acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:26

Ik draag geen bont, dus over eigen verantwoording gaat het hier niet. ;)

Dat is een druppel op een gloeiende plaat dat die paar mensen niet gaan dragen.
In veel landen is bont geen luxe. Ja er bestaan vervangbare kleding , maar die zijn minder duurzaam dus zijn er een heleboel mensen die daarom voor bont gaan.
Dat zijn de mensen die het in stand houden. Die krijg je nooit veranderd in hun denken.

Dan ben ik iemand die zegt, kun je het niet veranderen betreffende vraag.
Je kunt wel landen regels opleggen betreffende welzijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:31

little_king schreef:
Dat is een druppel op een gloeiende plaat dat die paar mensen niet gaan dragen.
In veel landen is bont geen luxe. Ja er bestaan vervangbare kleding , maar die zijn minder duurzaam dus zijn er een heleboel mensen die daarom voor bont gaan.
Dat zijn de mensen die het in stand houden. Die krijg je nooit veranderd in hun denken.

Dan ben ik iemand die zegt, kun je het niet veranderen betreffende vraag.
Je kunt wel landen regels opleggen betreffende welzijn.

Opnieuw zeg ik dan kul. De vraag vermeerderd in de landen waar het wel gedragen wordt, niet evenredig met het verminderen van de vraag waar mensen het niet meer willen dragen. Aan het eind van de streep kom je dan dus met een verminderde vraag.
Simpele rekensom.
Verminderde vraag gaat maakt massaproductie minder interessant.
Massa productie gaat gepaard met dierenleed.
Dus ja, het heeft wel dergelijk zin.

Overigens wordt in de streken waar bont vooral belangrijk is, meestal complete huiden gedragen (zie de saamen of de eskimo's bv) van dieren die een goed leven hebben gehad en waarvan ieder onderdeel wordt gebruikt.

Daar waar het trouwens werkelijk nodig is

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:35

Ben ik niet met je eens.

Rusland, Polen, syberie, noorwegen daar draagt men jassen en mutsen en geen hele vellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:42

Tja daar zegt hier iemand zo wat, gewoon weer producten uit eigen land en niet van andere landen, dat vind ik nou gewoon het allerbeste.
Die zeik met varkens naar frankrijk vervoeren en daar worden ze geslacht en krijgen een stempel Parmaham en komen terug, pffff.
Als alles weer uit eigen land komt kan er makkelijker gecontroleerd worden en regels toegepast.
Dan is het stukje vlees maar wat duurder en ook weer gezonder, want allemaal die opgespoten zooi is ook niet echt wat je wil.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:19

little_king schreef:
Ben ik niet met je eens.

Rusland, Polen, syberie, noorwegen daar draagt men jassen en mutsen en geen hele vellen.

In de scandinavische landen wel, gezien het daar vooral samen zijn. Siberie ook. Polen en rusland weet ik niet, hoewel ik het wel weer weet van de russische nomaden.

Maar dat is niet mijn belangrijkste punt.

Als een aantal landen minder bont/angora/whatever gaan aannemen, loopt de vraag onherroepelijk terug, ongeacht of het in bepaalde landen niet het geval is. In de landen waar de vraag niet terugloopt, vermeerdert hij ook niet. De vraag wordt dus per definitie minder, net als de massaproductie (bovendien wordt productie minder lucratief.)

Zoals ik al zei... een eenvoudige rekensom maakt duidelijk dat het altijd zinvol is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:21

jesito schreef:
Tja daar zegt hier iemand zo wat, gewoon weer producten uit eigen land en niet van andere landen, dat vind ik nou gewoon het allerbeste.
Die zeik met varkens naar frankrijk vervoeren en daar worden ze geslacht en krijgen een stempel Parmaham en komen terug, pffff.
Als alles weer uit eigen land komt kan er makkelijker gecontroleerd worden en regels toegepast.
Dan is het stukje vlees maar wat duurder en ook weer gezonder, want allemaal die opgespoten zooi is ook niet echt wat je wil.

Producten uit eigen land zijn altijd beter. Je kent daar de regelgeving en je kunt aan de hand daarvan je beslissing maken.
Inderdaad duurder (hier in ieder geval ivm de strenge regels), maar beter voor milieu en eigen economie.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:30

Zag het gistere ook op het nieuws....waren niet de ''schokkendste'' beelden en dan zonder geluid.
Wat vreselijk zielig... ik krijg dat beeld maar niet uit mijn hoofd en ik snap niet dat mensen dit kunnen doen. Nouja of ik ze mensen kan noemen betwijfel ik ook....

Ik vind het vreselijk dat wij, de consument, dit soort spullen kopen... En dat omdat we niet eens weten hoe die spullen gemaakt worden. Dat vind ik ook vreselijk, want ik persoonlijk zou nooooit zoiets willen kopen en aandoen. Bah.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:34

Het en/en snap ik ook niet zo goed.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Het is alleen soort van jammer dat de overheid zich daarmee bij niet de juiste mensen populair maakt. Als je bv zegt "geen bontfokkerij meer" (en echt, het is nergens voor nodig) dan moet je als overheid ook gewoon hard stellen "geen import meer". En dan als EU zijnde. En laat het maar een schande worden hoor, dat het de algemene tendens is dat je met echt bont gewoon voor l*l loopt en je er gewoon niet mee aan hoeft te komen.

Als je kijkt naar wat varkens zijn, welke behoeften ze hebben, en welke leefomstandigheden ze hebben dan hebben ze wel degelijk een bedonderd bestaan. Een blij varken heeft ruimte, speelgoed, modder, en vreet vanalles. En dat maakt dat ik dat de minimale eisen zou vinden voor ieder varken in NL. (de wereld dus). En import? :n En dat geldt ook voor koeien, schapen, kippen, etc etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:44

jesito schreef:
Ik vind niet zoveel mis met bont het is heerlijk warm en een goed product.
Waar ik wel wat op tegen heb is de manier hoe het gewonnen word.
Vreselijk wat ze die konijnen aandoen, ik kan wel janken.

Mensen die perse tegen bont zijn, zijn een beetje hypocriet, want in veel gevallen eten ze wel vlees en willen wel mooi leren tassen en schoenen.
Als bont van een dier komt wat een eerlijk bestaan heeft gehad, normaal geslacht wordt en voor consumptie gebruikt gaat worden mag het vachtje van mij ook gebruikt worden.

Dieren martelen ten bate van uiterlijk vertoon is wanstaltig. Dat men het bijproduct van vlees gebruikt ala. Maar dieren kweken voor een tas of jas is verschrikkelijk.
Ook in Noorwegen en Rusland en dergelijke kun je ook vervangende producten kopen en is bont meer status dan noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:49

little_king schreef:
Ben ik niet met je eens.

Ja, uit de winkel en niet zelf gelooid. Van gekweekte en gemartelde in stallen gehouden dieren en niet van zelf gevangen wild.
Dat vind ik toch wel een ernstig onderscheid, die jij hier niet maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:50

liljebo schreef:
little_king schreef:
Ben ik niet met je eens.

In de scandinavische landen wel, gezien het daar vooral samen zijn. Siberie ook. Polen en rusland weet ik niet, hoewel ik het wel weer weet van de russische nomaden.

Maar dat is niet mijn belangrijkste punt.

Als een aantal landen minder bont/angora/whatever gaan aannemen, loopt de vraag onherroepelijk terug, ongeacht of het in bepaalde landen niet het geval is. In de landen waar de vraag niet terugloopt, vermeerdert hij ook niet. De vraag wordt dus per definitie minder, net als de massaproductie (bovendien wordt productie minder lucratief.)

Zoals ik al zei... een eenvoudige rekensom maakt duidelijk dat het altijd zinvol is.

Ik denk ook dat het terugtrekken van H&M en misschien de daaropvolgende andere grote ketens, zeker wel van invloed zijn op de productie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 03:49

Dit dus!! Ook vanuit het oogpunt van de boer bekeken trouwens, hoe vreemd is het dat je geen nertsen meer mag fokken maar het nog wel verkocht mag worden...voel je je als beroepsgroep toch ook genaaid door de overheid...

delerium schreef:
Het en/en snap ik ook niet zo goed.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Het is alleen soort van jammer dat de overheid zich daarmee bij niet de juiste mensen populair maakt. Als je bv zegt "geen bontfokkerij meer" (en echt, het is nergens voor nodig) dan moet je als overheid ook gewoon hard stellen "geen import meer". En dan als EU zijnde. En laat het maar een schande worden hoor, dat het de algemene tendens is dat je met echt bont gewoon voor l*l loopt en je er gewoon niet mee aan hoeft te komen.

Als je kijkt naar wat varkens zijn, welke behoeften ze hebben, en welke leefomstandigheden ze hebben dan hebben ze wel degelijk een bedonderd bestaan. Een blij varken heeft ruimte, speelgoed, modder, en vreet vanalles. En dat maakt dat ik dat de minimale eisen zou vinden voor ieder varken in NL. (de wereld dus). En import? :n En dat geldt ook voor koeien, schapen, kippen, etc etc etc.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:09

liljebo schreef:
jesito schreef:

Producten uit eigen land zijn altijd beter. Je kent daar de regelgeving en je kunt aan de hand daarvan je beslissing maken.
Inderdaad duurder (hier in ieder geval ivm de strenge regels), maar beter voor milieu en eigen economie.

Ik heb dat nooit begrepen, dat hier varkens, koeien of andere dieren hier gefokt en opgetrokken worden en vervolgens moet het allemaal naar verweggistan op een krap vrachtwagentje met veel stres en gedoe.
Om na die lange reis dan geslacht te worden, de ervaring leert dat een gestrest varken minder lekker is en al die kosten met dat vervoer.
En dan hebben we het nog niet over de arme dieren zelf gehad, allemaal nergens voor nodig.
Hetzelfde als eieren, er worden zoveel eieren gelegd/ geproduceerd, toen ik nog in de supermarkt werkte zag ik vaak ook een groot deel bij het vuil belanden.
Ze mochten dan vanwege de datum niet meer verkocht worden.
Daar hebben die arme kippetje wel voor in die legbatterijdingen gezeten, in ieder geval meestal geen fijn leven voor gehad.
Mensen zijn ook helemaal niet bewust van wat ze eten en kopen.
Om terug te komen op het onderwerp, door het filmpje over de angorakonijnen krijg je een schrikeffect en zijn ze ineens wel bewust, terwijl ze het ergens diep in hun achterhoofd toch wel weten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:12

Mindim schreef:
jesito schreef:
Ik vind niet zoveel mis met bont het is heerlijk warm en een goed product.
Waar ik wel wat op tegen heb is de manier hoe het gewonnen word.
Vreselijk wat ze die konijnen aandoen, ik kan wel janken.

Mensen die perse tegen bont zijn, zijn een beetje hypocriet, want in veel gevallen eten ze wel vlees en willen wel mooi leren tassen en schoenen.
Als bont van een dier komt wat een eerlijk bestaan heeft gehad, normaal geslacht wordt en voor consumptie gebruikt gaat worden mag het vachtje van mij ook gebruikt worden.

Dieren martelen ten bate van uiterlijk vertoon is wanstaltig. Dat men het bijproduct van vlees gebruikt ala. Maar dieren kweken voor een tas of jas is verschrikkelijk.
Ook in Noorwegen en Rusland en dergelijke kun je ook vervangende producten kopen en is bont meer status dan noodzaak.

Wat ik bedoel is als een dier toch opgetrokken word om opgegeten wordt, waarom de vacht dan niet ook gebruiken??
Weggooien vind ik zonde als dat weggegooit zou worden.
Oja, en de dieren moeten dan wel netjes en diervriendelijk gehouden worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:21

jesito schreef:
Om terug te komen op het onderwerp, door het filmpje over de angorakonijnen krijg je een schrikeffect en zijn ze ineens wel bewust, terwijl ze het ergens diep in hun achterhoofd toch wel weten.

En dat schrikeffect is van zo korte duur. Dat is het hem juist. Zulke filmpjes werken niet. Binnen twee maanden is dit al vergeten. En als H&M en WE en dergelijke binnen zes maanden terug truien verkoopt met een klein percentage angorawol, is er niemand meer die opkijkt.
Bewustwording is beter en langduriger dan shockering. De wereld veranderen doe je niet door 1 afschuwelijk filmpje en dan weer te zwijgen tot je weer afschuwelijk beeldmateriaal hebt, maar door te blijven praten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:13

Citaat:
Van gekweekte en gemartelde in stallen gehouden dieren en niet van zelf gevangen wild.

Dus jij vind gevangen uit het wild beter?
Gevangen met een klem en daar uren in pijn en angst, neer geknuppeld met een stok?
Dat is wild.
In China heb je gemartelde stallen, Nederland, Duitsland maar bijvoorbeeld ook Denemarken zijn er geen gemartelde dieren.
Niet meer dan de mensen die een cavia, kanarie, konijn, slang en noem maar op in een kooitje/bakje houden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:22

ruitje schreef:
Dit dus!! Ook vanuit het oogpunt van de boer bekeken trouwens, hoe vreemd is het dat je geen nertsen meer mag fokken maar het nog wel verkocht mag worden...voel je je als beroepsgroep toch ook genaaid door de overheid...

Die voelen zich ook genaaid.
Er is hun beloofd als ze hun hokken aan nieuwe regels zouden voldoen er geen verbod zou komen.
Regels het strengste over de Wereld, nergens hebben ze deze welzijn regels.
Alle 200 bedrijven die Nederland heeft hebben dat gedaan. Tonnen geïnvesteerd, om vervolgens toch een verbod te krijgen.
Dat is geen normaal gedrag van onze overheid. Een beroepsgroep die zich aan de wet houd alsnog de nek omdraaien. Je kunt tegen zijn, je mag tegen zijn, maar bovenstaande klopt niet.
Gevolg zal zijn dat de staat schadevergoeding moet betalen per bedrijf. Een bedrijf dat eerst belasting betaalde, naar dat wij belastingbetalers dadelijk de schadevergoeding betalen. Nu in een tijd dat het al zo goed gaat :?
En dat zou nog te verkroppen zijn geweest als er 1 dier daarmee gered zou zijn. Maar de vraag is er, blijft er, dus wordt alles alleen maar verplaatst naar het buitenland, waar de regels minder goed zijn of zelfs niet bestaan. Dus met deze Nederlandse actie krijgt de nerts het dus slechter.
Het is maar wat je als Nederlandse tegenstander op je geweten wilt hebben.
Werken aan een slechtere toekomst voor deze beestjes. Goed gedaan!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:24

Mindim schreef:
Ik denk ook dat het terugtrekken van H&M en misschien de daaropvolgende andere grote ketens, zeker wel van invloed zijn op de productie.

Om het over 3 maanden weer in de schappen te hebben. Als niemand er meer aan denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:13

jesito schreef:
Wat ik bedoel is als een dier toch opgetrokken word om opgegeten wordt, waarom de vacht dan niet ook gebruiken??
Weggooien vind ik zonde als dat weggegooit zou worden.
Oja, en de dieren moeten dan wel netjes en diervriendelijk gehouden worden.

Dat zeg ik toch? Kijk maar eens in mijn posts. Alleen weet ik niet pf de konijnen in china wel op het menu staan. Ik ben echter nog nooit nerts op het menu tegen gekomen, die worden puur om de vacht gekweekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:17

little_king schreef:
Citaat:
Van gekweekte en gemartelde in stallen gehouden dieren en niet van zelf gevangen wild.

Dus jij vind gevangen uit het wild beter?
Gevangen met een klem en daar uren in pijn en angst, neer geknuppeld met een stok?
Dat is wild.
In China heb je gemartelde stallen, Nederland, Duitsland maar bijvoorbeeld ook Denemarken zijn er geen gemartelde dieren.
Niet meer dan de mensen die een cavia, kanarie, konijn, slang en noem maar op in een kooitje/bakje houden.

Als ik uit twee kwaden moet kiezen, prefereer ik idd de eerste. Levend villen vind ik nog veel erger. Verder heeft wild wel een dierwaardig bestaan gehad, dat kan ik van de andere dieren niet zeggen. Dat ik dat moet uitleggen zeg.
Maar bont gebruiken als er zoveel alternatieven voor handen zijn, dat vind ik belachelijk. Sommige groepen in de samenleving staan echter zo ver van die samenleving af, die gebruiken huiden nog als warmtebron welke noodzakelijk is aldaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:20

little_king schreef:
ruitje schreef:

Die voelen zich ook genaaid.
Er is hun beloofd als ze hun hokken aan nieuwe regels zouden voldoen er geen verbod zou komen.
Regels het strengste over de Wereld, nergens hebben ze deze welzijn regels.
Alle 200 bedrijven die Nederland heeft hebben dat gedaan. Tonnen geïnvesteerd, om vervolgens toch een verbod te krijgen.
Dat is geen normaal gedrag van onze overheid. Een beroepsgroep die zich aan de wet houd alsnog de nek omdraaien. Je kunt tegen zijn, je mag tegen zijn, maar bovenstaande klopt niet.
Gevolg zal zijn dat de staat schadevergoeding moet betalen per bedrijf. Een bedrijf dat eerst belasting betaalde, naar dat wij belastingbetalers dadelijk de schadevergoeding betalen. Nu in een tijd dat het al zo goed gaat :?
En dat zou nog te verkroppen zijn geweest als er 1 dier daarmee gered zou zijn. Maar de vraag is er, blijft er, dus wordt alles alleen maar verplaatst naar het buitenland, waar de regels minder goed zijn of zelfs niet bestaan. Dus met deze Nederlandse actie krijgt de nerts het dus slechter.
Het is maar wat je als Nederlandse tegenstander op je geweten wilt hebben.
Werken aan een slechtere toekomst voor deze beestjes. Goed gedaan!

Ik ben tegen nertsenhouderij of tegen elk ander dierenhouderij voor uiterlijk vertoon.
Ben wel van mening dat men de houderij dan beter in nederland kan hebben, met de daarbij behorende regels voor dierenwelzijn dan ze te houden in zo'n gruwel als het oostblok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:21

little_king schreef:
Mindim schreef:

Om het over 3 maanden weer in de schappen te hebben. Als niemand er meer aan denkt.

Wat wil je daar mee zeggen, doe maar niets?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:25

Ik snap werkelijk niet waarom mensen bont dragen. Ik snap werkelijk niet waarom mensen mee doen aan dierenleed. Op welk niveau en voor wat voor doel dan ook. Nee, ik kan ook niet naar die filmpjes kijken, ik hoef ze niet te zien (heb ze jaren geleden al eens gezien, toen ik nog lid was van PETA). Wel heb ik meegedaan aan het versturen van actiemails naar diverse winkelketens. En verder koop ik geen bont, wil ik geen bont, eet ik 25 jaar geen vlees en vis meer en doe ik wat ik kan om zo bewust mogelijk te leven, zonder mee te doen aan alles waar dierenleed mee verbonden is. Meer kan ik niet doen (helaas).......

Mensen die hier niets mee kunnen of willen, die niets tegen dit enorme dierenleed doen, die snap ik ook niet. Je ogen sluiten en niets doen, dat zegt een hoop over je als persoon. Dat soort mensen blijf ik helaas op straat tegen komen, gewoon met bontjas of bontkraagjes en foute angora truitjes. Blijf bij mij maar uit de buurt. }>

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:27

little_king schreef:
Mindim schreef:

Ik denk dat er genoeg mensen en organisaties zijn, die daar bovenop blijven zitten, hoor. Maar jij doet dus niets? Of wil niets doen? Tja, dan verandert er natuurlijk nooit wat, met zo'n slappe mentaliteit, he.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:33

Nee ik doe niets, want ik draag geen bont of wol. Geen kraagje, geen bontje onder het zadel niets.
Dus hoezo slappe mentaliteit? Niet erg netjes van je om dat te zeggen.

Maar ik durf wel te kijken naar wat een verbod in Nederland in houd voor de nerts. Geen verbetering.
Ik heb niet de roze bril op om te denken dat deze filmpjes veel bij zullen dragen.
Helaas, dat wel.