Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:07

Nou ja :') Daar had ik dan een gepast antwoord opgehad. Doe ik ook, staat toch op de kaart Daar staat de saus en daar staat het vlees. Eénmaal graag :D

Dat soort restaurants vertrouw ik eigenlijk niet zo. Lijkt net of ze alles al van te voren klaar hebben gemaakt en dan zo de oven of zo inschuiven.

Kleine moeite om in je kassa sausen apart in te slaan en dan is het gewoon een kwestie van het vlees aanslaan en sausje erbij.

maar goed.. ik dwaal af :=

Dustinlover

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:17

Ja dat vond ik dus ook, later bleek dat er een nieuwe eigenaar erin zat en er al meer mensen geklaagd hadden :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:35

Tigra_ schreef:
Je maakt mij ook nieuwsgierig Sammie.

50 euro fooi. :wow: Tja als je het breed hebt kun je het breed laten hangen.

Dat is het hem juist.. Wij hebben het net zo breed als piepjonge mensen die onderaan op de loonschaal staan met het salaris.. Weet niet of je in de gaten hebt hoe mega slecht horeca betaald? Nee wij sparen heeeeel hard om mooi uit eten te gaan en ja, daar sparen wij die fooi bij.. En €50 euro op €500,- is dan helemaal niet zo veel en best verdient als je ziet wat die mannen daar allemaal voor moeten doen voor dat knetterslechte loon ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:39

Ik rond het af, maar probeer wel rond de 10% uit te komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:52

First_Unique schreef:
Tigra_ schreef:
Je maakt mij ook nieuwsgierig Sammie.

50 euro fooi. :wow: Tja als je het breed hebt kun je het breed laten hangen.

Dat is het hem juist.. Wij hebben het net zo breed als piepjonge mensen die onderaan op de loonschaal staan met het salaris.. Weet niet of je in de gaten hebt hoe mega slecht horeca betaald? Nee wij sparen heeeeel hard om mooi uit eten te gaan en ja, daar sparen wij die fooi bij.. En €50 euro op €500,- is dan helemaal niet zo veel en best verdient als je ziet wat die mannen daar allemaal voor moeten doen voor dat knetterslechte loon ;)

50 euro blijft 50 euro. Prima dat jij er voor spaart maar ik vind het persoonlijk nogal overdreven en erg onnodig om zoveel fooi te geven. Dus ook op 500 euro vind ik dat veel geld omdat je gewoon betaald voor het hele pakket en niet alleen maar voor het eten. Verder maakt het mij niet zoveel uit of het slecht betaald wordt. Daar zijn in Nederland gewoon regels voor dus hoe slecht is slecht hier nu eigenlijk. Als je nu naar het buitenland gaat zou je dat nog kunnen zeggen dat ze slecht betaald worden. Maar die mensen zijn vaak ook nog vele malen dankbaarder voor het extra dat je geeft.
Persoonlijk vind ik het wat "gek"(kan het juiste woord niet vinden)dat je zelf moet sparen om zomaar 50 euro weg te geven aan een totale vreemde die het eten op je tafel komt zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:13

Het is ook niet dat je de keuze hebt om het zelf te gaan halen ofzo, je MOET het wel laten brengen, zit toch echt bij de prijs in in restaurants met bediening :P

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:44

Het is inderdaad heel persoonlijk en het is niet dat ik het ieder rondje weggeef natuurlijk ;) maar ik denk dat als je zelf in zulke zaken hebt gewerkt (ik niet, vriend wel) dat je er dan wat anders tegenaan kijkt.. Het hoort er gewoon bij voor ons.. En zoiezo als je zelf in de horeca werkt of hebt gewerkt zul je wat anders tegenaan kijken.. Misschien niet zoals wij.. Maar goed, het fijt ligt er dan ook dat er maar heeeeeel weinig mensen snappen waarom wij unerhaupt zo'n bult geld aan dit soort dingen uit gven.. Maar goed... Waarom geven wij zoveel geld uit aan onze paarden? Het is je passie.. Zo ook dat eten een passie is hier in huis gevoed door vriendlief (en ik vind het geen straf).. Daar spaar je gewoon voor... (Dus ook de fooi)

Edit; het is niet even eten op tafel komen zetten.. De hele gastronomie opzich is al een vak apart waar veel aan vooraf gaat. Heb ik het nog niet over de keuken gehad.. Als je het over zoveel fooi hebt heb ik het uiteraard niet over een of andere vreetschuur waar je 25 euro voor een avondje uit betaald ;) daar pleurt idd de bediening vaak wel het eten zo op tafel..

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:17

Ik geef wel altijd, eigenlijk uit gewoonte omdat mijn ouders het ook altijd doen.

Maar als je er zo over nadenkt ik het best wel krom. Ik sta ook 9 uur op mn voeten, heb geen pauze en van mij wordt ook verwacht dat ik vriendelijk en vrolijk ben tegen de klanten. Maar ik werk bij de bakker en krijg dus geen fooi.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:18

Oh ik heb anders laatst heerlijk gegeten met hele vriendelijke bediening in een restaurant waar je 1,25 voor de frisdrank en ca. 2,00 voor de bier en wijn. Soepje, eten en een toet mét verjaardagsliedje. Waren met 2 man ca. 62 euro kwijt.

Terwijl ik in een ander restaurant ca 80 kwijt was voor 2 man, we super laat geholpen werden, dit en dat er niet meer was en de bediening haast had. Continue..

Volgens mij geeft een hoge menuprijs niet perse garantie op lekker eten of 'leuke' bediening.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:21

First_Unique schreef:
Het is inderdaad heel persoonlijk en het is niet dat ik het ieder rondje weggeef natuurlijk ;) maar ik denk dat als je zelf in zulke zaken hebt gewerkt (ik niet, vriend wel) dat je er dan wat anders tegenaan kijkt.. Het hoort er gewoon bij voor ons.. En zoiezo als je zelf in de horeca werkt of hebt gewerkt zul je wat anders tegenaan kijken.. Misschien niet zoals wij.. Maar goed, het fijt ligt er dan ook dat er maar heeeeeel weinig mensen snappen waarom wij unerhaupt zo'n bult geld aan dit soort dingen uit gven.. Maar goed... Waarom geven wij zoveel geld uit aan onze paarden? Het is je passie.. Zo ook dat eten een passie is hier in huis gevoed door vriendlief (en ik vind het geen straf).. Daar spaar je gewoon voor... (Dus ook de fooi)

Edit; het is niet even eten op tafel komen zetten.. De hele gastronomie opzich is al een vak apart waar veel aan vooraf gaat. Heb ik het nog niet over de keuken gehad.. Als je het over zoveel fooi hebt heb ik het uiteraard niet over een of andere vreetschuur waar je 25 euro voor een avondje uit betaald ;) daar pleurt idd de bediening vaak wel het eten zo op tafel..

Ik ga vrij veel uit eten. Van goedkoop (all-you-can-eat sushi) tot duur (vooral zakelijk :D ). Maar ik word liever bediend door een leuke, jonge vlotte meid dan zo'n pinquin, die je eerst van top tot teen opneemt of je wel bij het interieur past en die dan inschat of je wel de juiste tafelmanieren hebt en erger nog, of je de rekening wel kan betalen :D . Dan drink ik ook geen wijn, dus een cola bij je 7-gangen-diner is ook al not-done. Daarom ga ik vaak liever naar een leuke bistro of 'szomers naar een leuk terras, als ik mag/kan kiezen. Uit eten gaan, heeft voor mij vooral met gezelligheid te maken en niet te hoeven koken, in gastronomisch opzicht is het vaak een kwestie van smaak. Je houd van oesters, zwezerik en lam, of niet. ;)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:10

Electra63 schreef:
First_Unique schreef:

Ik ga vrij veel uit eten. Van goedkoop (all-you-can-eat sushi) tot duur (vooral zakelijk :D ). Maar ik word liever bediend door een leuke, jonge vlotte meid dan zo'n pinquin, die je eerst van top tot teen opneemt of je wel bij het interieur past en die dan inschat of je wel de juiste tafelmanieren hebt en erger nog, of je de rekening wel kan betalen :D . Dan drink ik ook geen wijn, dus een cola bij je 7-gangen-diner is ook al not-done. Daarom ga ik vaak liever naar een leuke bistro of 'szomers naar een leuk terras, als ik mag/kan kiezen. Uit eten gaan, heeft voor mij vooral met gezelligheid te maken en niet te hoeven koken, in gastronomisch opzicht is het vaak een kwestie van smaak. Je houd van oesters, zwezerik en lam, of niet. ;)

Waarom zou je bij het interieur moeten passen? Als ik vind dat ik gewoon met een spijkerbroek aan en een leuk vestje in een sterrenzaak wil gaan zitten dan doe ik dat.. Geloof niet dat er 1 iemand raar op kijkt dat je niet in (mantel)pak gekleed bent...nee wat jij zegt is totaal niet wat ik ondervind in zulke zaken, daar is het personeel ook leuk en vriendelijk en het mooiste van alles is, je krijgt nog een hoop leuke informatie over je eten en wijnen mee ook. Vaak is het ook een kwestie van niet durven.. Had het er in het begin ook moeilijk mee hoor maar na 3 zaken gehad te hebben wordt je ook wel ontspannen en is de sfeer helemaal niet zo strak als dat je van te voren zou denken (wie nog nooit in zulke zaken hebben gegeten) . En ja, er zijn echt wel zaken die een strakke klasieke sfeer hebben.. Daar hou ik ook niet zo van inderdaad, maar over het algemeen heb ik weinig stijve zaken en "pinquins" meegemaakt.

En over de tafelmanieren... Die heb ik niet :p lik nog net zo vrolijk mijn mes af en laat mn bestel nog altijd minstens 2 x op een avond op de grond vallen. Don't worry, be happy :) ze hebben me nog altijd niet de tent uit gezet en ben zelfs in een aantal restaurants voor de 2e keer hartelijk ontvangen ;)

Edit; het wil overigens niet zeggen dat ik all-you-can-eat sushi tenten niet geweldig vind :p zit daar ook erg graag maar kan niet zeggen dat ik in de "simpelere" tentjes veel fijner zit als in de "chiquere" zaken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:40

Ik maak me totaal niet druk. T boeit mij niet wat een kelner van mij vindt. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:15

Als een ober aan tafel dingen komt fileren of flamberen en wijn komt schenken voordat je glas leeg is, een praatje maakt, advies kan geven, interessante feitjes kan vertellen over het eten of de wijn, je een jaar later nog kent ook al kom je dan met een ander en is je kapsel totaal veranderd * etc is dat wel wat anders dan een bord met eten voor je neus zetten, of hij nu in spijkerbroek of pak loopt. En dat kan gewaardeerd worden met fooi. Hoeft niet, maar het voelt voor de gever ook fijn.

*Is me eens overkomen. Hij wist zelfs met wie ik er toen was, we kregen ook nog een drankje van het huis en een drankje toe van het huis. Mijn moeder: "Dan wordt ik dronken, hoor!" "Nee hoor" zei de ober: "HAPPY!"
Buiten dat was het eten fantastisch en de toiletten ruim, mooi en brandschoon (vind ik ook wat waard).

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:29

Sammie schreef:
Als je bij de kassa in de supermarkt komt dan is het eerste wat je hoort goedemiddag! Dan zeg je toch wat terug ipv alleen je portomonee te trekken.

Ik als kassameisje kan je vertellen dat het ongeveer 50/50 is. Massa's aso's die je geen blik waardig gunnen, maar ook erg vriendelijke, vrolijke en beleefde mensen. Gelukkig maar ook, want gezien ik zelf erg vriendelijk en beleefd ben (ook tegen de aso's) zou ik het niet lang volhouden als ik constant als minderwaardig persoon werd behandeld (want zo komt het over als er nog geen hallo vanaf kan).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:16

First_Unique schreef:
*knip*

Nee, dan heb je het dus over een wat duurder restaurant waar de hele "gastronomische belevenis" al een stuk hoger geprijsd is, dus een fooi juist helemaal niet nodig is :P

Maar als je het fijn vindt om bovenop het toch al overbetaalde eten nog een dikke fooi te geven dan is het natuurlijk gewoon je eigen geld waarmee je gelukkig mag doen wat je graag wilt :)

Ik blijf het toch een beetje een onprettige gekunselde situatie vinden waarin je als gast iemand nog wat extra's geeft voor iets dat normaal zou moeten zijn, waar je bovendien al voor betaalt...het lijkt dan een beetje alsof je iemand zijn "vriendschap" ofzo wilt kopen :o

En ik kan me voorstellen dat iemand die een fooitje toegestopt krijgt zich daar ook niet altijd prettig bij voelt, want je komt daardoor gevoelsmatig toch een stuk onder de gever te staan, dat die zich blijkbaar zo boven jouw verheven voelt dat die jou wat toe wil stoppen :=

Maar misschien overdenk ik het nu een beetje hoor :P

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:16

Caira schreef:
En toch vraag ik me dan af, zouden jullie voor minimumloon 10-12 uur op je voeten staan, met max 20 minuten pauze? Ik was laatst met iemand een dagje mee bij een andere baan en ik was echt verbaasd, koffiepauze, lunchpauze, weer een koffiepauze. pauze tussendoor om te roken, even zitten als je moe wordt, werkdagen van 8 uur. Even gezellig bijkletsen, even privé bellen, extra uitbetaling bij weekend of feestdagen. Wauw dat zijn dingen die je in de horeca echt niet ziet. Laatst hadden we een klacht dat iemand vond dat het personeel bezweet was, wat wil je met +30 graden met een lange broek, driekwart blouse, dichte schoenen, sloof en een riem met knip, dweiltje en handy en dan een werkdruk van 10-15 tafels pp en dan vooral: keep on smiling...

Nee natuurlijk hoef je geen fooi te geven, maar in dit topic wordt er zowat gedaan of we misdadigers zijn dat we het aannemen, nou excuse me.

Er zijn zoveel mensen in Nederland die idd ook gewoon rond de 10 uur werken en ook de hele dag staan. En die echt niet hoeven te gaan zitten als ze even 'moe' zijn.
Ik werk al jaren voor een minimumloon, sta ook de hele dag en loop me rot. Even peukje tussendoor buiten de pauzes om? Oh ja kan ik doen natuurlijk; riskeer er echter wel mn baan mee, dus gebeurt niet.
En ploegentoeslagen is ook niet altijd gebruikelijk. Heb zelf een baan gehad waarbij ik wisselende diensten had (pompstation, zonder stoel dus ook hele dag staan) en wij kregen daar geen ploegentoeslag, ondanks dat wij wel wisselende diensten hadden. Pauzes hadden we daar ook niet; je broodje moest je maar tussen klanten door opeten; lekker handig bij een pompstation die relatief druk bezocht word en waar je in je eentje staat.
Privebellen is bij veel bedrijven ook niet toegestaan (zeker niet voor het vloerpersoneel) , maar gebeurt gewoon.

1 andere ervaring kan je niet zien als representatief voor alle banen buiten de horeca, want de situatie die jij nu schetst is zeker niet gebruikelijk. Althans niet voor het vloerpersoneel(= bv in een fabriek de mensen die aan de band staan/ in het magazijn werken)

Heb ook een jaar bij een draversstal gewerkt; nou kan je zeggen, geef me dan die 10/12 uurige werkdag van de horeca maar. Hele dag letterlijk je de benen uit het lijf lopend en natuurlijk kun je niet op een vast tijdstip weg, want je kan pas weg als ALLES gedaan is en de paarden klaar zijn voor de nacht. Op koersdagen; half 1 s 'middags laatste pauze om daarna pas rond 9 uur s'avonds (als je mazzel had) naar huis kunnen(om half 8 s 'ochtends beginnen). Weken van rond de 60/65 uur waren eerder regel dan uitzondering, maar we kregen 37 uur uitbetaalt...en minimumloon ja

Begrijp me niet verkeerd; vond de baan ontzettend leuk, is als voorbeeld hoe het er ook aan toe kan gaan in Nederland. Die horecabaan is dan zo slecht nog niet eens dan qua tijd/financieen
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-09-13 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:31

pmarena schreef:
First_Unique schreef:
*knip*

Nee, dan heb je het dus over een wat duurder restaurant waar de hele "gastronomische belevenis" al een stuk hoger geprijsd is, dus een fooi juist helemaal niet nodig is :P

Maar als je het fijn vindt om bovenop het toch al overbetaalde eten nog een dikke fooi te geven dan is het natuurlijk gewoon je eigen geld waarmee je gelukkig mag doen wat je graag wilt :)

Ik blijf het toch een beetje een onprettige gekunselde situatie vinden waarin je als gast iemand nog wat extra's geeft voor iets dat normaal zou moeten zijn, waar je bovendien al voor betaalt...het lijkt dan een beetje alsof je iemand zijn "vriendschap" ofzo wilt kopen :o

En ik kan me voorstellen dat iemand die een fooitje toegestopt krijgt zich daar ook niet altijd prettig bij voelt, want je komt daardoor gevoelsmatig toch een stuk onder de gever te staan, dat die zich blijkbaar zo boven jouw verheven voelt dat die jou wat toe wil stoppen :=

Maar misschien overdenk ik het nu een beetje hoor :P

Haha ja dat overdrijf je ietwat...

Toch laten veel mensen je zo voelen op andere manieren, vingergeknip, je negeren, gewoon wegdraaien zonder iets te zeggen als ze gebeld worden terwijl je met ze in gesprek bent. Maar het is een rol die je speelt en waar je je op dat moment in schikt, het gaat nml niet om mij en mijn gevoelens, het gaat om mijn gasten, dat die een fijne beleving hebben. En daar geven ze uit waardering fooi voor. Die ligt ook hoger als ik zoals gisteren 13-15 tafels alleen loop en toch iedereen persoonlijke aandacht kan geven ( en geloof me zo'n 60 mensen tegelijk bedienen is echt veel) dan schiet mijn fooi percentage omhoog. Heb ik eens mijn dag niet of onvoldoende tijd om persoonlijke aandacht te geven dan keldert het gelijk en dat is ook niet meer dan logisch want nogmaals het draait allemaal om de beleving van de gasten, ik voer enkel een toneelstuk van service en onderdanigheid op, maakt de gast een fout, dan zeg ik sorry. Want zij mogen zich niet oncomfortabel voelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:43

Snap ik ook hoor :j

Persoonlijk vind ik in de horeca het hele fooi-idee gewoon vervelend... ik ben iemand die altijd heel aardig en waarderend probeert te zijn, en overal is het hartstikke leuk dat je weet dat het gewaardeerd wordt als je zegt: dat brood is echt heerlijk bakker! Of: Hartstikke bedankt / Fijn weekend! / Goedemorgen / vriendelijk praatje / complimentje en dan zie je dat dat echt heel erg gewaardeerd wordt, super leuk +:)+

Maar bij een restaurant krijg je door die fooien-cultuur het idee dat dat niet genoeg is en dat er per-sé een (hele leuke) fooi aan vast moet hangen voordat iemand het echt als extra waardering ziet zeg maar, omdat "echte waardering" alleen niet overtuigend overkomt maar je dat moet laten blijken in de hoogte van je fooi.....dat je door je tevredenheid gedurende de avond te laten blijken, een verwachting schept voor het moment waarop je de rekening voldoet....dat haalt de lol van het geven van èchte waardering er heel erg af voor mij -O-

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:47

Bij mij ligt het aan het bedrag én de service.

Als ik ga lunchen en een drankje ga drinken, geef ik niet veel fooi, een paar euro. Soms geef ik zelfs niks, als ik erg lang heb moeten wachten of de service gewoonweg niet goed was...

Indien ik uitgebreid uit eten ga, geef ik meer fooi. Vaak ligt dit ook aan het bedrag, is het 83 euro dan maak ik er 90 van, maar ook als het 85 euro is maak ik er 90 van. ;) Soms, als we onwijs lekker gegeten hebben, geven we uiteraard meer. :j

Zelf heb ik ook een aantal jaren in een chique restaurant gewerkt en daar lag de fooi ook aan het aantal personen per tafel. Een groep van 10 geeft meer fooi dan een tafel van twee. Vaak merkte ik dat het gemiddeld 5 euro per koppel was, maar er zaten ook uitschieters bij. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:47

_lisaah schreef:
het word bij ons trouwens gewoon verdeeld over al het personeel dat op die dag werkt.

ik had een x een klant bediend die vroeg of het fooi alleen naar mij ging of naar al het personeel, toen ik zei dat het naar al het personeel ging zei hij een beetje boos nou dan geef ik wat minder :?
hoezoo vaaagggg

Ik snap die redenering wel; stel jij bent hartstikke vriendelijk naar je gasten, doet alles om het die mensen naar de zin te maken. Maar tegelijkertijd loopt er een collega in dezelfde ruimte rond die bv een heel stuk minder zijn/haar best doet om de mensen aan zijn/haar tafeltjes het naar de zin te maken, misschien zelfs een tikkeltje kortaf is.
Als ik bv dan aan een van jouw tafeltjes zit en ik zie bovenstaand geschetste situatie, wil ik JOUW een fooi geven, niet die bottere collega van je. Zou het dan idd behoorlijk oneerlijk vinden als die andere persoon meedeelt in de fooi die ik voor jouw gedoeld had en zou dan idd of geen of minder fooi geven.
Denk dat die klant er precies hetzelfde over dacht.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:54

ik merk dat ik me steeds meer irriteer dat het erbij word gehaald dat het slecht betaald. jeetje zeg er zijn wel meer beroepen die onder betaald worden. ieder kiest zijn ding en weet het salaris ervan. vind je het te weinig kies dan voor iets anders.

ook zei doen gewoon hun werk niet meer of niet minder.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:57

Dustinlover schreef:
Fooien, tjah ik krijg ook niks extra's als ik een wc of badkamer extra goed schoongemaakt heb :P Maar ik rond mijn bedrag meestal wel af naar boven gewoon uit gewoonte.
Toevallig vorige week uit eten geweest bij een restaurantje in Heeze omdat mijn gehandicapte zusje daar woont. Ik was daar al een paar keer eerder geweest en kwam natuurlijk terug voor de varkenshaas met champignon saus. Ik besteld(Stond als varkenshaas met sate op de kaart) en was geen probleem. Even later komt ze terug dat ze dat niet hebben.. Oke dat kan en toen zag ik een entrecote met pepersaus staan en vroeg ik dan of ik de varkenshaas met pepersaus mocht. Nee want de kok wil alleen dat er besteld word vanaf de kaart... Toen zakte mijn broek echt af en het was dat ik met mijn zusje er was en die het daar zo leuk vind, maar anders was ik echt opgestaan en gegaan... Die hebben dus ook echt geen fooi gekregen...

Doet me denken aan een keer in Spanje.

Een vriendin wou een pizza maar dan graag zonder de ui. De vrouw zei dat niet kon. Wij waren een beetje verbaasd, je kan toch de ui eraf laten als je de pizza belegd? Ze sprak gebrekkig Engels en wou het toch uitleggen. Ze zei, wait a second. Komt ze aanlopen met een diepvriespizza :').

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:00

Dat lijkt me in de huidige tijd geen mogelijkheid, ik ben zelf HBO afgestudeerd maar wegens geen werk in mijn vakgebied werk ik in de horeca

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:54

StalNollie schreef:
ik merk dat ik me steeds meer irriteer dat het erbij word gehaald dat het slecht betaald. jeetje zeg er zijn wel meer beroepen die onder betaald worden. ieder kiest zijn ding en weet het salaris ervan. vind je het te weinig kies dan voor iets anders.

ook zei doen gewoon hun werk niet meer of niet minder.

Het verschil is dat je in de horeca, en alle andere beroepen waarin het gewoon is on fooi te geven, verantwoordelijk bent voor het genot en gemak van de gasten. En er is veel interactie met de gast/klant.
Dat maakt het anders en dat maakt dat je eerder het gevoel hebt dat je uit dankbaarheid voor hun goede zorgen wat wilt geven.

Daarbij is het zo dat wc´s schoonmaken etc er vaak ook nog bij hoort als de zaak al dicht is en avond uren en extra uren worden niet extra betaald.
Dan is er ook nog de mogelijkheid dat een stel zelf de eigenaar van het restaurant is, en volkomen afhankelijk van de fooi om tegenvallende dagen op te vangen...
Niet iedereen in de horeca is in loondienst, heel veel zijn zelf eigenaar met partner in de bediening. Die hebben geen enkele zekerheid van salaris. Ze moeten wel altijd hun kok uitbetalen, of ze nu winst hebben gedraaid of niet.

Maar fooi geven is niet verplicht. Als je het niet wilt, om welke reden dan ook, doe je het toch gewoon niet, maar je kunt anderen niet tegenhouden die het wel graag, of soms doen.
Elk heeft een eigen reden om het wel of niet te doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:03

Lusitana schreef:
Maar fooi geven is niet verplicht. Als je het niet wilt, om welke reden dan ook, doe je het toch gewoon niet, maar je kunt anderen niet tegenhouden die het wel graag, of soms doen.
Elk heeft een eigen reden om het wel of niet te doen.

dat lijkt me het belangrijkste uitgangspunt. Je MAG fooi geven, mensen vinden het ook vaak leuk om te doen, kreeg gisteren 1 euro van een hele oude mevrouw die helemaal zat te glunderen omdat ze me wat kon geven, ik had haar zo'n leuke avond gegeven want ze kwam bijna nooit buiten. En ik moest er vooral iets leuks van gaan doen :+ Of van die oude mannetjes die dan al grinnikend zeggen, dat is voor de kinderwagen, dan zeg ik wel eens gekscherend, weet u zeker dat u het niet wilt houden voor uw rollator, doet het altijd goed bij de echtgenotes }>