Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Zertab schreef:Iedereen begint meteen over borderline...maar er zijn zoveel andere redenen waarom iemand liegt. Denk aan aandacht tekort?

Zertab schreef:Iedereen begint meteen over borderline...maar er zijn zoveel andere redenen waarom iemand liegt. Denk aan aandacht tekort?
ilaan schreef:Waarom moet je met iemand om blijven gaan uit medelijden? Sorry hoor, ik had ook ee vriendin met borderline die alles bij elkaar loog en die is gewoon uit de groep getrapt. Dat je iets hebt betekent niet dat je het recht krijgt over alles te liegen. Je zou er ook voor kunnen kiezen aan jezelf te werken en hulp te zoeken.
ilaan schreef:Waarom moet je met iemand om blijven gaan uit medelijden? Sorry hoor, ik had ook ee vriendin met borderline die alles bij elkaar loog en die is gewoon uit de groep getrapt. Dat je iets hebt betekent niet dat je het recht krijgt over alles te liegen. Je zou er ook voor kunnen kiezen aan jezelf te werken en hulp te zoeken.
Word altijd een beetje ziek van het feit dat die mensen bepaalde rechten schijnen te krijgen omdat ze een psychische aandoening hebben. Als ieder ander over zoiets liegt en verder in orde is, mag dat ook niet en is het ineens geen probleem meer deze uit een vriendengroep te schoppen.
Ik denk dat deze jongen heel goed weet wat hij doet. Anders had hij wel tegen meer mensen gelogen. Maar schijnbaar was hem dat te riskant.
Mooblie schreef:antje_vip schreef:Waarom zou je het hem niet kwalijk mogen nemen? Waarom hier begrip voor hebben? Waarom nou direct weer met diagnoses gaan gooien
Wij als meelezers kennen maar één kant van het verhaal. Het is (nog) niet bekend waarom deze jongen in eerste instantie de leugen verteld heeft. In mijn ogen is het dan te vroeg welk oordeel dan ook te trekken over de jongen die deze leugen de in eerste instantie verteld heeft.
Ik vind dat wel dat je al vast kunt gaan denken wat de reden geweest zou kunnen zijn. Of dat iets te maken heeft met diagnoses of niet. En ik vind dat hier voor deze jongen best begrip zou mogen zijn, jij weet namelijk niet in welke situatie hij zit. Misschien zit hij in een hele moeilijke situatie waarin hij steun nodig heeft, en bedenkt hij daarom iets om die steun te krijgen zonder zijn eigen verhaal te hoeven doen..
Niemand praat het hier goed dat deze leugen verteld is, maar ik zou als vriendin van iemand wél kijken naar het waarom. En als daar een ziekte/stoornis bij komt kijken dan kun je hem de leugen niet meer ten volle kwalijk nemen vind ik.

Eulogy schreef:ilaan schreef:Waarom moet je met iemand om blijven gaan uit medelijden? Sorry hoor, ik had ook ee vriendin met borderline die alles bij elkaar loog en die is gewoon uit de groep getrapt. Dat je iets hebt betekent niet dat je het recht krijgt over alles te liegen. Je zou er ook voor kunnen kiezen aan jezelf te werken en hulp te zoeken.
Word altijd een beetje ziek van het feit dat die mensen bepaalde rechten schijnen te krijgen omdat ze een psychische aandoening hebben. Als ieder ander over zoiets liegt en verder in orde is, mag dat ook niet en is het ineens geen probleem meer deze uit een vriendengroep te schoppen.
Ik denk dat deze jongen heel goed weet wat hij doet. Anders had hij wel tegen meer mensen gelogen. Maar schijnbaar was hem dat te riskant.
Behoorlijk kortzichtig. Zo werkt dat natuurlijk niet.
Nickas schreef:Borderline en liegen wordt een aantal keer (indirect) in één adem genoemd.
Borderline kent (net als vele aandoeningen) heel veel gradaties... Niet iedere borderliner liegt!
voor mensen met borderline die nooit liegen en de eerlijkheid zelve zijn, want ja die zijn er ook. ilaan schreef:Waarom moet je met iemand om blijven gaan uit medelijden? Sorry hoor, ik had ook ee vriendin met borderline die alles bij elkaar loog en die is gewoon uit de groep getrapt. Dat je iets hebt betekent niet dat je het recht krijgt over alles te liegen. Je zou er ook voor kunnen kiezen aan jezelf te werken en hulp te zoeken.
antje_vip schreef:ilaan schreef:Waarom moet je met iemand om blijven gaan uit medelijden? Sorry hoor, ik had ook ee vriendin met borderline die alles bij elkaar loog en die is gewoon uit de groep getrapt. Dat je iets hebt betekent niet dat je het recht krijgt over alles te liegen. Je zou er ook voor kunnen kiezen aan jezelf te werken en hulp te zoeken.
Hier ben ik het mee eens.
Janine1990 schreef:ilaan schreef:Waarom moet je met iemand om blijven gaan uit medelijden? Sorry hoor, ik had ook ee vriendin met borderline die alles bij elkaar loog en die is gewoon uit de groep getrapt. Dat je iets hebt betekent niet dat je het recht krijgt over alles te liegen. Je zou er ook voor kunnen kiezen aan jezelf te werken en hulp te zoeken.
Ik eigenlijk ook wel.
In het geval van Ilaan is het dan een borderliner die liegt. Maar er zijn zoveel andere aandoeningen waarvan ik niet vindt dat je daarom verplicht bent diegene te blijven steunen.
Aan ieder mens zit een limiet! You can only take so much...
Waarom jezelf pijnigen omdat het sociaal wenselijk is om zo iemand te blijven steunen?
Ik heb ook zo'n 'vriendin' die alleen maar neemt en niet kan geven, zwelgt in zelfmedelijden en mij op een voetstuk plaatst als het maar een beetje kan. Nu laat ze al bijna een half jaar niets van zich horen omdat ik één keer voor mezelf koos. Althans, dat is mijn kant van het verhaal. Ik zou niet weten waarom ze anders niets meer laat horen. Maar dit soort dingen gebeuren dus al JAAAREN...
Vrienden laten vallen is iets dat sociaal onwenselijk is en slecht wordt geaccepteerd. Maar er wordt niet gekeken naar wat een vriendschap in stand houden geestelijk/emotioneel kost.
Dus in het geval van TS en het geval van Ilaan kan ik me heel goed voorstellen dat er op die vriendschappen een houdbaarheidsdatum zit!