Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:25

Ik zie echt hele zware gerechten in één menu en grote hoeveelheden voorbij komen :=
Wel erg lekker hoor.

Wij houden het dit jaar wat simpeler. Wil mezelf alleen even uitleven op een amuse en voorgerechtje. Verder vooral gebruik gaan maken van hele goede en verse producten. (zoals haas van de jager op de Veluwe hier in Arnhem ipv ingevroren van Sligro)

secricible

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:48

Doel je op mijn menu salsa? Of in het algemeen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:49

Ik mag dit jaar het voorgerecht maken. Had al wat dingen bedacht, erg leuk. Tot ik hoorde met hoeveel man we zijn..... 26 of 28 man, waarvan 8 kids (1stel is nog niet zeker).
uitgebreid gaat het dus niet worden. Ga voor iets van afbak brood met een paar verschillende soepen (ws tomaat, kip, paprika en/of champignon )

voor een man of 8-10 is uitgebreid koken nog te doen. Voor alles daarboven wordt het gewoon teveel.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:41

Ik zet hier even een stipje, na vandaag ga ik ook hard aan de slag, heb al een lijstje staan met wat ik zoal wil (garnalen, pork crackle/crackling, iets met pompoen, trifle/pavlova, anyway heb een wat preciezer lijstje ergens) en kan niet wachten tot ik kan beginnen met proefkoken :D :9 Hier zullen er overigens zo'n 9/10 mensen, misschien iets meer aanwezig zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 08:38

Mri schreef:
Ik mag dit jaar het voorgerecht maken. Had al wat dingen bedacht, erg leuk. Tot ik hoorde met hoeveel man we zijn..... 26 of 28 man, waarvan 8 kids (1stel is nog niet zeker).
uitgebreid gaat het dus niet worden. Ga voor iets van afbak brood met een paar verschillende soepen (ws tomaat, kip, paprika en/of champignon )

voor een man of 8-10 is uitgebreid koken nog te doen. Voor alles daarboven wordt het gewoon teveel.

Woow, dat is idd wel heel extreem... Ik vraag me altijd af waar je die allemaal gaat laten, haha...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:17

secricible schreef:

Bedoelde ik algemeen.

Maar jouw menu zou mij persoonlijk al wel wat zwaar zijn maar ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je porties maakt.

Wil eigenlijk voor het voorgerecht iets met coquille maken maar durf niet zo goed qua bereiding. Iemand ervaring mee?
En moet eigenlijk een gerecht je zijn dat is het ook nog kan vervangen met iets anders vlezig ofzo

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:40

Mri schreef:
voor een man of 8-10 is uitgebreid koken nog te doen. Voor alles daarboven wordt het gewoon teveel

Daarom hebben wij het opgedeelt met de familie :) Ookal vind ik een hoofdgerecht voor 9 volwassenen en 5 kinderen die ook al bijna als volwassene eten en 2 kindjes die wat minder eten toch ook nog best heftig.

Mijn vriend vind het overigens echt niet erg dat ik alvast dingen probeer :Y) Dan zegt ie sneaky; ik zou de volgende keer toch nog ff wat anders proberen? Hoezo is het niet lekker? Krijg ik als antwoord terug; nee dat zeg ik niet, maar dat geproef vind ik geen straf :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 18:13

Salsa schreef:
secricible schreef:

Bedoelde ik algemeen.

Maar jouw menu zou mij persoonlijk al wel wat zwaar zijn maar ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je porties maakt.

Wil eigenlijk voor het voorgerecht iets met coquille maken maar durf niet zo goed qua bereiding. Iemand ervaring mee?
En moet eigenlijk een gerecht je zijn dat is het ook nog kan vervangen met iets anders vlezig ofzo

Ik de k dat het idd met name aan de hoeveelheden ligt. Vorige jaren waren de hoeveelheden eigenlijk goed, alleen voor de opa en oma een beetje aan de grote kant, dus die krijgen halve porties dit jaar waar mogelijk :) en de mannen krijgen wat meer als er over is ;)
Vleessoorten zijn mager en in principe geen hele machtige ingredienten...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:25

past eigenlijk altijd net niet met iedereen aanwezig ;)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:30

Ach, dat is deel van de uitdaging toch? :)
Ik kwam er net achter dat ik een bestekprobleem heb......
Heb best een uitgebreide set, maar voor 20 personen voor/soep/hoofd/tussen/na bestek ga ik toch zelfs met inzet van visbestek enzovoorts niet redden. Morgen maar even naar de Sola-winkel om een 'reserve'setje te halen.....

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:12

Dit jaar gaan mijn vriend en ik ook weer koken voor zijn familie. 11 of 12 volwassenen in totaal, best veel dus.
Vorig jaar hadden we een geslaagd diner gegeven, alle gerechten waren goed gelukt en smaakten prima. Dit jaar lijkt het me wel leuk om met een thema te gaan werken.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:14

Ik heb geen horeca werk meer, dus ik denk dat ik de sjaak ben om te gaan koken. Weet iemand lekkere gerechten die makkelijk zowel vegetarisch als met vlees te maken zijn?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:28

Je kan oa op ah.nl kijken, daar staan wel wat lekkere opties. Ik heb dan weer het voordeel dat ik al heel lang lekkere recepten verzamel dus voldoende keuze heb. Ook heb ik een paar vegetarische receptenboeken staan dus helemaal mooi. Nu weet ik nog niet of ik het hele menu voor mijn rekening mag nemen ivm een culinair barbaar hier in huis... _-:( ...maar ik denk aan het volgende:

Voor/bijgerecht:
Aardappel-kruidenbeignets
Samosa's
Currypasteitjes

Hoofdgerecht:
Groentecannelloni
Aardappel-koolschotel
Groentebrood

En als nagerecht wil ik dan simpel bij de AH crème brulee halen. Nu nog even met mams overleggen en kijken wat zij er van vindt. Is best lastig met een culinair barbaar en eentje die niet van gesmolten kaas houdt :P

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:30

Ik ben inderdaad ook nog op zoek naar een vegetarisch hoofdgerecht. De rest krijgt gevulde kalkoen namelijk :-) verder hebben we haricots met spek omwikkeld, pomme duchess en als toetje de baked Alaska met chocoladetaart van binnen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:34

Zo... Ik heb even lopen puzzelen maar volgens mij ben ik er voorlopig uit. De komende week/twee weken kan ik dan nog wat gerechten uitproberen en zo nodig het menu nog aanpassen.
Vriend en ik koken op tweede kerstdag voor de familie, ong. 12 personen geloof ik. Hij is die dag jarig dus we worden de hele dag al volgestopt met taart en hapjes. Wil daarom het menu -voor zover mogelijk met kerst- een beetje licht en fris houden. En daarnaast zijn er een aantal moeilijke eters dus ik ga me niet wagen aan ingewikkelde vleesgerechten :o.

Amuse 1:
• Soepstengels gewikkeld in parmaham met tapenade
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... /?rq=amuse

Voorgerecht:
• Tomaatje met garnalencocktail http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... q=cocktail
• Tweekleuren paprikasoep http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... oorgerecht

Amuse 2
• Kruidenricotta met krokante ham http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... /?rq=amuse

Hoofdgerecht:
• Visspiezen met yoghurtdip: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... q=cocktail
• Frisse kipspiezen: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... =kip+spies

Bijgerechten:
• Citroenrisotto http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... bijgerecht
• Pommes duchesse http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... bijgerecht

Groente
• Komkommersalade met bosui en dille http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... egetarisch
• Groentepakketje uit de oven http://www.24kitchen.nl/recepten/gestoo ... -spaghetti

Dessert
• Sorbetijs met een (zelfgebakken) koekje

Suggesties, tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom :)!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:53

Ziet er goed uit! Albert heijnsite geplundert :p

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:56

Valt het op dat ik een fan ben? :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 22:03

Beetje maar :p
Ze hebben ook wel vaak leuke recepten er tussen staan.
Ik vind ze vaak niet zo heel uitdagend, maar door te combineren kun je er echt leuke menus van maken!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:13

Ziet er goed uit! Wat betreft die soepstengel; ik heb een paar maanden terug in een restaurant een heerlijke amuse gehad maar dan met een stengeltje parmezaanse kaas met parma en gerookte mayo (olie was gerookt en daarvan is mayo gemaakt. <3

Je zegt dat je het licht wilt houden; al je gerechten zijn lekker licht maar dat tussengerecht met ricotta klinkt best zwaar (wel hmmmmm!). Misschien iets met een salade?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 22:19

Ik zou volgens mij dat hele gerechtje schrappen met ricotta.
Wat is de reden dat je kiest voor een tweede amuse als tussengerecht?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:44

Het lijkt me handig / leuk om even iets kleins en makkelijks te serveren terwijl we ondertussen bezig kunnen gaan met het hoofdgerecht.
Suggesties voor een ander tussengerecht zijn zeker welkom!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 20:38

Het albertheijn tijdschrift van december is uit, iig via de app. Ik ben nua an het downloaden, ben benieuwd :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:47

Je zou, om het idee een beetje te behouden, een ravioli kunnen maken met ricotta, walnoot, parmesan met een ham krokantje en salie boter. Wel zwaar maar wat minder dan dat glaasje van de ah...

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:56

Afgelopen zaterdag wezen jagen, daarmee het kerstdiner wat duidelijker...
Konijn krijgt een jasje van mosterd met spek en dan in de oven denk ik
Verder nog 2 eenden dus wil daar eendenborstfilet met honing en kaneel van maken
Ook nog enkele duiven, die gaan in de soep, maar dat is niet voor kerst, dat maak ik van de week gewoon

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:29

Jum spottedponie!!