Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
JessAndHope schreef:Noem mij maar egoïstisch, maar momenteel heb ik mijn centjes iets te hard nodig om het hoofd boven water te houden. Ja, het is sneu hoe de mensen daar moeten leven, mensonterend zelfs. Maar pak dan eerst eens de regering aan die er boven zit. Daar zit meestal het probleem.
Voorbeeldje olympische spelen in China (volgens mij). Complete wijken werden geruimd om plaats te maken voor stadions. En denk maar niet dat de mensen ook maar een cent ter vergoeding kregen. Moeten we nu die mensen gaan steunen? Of de regering zélf leren wat verantwoordelijkheid is?
Ik kies voor het tweede. Niet de gevolgen beperken, maar de oorzaak aanpakken
russel schreef:Maura, hier zijn er scholen die de lokale akties zelf regelen.
Ben zo realistisch om te weten dat geld macht geeft en macht iets is waar geen mens echt goed mee over weg kan....en.....wie appelen vaart, appelen eet.
Las laats een schandaal over pink ribbon....dan komt het erg dicht bij!
"Draag een lintje om te laten zien dat je tegen borstkanker bent!" Ik heb er geen, ben ik nu vóór borstkanker?
) . Sorry, maar ik snap niet dat iemand die zich maar enigszins heeft ingelezen in milieuproblematiek (de lucht en oceanen) en wereldvoedselverdeling (en nee, niet eens dierenwelzijn) dat je dan toch nog zonder een spier te vertrekken een stuk zalm of een pakje Euroshopper gehakt in je karretje kan gooien... Magrathea schreef:JessAndHope schreef:Noem mij maar egoïstisch, maar momenteel heb ik mijn centjes iets te hard nodig om het hoofd boven water te houden. Ja, het is sneu hoe de mensen daar moeten leven, mensonterend zelfs. Maar pak dan eerst eens de regering aan die er boven zit. Daar zit meestal het probleem.
Voorbeeldje olympische spelen in China (volgens mij). Complete wijken werden geruimd om plaats te maken voor stadions. En denk maar niet dat de mensen ook maar een cent ter vergoeding kregen. Moeten we nu die mensen gaan steunen? Of de regering zélf leren wat verantwoordelijkheid is?
Ik kies voor het tweede. Niet de gevolgen beperken, maar de oorzaak aanpakken
En wie gaat dan doen dan? Een willekeurige groep vrijwilligers? Met het risico gevangen gezet te worden omdat je een staatsgevaar bent?
Dan kan je beter die mensen helpen die op straat staan, die hebben ook niet om die regering gevraagd.

Elise_0o schreef:Even dit topic omhoog halen met een artikel dat ik recent op internet heb gevonden.
" ‘Chris’ uit Gorinchem houdt het nog bij een suggestie: ‘De sterke groei van de wereldbevolking is taboe nummer één.’ ‘LiveLikeTom’ schrijft iets vergelijkbaars: ‘het (wordt) misschien tijd om een heilig huisje omver te schoppen: als natuurlijke bronnen de wereldbevolking niet kunnen voeden, moet de wereldbevolking dan niet gewoon minder hard groeien?’
‘Ludenso’ gaat een stapje verder: ‘Ik weet niet of we er alles aan moeten doen om 9 , 15, 20 of 30 miljard mensen te kunnen voeden. (…) Maar ja dat onderwerp is "natuurlijk" heel geladen en taboe.’
‘Huib’ is aan dat taboe echter voorbij: ‘Conclusie: globale geboortebeperking en drastisch ook. Het is toch onzin dat we ons gaan aanpassen voor degenen die niet de discipline hebben zich in te houden als het op voortplanting aankomt en zo door te gaan met de roofbouw die aan het plegen zijn op de aarde.’
‘Hinasky’ denkt alweer een stuk verder: ‘We kunnen beter afstappen van de droom dat we alle mensen op aarde moeten kunnen voeden. De wereld bevolking zal snel afnemen als er te weinig voedsel wordt geproduceerd met de klassieke methode van kleinschalige landbouw. Het is een methode om de overbevolking van de aarde terug te dringen.’
En ‘Hinasky’ is de enige niet die er zo over denkt. ‘Hans V.’: ‘Enige miljoenen van de hongersnood redden, schept een verantwoordelijkheid voor hen en hun nakomelingen die niet waar te maken is. Biologisch dilemma is: gezond voedsel voor jezelf en het eeuwige tekort voor de ander. Daar draait
de wereld om! Accepteren dat anderen sterven omdat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen.’
Ik beken: dat zijn zinnen die ik liever niet had willen lezen. Onomwonden zeggen ‘Hinasky’ en ‘Hans V.’ dat biologische landbouw een probaat middel is om miljoenen mensen de hongerdood te laten sterven. En wie sterven moeten, zijn dan ook nog eens degenen met de kleinste ecologische voetafdruk. De allerarmsten moeten dood, zodat de allerrijksten kunnen leven.
Hoe kritisch ik ook ben op het vermogen van de biologische landbouw om de wereld te voeden, zo scherp had ik het zelf niet durven stellen. Maar deze uitspraak werpt wel een nieuw licht op een, door ‘Huib Rijk’ aangehaald, citaat van Norman Borlaug. "Dat er mensen zijn die geloven in het romantische sprookje van achterhaalde ouderwetse productiemethoden mogen ze zelf weten. Maar dat zij op deze wijze verantwoordelijk zijn voor de hongerdood van dagelijks 15.000 mensen is onvergeeflijk."
http://www.foodlog.nl/artikel/goed-fout ... -landbouw/
ze stellen het misschien niet rooslkuerig, maar wel realistisch voor. en zeker de mening dat 'we door verhoogde productie-efficiëntie' steeds meer mensen zullen kunnen voeden, vind ik ook onrealistisch. Het is erg dat er mensen sterven van de hongersnood, maar stel dat we hen allemaal zouden kunnen redden, zouden er imo nog meer problemen en hongersnood ontstaan.
gewoon gedaan met overmatig produceren. Dat zal helaas wem niet voor de komende 50 jaar zijn vrees ik....
Elise_0o schreef:Ik denk niet dat je het artikel hebt gelezen he? Want hij weerlegt daarin al die uitspraken
Magrathea schreef:Nu zal ik wel weer de zeikerd zijn, maar biologische landbouw is echt niet de grootste oorzaak van het gebrek aan voedsel in de wereld
.