Moeder worden en carrière maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Moeder worden en carrière maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:09

Cam, jij bent van een andere generatie, dingen zijn behoorlijk veranderd. Voor mijn ouders en schoonouders geldt hetzelfde als bij jou.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:12

Quellian schreef:
Cam, jij bent van een andere generatie, dingen zijn behoorlijk veranderd. Voor mijn ouders en schoonouders geldt hetzelfde als bij jou.

Ik denk dat wij van de generatie zijn die keuzes maakte en ons er bewust van waren dat je niet altijd alles kan hebben wat je wilt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:12

El75 schreef:
En toch is het wel mogelijk om beide fulltime te werken, carriere te maken en kinderen op te voeden.
Wij doen dit al ruim 11 jaar.
Voor ons is dit enkel mogelijk omdat wij een au pair in huis hebben zodat het dagelijkse leven van de 3 kinderen gewoon thuis afspeelt.

Is het altijd even makkelijk, nee zeker niet. Er komt veel planning bij kijken wat zakenreizen betreft want wij proberen wel dat er altijd 1 van ons 2 's avonds/s'nachts thuis is. Echter, is een kind ziek dan is de au pair er (die trouwens ook voor de dieren zorgt, dus ook die hebben hun portie aandacht). Nu gaan ze alle 3 naar school dus een groot gedeelte van de dag zouden ze mij of mijn man ook niet zien wanneer 1 van ons thuis zou blijven.

In ons beroep is het wel een voordeel dat je 's avonds makkelijk vanuit huis kunt werken (telefoon, laptop en dossiers en je kunt verder werken). Op die manier probeer ik indien mogelijk toch wel 's avonds voordat ze naar bed gaan thuis te komen. Dit lukt niet altijd, maar vaak ook wel.
De kinderen hebben dan al gegeten, want de au pair kookt iedere dag voor ze, zijn in bad geweest, hebben de ponies gereden en het huiswerk is gedaan.

Natuurlijk vinden de kinderen het wel eens jammer dat ik niet als voorleesmoeder op school mee doe, of dat ik een voorstelling moet missen omdat ik in het buitenland zit, maar ze weten niet anders dan dat het zo is.

Ik denk dat iedereen moet doen wat hem/haar goed lijkt voor het gezin (zo lang die keuze daar is).

Wat ik me afvraag is of je de regels van inzetten van au pairs wel kent:

Maximaal 30 uur per week verdeeld over 5 dagen waarbij de au pair maximaal 8 uur per dag werkzaamheden mag verrichten. Oppaswerkzaamheden worden verricht gedurende maximaal 3 avonden per week. Meer uren dan 30 per week zijn absoluut niet toegestaan incl. avondoppas. Indien de au pair meer dan 30 uren per week actief is binnen het gastgezin zal zij niet meer vallen onder de au pair regeling en is sprake van een vreemdeling in het kader van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav) en dient het gastgezin een tewerkstellingvergunning aan te vragen bij de aangewezen autoriteiten.

Want wat je hier boven beschrijft (eten koken en in bad doen, dieren verzorgen, als kinderen ziek zijn er de hele dag zijn) overtreft al gauw dit aantal uren.

Ben in een ver verleden au pair geweest en kan wel melden dat mensen vaak denken dat ze een meisje voor 24 uur in huis hebben en liefst 7 dagen per week !

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:15

Wow Cam.. knap dat je dat allemaal kunt :) Lijkt me heerlijk!
Helaas gaat dat voor ons denk ik niet lukken.

edit: ik denk wel dat de lonen nu wat anders liggen. Jouw man zal al een aardig loon hebben opgebouwd en misschien in de tijd dat jullie begonnen met kinderen was het zoals in zoveel gezinnen nog mogelijk om van 1 salaris rond te komen.
Als ik met 3 kinderen rond zou moeten komen van 34u werk van mijn vriend... ;(

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:25

blondies schreef:
Wow Cam.. knap dat je dat allemaal kunt :) Lijkt me heerlijk!
Helaas gaat dat voor ons denk ik niet lukken.

edit: ik denk wel dat de lonen nu wat anders liggen. Jouw man zal al een aardig loon hebben opgebouwd en misschien in de tijd dat jullie begonnen met kinderen was het zoals in zoveel gezinnen nog mogelijk om van 1 salaris rond te komen.
Als ik met 3 kinderen rond zou moeten komen van 34u werk van mijn vriend... ;(

Ik weet niet of het anders was toen of dat wij andere keuzes maakte.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:25

Salsa schreef:
En geef ik ook papa de kans een dag thuis te blijven om een intensievere band met zijn kinderen te krijgen

Van zo'n zin gruwel ik dus: de positie van vader en moeder zijn gelijk. Toch heet het altijd dat de vader 'oppast' en de vrouw 'zorgt'. Wat een onzin !

Ik werk nu even veel als mijn partner en vind het dan ook normaal dat we evenveel doen in de huishouding. Ok, hij heeft voorkeur voor bepaalde dingen en ik ook. Ik hoef niet zo nodig goten schoon te maken en hij wil niet graag wassen: eerlijk verdeeld.

Maar waarom worden vaders vaak door de moeders gezien als een soort tweede hands opvoeders en denken ze dat een kind alleen groot kan worden als de moeder er aldoor is. De papa mag wel 60 uur werken, want dat kan niet anders. Nou, verrassing: het kan best anders en werkgevers hebben daar meestal geen bezwaren tegen, maar ze hoéven vaak ook niet van de vrouwen, want die willen graag fulltime moederen. En dus weet die generatie kinderen al niet anders dan dat de mama huishoudelijk werk doet en de papa werkt. Wat is dat nou voor voorbeeldfunctie???

Uit allerlei onderzoeken is gebleken dat er totaal geen achterstand is in sociale vaardigheden, veiligheidsgevoel en geluksbeleving van kinderen die naar een KDV zijn gegaan gedurende hun jonge jaren. Kinderen van thuismoeders hebben vaak grotere verlatingsangst en zijn minder sociaal vaardig met leeftijdsgenootjes. Hebben meer moeite hun plek in de groep op de basisschool te verkrijgen (pesten kan daar een gevolg van zijn) etc.

Dus ik vraag ik me wel eens af: vinden al die thuismama's het niet gewoon makkelijk dat ze niet hoeven te werken en gebruiken ze daarvoor allerlei excuses. Om vervolgens hun ex (wat helaas toch in 1 op de 3 gevallen gebeurt) ook nog eens volledig uit te kleden als het op alimentatie aankomt: want ik ben thuisgebleven voor jóuw kinderen en heb geen carrière kunnen opbouwen.

Dan denk ik: kom op dames wees nou eens eerlijk ! Niemand hoeft van mij te werken met kinderen, maar besef wel dat dat je éigen keuze is en laat er later niet je ex-partner, de staat of andere instaties voor betalen. Eigen keuze prima, maar dan ook de gevolgen !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:29

Netje schreef:
Dus ik vraag ik me wel eens af: vinden al die thuismama's het niet gewoon makkelijk dat ze niet hoeven te werken en gebruiken ze daarvoor allerlei excuses.

Of slepen de werkende dames er onderzoeken bij waarvan de uitkomst in hun straatje past zodat ze hun knagend schuldgevoel het zwijgen op kunnen leggen?

(nee zo denk ik er niet over maar wie kaatst...)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:30

Ik ken werkende vrouwen die na een scheiding als nog hun ex uit kleden hoor.
Dat heeft meer met karakte te maken dan met geen baan hebben :D

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:30

Nou om het heel direct te zeggen... Dan zou ik met vijf man van 2000euro max (incl vakantiegeld/bonus) moeten leven.
Als ik dan terugreken naar waar we nu wonen:
800euro huur incl vast lasten
200euro verzekering voor 2 volw
200euro boodschappen
200euro voor 1 auto
100euro gsm/tv/internet

dan blijft er 500euro over voor aaaalle andere zaken (kleding, onkosten auto, huisraad) en alles voor de 3 kinderen. Zou in principe misschien nog wel kunnen maar dan ook nog zoveel reizen met zijn allen? En natuurlijk moet er ook gespaard worden voor scholing van de kinderen. En dan heb ik geeneens een paard of dure hobbies haha!

Nogmaal wel super knap dat het jullie lukt!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:34

blondies schreef:
Nou om het heel direct te zeggen... Dan zou ik met vijf man van 2000euro max (incl vakantiegeld/bonus) moeten leven.
Als ik dan terugreken naar waar we nu wonen:
800euro huur incl vast lasten
200euro verzekering voor 2 volw
200euro boodschappen
200euro voor 1 auto
100euro gsm/tv/internet

dan blijft er 500euro over voor aaaalle andere zaken (kleding, onkosten auto, huisraad) en alles voor de 3 kinderen. Zou in principe misschien nog wel kunnen maar dan ook nog zoveel reizen met zijn allen? En natuurlijk moet er ook gespaard worden voor scholing van de kinderen. En dan heb ik geeneens een paard of dure hobbies haha!

Nogmaal wel super knap dat het jullie lukt!

Mijn man werk volcontinu,dus ook avonddienst en nachtdienst,dus zijn salaris is idd wel hoger dan jullie inkomen,en dat is ook wel de rede dat ik met drie kinderen in 3,5 jaar niet echt een mogelijkheid zag om te gaan werken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:35

Ik heb niet de hele discussie gelezen, alleen een beetje globaal.
Ik ben jong moeder geworden, ben nu 25 en heb een dochter van 6 en een zoontje van 3.
Sinds een jaar ben ik nu fulltime thuis.
Daarvoor ging ik naar school, mn zoontje en mn dochtertje gingen beiden 5 dagen naar het kdv.
Mn dochtertje toen ze naar school ging naar de bso en tso.

Maar ik merkte aan mn kids dat ze liever thuis bij mij waren, mn zoontje wilde echt niet meer naar het kdv gaan was elke dg hem huilend achter laten ( met mn dochter had ik geen problemen op het kdv ) en mn dochtertje vond de naschoolse opvang ook echt niet leuk.
Ze heeft me vaak genoeg gevraagd of ik haar wilde halen van school.
Nu ik dat heb gedaan is ze echt veel blijer en gelukkiger. Mijn zontje is ook helemaal blij dat hij niet meer naar het kdv hoeft te gaan.
Nog steeds als we richting het kdv rijden/lopen, is het eerste wat hij zegt, "ik hoef niet naar de creche he"
En dan zeg ik nee schat je hoeft niet , nou dan is hij weer helemaal blij.

Nu ben ik elke dag thuis, minder sociale contacen e.d., geen baan maarja maakt voor mij even niks uit.
Ik zie het wel weer over een paar jaar als ze wat groter zijn.
Ik vroeg net ook aan mn dochtertje nav dit topic...
"Wat heb je liever naar de bso gaan, of dat papa of mama je komt halen van school"
Mn dochtertje : "Papa en mama mij ophalen"
Dus ik vroeg " Waarom"
En zij : "Omdat ik zoveel van jullie hou"
Nou dan smelt toch even je hart weer <3

Dus ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt, en zo zie je maar dat kinderen wel echt behoefte hebben aan hun ouders :)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:37

Ahaaa, daar zit het verschil. Ik denk ook dat de generatie van nu (zoals wij) langer studeren dus later pas echt aan carriere beginnen waardoor je dus nog weinig loon/spaargeld hebt opgebouwd. Om dan maar te wachten tot mijn 35e met kinderen zie ik ook niet zitten dus ik blijf sowieso werken. Ben er wel van overtuigd dat het deeltijd wordt en als het gaat zal mijn vriend ook wat meer thuis zijn :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:37

cam schreef:
Ik ken werkende vrouwen die na een scheiding als nog hun ex uit kleden hoor.
Dat heeft meer met karakte te maken dan met geen baan hebben :D

Maar dan zal de rechter wél het salaris wat ze verdienen meenemen in de berekening en krijgen ze toch echt minder ! Of de mannen zijn redelijk dom geweest om in te stemmen met veel te hoge eisen...

Waar het mij om gaat: die moeders wensen zelfs als partner vertrekt vaak nog niet te gaan werken, want zij zorgt immers voor de kinderen.... Dan denk ik: hij is Sinterklaas niet.... Maar ondertussen bezoekrechten weigeren aan de paps of minimaal, maar wel het volle pond eisen...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:38

Urielle schreef:
Netje schreef:
Dus ik vraag ik me wel eens af: vinden al die thuismama's het niet gewoon makkelijk dat ze niet hoeven te werken en gebruiken ze daarvoor allerlei excuses.

Of slepen de werkende dames er onderzoeken bij waarvan de uitkomst in hun straatje past zodat ze hun knagend schuldgevoel het zwijgen op kunnen leggen?

(nee zo denk ik er niet over maar wie kaatst...)

Beetje flauw dit.... :D Je kunt vast wel iets beters verzinnen !

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:42

blondies schreef:
Ahaaa, daar zit het verschil. Ik denk ook dat de generatie van nu (zoals wij) langer studeren dus later pas echt aan carriere beginnen waardoor je dus nog weinig loon/spaargeld hebt opgebouwd. Om dan maar te wachten tot mijn 35e met kinderen zie ik ook niet zitten dus ik blijf sowieso werken. Ben er wel van overtuigd dat het deeltijd wordt en als het gaat zal mijn vriend ook wat meer thuis zijn :)

Dat zal idd wel zo zijn,mijn man is gaan werken en heeft in de avonduren door gestudeerd.
En ik ben ook gaan werken en leren tegelijk.
Ook denk ik dat men tegenwoordig niet altijd de meest logische en dus slimmere keuzes maakt,maar vooral kiest wat ze leuk vinden.
Ik zie dat bij veel mensen in de omgeving van mij kinderen.
Kiezen opleidingen waar geen werk in te vinden is omdat ze het een leuke opleiding vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:45

Netje schreef:

Ja maar ik vind het een beetje flauw van jouw kant om huismoeders gelijk te polariseren als een soort parasiterende uitvreters :+

Brainless

Re: Moeder worden en carrière maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:48

Ach je kan altijd (bij scheiding) je goed betaalde baan opzeggen en alsnog partneralimentatie aanvragen.
(geldt zowel voor man als vrouw).
Dus als je elkaar wilt dwarszitten kan dat altijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:48

cam schreef:
Ik heb geen elk gevoel dat ik me moet bewijzen,heb geen ambitie,nooit gehad ook.
Je hebt maar een leven en je moet eruit halen wat er in zit.
En werken is niet iets wat op mijn lijst bovenaan staat.

Maar dat is dan toch totaal irrelevant voor de vraag van TS?

Ze HOEFT niet perse carriere te maken omdat ze de verkeerde man met laag inkomen gekozen heeft of zo, ze WIL carriere maken.
Ze vraagt hoe je dat kan combineren, niet hoe je zo goed mogenlijk thuis kan blijven.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:50

Urielle schreef:
Netje schreef:

Ja maar ik vind het een beetje flauw van jouw kant om huismoeders gelijk te polariseren als een soort parasiterende uitvreters :+

Dat doe ik ook niet, maar sloeg ook op de zin waarop ik reageerde: ...

En geef ik ook papa de kans een dag thuis te blijven om een intensievere band met zijn kinderen te krijgen

Oftewel: de moeder geeft de vader de káns om thuis te blijven ! Dan denk ik: pardon ??? De vader en de moeder zie ik als gelijk en ik neem aan dat zaken in onderling overleg worden gedaan. Papa kan net zo goed 7 dagen per week voor kind zorgen als moeder en als ik dan lees dat iemand papa de káns geeft dan gaan bij mij de haren overeind.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:52

Brainless schreef:
Ach je kan altijd (bij scheiding) je goed betaalde baan opzeggen en alsnog partneralimentatie aanvragen.

Gaat niet helemaal op: de rechter kijkt naar het moment van scheiding en de financiële situatie op dat moment. Je baan opzeggen na dat moment hoeft niet direct te betekenen dat je als ex ineens méér aan de ander moet betalen (welke van de twee dat dan ook is).

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:54

cam schreef:
Dat zal idd wel zo zijn,mijn man is gaan werken en heeft in de avonduren door gestudeerd.
En ik ben ook gaan werken en leren tegelijk.
Ook denk ik dat men tegenwoordig niet altijd de meest logische en dus slimmere keuzes maakt,maar vooral kiest wat ze leuk vinden.
Ik zie dat bij veel mensen in de omgeving van mij kinderen.
Kiezen opleidingen waar geen werk in te vinden is omdat ze het een leuke opleiding vinden.

Ik denk dat mensen ook hogere/intensievere studies kiezen ivm kans op werk. Maar geloof me, als ik puur had gekozen wat ik leuk vond was ik naar de kappersschool gegaan :+ ( Had me een hoop ellende gespaard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:55

Netje schreef:
Brainless schreef:

Gaat niet helemaal op: de rechter kijkt naar het moment van scheiding en de financiële situatie op dat moment. Je baan opzeggen na dat moment hoeft niet direct te betekenen dat je als ex ineens méér aan de ander moet betalen (welke van de twee dat dan ook is).

Klopt, maar stel ik wil gaan scheiden en mijn man een hak zetten omdat hij bv vreemd is gegaan met mijn beste vriendin; dan zeg ik nu mijn baan op en vraag de scheiding pas over een tijdje aan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:02

Brainless schreef:
Klopt, maar stel ik wil gaan scheiden en mijn man een hak zetten omdat hij bv vreemd is gegaan met mijn beste vriendin; dan zeg ik nu mijn baan op en vraag de scheiding pas over een tijdje aan.

Misschien toch maar weer terug naar de vraag van TS :D Dit zijn gewoon t*ring streken en heeft niets te maken met de gestelde vraag lijkt me !

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:13

Ik had voordat mijn oudste werd geboren een hele goede baan en was bezig met carrière maken. Mijn vriend had en heeft een heel goedlopend eigen bedrijf. Vanwege de eisen die mijn werkgever stelde en de onmogelijkheid voor mijn vriend om op reguliere basis minder uren te gaan werken of een vaste vrije dag te nemen, hebben wij besloten dat ik zou stoppen met werken. Anders moest ons kindje minstens vier dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat naar het kdv. En dat was iets wat we echt niet wilden voor ons kindje.

Inmiddels is onze tweede ook al ruim een jaar en ben ik ruim drie jaar thuis voor de kindjes. Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze. Bijna nooit hoeven we te haasten of te stressen, alle tijd omdat leuks met ze te ondernemen en als een van de kindjes ziek is, is er geen enkel probleem.

Voor de sociale contacten gaan we iedere week naar de dreumes en peutergym. Ook gaan ze als ze een jaar zijn een dagje per week (van 9 uur tot 16 uur) naar een agrarisch kdv. Dit ipv de peuterspeelzaal.

Wij hebben het geluk dat we van de inkomsten van mijn vriend prima kunnen leven en er ook nog genoeg financiële ruimte is om leuke dingen te doen en mijn paarden en onze honden te onderhouden.
Maar uiteindelijk wordt een kind het gelukkiger van liefde en aandacht van zijn of haar ouders dan van nieuw speelgoed of merkkleding.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:17

Netje schreef:
Dus ik vraag ik me wel eens af: vinden al die thuismama's het niet gewoon makkelijk dat ze niet hoeven te werken en gebruiken ze daarvoor allerlei excuses. Om vervolgens hun ex (wat helaas toch in 1 op de 3 gevallen gebeurt) ook nog eens volledig uit te kleden als het op alimentatie aankomt: want ik ben thuisgebleven voor jóuw kinderen en heb geen carrière kunnen opbouwen.

Dan denk ik: kom op dames wees nou eens eerlijk ! Niemand hoeft van mij te werken met kinderen, maar besef wel dat dat je éigen keuze is en laat er later niet je ex-partner, de staat of andere instaties voor betalen. Eigen keuze prima, maar dan ook de gevolgen !

Zo dan :roll:. Ik ben een thuismama, maar daar hebben wij samen voor gekozen. Nu ligt het bij ons iets anders, wij hebben een akkerbouwbedrijf aan huis dus ik kan altijd meehelpen als dat zo uitkomt.
Hier voelen wel het financieel nauwelijks dat er van mij geen inkomen meer binnen komt.

Zolang een gezin het financieel kan en dit graag wilt is dat toch geen probleem? En hoezo excuses verzinnen om niet te hoeven werken? Als het toch kan en je maakt als gezin die keuze, hoef je je toch niet aan anderen te gaan verantwoorden?

Misschien klopt het dat 1 op de 3 huwelijken stranden, maar ik geloof echt niet dat er een verband is tussen die huwelijken die stranden en gezinnen waarvan de moeder thuisblijft? Huwelijken waarin beide partners veel werken of waarvan juist de ene werkt als de andere bij de kinderen is en andersom kunnen net zo goed stranden, omdat de partners langs elkaar af leven en nauwelijks meer tijd voor elkaar hebben.
En het is echt niet dat ik heel de dag de ramen sta te lappen, dan tot 15:00 uur ga zitten breien om rond 15:30 met thee en een koekje klaar te zitten voor mijn kinderen die thuiskomen :+
Ik heb genoeg te doen en kom nog chronisch tijd te kort.

''maar besef wel dat dat je éigen keuze is en laat er later niet je ex-partner voor betalen.''
Ik neem aan dat je zo'n beslissing samen neemt! Hier is dat wel zo. Mijn man staat er volledig achter dat ik thuis blijf voor de kinderen. Punt is inderdaad dat ik nu geen kans krijg te sparen. Daarom hebben wij op papier laten zetten dat jaarlijks een bepaald percentage van de inkomsten van het bedrijf voor mij zijn. Dit is een zeer net bedrag zodat ik toch de kans heb zelf iets te sparen. Mocht het dan onverhoopt mis gaan tussen ons, dan heb ik de kans wel altijd gehad om te sparen.

Netje schreef:
Waar het mij om gaat: die moeders wensen zelfs als partner vertrekt vaak nog niet te gaan werken, want zij zorgt immers voor de kinderen.... Dan denk ik: hij is Sinterklaas niet.... Maar ondertussen bezoekrechten weigeren aan de paps of minimaal, maar wel het volle pond eisen...

Ik weet niet waar je dit allemaal op baseert, maar dit heeft in mijn ogen maar weinig met thuisblijf mama's te maken. Sorry maar je klinkt wel erg zuur.
Dit soort trieste scenario's komen net zo goed voor bij ouders die beiden werken. Het heeft meer te maken met de manier waarop partners uit elkaar gaan en elkaar vervolgens geen daglicht meer in elkaars ogen gunnen. Dan krijg je dit soort fratsen. Heeft niets te maken met thuisblijfmama's. Carrièrevrouwen kunnen net zo goed hun ex volledig willen uitmelken.