Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
El75 schreef:En toch is het wel mogelijk om beide fulltime te werken, carriere te maken en kinderen op te voeden.
Wij doen dit al ruim 11 jaar.
Voor ons is dit enkel mogelijk omdat wij een au pair in huis hebben zodat het dagelijkse leven van de 3 kinderen gewoon thuis afspeelt.
Is het altijd even makkelijk, nee zeker niet. Er komt veel planning bij kijken wat zakenreizen betreft want wij proberen wel dat er altijd 1 van ons 2 's avonds/s'nachts thuis is. Echter, is een kind ziek dan is de au pair er (die trouwens ook voor de dieren zorgt, dus ook die hebben hun portie aandacht). Nu gaan ze alle 3 naar school dus een groot gedeelte van de dag zouden ze mij of mijn man ook niet zien wanneer 1 van ons thuis zou blijven.
In ons beroep is het wel een voordeel dat je 's avonds makkelijk vanuit huis kunt werken (telefoon, laptop en dossiers en je kunt verder werken). Op die manier probeer ik indien mogelijk toch wel 's avonds voordat ze naar bed gaan thuis te komen. Dit lukt niet altijd, maar vaak ook wel.
De kinderen hebben dan al gegeten, want de au pair kookt iedere dag voor ze, zijn in bad geweest, hebben de ponies gereden en het huiswerk is gedaan.
Natuurlijk vinden de kinderen het wel eens jammer dat ik niet als voorleesmoeder op school mee doe, of dat ik een voorstelling moet missen omdat ik in het buitenland zit, maar ze weten niet anders dan dat het zo is.
Ik denk dat iedereen moet doen wat hem/haar goed lijkt voor het gezin (zo lang die keuze daar is).
Lijkt me heerlijk!
blondies schreef:Wow Cam.. knap dat je dat allemaal kuntLijkt me heerlijk!
Helaas gaat dat voor ons denk ik niet lukken.
edit: ik denk wel dat de lonen nu wat anders liggen. Jouw man zal al een aardig loon hebben opgebouwd en misschien in de tijd dat jullie begonnen met kinderen was het zoals in zoveel gezinnen nog mogelijk om van 1 salaris rond te komen.
Als ik met 3 kinderen rond zou moeten komen van 34u werk van mijn vriend...
Salsa schreef:En geef ik ook papa de kans een dag thuis te blijven om een intensievere band met zijn kinderen te krijgen
Netje schreef:Dus ik vraag ik me wel eens af: vinden al die thuismama's het niet gewoon makkelijk dat ze niet hoeven te werken en gebruiken ze daarvoor allerlei excuses.
blondies schreef:Nou om het heel direct te zeggen... Dan zou ik met vijf man van 2000euro max (incl vakantiegeld/bonus) moeten leven.
Als ik dan terugreken naar waar we nu wonen:
800euro huur incl vast lasten
200euro verzekering voor 2 volw
200euro boodschappen
200euro voor 1 auto
100euro gsm/tv/internet
dan blijft er 500euro over voor aaaalle andere zaken (kleding, onkosten auto, huisraad) en alles voor de 3 kinderen. Zou in principe misschien nog wel kunnen maar dan ook nog zoveel reizen met zijn allen? En natuurlijk moet er ook gespaard worden voor scholing van de kinderen. En dan heb ik geeneens een paard of dure hobbies haha!
Nogmaal wel super knap dat het jullie lukt!
cam schreef:Ik ken werkende vrouwen die na een scheiding als nog hun ex uit kleden hoor.
Dat heeft meer met karakte te maken dan met geen baan hebben
Urielle schreef:Netje schreef:Dus ik vraag ik me wel eens af: vinden al die thuismama's het niet gewoon makkelijk dat ze niet hoeven te werken en gebruiken ze daarvoor allerlei excuses.
Of slepen de werkende dames er onderzoeken bij waarvan de uitkomst in hun straatje past zodat ze hun knagend schuldgevoel het zwijgen op kunnen leggen?
(nee zo denk ik er niet over maar wie kaatst...)
Je kunt vast wel iets beters verzinnen ! blondies schreef:Ahaaa, daar zit het verschil. Ik denk ook dat de generatie van nu (zoals wij) langer studeren dus later pas echt aan carriere beginnen waardoor je dus nog weinig loon/spaargeld hebt opgebouwd. Om dan maar te wachten tot mijn 35e met kinderen zie ik ook niet zitten dus ik blijf sowieso werken. Ben er wel van overtuigd dat het deeltijd wordt en als het gaat zal mijn vriend ook wat meer thuis zijn
cam schreef:Ik heb geen elk gevoel dat ik me moet bewijzen,heb geen ambitie,nooit gehad ook.
Je hebt maar een leven en je moet eruit halen wat er in zit.
En werken is niet iets wat op mijn lijst bovenaan staat.
Urielle schreef:Netje schreef:Beetje flauw dit....Je kunt vast wel iets beters verzinnen !
Ja maar ik vind het een beetje flauw van jouw kant om huismoeders gelijk te polariseren als een soort parasiterende uitvreters
Brainless schreef:Ach je kan altijd (bij scheiding) je goed betaalde baan opzeggen en alsnog partneralimentatie aanvragen.
(geldt zowel voor man als vrouw).
Dus als je elkaar wilt dwarszitten kan dat altijd.
cam schreef:Dat zal idd wel zo zijn,mijn man is gaan werken en heeft in de avonduren door gestudeerd.
En ik ben ook gaan werken en leren tegelijk.
Ook denk ik dat men tegenwoordig niet altijd de meest logische en dus slimmere keuzes maakt,maar vooral kiest wat ze leuk vinden.
Ik zie dat bij veel mensen in de omgeving van mij kinderen.
Kiezen opleidingen waar geen werk in te vinden is omdat ze het een leuke opleiding vinden.
( Had me een hoop ellende gespaard. Netje schreef:Brainless schreef:Ach je kan altijd (bij scheiding) je goed betaalde baan opzeggen en alsnog partneralimentatie aanvragen.
(geldt zowel voor man als vrouw).
Dus als je elkaar wilt dwarszitten kan dat altijd.
Gaat niet helemaal op: de rechter kijkt naar het moment van scheiding en de financiële situatie op dat moment. Je baan opzeggen na dat moment hoeft niet direct te betekenen dat je als ex ineens méér aan de ander moet betalen (welke van de twee dat dan ook is).
Brainless schreef:Klopt, maar stel ik wil gaan scheiden en mijn man een hak zetten omdat hij bv vreemd is gegaan met mijn beste vriendin; dan zeg ik nu mijn baan op en vraag de scheiding pas over een tijdje aan.
Dit zijn gewoon t*ring streken en heeft niets te maken met de gestelde vraag lijkt me ! Netje schreef:Dus ik vraag ik me wel eens af: vinden al die thuismama's het niet gewoon makkelijk dat ze niet hoeven te werken en gebruiken ze daarvoor allerlei excuses. Om vervolgens hun ex (wat helaas toch in 1 op de 3 gevallen gebeurt) ook nog eens volledig uit te kleden als het op alimentatie aankomt: want ik ben thuisgebleven voor jóuw kinderen en heb geen carrière kunnen opbouwen.
Dan denk ik: kom op dames wees nou eens eerlijk ! Niemand hoeft van mij te werken met kinderen, maar besef wel dat dat je éigen keuze is en laat er later niet je ex-partner, de staat of andere instaties voor betalen. Eigen keuze prima, maar dan ook de gevolgen !
. Ik ben een thuismama, maar daar hebben wij samen voor gekozen. Nu ligt het bij ons iets anders, wij hebben een akkerbouwbedrijf aan huis dus ik kan altijd meehelpen als dat zo uitkomt.
Netje schreef:Waar het mij om gaat: die moeders wensen zelfs als partner vertrekt vaak nog niet te gaan werken, want zij zorgt immers voor de kinderen.... Dan denk ik: hij is Sinterklaas niet.... Maar ondertussen bezoekrechten weigeren aan de paps of minimaal, maar wel het volle pond eisen...