Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:54

Prachtig om te lezen dat jullie denken dat ik niet mijn best doe, exact wat ik bedoel met oordelen. _O-
Denken jullie echt dat ik al de genoemde mogelijkheden in de weekenden niet heb geprobeerd? Je wordt afgewezen waar je bijstaat. Ik baal zo dat ik dat extra jaartje in de supermarkt niet kon krijgen zodat mijn stagejaar gedekt zou zijn (6 jaar daar gewerkt).
Daarnaast zit ik doordeweeks op een dorp met alleen een supermarkt die dicht is wanneer ik thuis ben. Ook bestaat er nog zoiets als huiswerk, avondeten en nachtrust waardoor ik doordeweeks niet kan werken.

Dus nogmaals oordeel in het algemeen niet zo hard, want er zijn zat mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

En dat is het laatste wat ik hierover zeg. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:12

Urielle schreef:
Gucci_ schreef:
Hoef niets te betalen, ook al had ik een eigen inkomen. Maximaal €75 euro voor een student zou ik wel redelijk vinden en €150 voor een werkende.
Vind kostgeld sowieso nergens opslaan, je ouders mogen toch blij met jou zijn, zou het heel apart vinden als mijn ouders dat opeens zouden vragen.

150 voor een werkende? Dus mijn kind verdient straks een 1300 Euro in de maand, levert 150 Euro in en kan van de andere 1150 Euro lekker gaan shoppen en stappen en uit eten en uitstappen maken en weet ik het wat allemaal en inkomen van pa en ma (wij dus) gaat schoon op aan de vaste lasten? Dachtutnie :n

Sowieso: als mijn kinderen straks de twintig gepasseerd zijn mogen ze lekker op zichzelf gaan wonen, ik verkoop de paarden en ik ga eiiiindelijk eens uitgebreid op vakantie naar allerlei exotische bestemmingen, of een huisje bijkopen in de mediterranea om te overwinteren. Het is niet dat je als vijftiger zelf geen plannen hebt he! 't Is goed met ze, ze zijn volwassen en zelfstandig dan, ik heb mijn taak volbracht.

Zo is het maar net, groot gelijk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:17

Urielle schreef:
't Is goed met ze, ze zijn volwassen en zelfstandig dan, ik heb mijn taak volbracht.

Ik vind dat je taak als ouder nooit is volbracht. Ook niet als ze volwassen zijn. Ik wil altijd dat mijn kind op mij kan terugvallen. Er is altijd een slaapplek en een bord eten hoor. Net zolang als ze wil.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:18

Ik vind sommige reacties wel heftig. Veel studeren nog rond hun 20e als dat in de buurt is moeten ze dan verplicht op kamers? Ik zeg niet dat het altijd overal zo is maar het gemiddelde studenten huis daar zou ik echt niet willen wonen en dat is niet omdat ik niet zelfstandig zou willen zijn. Ik heb geprobeerd wat ik kon, maar kwam pas met mn 24e in aanmerking voor een sociale huurwoning. Moet je je kind anders maar verplichten om op kamers te gaan? Als je kind maar wel echt zoekende is naar een baan of werk of aan het studeren is en niet kansloos bij ouders blijven hangen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:20

Suzanne F. schreef:
Urielle schreef:
't Is goed met ze, ze zijn volwassen en zelfstandig dan, ik heb mijn taak volbracht.

Ik vind dat je taak als ouder nooit is volbracht. Ook niet als ze volwassen zijn. Ik wil altijd dat mijn kind op mij kan terugvallen. Er is altijd een slaapplek en een bord eten hoor. Net zolang als ze wil.

Natuurlijk, maar dat is ook iets anders .......... Als ze lekker verdienen, met geld smijten en thuis niets willen bijdragen is een ander verhaal.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:21

magda_90 schreef:
Prachtig om te lezen dat jullie denken dat ik niet mijn best doe, exact wat ik bedoel met oordelen. _O-
Denken jullie echt dat ik al de genoemde mogelijkheden in de weekenden niet heb geprobeerd? Je wordt afgewezen waar je bijstaat. Ik baal zo dat ik dat extra jaartje in de supermarkt niet kon krijgen zodat mijn stagejaar gedekt zou zijn (6 jaar daar gewerkt).
Daarnaast zit ik doordeweeks op een dorp met alleen een supermarkt die dicht is wanneer ik thuis ben. Ook bestaat er nog zoiets als huiswerk, avondeten en nachtrust waardoor ik doordeweeks niet kan werken.

Dus nogmaals oordeel in het algemeen niet zo hard, want er zijn zat mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

En dat is het laatste wat ik hierover zeg. ;)

Ik geloof dat aan een heleboel mensen hier het woord werkeloosheid niet bekend is. Zelfs veel opleidingen zijn (tijdelijk) gestopt omdat er geen banen voor zijn......

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:42

Urielle schreef:
150 voor een werkende? Dus mijn kind verdient straks een 1300 Euro in de maand, levert 150 Euro in en kan van de andere 1150 Euro lekker gaan shoppen en stappen en uit eten en uitstappen maken en weet ik het wat allemaal en inkomen van pa en ma (wij dus) gaat schoon op aan de vaste lasten? Dachtutnie :n

Sowieso: als mijn kinderen straks de twintig gepasseerd zijn mogen ze lekker op zichzelf gaan wonen, ik verkoop de paarden en ik ga eiiiindelijk eens uitgebreid op vakantie naar allerlei exotische bestemmingen, of een huisje bijkopen in de mediterranea om te overwinteren. Het is niet dat je als vijftiger zelf geen plannen hebt he! 't Is goed met ze, ze zijn volwassen en zelfstandig dan, ik heb mijn taak volbracht.

Precies! Kinderen zijn leuk zo lang ze klein zijn en daarna er zo snel mogelijk vanaf, kan jij ten minste weer alle leuke dingen doen waar je kinderen je van weerhielden! Wat een opluchting!
:)* Je bent er zelf vrijwillig aan begonnen, dan heb je het ook uit te zingen en bij de een duurt dat tot zijn 16e en bij de ander tot zijn 25e. Als jou kind trouwens op zijn 20e nog niet zelfstandig genoeg is om thuis te blijven als jij op vaklantie bent schop je hem wel lekker 't huis uit? Gezellig :D
Laatst bijgewerkt door Molfre op 06-04-14 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:42

moonsparkle schreef:
Ik vind sommige reacties wel heftig. Veel studeren nog rond hun 20e als dat in de buurt is moeten ze dan verplicht op kamers? Ik zeg niet dat het altijd overal zo is maar het gemiddelde studenten huis daar zou ik echt niet willen wonen en dat is niet omdat ik niet zelfstandig zou willen zijn. Ik heb geprobeerd wat ik kon, maar kwam pas met mn 24e in aanmerking voor een sociale huurwoning. Moet je je kind anders maar verplichten om op kamers te gaan? Als je kind maar wel echt zoekende is naar een baan of werk of aan het studeren is en niet kansloos bij ouders blijven hangen.

Ik weet niet waar jij dat leest? Ik nergens in elk geval. Het gaat hier over bij dragen in de kosten als je geld verdient en thuis woont.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:47

Suzanne F. schreef:
Urielle schreef:

Urielle schrijft echt iets heel anders en ik ben het volledig met haar eens. Als je kinderen volwassen zijn, een baan hebben en hun leven op de rit dan zit de taak van grootbrengen en opvoeden erop. Op een gegeven moment is het wel de bedoeling dat ze zelfstandig worden en hun eigen boontjes doppen. Dat betekend niet en dat als ze in nood zitten, de deur op slot zit natuurlijk. Maar dat is iets heel anders!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:53

DatBenIkNou schreef:
Als je kinderen volwassen zijn, een baan hebben en hun leven op de rit dan zit de taak van grootbrengen en opvoeden erop.

Nee dat vind ik niet. Als ouder heb je levenslang de taak om je kinderen het goede bij te brengen en jouw levenservaring over te brengen op je kinderen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:56

Molfre schreef:
Urielle schreef:

Precies! Kinderen zijn leuk zo lang ze klein zijn en daarna er zo snel mogelijk vanaf, kan jij ten minste weer alle leuke dingen doen waar je kinderen je van weerhielden! Wat een opluchting!
:)* Je bent er zelf vrijwillig aan begonnen, dan heb je het ook uit te zingen en bij de een duurt dat tot zijn 16e en bij de ander tot zijn 25e. Als jou kind trouwens op zijn 20e nog niet zelfstandig genoeg is om thuis te blijven als jij op vaklantie bent schop je hem wel lekker 't huis uit? Gezellig :D

Voel je je een beetje aangesproken? :+ Er staat nergens dat Urielle ze met 20 jaar het huis uitschopt. Ja idd, op een gegeven moment zit je taak als ouders erop hoor! Die taak betekend je kind tot een zelfstandig, zelfredzaam persoon grootbrengen: dat is nl het ouderschap. Dat betekend niet dat je ze op volwassen leeftijd niet meer zal steunen en helpen uiteraard. Zou een mooie boel zijn: kindlief lekker de eeuwige student, lekker in hotel mama niet hoeven te betalen, natje en droogje, wasje wordt gedaan, eten staat op tafel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:57

Suzanne F. schreef:
DatBenIkNou schreef:
Als je kinderen volwassen zijn, een baan hebben en hun leven op de rit dan zit de taak van grootbrengen en opvoeden erop.

Nee dat vind ik niet. Als ouder heb je levenslang de taak om je kinderen het goede bij te brengen en jouw levenservaring over te brengen op je kinderen.

Maar daar hoeven ze toch zeker niet gratis voor thuis te wonen? Natuurlijk sta je ze bij met raad en daad, maar dat is de discussie niet. Kinderen horen ook zelfstandige volwassen te worden toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:13

moonsparkle schreef:

Degene die vinden dat kinderen best mogen bijdrage hebben het over kinderen die dat financieel kunnen.
Dus een (fulltime) baan hebben.
Als mijn kind 24 is en nog studeert, zal deze niets hoeven te betalen.
Is mijn kind 24, heeft een goede baan dan wordt een bijdrage wel verwacht.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:33

Suzanne F. schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik zou er echt doodsbenauwd van worden als mijn ouders mij nu nog zouden willen opvoeden. Gelukkig hebben ze mij in het verleden zo opgevoed dat ik inmiddels zelf kan bekijken en bepalen wat goed en fout is. En daarin verschil ik vaak zat met mijn ouders, en dat accepteren ze. Nu ben ik zo'n hyperzelfstandig kind dat op d'r 16de al alleen woonde en op d'r 19de permanent naar het buitenland verhuisde, maar ik vind het echt niet gezond als een twentysomething nog van z'n ouders te horen krijgt wat goed en fout is.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:37

Molfre schreef:
Urielle schreef:

Dat is dus de redenen dat ik never nooit kinderen wil, ik kan mijn geld wel aan betere en leukere dingen kwijt. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:12

Suzanne F. schreef:
DatBenIkNou schreef:

Goed voorbeeld doet goed volgen, maar het is algemeen bekend dat de invloed van ouders steeds minder word naarmate kinderen ouder worden en terecht, zo hoort het. Ik ben het helemaal met Urielle eens, als je je kinderen hebt opgevoed tot zelfstandige volwassenen dan heb je je taak volbracht.
Zou een mooie bak zijn als die van mij volgende week allemaal op de stoep zouden staan en weer thuis kwamen wonen. In geval van nood staat onze deur altijd open en helpen we met raad en daad maar alleen als er om gevraagd word, ik respecteer ook de privacy van mijn kinderen en hun leven. Dat speelt zich niet meer thuis af en aangezien het met allemaal gelukkig goed gaat en het fijne mensen zijn geworden,hebben mijn man en ik onze taak als ouders volbracht. Ik zal altijd voor ze klaar staan maar komt er weer eentje tijdelijk (langer) thuis dan meehelpen en betalen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:25

Ik ben een ouder en geen slaaf.
Mijn kinderen zullen zelf hun rijbewijs moeten verdienen en meebetalen zodra ze gaan werken.
Ik zal geen hoofdprijs vragen en ik vindt sowieso dat een kind klusjes moet doen,mijn man hoefde het nooit en kon toen ik hem leerde kennen helemaal niks.
Ja ik wou kinderen en mijn taak is om verantwoordelijke volwassen mensen van te maken,en daar hoort bewust met geld omgaan heel erg bij.
Ik sta voor ze klaar en ze zijn altijd welkom en geen baan of studie maar wel gratis inwonen.....ja dat kan maar dan kijk ik over je schouder mee of je werk zoekt of een studie.

Anoniem

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:41

Ik vind sommige reacties ook heftig. Bij mijn vader is het zeker geen hotel. En ik help ook gewoon mee in de huishouding en kook 9 van de 10 keer. En ik verzorg bijna alle dieren. Behalve de kattenbakken, die doet mijn vader.

En ook al verdien ik nu 1200 euro netto per 4 week. Ik geef echt niet alles op aan shoppen en uitgaan. Laatste keer dat ik kleren kocht was vorig jaar ergens. En dan ook nog bij een winkel waar de duurste broeken 20 euro zijn. En uitgaan doe ik nauwelijks. Alleen de dieren betaal ik. Dus het meeste geld verdwijnt zo naar mijn spaarrekening. En dat is wat mijn ouders willen. Dat ik gewoon spaar.

En laatste keer dat mijn vader een kleine uitkering kreeg, kreeg ik niet eens de mogelijk om te helpen. Want zijn moeder wou hem helpen.

Daarnaast ben ik mij zeer bewust van de vaste lasten. Dit komt omdat mijn ouders hier altijd eerlijk zijn over geweest. Want ze hadden het beide na de scheiding erg krap. En ze hebben mij vaak uitgelegd hoe het kwam. Dus ik koop mijn eigen kleding al vanaf mijn 14e. Nu af en toe krijg ik wat van mams.

En ik schrik er van dat sommige hun opleiding word betaald en dan ook nog hun zorgverzekering. Ik betaal dit gewoon zelf. Maar omdat ik veel spaar, kan ik elk jaar schoolgeld en boeken in 1 x betalen.

En waarom ik nog thuis woon? Omdat ik erg ziek ben geweest de laatste jaren. En nu graag eerst volop op mijn studie wil storten. Daarnaast is mijn vader veel weg. Dus meestal run ik alles al in mijn eentje.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:56

DatBenIkNou schreef:
Voel je je een beetje aangesproken? :+ Er staat nergens dat Urielle ze met 20 jaar het huis uitschopt. Ja idd, op een gegeven moment zit je taak als ouders erop hoor! Die taak betekend je kind tot een zelfstandig, zelfredzaam persoon grootbrengen: dat is nl het ouderschap. Dat betekend niet dat je ze op volwassen leeftijd niet meer zal steunen en helpen uiteraard. Zou een mooie boel zijn: kindlief lekker de eeuwige student, lekker in hotel mama niet hoeven te betalen, natje en droogje, wasje wordt gedaan, eten staat op tafel.

Nee hoor :) Ik vind alleen dat er wel erg lichtvoetig over gedacht wordt. Daarnaast moet iedere ouder/student ook voor zichzelf weten wanneer het tijd is om meer verantwoordelijkheid te vragen/krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:04

love_western schreef:
Ik vind sommige reacties ook heftig. Bij mijn vader is het zeker geen hotel. En ik help ook gewoon mee in de huishouding en kook 9 van de 10 keer. En ik verzorg bijna alle dieren. Behalve de kattenbakken, die doet mijn vader.

En ook al verdien ik nu 1200 euro netto per 4 week. Ik geef echt niet alles op aan shoppen en uitgaan. Laatste keer dat ik kleren kocht was vorig jaar ergens. En dan ook nog bij een winkel waar de duurste broeken 20 euro zijn. En uitgaan doe ik nauwelijks. Alleen de dieren betaal ik. Dus het meeste geld verdwijnt zo naar mijn spaarrekening. En dat is wat mijn ouders willen. Dat ik gewoon spaar.

En laatste keer dat mijn vader een kleine uitkering kreeg, kreeg ik niet eens de mogelijk om te helpen. Want zijn moeder wou hem helpen.

Daarnaast ben ik mij zeer bewust van de vaste lasten. Dit komt omdat mijn ouders hier altijd eerlijk zijn over geweest. Want ze hadden het beide na de scheiding erg krap. En ze hebben mij vaak uitgelegd hoe het kwam. Dus ik koop mijn eigen kleding al vanaf mijn 14e. Nu af en toe krijg ik wat van mams.

En ik schrik er van dat sommige hun opleiding word betaald en dan ook nog hun zorgverzekering. Ik betaal dit gewoon zelf. Maar omdat ik veel spaar, kan ik elk jaar schoolgeld en boeken in 1 x betalen.

En waarom ik nog thuis woon? Omdat ik erg ziek ben geweest de laatste jaren. En nu graag eerst volop op mijn studie wil storten. Daarnaast is mijn vader veel weg. Dus meestal run ik alles al in mijn eentje.

Petje af voor je, jij kunt blijkbaar heel goed met geld en verantwoording omgaan, dankzij je ouders en je doet ook nog eens heel veel thuis. Ondanks dat je ouders zijn gescheiden hebben ze wel hun verantwoording voor je genomen met duidelijke uitleg. Knap.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:13

De vasten lasten hebben mijn ouders sowieso of ik nu thuis woon of niet...
Dat vind ik zo'n slap excuus.
En bovendien; ik betaal steeds meer dingen zelf dus eigenlijk gaan ze er ieder jaar nog op vooruit ook. :Y)

Kostgeld betalen als student zijnde vind ik maar 'vreemd'.
Als thuiswonende werkende (en dan bedoel ik fulltime) kan ik mij er iets bij voorstellen.
Maar dan nog; is flink kunnen sparen niet belangrijker?

Overigens ben ik het met Suzanne eens; ouder zijn is een levenstaak, daar ben je nooit 'klaar' mee.

Natuurlijk ben ik niet van plan eeuwig thuis te blijven wonen maar ik wil wel op een 'leuke' manier uit huis kunnen.
Niet persee moeten en vervolgens op een houtje bijten.
Zolang ik studeer mag ik thuis blijven wonen. Wat ik verdien met mijn parttime baan mag ik houden.
Zodra ik afgestudeerd ben en een fulltime baan heb (of iig genoeg verdien) ga ik ook zo snel mogelijk het huis uit hoor.
Want zeg nou zelf; wie wil eeuwig bij z'n ouders blijven wonen? :')
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 06-04-14 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:18

Daar ben je nooit klaar mee. Nee. Maar met n dochter met zulke uitspraken zou ik wel heel snel klaar zijn.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:20

Omdat?
Bij 'ieder jaar vooruit' staat niet voor niets deze :Y) emoticon.
Maar het is wel zo dat ik ieder jaar meer kosten overneem.
Op mijn 18e was ik voor veel minder dingen financieel verantwoordelijk dan nu ik 23 ben.

Edit: ik kan blijkbaar echt niet normaal typen :')
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 06-04-14 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:29

Ik snap gewoon echt niet wat het probleem is tussen verschillende manieren van huishouden runnen :? . Ok de ene vindt dat kindlief zodra hij niet meer studeert zo snel mogelijk maar moet gaat betalen en zo snel mogelijk het huis uit moet. Er zijn andere ouders bij die het helemaal niet erg vinden als de kinderen thuis nog enkele jaren sparen en dan pas vertrekken. Sommige hebben zelfs geen problemen als die nog 40 jaar wil blijven hangen. Er zijn er bij die graag willen dat de kinderen meehelpen in het huishouden en eten als ze nog maar pubers zijn, er zijn er die nog alles achter hun gat afkuisen als ze 30 zijn...et alors, merk je daar iets van als iemand anders andere afspraken maakt thuis dan bij jezelf :? . Laat iedere ouder toch gewoon zelf beslissen wat die het beste vindt. Zowel iemand die thuis moet afdragen en zo snel mogelijk het huis wordt uitgewerkt, als iemand die thuis niets moet betalen en kan sparen komt later wel terecht. Of niet, maar dat heeft dan vaak met veel meer factoren te maken dan enkele de vraag of je een paar honderd euro van je geld per maand hebt afgegeven of niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:31

Juist daarom dat er eigenlijk geen pasklaar antwoord kan gegeven worden aan ts.
Je ziet het in dit topic ook, vele andere meningen en maar weinige beide kanten begrijpen.