen bepaalde rechten schijnen te krijgen omdat ze een psychische aandoening hebben. Als ieder ander over zoiets liegt en verder in orde is, mag dat ook niet en is het ineens geen probleem meer deze uit een vriendengroep te schoppen.

Ik denk dat deze jongen heel goed weet wat hij doet. Anders had hij wel tegen meer mensen gelogen. Maar schijnbaar was hem dat te riskant.

Behoorlijk kortzichtig. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:57

Mooblie schreef:
antje_vip schreef:
Waarom zou je het hem niet kwalijk mogen nemen? Waarom hier begrip voor hebben? Waarom nou direct weer met diagnoses gaan gooien

Wij als meelezers kennen maar één kant van het verhaal. Het is (nog) niet bekend waarom deze jongen in eerste instantie de leugen verteld heeft. In mijn ogen is het dan te vroeg welk oordeel dan ook te trekken over de jongen die deze leugen de in eerste instantie verteld heeft.

Ik vind dat wel dat je al vast kunt gaan denken wat de reden geweest zou kunnen zijn. Of dat iets te maken heeft met diagnoses of niet. En ik vind dat hier voor deze jongen best begrip zou mogen zijn, jij weet namelijk niet in welke situatie hij zit. Misschien zit hij in een hele moeilijke situatie waarin hij steun nodig heeft, en bedenkt hij daarom iets om die steun te krijgen zonder zijn eigen verhaal te hoeven doen..

Niemand praat het hier goed dat deze leugen verteld is, maar ik zou als vriendin van iemand wél kijken naar het waarom. En als daar een ziekte/stoornis bij komt kijken dan kun je hem de leugen niet meer ten volle kwalijk nemen vind ik.

Kan me hier wel in vinden. :)

Ik schrik er eigenlijk een beetje van dat er zoveel mensen zijn die voorstellen hem totaal voor banketstaaf te zetten en nog verder te kwetsen, nadat hij net twee van zijn beste vriendinnen is verloren door zijn eigen leugens. Dat lijkt me al een hard genoege straf voor hem; helemaal dat hij die andere vriendin gelijk appt geeft aan dat hij zelf doorheeft dat hij nu de banketstaaf is en dat hij jullie vriendschap wel waardeert ondanks zijn leugens. Ik ken die gozer natuurlijk niet, maar als je de vriendschappen met je beste vrienden op het spel wil zetten hiervoor (want uiteindelijk is zoiets als dit een verloren gevecht, als je een terminale ziekte verzint komt het hoe dan ook ooit uit) dan is er toch wel iets mentaal mis met je, wat het dan ook is. M.i. gaat het dan echt niet meer om aandachtstekort: Je kan zelf namelijk ook wel invullen dat als je gaat liegen over een terminale ziekte, dat je dan in de lange termijn juist helemaal geen aandacht en vrienden meer overhoudt. :\

Ik zeg niet dat TS vrienden met hem moet blijven of hem moet blijven steunen ofzo, dat mag ze natuurlijk zelf beslissen en ik begrijp dat hem weer vertrouwen lastig zou zijn, maar als buitenstaander die het verhaal vanuit 1 kant heeft gelezen ga ik hier iig geen oordelen over vellen. Ik ben overigens zelf ook mijn vader verloren aan kanker. Ik krijg geen haatzuchtige gevoelens als ik verhalen lees over mensen die liegen dat ze kanker hebben. Ik heb medelijden met ze, omdat als iemand liegt over zoiets groots of ernstigs, zo'n grote schreeuw om hulp of aandacht geeft, er blijkbaar toch ook iets erg mis met ze is, wat het dan ook is...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:19

Eulogy schreef:
ilaan schreef:

Behoorlijk kortzichtig. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Mag je vinden. Moet ook eerlijk zeggen dat vandaag mijn dag niet is en ik weinig zin had een heel lang verhaal te maken waarin er meer naar voren kwam. Heb dus besloten alleen de kern erin te zetten.

Daarbij vind ik het niet direct kortzichtig als ik de keuze maak om niet telkens voorgelogen te worden.
Wel ben ik het eens met degene die zei dat hij niet nog eens gekwetst hoeft te worden. Daar draai je de leugens ook niet mee terug.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:33

Maar sommige mensen willen ook niet heholpen worde hoor! Ik heb het zelf meegemaakt, ik wilde zelfs mee op gesprek of mee naar de dokter en ik heb zeker heel veel goede gesprekken met die persoon in kwestie gehad, maar toch wilde diegene niet.. Nou dan houdt het voor mij wel op ten duur een keer op! Je weet op ten duur ook niet meer wat de waarheid is en wat wel!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:21

Nickas schreef:
Borderline en liegen wordt een aantal keer (indirect) in één adem genoemd.
Borderline kent (net als vele aandoeningen) heel veel gradaties... Niet iedere borderliner liegt!

Nou idd, helemaal mee eens. Wat een kortzichtigheid en wat kwetsend :r voor mensen met borderline die nooit liegen en de eerlijkheid zelve zijn, want ja die zijn er ook.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:26

ilaan schreef:

Hier ben ik het mee eens. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:40

antje_vip schreef:
ilaan schreef:

Hier ben ik het mee eens. :j

Ik eigenlijk ook wel.
In het geval van Ilaan is het dan een borderliner die liegt. Maar er zijn zoveel andere aandoeningen waarvan ik niet vindt dat je daarom verplicht bent diegene te blijven steunen.

Aan ieder mens zit een limiet! You can only take so much...
Waarom jezelf pijnigen omdat het sociaal wenselijk is om zo iemand te blijven steunen?

Ik heb ook zo'n 'vriendin' die alleen maar neemt en niet kan geven, zwelgt in zelfmedelijden en mij op een voetstuk plaatst als het maar een beetje kan. Nu laat ze al bijna een half jaar niets van zich horen omdat ik één keer voor mezelf koos. Althans, dat is mijn kant van het verhaal. Ik zou niet weten waarom ze anders niets meer laat horen. Maar dit soort dingen gebeuren dus al JAAAREN...

Vrienden laten vallen is iets dat sociaal onwenselijk is en slecht wordt geaccepteerd. Maar er wordt niet gekeken naar wat een vriendschap in stand houden geestelijk/emotioneel kost.

Dus in het geval van TS en het geval van Ilaan kan ik me heel goed voorstellen dat er op die vriendschappen een houdbaarheidsdatum zit!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:51

ilaan schreef:

kan het hier alleen maar mee eens zijn, vind er dan ook niks kortzichtig aan.. zelf ook met zo iemand te maken gehad en zo iemand een rotschop geven (figuurlijk) lucht behoorlijk op.. en zo iemand in mijn verhaal waarbij ze vertelde dat mijn zoon een bastaard is.. om vervolgens al een poosje keihard een affaire te hebben in een huwelijk waarin ze zogenaamd werd mishandeld ben benieuwd hoeveel van de mensen die negatief op bovenstaande reageren een persoon kunnen blijven steunen in zo'n situatie in mijn beleving verdient ze die rotschop nog letterlijk ook.. Zo ook de vriend van TS je hebt ze gewoon niet allemaal op een rijtje als je zoiets verzint.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:10

Janine1990 schreef:
ilaan schreef:

Ik eigenlijk ook wel.
In het geval van Ilaan is het dan een borderliner die liegt. Maar er zijn zoveel andere aandoeningen waarvan ik niet vindt dat je daarom verplicht bent diegene te blijven steunen.

Aan ieder mens zit een limiet! You can only take so much...
Waarom jezelf pijnigen omdat het sociaal wenselijk is om zo iemand te blijven steunen?

Ik heb ook zo'n 'vriendin' die alleen maar neemt en niet kan geven, zwelgt in zelfmedelijden en mij op een voetstuk plaatst als het maar een beetje kan. Nu laat ze al bijna een half jaar niets van zich horen omdat ik één keer voor mezelf koos. Althans, dat is mijn kant van het verhaal. Ik zou niet weten waarom ze anders niets meer laat horen. Maar dit soort dingen gebeuren dus al JAAAREN...

Vrienden laten vallen is iets dat sociaal onwenselijk is en slecht wordt geaccepteerd. Maar er wordt niet gekeken naar wat een vriendschap in stand houden geestelijk/emotioneel kost.

Dus in het geval van TS en het geval van Ilaan kan ik me heel goed voorstellen dat er op die vriendschappen een houdbaarheidsdatum zit!

There is a difference between giving up and letting go. I'm not giving up on you, but I am letting you go.

Maw, er is en verschil tussen iemand als een baksteen laten vallen en iemand los te laten.

Persoonlijk denk ik, dat als je je best gedaan hebt om iemand te steunen en te helpen, maar die persoon niet geholpen wìl worden en/of je continu pijn doet, dat je dat voor jezelf moet/kunt kiezen, zonder je daar schuldig over te voelen. Je hoeft geen slachtoffer te blijven van zo een iemand.

TS: Sterkte! Want ondanks dat je je niet schuldig hoeft te voelen naar hem is het altijd pijnlijk en vervelend om een vriend op zo'n manier te verliezen.