Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:08

Zullen we dan ook maar een keer wat over de kippen maken?
(Als die ooit eieren gaan leggen, daarna nog uitkomen en de hanen oud genoeg zijn... Duurt lang)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:37

palousa_boy schreef:
Dat moet ik ook nog leren dus het zal niet meteen goed gaat ;) maar ook hier staan filmpjes van op YouTube dus het zal vast ooit goed gaan komen.

Er moet veel vlees en vet van de huid geschraapt worden, waar je niet te lang mee moet wachten nadat je je konijn z'n jasje uit hebt gedaan.
Dus bij de eerste zal het die dag ook wel bij die ene blijven denk ik, dan de volgende dag de volgende 1 of 2 enz..
Als ik er handiger in ben zal het hele nest wel in 1 keer kunnen maar het is best veel werk dus ben ik dan wel een tijdje mee bezig.

Villen is niet moeilijk hoor. Als je het goed doet kan je bij een groot deel van het beest gewoon je vinger tussen de vliezen tussen vlees en huid duwen, komt geen druppel bloed of klontertje vlees aan te pas. :) Hele vette beesten zijn moeilijker, daar hield ik nog wel eens vet op de huid en dat er achteraf nog af krijgen is idd tijdrovend ***werk. :P Poten en kop gaat wel veel tijd in zitten(daar zit de huid goed vast en moet je het echt stukje voor stukje lospeuteren), maar als je sloffen wil maken heb je die eigenlijk toch niet nodig, dus dat kan je ook gewoon laten voor wat het is.

Looien wil redelijk in een oplossing van accuzuur, water en zout, maar als je aan 'echte' looizuren kan komen is dat natuurlijk mooier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:06

Eigen hersenen zijn genoeg om eigen huid te looien is de kreet en anders eikenbast of eikels laten "trekken" in water. Dan gaat de tannine er uit waar je mee kan looien (en wat je overhoud is alternatief meel, maar dat is een ander verhaal)

Bij konijn zal dat niet lukken, maar plantaardig gelooid koeienleer kan je met bv stempels allerlei motieven maken. Bij konijn zou ik ook ivm dunne huid beste vacht er op laten en als bont gebruiken. Ik betwijfel nl of het als leer sterk genoeg is om kracht op te zetten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:05

Ik wil de konijnenhuidjes ook voor het bont, echt iets van het leer maken zal niet echt meevallen nee, misschien nog een portemonnee ofzo ;)

We hebben nu trouwens 9 jongen lopen.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:29

Toen mijn stiefvader nog leefde (dus voor 2013) hadden wij ook altijd 2 tot 4 eigen scharrelvarkens en die lieten we slachten door een slager hier uit de buurt... HEERLIJK VLEES! ik was er (als kind) eerst ook niet helemaal blij mee, maar nadat je alles proeft... ben je echt verknocht! Ik wil nu zelf ook een UBN aanvragen en dat weer gaan doen! weet alleen niet of die slager nog slacht en of ik dat op een andere manier kan regelen, liever doe ik ze helemaal niet op transport... maja ik ga ze toch echt niet zelf slachten, dat gaat me wel iets te ver!

Daarnaast zit hier een varkensboerderij vlakbij die zelf hun vlees verkoopt (ik gok ook slacht) en die beestjes lopen buiten wanneer ze willen en kunnen schuilen in de schuur wanneer ze willen en het ziet er allemaal heel strak en schoon uit, beestjes zijn vrolijk... dus daar koop ik op dit moment vaak mijn varkensvlees.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:31

Echt zelf slachten mag ook gewoon niet meer, blijkbaar te veel gevaar voor de volksgezondheid. Je moet aan behoorlijk wat regels voldoen als je bij huis wil slachten.
Het slachthuis waar onze stiertjes heen gegaan zijn deed onze hobbybeestjes als eerste in de rij, zodat ze meteen van de wagen aan de beurt zijn, is ook al fijner dan dat ze daar een dag staan te wachten.

Hier moeten nu ook een hoop kippen en kalkoenen weg, zeventig vogels op het erf is een beetje te veel in de winter. :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:24

Hier moet nog 1 haantje weg. Er zijn er al 3 gegaan maar dit was een nakomertje en we hebben heel lang gedacht en gehoopt dat het een hen was. Eerst kijken of we hem op marktplaats kwijt kunnen voor een paar euro en anders moet hij uiterlijk met het voorjaar de pan in. Het is een grappig beestje:cochin kriel x barnevelder kriel , zwartbruin met een blonde kraag en iets veren aan de poten maar niet veel. Dus we doen hem liever voor het leven weg.

Voor de slacht fokken we op het moment nog niet op. Ik ben nog niet permanent op de boerderij en mijn moeder kan die gedachte niet verdragen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:28

Wij fokken kippen, konijnen en kalkoenen voor onszelf op en een deel voor de borderijwinkel. Daarnaast hebben we altijd 2 varkens lopen die ook geslacht worden. Gelukkig is mijn schoonbroer slachter/slager en heeft ons schoonpa er ook geen problemen mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:29

Voor de slacht zou ik wel wat grotere kippen nemen :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:32

Haha. Ja. Dit zijn mannelijke kuikens. Voor de slacht wil ik australorps nemen (hoewel het me zeker niet tegen viel wat er aan vlees van de New hampshire kriel haantjes af kwam).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:40

Australorps hebben inderdaad prima vlees. Helaas zijn die in frankijk bijna niet te krijgen en de eieren die we gekocht hebben in nl waren geen succes.
Wij hebben hier marans rondlopen. Een ideaal duaal ras met prima vlees en lekkere eieren met een speciale schil die de kans op salmonella tot praktisch nul terug brengt...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:43

Of faverolles ? Ook Frans en hebben goed vlees, hanen zijn zo 5 kilo, hennen iets lichter. Leggen goed in de winter, zijn leuke makke kippen en honkvast.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:56

Interessant topic! Zijn er hier ook mensen die kalkoenen kweken en zo ja hoe/waar laten jullie die slachten (noorden vh land). Mag ook per PB

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:14

per toeval kwam er een aanlopen met haar kuikens....gewoon bij de plaatselijke "handige" stroper. als je een fazant kan villen kun je een kalkoen ook!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:29

een kalkoen is gewoon een grote kip, kwa slachten, niet moeilijker, alleen zwaarder.
En je kunt ze niet de nek omdraaien omdat ze zo zwaar zijn dus dat wordt wel een hakbijltje gebruiken.

Als iemand nog kalkoenen over heeft, ik wil er nog graag een paar en niet voor de slacht.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:58

Een kalkoen heeft toch wel wat meer omhanden wat betreft slachten dan een kip vind ik. Zeker het 'doden' is iets gecompliceerder.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:44

NenaC schreef:
Een kalkoen heeft toch wel wat meer omhanden wat betreft slachten dan een kip vind ik. Zeker het 'doden' is iets gecompliceerder.

Bij mijn weten is het qua slachten in principe hetzelfde. Klap op de kop en dan keel doorsnijden. Net als met eenden, ganzen en eigenlijk al het gevogelte.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:59

Ik doe de kalkoenen (net als de kippen) gewoon met een bijltje en een hamer. Bijl op de nek, klap met de hamer er op en klaar is het. Wel goed klem houden na die tijd, want ze gaan ontzettend lang door met vliegen en lopen en zijn dan waanzinnig sterk...

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:47

Bedankt voor de reacties alleen ik wil het dus Niet zelf doen, wil dat het goed gebeurt en ga niet zelf klussen met een bijltje en een hamer, arme beesten :( Dus als iemand een geschikt slachthuis/poelier/jager..?? weet omgeving provincie Drenthe dan hoor ik het graag ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:52

Hier niet al te veel moeite om een kreupele kip te slachten en zelf op te eten. Toen het eenmaal zover was met een YouTube filmpje ernaast het dier uit elkaar gehaald. ....hé?? je hand waar in en waar dan aan trekken....juk. Maar wel gelukt.
Nu hebben we een cochin kriel. Enige overgeblevene van een heel nest. Lang gehoopt dat het een hen was maar inmiddels overduidelijk een haan. Niet echt een heel bijzondere kleur dus ik geef hem weinig hoop op marktplaats.
Maar zie er wel tegenop om hem te slachten. Je hebt er meer een geschiedenis mee en het is ook zoveel pluis en zo weinig kip. Als hij hier dan pan in gaat wordt het denk ik als hele haan in de soep oid.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:28

peer2005 schreef:
Bedankt voor de reacties alleen ik wil het dus Niet zelf doen, wil dat het goed gebeurt en ga niet zelf klussen met een bijltje en een hamer, arme beesten :( Dus als iemand een geschikt slachthuis/poelier/jager..?? weet omgeving provincie Drenthe dan hoor ik het graag ;)

Ik wilde mijn hanen eigenlijk ook wegbrengen maar kon hier in de buurt (achterhoek) niet makkelijk een goed bedrijf vinden die dat wilde doen. Kreeg van Poeliers terug dat ze dat tegenwoordig niet meer zomaar mogen doen en dat ik maar een handige 'vent' moest vinden om het te doen.

Uiteindelijk bepaald dat we het zelf gingen doen met behulp van onze buurman die vroeger vele kippen heeft geslacht. Ik vond dit eigenlijk fijner dan als ik ze weg gebracht had. Ze zaten lekker op stok, ik pak er eentje en binnen 10 seconde is hij dood. Praktisch bijna geen stress voor het beest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:17

peer2005, het gaat dus om kalkoenen?