Wie ook thuisstudeerder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Re: Wie ook thuisstudeerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:12

Bedankt voor de tips! Mindmappen is misschien wel een goed idee, ik zal eens gaan kijken hoe ik dat het beste kan uitwerken.

@ Eveline:
Beeldend maken.. weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. :D Het gaat om artikelen/wetten uit het Burgelijk wetboek die ik moet leren (niet alles hoor, maar een handjevol belangrijke wetten). Zoals art. 5 uit het Bw: Ieder heeft het recht verzoeken schriftelijk bij het bevoegd gezag in te dienen.. Weet niet hoe ik dat beeldend moet maken eigenlijk. :+

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:16

Fairytales schreef:
Bedankt voor de tips! Mindmappen is misschien wel een goed idee, ik zal eens gaan kijken hoe ik dat het beste kan uitwerken.

@ Eveline:
Beeldend maken.. weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. :D Het gaat om artikelen/wetten uit het Burgelijk wetboek die ik moet leren (niet alles hoor, maar een handjevol belangrijke wetten). Zoals art. 5 uit het Bw: Ieder heeft het recht verzoeken schriftelijk bij het bevoegd gezag in te dienen.. Weet niet hoe ik dat beeldend moet maken eigenlijk. :+

:o Heb we recht gehad op de opleiding, en bij mij hielp als docent voorbeeld ermee maakte een casus uit de praktijk. Nou had deze docent ook ruime ervaringen ermee. Maar hoe je het zelf beeldend maakt of waar je misschien casussen kan vinden van iemand die art 5. heeft gebruik gemaakt om schriftelijk verzoek in te dienen tegen zijn (tsja euhm? werkgever) ofzo geen flauw idee of dat op internet te vinden is.
Of misschien bedenken hoe je dit in de praktijk tegen kan komen? Zit even 'hardop' te denken.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:23

8Eveline schreef:
:o Heb we recht gehad op de opleiding, en bij mij hielp als docent voorbeeld ermee maakte een casus uit de praktijk. Nou had deze docent ook ruime ervaringen ermee. Maar hoe je het zelf beeldend maakt of waar je misschien casussen kan vinden van iemand die art 5. heeft gebruik gemaakt om schriftelijk verzoek in te dienen tegen zijn (tsja euhm? werkgever) ofzo geen flauw idee of dat op internet te vinden is.
Of misschien bedenken hoe je dit in de praktijk tegen kan komen? Zit even 'hardop' te denken.

Ik zou wel even kunnen googlen naar voorbeelden inderdaad. :j
Het ergste vind ik nog het onthouden van alles, daar heb ik echt moeite mee. Dan heb ik alles een paar keer doorgelezen, vervolgens sla ik mijn boek dicht en kijk ik naar de opdrachtenlijst.. daar staat dan 'omschrijf art. 5' en dan heb ik geen flauw idee meer welke dat was! Ik ben zo'n warhoofd :')

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 02:23

2 maanden gewacht en nu eindelijk is mn nieuwe lespakket binnen, en het zijn letterlijk niet meer dan 30 a4tjes.. Dus daar heb ik zolang op moeten wachten haha, maar ik ben wel blij dat ik nu eindelijk lekker verder kan. Mn POP en PAP heb ik net ingestuurd en hoe ik het bekeken heb, krijg ik deze periode voor Juni wel af. :-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:41

Yes!!! Weer een 7 binnen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:47

Mindmappen is leuk, ik heb zowel op mijn tablet als computer een mindmapprogramma... erg handig om even wat feitjes neer te typen als ik een bui heb dat het even met alleen lezen niet genoeg naar mijn zin blijft hangen. Voor de computer heb ik freemind (gratis) en voor de tablet heb ik Simple Mind, een gratis app.
Gratis omdat ik liever niet betaal voor iets wat ik eigenlijk ook wel met pen en papier zou kunnen doen. :')

Daarbij heb ik ook nog een whiteboard gehaald bij Blokker om even te kunnen bekalken om makkelijker dingen te onthouden...

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:56

Zoolgangster schreef:
Mindmappen is leuk, ik heb zowel op mijn tablet als computer een mindmapprogramma... erg handig om even wat feitjes neer te typen als ik een bui heb dat het even met alleen lezen niet genoeg naar mijn zin blijft hangen. Voor de computer heb ik freemind (gratis) en voor de tablet heb ik Simple Mind, een gratis app.
Gratis omdat ik liever niet betaal voor iets wat ik eigenlijk ook wel met pen en papier zou kunnen doen. :')

Daarbij heb ik ook nog een whiteboard gehaald bij Blokker om even te kunnen bekalken om makkelijker dingen te onthouden...

Bedankt voor het delen! Ik krijg over 2 weken mijn tablet binnen, dan ga ik gelijk even Simple Mind downloaden! :D Tot die tijd maar even ouderwets met pen en papier!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:22

Wendybrian schreef:
Ik ken idg de stof die behandeld is goed voordat ik naar het volgende hoofdstuk ga,
Het gaat nu gelukkig een stuk sneller nu ik mijn aantekening verminder maar alleen de globale info eersr leek het meer op een kopie leek van het boek :')

Hoe lang heb jij over de inleiding gedaan?

Oeps, ik weet het niet meer precies, ik had ook studie-avonden erbij, wat het tempo behoorlijk omlaag haalde, maar wel leuk was om mede-studenten te leren kennen... en ik heb een tijd weinig kunnen doen vanwege een hardnekkige oogontsteking. Er zijn mensen die het in 2 maanden doen, maar je hebt een jaar de tijd geloof ik...

Het is wel zo, dat hoe meer vakken je hebt gedaan, hoe sneller je gaat... het is wennen. Maar 2 maanden is op zich goed mogelijk, alleen ik vond het belangrijker om de stof goed te kennen en hield me daar niet zo aan. Daarbij: je kunt 3 weken van tevoren een tentamen aanvragen, dus op het moment dat je denkt dat het aardig in het koppie zit, kun je een tentamen aanvragen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:39

Ik doe ook een thuisstudie, en wel milieu-natuurwetenschappen van de Open Universiteit. :) Ik ben nu sinds een half jaar bezig en heb het startpakket afgerond. Het tentamen daarvoor maakte ik een week of drie geleden. Vervelend genoeg houden ze met het bekendmaken van je uitslag een marge aan van zes weken... Poeh, ik kan echt niet wachten om iets te horen! Vooral omdat het niet zo geweldig ging als ik hoopte. Ik vond de vragen wel heel fijn (goed te doen), maar in mijn antwoorden leuterde ik erop los en al die details hebben zoveel tijd gekost dat ik 30% niet kon beantwoorden. Toen was de tentamentijd al om... In overleg met m'n moeder (die alles bekostigt) wacht ik eerst op de uitslag, zij verwacht namelijk dat ik een hertentamen moet doen. En ik eigenlijk ook wel, hoor, 't zit er wel aan te komen... Vreselijk balen, want ik heb vier maanden geploeterd voor dat tentamen en aan mijn kennis lag het niet. Anders had ik ook nooit zulke lange antwoorden kunnen schrijven. :Y) Ik bijt me gewoon vast in details... :\
Waarschijnlijk ga ik vanwege deze wachtperiode het volgende tentamen in april (module evolutieleer) niet halen, voor die module wordt het dan ws eind augustus. Ai ai, wel erg laat allemaal... :oo Ik hoop van harte dat het daarna een stuk sneller mag gaan, want het is niet bepaald mijn ideaal om na acht jaar dan maar 'ns de bachelor te halen van een studie.

De onderwerpen zelf bevallen me wel heel goed en ik heb geluk dat ik biochemie ook heel interessant vind, want dat is toch wel het moeilijkste onderdeel. Ik denk ook dat dat de sleutel is bij elke thuisstudie, wat betreft zelfdiscipline. :j Je moet echt gepassioneerd zijn over het onderwerp voor het beste resultaat... Voor mij is het 'brain food' om te leren, dus er zijn geen dagen geweest dat ik zoiets had van: "Aaargh, begin nou eens!" Als je eenmaal die routine opbouwt (zelfde aantal uren e.d.), dan val je (ik althans) er niet zo snel meer uit. Nou, nu dus wel, omdat ik op de volgende module moet wachten en me misschien nog moet voorbereiden op een hertentamen...

Ik heb trouwens geen vwo-diploma, had ik wel gewild maar op de middelbare school speelden er tal van problemen in mijn leven, dus ik was nou niet echt productief. Wel heb ik de afgelopen jaren zelf heel veel gelezen op internet, wetenschappelijke publicaties over voeding, genetica, evolutie, ecosystemen... Maar die zijn veel gemakkelijker te vinden in het Engels (hoe ik ze dus ook las). Ik weet heel zeker dat ik het zonder dat te lezen veeel moeilijker had gevonden...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:30

Je kunt natuurlijk ook alvast beginnen aan evolutieleer. Een hertentamen Inleiding kost je nu niet zoveel voorbereiding meer, zeker omdat het aan tijd te kort lag en niet aan niet genoeg geleerd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:34

Ik doe bij de OU 3 tot 4 modules tegelijkertijd. Als je module voor module gaat doen is het een 10-jaren plan.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:20

Klopt ja, jullie hebben gelijk, dat wilde ik ook het liefst... Maar mijn moeders denklogica blijkt op een ander spoor te zitten en die wil nog geen volgend pakket bestellen. Het komt niet echt bij haar binnen, hoeveel jaren er anders (op deze manier) wel niet in gaan zitten.

En ik dacht dus ook al, welke student aan de Open Universiteit zit er nu te wachten op zooo'n lange termijn? Mensen willen met zo'n studie toch wel eerder profijt zien in hun leven? Ik wel, iig... Ik 'schrok' al toen ik las hoeveel tijd er omgaat voor een propedeuse als je via de OUX studeert. Dat doe ik dus ook niet om die reden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:55

Het hangt er natuurlijk ook vanaf met wat voor doel je studeert. Als je doel het diploma is om een carriere te beginnen heb je natuurlijk meer haast dan wanneer je voor je hobby meer kennis wilt vergaren. Het is ook maar net hoeveel tijd je er aan kunt en wilt besteden.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:03

Dat is inderdaad ook wel een goed punt om rekening mee te houden. :j Ik heb zelf sterk 't idee dat de meeste mensen die aan de OU studeren (waaronder een vriendin van mijn moeder) al een carrière hebben maar zo'n thuisstudie zien als een mogelijkheid om daarna door te groeien. Dat is wel wat anders dan bij een 20-jarige die nog niet in die wereld zit.
Op zich heb ik dan ook veel meer studietijd dan iemand die al een baan heeft, maar ik zie mezelf niet nog vier, vijf of meer jaar eenzaampjes thuis wonen en dat zal ws wel gaan gebeuren zonder dat ik ernaast werk om een eigen inkomen te creëren... Dus alles ligt nu nog een beetje complex.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:18

Een heel deel van de studenten aan de OU studeert ook niet met als doel een eigen praktijk te beginnen oid. maar in eerste instantie om de kennis. Omdat het leuk is om te blijven leren.

Ergens wel verstandig van je moeder om heel even te willen wachten. Soms valt het niveau zo tegen dat je accuut stopt met studeren. Dan is het zonde als je al een nieuw pakket hebt liggen.
Had je trouwens niet zo'n multiple choice computerexamen? Dan krijg je meteen een voorlopige uitslag mee.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:33

Ik studeer overigens wel om er mijn werk van te gaan maken. Ik ben dan ook oorspronkelijk begonnen aan de VU. Ik heb de overstap naar de OU gemaakt om gezondheidsredenen. Ik heb contact met een behoorlijk aantal studenten maar de meerderheid heeft als doel om toch ermee aan het werk te gaan. Ik ben er zelf nog geen één tegengekomen die het voor de lol doet.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:45

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat mensen echt duizenden euro's steken aan een opleiding bij de OU voor de lol eigenlijk :=

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:10

Tadaaaa. Ik deed het voor de lol. En tijdens de bijeenkomsten heb ik meer mensen ontmoet die voor de lol studeerden. Velen van hen hadden trouwens wel een link naar hun carriere. Niet zo raar natuurlijk, want de stof gaat diep en moet wel echt je belangstelling hebben, anders lukt het niet. Op Facebook zie ik nu in de diverse modulegroepen ook ontzettend fanatieke mensen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:39

Tazzey schreef:
Ik doe bij de OU 3 tot 4 modules tegelijkertijd. Als je module voor module gaat doen is het een 10-jaren plan.

Klopt, maar mijn inkomsten waren nogal beperkt en ik studeerde bij de OU met het idee "we zien wel waar het schip strandt."
Dat stranden gebeurde door een bedrijfsreorganisatie waardoor ik qua inkomen beneden sociaal minimum kwam... dan laat je het wel uit je hoofd 4 modules tegelijk te kopen...

Maar je kunt je modules ook zó plannen dat je, als je langere studietijd nodig denkt te hebben voor 1 bepaalde module, door het kopen van een nieuwe module ook langer over de eerste kunt doen, omdat je recht op 3 tentamens dan weer opnieuw met ruim een jaar verlengd wordt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:51

Het moet inderdaad wel financieel haalbaar zijn. Het was overigens niet zo rottig bedoeld hoor.
Ik hoop dat je nu in een betere situatie zit!

Wat je zegt klopt niet helemaal. Ik heb één module laten verlopen maar ik had nog een hoop tentamenkansen staan van andere modules toen ik tentamen ging doen voor het verlopen vak kreeg ik gewoon een rekening van €91. Ik heb het toen nagevraagd in Heerlen. Je inschrijving moet nog wel geldig zijn dan kun je andere tentamenkansen gebruiken.

Ik had voor de module één kans verpest en een jaar later wilde ik opnieuw maar omdat de inschrijving niet meer geldig was vervielen de twee kansen die bij de modulen zaten en mocht ik ook de overige kansen niet gebruiken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:55

Tazzey schreef:
Het moet inderdaad wel financieel haalbaar zijn. Het was overigens niet zo rottig bedoeld hoor.
Ik hoop dat je nu in een betere situatie zit!

Wat je zegt klopt niet helemaal. Ik heb één module laten verlopen maar ik had nog een hoop tentamenkansen staan van andere modules toen ik tentamen ging doen voor het verlopen vak kreeg ik gewoon een rekening van €91. Ik heb het toen nagevraagd in Heerlen. Je inschrijving moet nog wel geldig zijn dan kun je andere tentamenkansen gebruiken.

Ik had voor de module één kans verpest en een jaar later wilde ik opnieuw maar omdat de inschrijving niet meer geldig was vervielen de twee kansen die bij de modulen zaten en mocht ik ook de overige kansen niet gebruiken.

Ok, zit dat zo... we kregen de indruk op de studie-avonden dat je mee kon liften op andere vakken, maar dan zal het blijkbaar met de geldigheid van de inschrijving te maken hebben. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:31

Zolang je inschrijving geldig is kun je inderdaad de kansen van andere vakken gebruiken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:46

Als je onder het sociaal minimum komt, kun je korting aanvragen. Is jullie dat al bekend?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:16

Dat klopt inderdaad! Je moet alleen wel een enorm laag inkomen hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:51

Zo net weer even een les ingestuurd. Ben nu aardig op schema aan het werken vind ik.