Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:32

Lusitana schreef:
Nee, maar daar kun je wel degelijk psychisch onder lijden. En waarom zou je bruiloft daardoor verpest moeten worden?

Sorrie hoor. Psychisch onder lijden? Ik kan voor een hoop dingen begrip opbrengen, maar voor deze niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:33

Even een ander voorbeeld: stel ik wil op mijn bruiloft graag een rockband. Mijn ouders en heel veel van de andere gasten luisteren liever naar jazz, maar daar heb ik een spuughekel aan. (Niet echt hoor, maar oor het voorbeeld :j ). Dan hoef ik toch ook niet per se een jazzband te regelen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:34

Polivy schreef:
masja schreef:
Wie betaalt die bepaalt!

Dit lijkt me een beetje kort door de bocht. Ik mag toch aannemen dat je als gastheer/-vrouw rekening houdt met je gasten? Dat werkt denk ik beide kanten op.

Als je 200 man op de bruiloft krijgt kun je niet met iedereen rekening houden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:37

Lusitana schreef:
Waarom denk je dat mensen vegetarisch zijn?
Ik heb al een paar keer aangegeven waarom mensen vegetarisch kunnen zijn.. :) Dat is echt niet alleen de redendie jij aangeeft.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:38

Brainless schreef:
Polivy schreef:

Dit lijkt me een beetje kort door de bocht. Ik mag toch aannemen dat je als gastheer/-vrouw rekening houdt met je gasten? Dat werkt denk ik beide kanten op.

Als je 200 man op de bruiloft krijgt kun je niet met iedereen rekening houden.

Nee, maar dit is toch een onderscheidend iets, wel of geen vlees eten. Veel andere keuzes heb je daar in niet. En als je als vegetariër weet dat het gros wel vlees eet (wat vaak zo is) dan kun je daar toch rekening mee houden, net als een vleeseter die rekening kan houden met de eventuele vegetariër op het feest? Zo hou je toch ook rekening met iemand die in een rolstoel zit dat het voor hem/haar toegankelijk is?
Ik vind het echt onbeschoft om totaal geen rekening te houden met je gasten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:38

Lekker sportieve reactie kitty1985. Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. Gewoon wat feiten op een rij gezet waar je zonder probleem antwoord op kan geven.. Ik lees al een aantal jaar etiketten en weet waar gluten, melk, soja en andere dingen in zitten. Heel, heel veel producten. Zelfs chips met een smaakje zit melk in verwerkt. Maar dat gehak op antibiotica in vlees ed.. Dan ken ik er ook nog wel een paar.. Ik geloof er niets van dat jij geen melk binnen krijgt, gewoon een aanname omdat ik weet waar het allemaal in verborgen zit. :-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:40

Als gast zou ik het wel vervelend vinden :o
Dit omdat ik geen kaas lust en vrijwel alle vegetarische gerechten worden opgeleukt met kaas, daarnaast lust ik veel groenten niet die gebruikt worden bij vegetarische gerechten. En nee, ik vind het dus niet leuk om daar te zitten met een bord droge rijst oid omdat ik de rest niet lust. Dat zou voor mij de feestvreugde behoorlijk verpesten.

Nou hoeft het bruidspaar daar niks van aan te trekken wat mij betreft, maar: ik drink zelf maar heel weinig, heb ook echt een hekel aan groter verbruik van alcohol. Toch zou ik op mijn denkbeeldige bruiloft wel alcohol laten schenken (en alle dronken gasten vermijden hahaha) en ook gerechten met kaas op het buffet hebben (ik eet niks wat op een schaal heeft gelegen met kaas erop of met bestek wat aan kaas heeft gezeten, brrrr)
Voor mij hoort dat bij het zijn van een goede gastheer/gastvrouw om te zorgen dat je gasten niks tekort komen (en ook extremen vermijden, ik hou bijv. wel van rock maar ik zou geen rockband op mijn bruiloft laten komen, maar kiezen voor de commerciële smaak. Ik zou ook geen blote trouwjurk nemen oid).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:42

moonfish13 schreef:
Lekker sportieve reactie kitty1985. Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. Gewoon wat feiten op een rij gezet waar je zonder probleem antwoord op kan geven.. Ik lees al een aantal jaar etiketten en weet waar gluten, melk, soja en andere dingen in zitten. Heel, heel veel producten. Zelfs chips met een smaakje zit melk in verwerkt. Maar dat gehak op antibiotica in vlees ed.. Dan ken ik er ook nog wel een paar.. Ik geloof er niets van dat jij geen melk binnen krijgt, gewoon een aanname omdat ik weet waar het allemaal in verborgen zit. :-)

Al drinkt ze liters melk wat dan nog? Ze kan/ mag toch geen vlees en vis eten en vervolgens wel leer gebruiken als ze dat wilt. Iets doen is iets en 'beter' dan niets. Ik snap dat nooit zo, alsof je alleen geen vlees en vis mag eten als je helemaal niks gebruikt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:44

@Polivy
Ik trouwde in de kerk terwijl ik wist dat er bepaalde mensen tegen waren (en zelfs anti godsdienst zijn).
Zo ook met bidden voor het eten, sommige wilde onze overtuiging niet opgedrongen krijgen.

Wij hadden zoveel tegenstellingen van "eisen" die mensen hadden;
wel/geen kerk, wel/geen band (er waren die alle muziek afwezen), wel/geen vervoer regelen voor de gasten, brood-of warme maaltijd, wel/geen stukjes, wel/geen alcohol, wel/geen bruidsmeisjes en dan wie ga je "kiezen", enz.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:55

Tabaluga12 schreef:
Lielle schreef:
als ik zo meelees komt de vraag neer op wat je als bruidspaar het belangrijkste principe vindt: gastvrijheid of vegetarisch eten. En daar is IMO geen goed of fout in, alleen een persoonlijke overtuiging.

Precies! Voor mij is het gastvrijheid.

Ja dit is denk ik de crux :j

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:57

Ik heb de eerste paar pagina's en de laatste gelezen (anders werden het wel heeeel veel erg persoonlijke meningen die ik moest doorspitten).

Ik vind dat het je eigen keuze is en dat ligt eraan hoe je er in staat.
Mijn moeder zou het verschrikkelijk vinden als ze zou weten dat vrienden van ons na een een diner of feestje bij ons thuis nog even naar de Mac of andere snackbar zouden gaan.
Zij wilt graag dat iedereen super tevreden is.

Wanneer jij alleen vegetarisch eten serveert, is de kans dat iedereen tevreden is iets kleiner. Uiteraard ken jij je vrienden en familie het beste en kan je je wel inschatten hoe flexibel ze zijn wat betreft eten. En het ligt eraan hoe jij iedereen tevreden wilt houden. Maar het belangrijkst is dat jij tevreden bent want het is JOUW/JULLIE bruiloft.

Enige achtergrondinformatie: ik eet vlees! Ik eet graag een stukje (biologisch) vlees zelfs, behalve varkensvlees wat ik niet lust. Ik Ik zou het jammer vinden als ik eten zou krijgen op een bruiloft zonder vlees, maar als er genoeg ander lekker eten is, zal mijn aandacht daar op gericht zijn :D

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:58

Ik zelf zou het probleem niet zien, van een dagje geen vlees eten gebeurd je niks. En als dat de wens is van de mensen die gaan trouwen, maakt me dat dagje echt niks uit. Buiten dat om als ik zelf vegetarisch was geweest had ik wel iets van vlees geregeld, zo'n grote moeite is dat niet en dan heeft iedereen wat. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:59

Sammie schreef:
Ik heb al een paar keer aangegeven waarom mensen vegetarisch kunnen zijn.. :) Dat is echt niet alleen de redendie jij aangeeft.

Het ging om 1 voorbeeld, waarbij iemand niet alleen moeite heeft met het eten van vlees maar ook met het serveren ervan. Dus echt niet "de enige reden"... Dat maak je er dan zelf van.

En het is niet zo dat een reden beter is dan de andere ofzo. Of dat een reden je het recht geeft om vegetarsich eten te serveren en een andere niet....

De motivatie van een stel om geen vlees te serveren maakt verder niet uit. Het is hun goedrecht om te serveren wat ze willen, waar zij zich prettig bij voelen.
Ik geloof niet dat er (veel) gasten bij voorbaat wegblijven als ze geen menu hebben en vreezen dat ze vlees krijgen of als ze wel het menu krijgen en er staat geen vlees op.
En ik denk al helemaal niet dat die gemist zullen worden.

Vooralsnog is het zo dat het meestal zo is dat er met beide partijen rekening wordt gehouden, maar als dat niet zo is, dan is dat waarschijnlijk omdat de reden om het niet te doen behoorlijk steekhoudend is in de ogen van het bruidspaar zelf.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-12-13 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:00

Hun feest hun keuze, ik ben een echte vleeseter en heb totaal geen problemen met groentes :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:05

Urielle schreef:
Als gast zou ik het wel vervelend vinden :o
Dit omdat ik geen kaas lust en vrijwel alle vegetarische gerechten worden opgeleukt met kaas, daarnaast lust ik veel groenten niet die gebruikt worden bij vegetarische gerechten. En nee, ik vind het dus niet leuk om daar te zitten met een bord droge rijst oid omdat ik de rest niet lust. Dat zou voor mij de feestvreugde behoorlijk verpesten.

Ik denk dat je nog eens een vegetarisch kookboek in moet kijken, want er zijn ook nog plenty dingen te doen met sojaproducten en paddestoelen en noten en (gedroogde)vruchten bv en met name met hapjes is het vaak niet eens meer goed terug te proeven waar het eigenlijk van gemaakt is.

Er zijn er ook weer die geen varkensvlees eten, of juist geen rundvlees of wild, of exotisch als krokodil en struisvogel, om maar wat te noemen.
Moet je exact voor iedereen uit gaan zoeken wat ze wel en niet lusten? "Vlees" is feitelijk ook maar vaag hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:06

xx_Horsiex schreef:
Maar je zou niet voor je geliefde die echte vleeseters zijn een of twee vleesgerechten presenteren?
[/quote]
Zou je het voor die geliefden (het bruidspaar) niet op kunnen brengen een dag geen vlees te eten?
Valt me wel vaker op dat jij graag wilt dat iedereen zich maar aanpast aan jou, maar zelf wil je je nooit aanpassen (niet bedoelt als sneer, en misschien ben je ook wel helemaal niet zo, ik ken je tenslotte niet, slechts een constatering nav je berichten)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:07

@Brainless,
Ik zeg ook niet dat je met alles rekening kan en hoeft te houden. Maar het niet uitsluiten van vlees als vegetariër vind ik een handreiking die je best kunt maken en vind ik een invulling op een ander niveau dan wel of geen kerk. Een huwelijksvoltrekking wel of niet in een kerk vind ik een wezenlijk onderdeel van een bruiloft, en dingen als vervoer voor gasten zijn ook zo aan andere elementen gekoppeld (zoals bv geld), wel/geen vlees eten niet in die mate.

Ik ben trouwens zelf ook vegetariër. Al heel mijn leven.

Lusitana

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:09

Je kunt zoveel. Maar je hoeft niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:13

Als er op mijn bruiloft mensen komen die doodgaan als ze één dag/avond geen vlees eten, wil ik best vlees serveren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:14

In geval van geloof breng ik het respect op me passend (rok) te kleden als dat gewenst/nodig is. Met gebeden hou ik mijn mond. Allemaal hele kleine moeite. Alleen als er hoedjes liggen voor diegene nie geen hoed hebben en anders niet naar binnen mogen, dat gaat me net een stap te ver.
Net als dat ik zeer zeker niet met psalmen nee ga zingen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:16

Ik heb een hoedje met voile en luipaardprint. Dat zou ik dan op zetten. Fight the system!
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 05-12-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:17

Voor ik reageer moet ik weten in hoeverre die reactie serieus is ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:19

70%. Want ik heb dat hoedje en ik zou het ook echt doen, maar dat is waarschijnlijk de reden dat ik nooit zal worden uitgenodigd.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:21

Eigenlijk vind ik het wel een leuke uitdaging om voor rasechte vleeseters een heerlijk uitgebalanceerd vegetarisch menu te maken. Wegens een paar familiale verplichtingen hebben enkele vrienden afgezegd met oudejaar, waardoor we met een kleiner groepje zijn. Misschien dat ik het maar eens een keertje probeer!

Wij hebben ook een vriend voor wie vleesloos eten zogezegd geen eten is. Hij is Russisch, en eet blijkbaar veel stoofpotten met als basis vlees. Als ik te gast ben, ben ik even blij met een bakje kwark of een boterham (ik doe daar echt nooit moeilijk over), maar hij is telkens aan het zwoegen en zweten om me iets degelijks te serveren :D Ik krijg dan echt de ene sms na de andere, of ik nog een keer wil herhalen wat ik wel eet en wat ik niet eet, en of aardappelen met een groentenschotel écht wel een volwaardige maaltijd zou zijn. Hij en zijn moeder zijn dan ook altijd bijna in shock wanneer ze me zien smullen van iets zonder vlees, ik lijk in hun ogen wel een soort konijn :')

Ik wil maar zeggen: mensen zijn zich zo vaak niet bewust van hoe lekker vegetarisch kan zijn. Net als dat ik me er van bewust ben dat sommige vleesgerechten vast smaken als de hemel op je tong. Ik zal ze met veel liefde voor mijn vriend klaar maken (hoewel het mij echt niet eetbaar lijkt). Zo'n huwelijksfeest lijkt me dan net een heel leuke eyeopener voor een andere levensstijl. Net als dat een Griekse eettafel ook cultuurverrijkend is om mee te maken.

Wat die kaas betreft: de meeste veggiegerechten zijn echt zonder kaas. Het zijn vaak de vleeseters die zich haast gedwongen voelen om kaas en eieren aan een vega-gerecht toe te voegen, alsof het anders niet compleet zou zijn. Maar een verse groentenburger op basis van een soort bonen... :~ Heerlijk!

Edit: Lieveli _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:26

Haha lieveli, zou ik ook doen hoor, als er niet specifiek staat aangegeven wat wel en niet kan... Hihihi!

Ladymadonna maakt wel een heel goed punt, zijn er zoveel mensen die het écht niet op kunnen brengen om een dagje geen vlees te eten? Zelf alleen in hun avondeten? (Je ontbijt kun je ook nog met vlees nemen als je echt denkt dat je anders sterft..)

Godzijdank ga ik nooit trouwen :')

Oh trouwens, Urielle, als jij dicht bij mij zou staan en ik je er écht graag bij wil hebben, ga ik maar wat graag met je om de tafel om te bespreken wat je wél graag eet zodat we kunnen zorgen dat er ook iets lekkers voor jou op het buffet te vinden is :)