Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:14

Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten :D
En dat is ook het enige dat ik snap van kaatsen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:33

pony33 schreef:
En Kaatsen doen ze alleen boven Sneek :D
Onder Sneek weet niemand hoe het werkt en wordt het amper gedaan :') :+

Best verdrietig ;) Flink onder Sneek op de grens tussen Jubbega en Hoornsterzwaag (vandaar 'Op e grins') wordt er flink fanatiek gekaatst :D
http://www.kaatsenopegrins.nl/

Geboren en getogen in Friesland. Friestalig, maar ook zeker nederlandstalig. Zelf woon ik in een besloten gemeenschap van enkele huizen, dus echt ons kent ons. En inderdaad een beetje aanpassen aan de Friese cultuur en ook taal is hier dan ook een pre. Doe je dit, dan wordt je met liefde onthaald. Aan 'snobisme' heeft een Fries vaak een hekel. 'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'.

Vermaken in de vorm van makkelijk een bioscoopje of even te winkelen is inderdaad even een ritje met de auto. Maar door de rust en vooral de ruimte en erf heb je voldoende mogelijkheden om je te ontspannen. Of 's avonds heerlijk bij het kampvuur een biertje met de buren te drinken :D

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:35

Ik zou daar echt niet kunnen wonen nee :')
Ga er elk jaar op vakantie 2 weken lang, en ik verveel me dan elke keer dood :o
Maarja.. Als je mee moet van je ouders kan je moeilijk nee zeggen haha

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:39

Hahaha ik heb vanaf groep 5 t/m klas 1 ofzo gekaatst maar ben er daarna mee gestopt omdat ik dr niks aan vond...

Mensen die zeggen dat er in Friesland helemaal niks te beleven is; dat is niet waar.
Tuurlijk, het gat waar ik in woon staan ook maar 20 huizen en alles is super ver weg, maar je hebt ook wel drukkere gezellige stadjes etc.
En dat heb je ook in Nederland, allemaal van die 'gaten' waar niks te beleven is, maar ook wel gezellige steden.
Dus dat maakt in principe niet heel veel uit vind ik. Wel is het zo, dat je niet hele grote steden hebt. De drukte zoals in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht etc. zul je hier niet vinden. Maar dat vind ik zelf ook allemaal veel te druk! Geef mij maar gewoon een iets kleiner stadje, met wat gezellige kroegjes en restaurantjes en wat leuke winkels.

@xRiiannex; waarschijnlijk ben jij dan in een kleiner dorpje ofzo geweest, want dan kan ik begrijpen dat er niet heel veel te doen is! Waar ga je naartoe op vakantie dan, als ik vragen mag? Misschien wonen er hier bokkers in de buurt en die hebben nog leuke tips van wat er te doen is ofzo?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:43

Hier is ook weinig te beleven, maar op 1 minuut fietsen hebben wij dit.... en de kids vermaken hier zich de hele zomer fantastisch.

Dat stipje in de verte is het bootje met de kids.... :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:24

Coby schreef:
pony33 schreef:

Best verdrietig ;) Flink onder Sneek op de grens tussen Jubbega en Hoornsterzwaag (vandaar 'Op e grins') wordt er flink fanatiek gekaatst :D
http://www.kaatsenopegrins.nl/

Geboren en getogen in Friesland. Friestalig, maar ook zeker nederlandstalig. Zelf woon ik in een besloten gemeenschap van enkele huizen, dus echt ons kent ons. En inderdaad een beetje aanpassen aan de Friese cultuur en ook taal is hier dan ook een pre. Doe je dit, dan wordt je met liefde onthaald. Aan 'snobisme' heeft een Fries vaak een hekel. 'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'.

Vermaken in de vorm van makkelijk een bioscoopje of even te winkelen is inderdaad even een ritje met de auto. Maar door de rust en vooral de ruimte en erf heb je voldoende mogelijkheden om je te ontspannen. Of 's avonds heerlijk bij het kampvuur een biertje met de buren te drinken :D

Ik heb zelf 8 jaar in Oranjewoud gewoond en daar zijn een hoop snobs hoor :') wij kwamen uit t westen uit een gewone wijk nou daar werden we wel een beetje op aangekeken :+
Moet wel zeggen dat ik zelf persoonlijk wel altijd in de buurt ve wat groter dorp/ stadje zou blijven wonen hier in Friesland :j

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:59

Friesland is natuurlijk net als elke andere provincie in verschillende gebieden met verschillende cultuur, accent in de Friese taal en mentaliteit van de mensen.
Per dorp is het zelfs wisselend en verschillend.
Zelf bijna 40 jaar woonachtig en geboren in Fryslan, met import ouders en wel weer Friese overgroot ouders :')
Woon zelf al jaren behóorlijk Noordelijk en ben een stuk zuidelijker in Frieland opgegroeid.

TS Als je serieus overweegd om vanuit "Holland" naar Fryslan te willen verhuizen, orienteer je zelf dan eerst goed wat je van Friesland verwacht en van de mensen om je heen.
Of je zou kunnen aarden ligt natuurlijk niet aan de provincie, maar aan jezelf ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:20

pony33 schreef:

Dat is niet waar. Kaatsen doen ze ook fanatiek boven Dokkum en omstreken, Franeker (PC) en zelfs in Gorredijk/Akkrum etc. :)
Mijn vriend heeft ook altijd fanatiek gekaatst.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:31

takkie_muis schreef:
Klopt :) Mooie bios de Ikea :P , en gaasterland is echt mooi Matheno! Ik zat altijd op school in gaasterland en ging altijd even de bossen in

Jaaa, kan niet wachten om de paarden te verhuizen en eens een flinke bosrit daar te maken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:30

Matheno schreef:
takkie_muis schreef:
Klopt :) Mooie bios de Ikea :P , en gaasterland is echt mooi Matheno! Ik zat altijd op school in gaasterland en ging altijd even de bossen in

Jaaa, kan niet wachten om de paarden te verhuizen en eens een flinke bosrit daar te maken! :D

Dat klinkt al hemels <3 , wat gaan de paarden dan ook genieten! (hopelijk geen horzels ><)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 02:39

Nee. Ik houd van rust en ruimte maar ik zou nooit ergens anders willen wonen dan in de Achterhoek. ;)
Ik heb in Leeuwarden gestudeerd maar ik moet zeggen dat het nooit gekriebeld heeft om daar te gaan wonen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 03:15

Fiffill schreef:
Oh en waar ze ook van houden in Friesland: rotondes :') man wat een rotondes :')

Ja! :oo Vlak voor Oenkerk zit zo'n vervelende, tis iedere keer weer boven op de rem daar door die rotonde :')

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:49

Mayflower_ schreef:
pony33 schreef:

Dat is niet waar. Kaatsen doen ze ook fanatiek boven Dokkum en omstreken, Franeker (PC) en zelfs in Gorredijk/Akkrum etc. :)
Mijn vriend heeft ook altijd fanatiek gekaatst.

Dokkum en Franeker liggen geografisch gezien toch ook 'boven' Sneek?
Akkrum en Gorredijk min of meer op de zelfde lijn..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:17

Weet iemand of je je ook voor huurwoningen kunt inschrijven in Friesland als je daar geen familie hebt (familiaire binding)?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:26

Miepie: dat kan zeker. Ik heb zelf bij Woonfriesland gewerkt en daar is dit zeker mogelijk, volgens mij ook bij Accolade en andere woningcoorperaties hoor.

Ik als Rotterdammer van oorsprong kan niet aarden in Friesland. Het ligt een beetje aan waar je woont, vooral in de kleinere dorpen wonen ook mensen met een kleinere geest. Hier werd ik geregeld met de nek aangekeken (die mensen uit het westen) of werden we volledig genegeerd. In de grotere dorpen of steden is dit veel minder, omdat merendeel daar al uit import bestaat. Ik zelf zou er toch niet graag meer wonen. Ik heb in meerdere provincies gewoond en heb nog nergens problemen gehad als Westerling zijnde. Alleen in Friesland en dat is best jammer. Sommige mensen doen de stereotype stugge Fries echt eer aan. Gelukkig zijn ze zeker niet allemaal zo hoor! :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:31

Heb flink wat Friese kennissen en die doen allemaal zeer vriendelijk, heb van het stugge gelukkig nog nooit wat meegemaakt, bedankt, ik ga op zoek naar de corporaties.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:51

Smee__ schreef:
Fiffill schreef:
Oh en waar ze ook van houden in Friesland: rotondes :') man wat een rotondes :')

Ja! :oo Vlak voor Oenkerk zit zo'n vervelende, tis iedere keer weer boven op de rem daar door die rotonde :')

Ik vind het juist veel beter dan stoplichten! Kun je lekker door rijden. Zeker als het rustig is want anders sta je maar een beetje voor niks te wachten omdat het licht rood is.

In Groningen trouwens ook zoveel rotondes!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:00

Miepie77 schreef:
Heb flink wat Friese kennissen en die doen allemaal zeer vriendelijk, heb van het stugge gelukkig nog nooit wat meegemaakt, bedankt, ik ga op zoek naar de corporaties.

Gelukkig! Ik kan heel wat voorbeelden noemen, maar dat ga ik niet doen :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:03

Coby schreef:
. En inderdaad een beetje aanpassen aan de Friese cultuur en ook taal is hier dan ook een pre. Doe je dit, dan wordt je met liefde onthaald. Aan 'snobisme' heeft een Fries vaak een hekel. 'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'.

Maar dat is in Groningen, Drenthe en andere 'niet stedelijke provincies' net zo. Grote verschil is dat er geen officiële taal is :+

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:30

Friesland is niet zo erg als het lijkt hoor! Al weet ik niet of ik recht van spreken heb haha. Ik ben een grensgeval, woon in Opende (Groningen) waar ze Fries spreken. Fries is in het begin vooral moeilijk te verstaan vond ik. Maar nu kan ik het volgen en begint mijn accent zich te ontwikkelen ben ik bang.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:39

Zat ooit bij koophuizen te kijken op Funda.
Keek ik bij het aantal inwoners enz enz...

Stond erbij:
Westerse Allochtonen

Sinds die tijd ben ik gewoon een westerse allochtoon

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:37

hahaha geweldig, ja kwam er ooit een pup ophalen, vroeg mn moeder aan een kindje daar of ze vakantie had, werd ze aangekeken alsof ze Turks sprak, kindje kon geen Nederlands (was een jaar of 3 hoor, nog geen scholier)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:49

Miepie77 schreef:
Weet iemand of je je ook voor huurwoningen kunt inschrijven in Friesland als je daar geen familie hebt (familiaire binding)?

Waarom zou dat niet kunnen :?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:52

vuurneon schreef:
Miepie77 schreef:

Waarom zou dat niet kunnen :?

waar ik nu woon in de randstad moet je een economische of familiaire binding hebben wil je in aanmerking komen voor een huurwoning

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:55

O je wilt sociale huurwoning? :) aangezien je ook vrije sector huur hebt immers.

Maar in Amsterdam via woningnet kan ik ook zonder enige reden mijzelf inlaten schrijven dus ben benieuwd waar dat wel is :=