Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:40

lor1_1984 schreef:
Horse_xx schreef:
Ik zie dat veel van jullie geld pinnen om boodschappen te doen, om zo niet meer in de winkel te hoeven pinnen, maar hoe doen jullie dat nou want dan moet je toch alles gaan uitrekenen wat je pakt en tellen enzo, zodat je niet bij de kassa staat en je te hoog uitkomt?

Ik reken idd ongeveer uit hoeveel iets kost en hou het zelfs iets hoger aan.
Iets van €0,80 bereken ik als €1,- en zo loop ik al rekenend door de winkel heen.

Dat doe ik ook vaak inderdaad, naar boven afronden, dan valt het bij de kassa altijd mee :)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:49

Mijn lijstje ziet er zo uit. Overigens is het aankomende week iets meer qua besteding. We zijn op vakantie geweest en moet gewoon even wat dingen weer aanvullen in de vriezer en ook in de koelkast.. We zitten dan nu ongeveer 4 euro over het budget wat we eigenlijk hebben. Wat ik dan doe is 5 euro uit de week erna pakken, omdat je het daar terug kan verdienen. OVerigens reken ik met wat dingen ook iets ruimer, dus het kan nog zijn dat het wat lager uit komt. Ik reken het ruimer, omdat soms ergens iets op is en moet ik het ergens anders halen waar het duurder is of net zoals nu dacht ik haal wel melk bij de Digros, is het even duur als op mijn werk (had gewerkt vanmorgen). Maar bij de digros was die melk op en moest ik duurdere meenemen.

Hier komt ie :

Ma : Bami
Di : Burrito's
Wo : Eet ik op mijn werk en vriendje eet een pizza die nog in de vriezer ligt.
Do : Snijbonen+aardappels+sateschnitzel
Vrij : Peentjes+ Aardappels + Boomstammetje.
Zat : Pasta
Zon : Soep of patatjes.

Ik heb nog patat in de vriezer liggen met snacks. Ik heb ook nog een blik soep staan en afbakstokbrood liggen. Kruidenboter ligt ook nog in de koelkast, dus voor zondag hoef ik niks te halen.

Digros :

- Bamipakket => 90 cent
- Kipsatesalade => 1

Lidl:

- Kip 2 bakken voor 5 euro (vanaf donderdag)

Hoogvliet

Aanbieding tm dinsdag
- 2 paprika's => 1
- 2 zakken aardappelschijfjes => 1
- ham => 1.19

aanbiedingen vanaf woensdag
- Crystal clear 2+1 gratis => 2,10
- Snijbonen => 1.50

Geen aanbiedingen
- Brood 2x => 2
- Melk 2x => 2.40
- Cornflakes 2x => 3
- Peentjes => 1
- Sateschnitzel, boomstammetjes, varkensfiletlapje => 6
- Wokgroente => 1.50
- Creme Fraiche => 50 cent
- Pindasaus => 1 euro
- Wat lekkers, nootjes, chippies => 1.50

Op de markt

- Fruit => 3 euro (Fruit is hier erg goedkoop.... )

Dat komt op een totaal van = > ongeveer 36 euro.

Van die 2 paprika's kunnen we morgen, dinsdag en zat eten. Ik snijd ze helemaal klein , handje voor bij de bami en een handje voor bij de pasta (dit laatste doe ik in de vriezer, zodat ik zeker weet dat het goed blijft.) De rest is voor dinsdag voor bij de burrito's. Voor de bami gebruik ik varkensfiletlapjes. Mie nestjes staan nog in de kast die ik pas geleden in de aanbieding heb gekocht 2 grote dozen voor 1 euro.

Dinsdag eten we burrito's. Zo'n pakket heb ik nog in de kast, omdat ik die ook in de aanbieding heb gekocht 99 cent. Kip heb ik nog in de vriezer liggen.

Ik heb nu ook 2 zakken aardappelschijfjes, omdat per 2 is het goedkoper. Voor 1 zak betaal je 1.09 en ze zijn in de aanbieding 2 voor 1 euro. Ik verdeel dit in 3 porties. Het zijn zakken van 400 gram en dat is teveel voor 2 man.. Dus ik maak er 3 porties van ongeveer 250 gram van. Hier kunnen we dus 3x van eten waarvan 2x deze week.

Zaterdag eten we pasta. Pasta heb ik ook nog in de kast staan, inclusief saus ed. Hiervoor gebruik ik kip. Dit ligt nog in de vriezer. Maar omdat de kip hierna op is, en het nu in de aanbieding is haal ik deze week de kip weer, zodat we weer wat hebben liggen in de vriezer. Hiervoor hoef ik dus alleen een zak wokgroente te kopen. Hiervoor heb ik 1.50 uitgetrokken met in mijn achterhoofd dat we ook nog paprikablokjes in de vriezer hebben liggen.

Hier op de markt is het fruit echt heel goedkoop.. Voor die 3 euro kan ik meerdere fruitsoorten kopen voor de hele week. Vriendje en ik zijn geen grote fruit eters, maar stoppen alles tegenwoordig in een blender om lekkere smoothies te maken. Dan maakt het ook iets minder uit als de kwaliteit van het fruit iets slechter is :)

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Soms switchen we wel eens van gerechten in de week. Dus het kan ook zo zijn dat we bijv vrijdag patatjes eten en dan zondag wat er voor vrijdag op het menu staat.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:13

Olympia, klinkt leuk maar de pizza en patat reken je al niet mee en waar zijn je schoonmaakproducten, wc papier, shampoo en kleding, iemand met de bijstand moet dit allemaal van die 50 euro kopen, als het alleen eten was was het een stuk makkelijker

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:19

Maar die dingen zijn toch eerder gekocht pizza en patat, dus dat heb ik dan toch ergens anders al binnen mijn budget gehaald. :)

Daarnaast heb ik nooit gezegd dat ik kleding kocht van dat geld. Ik heb het nadrukkelijk gehad over boodschappengeld

Verzorgingsproducten hebben we nog volop staan omdat ik dat altijd pas aanvul als het in de aanbieding is. Schoonmaakspullen heb ik bijna nooit nodig omdat ik daar spaar via de kassabonnen van de hoogvliet. Dus wasmiddel, verzachter, vaatwastabletten, tandpasta en zo nog wát dingen. Dus dat heb ik ook nooit in mijn budget zitten voor de boodschappen want dat is niet nodig

Wc papier heb ik ook al een keer eerder gehaald en dus nu niet nodig. Dat is de kunst van dingen in de aanbieding kopeb en voorraden aanleggen imo. Dat bespaart op den duur een hele hoop.

Miepie77

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:29

kijk en dat is nu ook weer een duidelijk verschil, als je in de bijstand zit kan je geen voorraden en reserves aanleggen, op = nieuwe halen

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:31

Voorraad in de aanbieding kopen, ja dat is heel leuk en handig, maar stel je hebt wekelijks maar 50 euro, daar moet je voor de hele week alles van doen (dus eten, drinken, toiletspullen, schoonmaakmiddelen, waspoeder, wc-papier). Dan is er zelden tot nooit ruimte om dat soort dingen in voorraad mee te nemen. Dan ben je gewoon blij dat je dat ene pak wc-papier kunt kopen of die tube tandpasta.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt. Overigens, op een paar dingen na zijn de Lidl en Aldi echt niet meer goedkoop. Door je knieën zakken in de "gewone" supermarkten is vaak goedkoper.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:34

Miepie77 schreef:
kijk en dat is nu ook weer een duidelijk verschil, als je in de bijstand zit kan je geen voorraden en reserves aanleggen, op = nieuwe halen

Nee hoor, dat is niet correct. Bij een aanbieding van 2e gratis is dat een uitgelezen kans om binnen het budget toch een voorraad aan te slaan :)

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:36

vuurneon schreef:
Nee hoor, dat is niet correct. Bij een aanbieding van 2e gratis is dat een uitgelezen kans om binnen het budget toch een voorraad aan te slaan :)

Ja oke, maar jammer genoeg is dat niet elke week ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:37

vuurneon schreef:
Miepie77 schreef:

dat zijn nooit de goedkopere producten waarvoor die aanbiedingen gelden, leef zo al 4 jaar dus weet waar ik het over heb

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:38

Miepie77 schreef:
vuurneon schreef:

dat zijn nooit de goedkopere producten waarvoor die aanbiedingen gelden, leef zo al 4 jaar dus weet waar ik het over heb

Ik weet ook waar ik het over heb :j
Huismerken zijn ook wel in de 1+1 gratis namelijk.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:44

hier ook regelmatig huismerk in de 1+1.
En net als Olympia hoef ik nooit wasmiddel, wasverzachter, tandpasta of vaatwstabletten te kopen.

Groente en fruit haal ik op de markt, morgen ochtend ga ik weer.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:47

Ik snap niet zo goed wat je met dit topic wil bereiken eigenlijk.

Je gaat zuiniger leven om meer te kunnen sparen, meer niet.
Je kan er ieder moment uit stappen.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:47

Die 50 euro waar jullie het over hebben is dat voor 1 persoon?
incl cadeautjes voor een verjaadag oid? Incl kleren?
Dat red ik wel en dan hebben wij geen bijstand.

Eerder las ik dat mensen OV goedkoper vinden.
Voor mij kost volgens ov planner mijn reis 9,83
Ik doe er ruim 2 uur over.

Met de auto doe ik er 35 minuten over en kost een enkele reis me dat ongeveer 2,80 aan diesel.
Tel ik dat elke dag op kan ik best wel wat aan verzekering en belasting tellen.
daarnaast heb ik de auto ook nodig voor boodschappen en paardenbrokken halen en dat lukt van hier uit niet met OV.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:50

BarbaLala schreef:

Het gevoel wat mensen hebben die een uitkering hebben zal je echt niet ervaren, als dat je doel is.
Dat is namelijk zo ingrijpend en alles bepalend, dat is niet voor te stellen als buitenstaander.

precies, word hier gedaan of het allemaal wel meevalt, da's makkelijk als je als het even niet uitkomt toch geld van je bank kan halen of nog eten in de vriezer hebt liggen, met een uitkering heb je die luxe niet, dan is het op en heb je geen eten meer, uitkomen is dus noodzaak

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:52

Ik haal geen extra geld van de bank hoor :+
Als ik niet uitkom, word ik ook heel creatief!

Is zie het probleem niet in, is toch juist goed dat mensen zo bewust worden en juist extra geld sparen op deze manier :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:53

Miepie77 schreef:
BarbaLala schreef:

Het gevoel wat mensen hebben die een uitkering hebben zal je echt niet ervaren, als dat je doel is.
Dat is namelijk zo ingrijpend en alles bepalend, dat is niet voor te stellen als buitenstaander.

precies, word hier gedaan of het allemaal wel meevalt, da's makkelijk als je als het even niet uitkomt toch geld van je bank kan halen of nog eten in de vriezer hebt liggen, met een uitkering heb je die luxe niet, dan is het op en heb je geen eten meer, uitkomen is dus noodzaak

Dus omdat je niet daadwerkelijk 'in de bijstand' zit, mag je niet op bijstandniveau leven om wat bewuster met je centen om te gaan....? :?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:59

wat jullie hier bijstandniveau noemen is geen bijstandsniveau, jullie doen gewoon zuiniger aan, daar is niets mis mee, maar noem het geen bijstandsniveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:59

Zo ik doe ook een beetje mee, maar om een andere reden. Ik houd niet zo van eten maken en ik heb genoeg geld dus ik doe veel te snel aan snelle maaltijden die niet eens goed smaken.. Vandaag heb ik bij de jumbo margarine en van die simpele blokjes zeep gehaald. Het is nog best wel zoeken om de simpele zeep te vinden, vloeibare zeep vindt ik toch echt geen verbetering. :S Vandaag eet ik alleen, normaal doe ik pizza, maar vandaag doe ik pannenkoeken. :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:01

Volgens mij is bewuster omgaan met je geld juist het uitgangspunt van de TS geweest, daar kan toch niemand een probleem van maken :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:04

Miepie77 schreef:
wat jullie hier bijstandniveau noemen is geen bijstandsniveau, jullie doen gewoon zuiniger aan, daar is niets mis mee, maar noem het geen bijstandsniveau

Prima, minimum inkomen niveau :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:13

Rianne1994 schreef:
zorgtoeslag gaat eruit in 2014 als ik de berichten moet geloven. verder mijn vader heeft mij heel wat geflikt als t je echt interresseerd wil ik het je best even uitleggen. verder solliciteer ik overal op maar ik heb geen opleiding waardoor het een stuk moeilijker wordt.

Rianne1994 schreef:
jaa daar zit ik dus al met een probleem, te lang staan gaat nog niet. en bukken door mn knieen gaan dat is een hele no go.

Sorry, nu kom je op mij over als niet willen. Als het echt zo is als je zegt bestaat er zoiets als Wajong, er zijn mogelijkheden genoeg, als je er maar voor open staat!

Lees verder vanaf pagina 1 mee, ik ben zelf als 18-jarige het huis uit gegaan, en heb het nu nog steeds niet erg ruim, maar ik heb mijn droompaardje staan, en ze is zelfs drachtig momenteel, dus reken maar dat ik rijk ben!!! Als het moet kom ik rond van 15 euro per week, en vaste lasten hou ik zo laag mogelijk.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:19

Rianne1994 schreef:
helaas werkt mijn inbox niet meer net als de markt dus voor degene die een berichtje stuurde. alvast sorry. verder had ik even gebeld naar het juridisch loket(niet echt de juiste plek maar toch) daar kreeg ik te horen dat ik geen recht heb op bijstand omdat mijn ouders nog financieel verantwoordelijk zijn voor mij en dat zowel mijn vader als mijn moeder alimentatie moeten betalen, echter weigert mijn vader te betalen tenzij ik 3x per maand minstens langskom. waarop ik met mijn koppigheid riep ik ben geen prutsmuts die je betaalt om ff langs te komen. mijn moeder heeft mijn hele school betaald wat alimentatie is voor minstens anderhalf jaar. dus ja wat nu?

Wat nu ?
Naar de plek gaan waar je een bijstand kan aanvragen want het is gewoon een krom verhaal.
Ik woon nog thuis en krijg zelfs bijstand (werk er ook naast dus heb aanvullende bijstand).
Vriendin van mij die in een andere gemeente woont kreeg ook gewoon bijstand terwijl ze nog thuis woont.
Juridisch loket heeft hier helemaal niks mee van doen
Laatst bijgewerkt door moyra op 11-08-13 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:20

Ik wil toch even inhaken in het geen werk kunnen vinden als je 19 bent.
Ik ben zelf 22 en ik heb een pretopleiding gedaan waar geen werk in te vinden is.
Ik ga volgend jaar weer naar school, maar moet toch nu zien rond te komen. Ik moet tot en met november werk hebben, want dan ga ik weer in het buitenland werken.

Wat ik nu wil zeggen, er is werk. vooral voor zo iemand die jong is. Ik werk bij een uitzendbureau als schoonmaker, in het begin viel ik voor veel mensen in en werd ik vaak gebeld een paar uur van te voren. Dit is niet leuk, maar het is werk. en naar mate, kom je steeds hoger op de ladder. Ik heb nu vast werk( schoonmaken bij een studentenhuis) Het is verschrikkelijk werk, maar het is werk. Ik weet hoe het is om geen geld te hebben( ouders in de schuldsanering).
Het werk is niet altijd leuk en het kan heel vies zijn. maar ga eerst zoeken en dan pas zeggen dat er geen werk is. Ik heb ook heel lang gezegd er is geen werk, maar ik wilde toen niet iemand zijn vieze troep opruimen. Maar als je opeens in het rood komt, dan piep je wel anders.

Ik kan makkelijk rond komen en ook nog 100 euro per week sparen. Ik woon nog wel bij mijn moeder, maar heb wel een auto, 2 honden en 4 katten.
Sorry voor de lange post.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:25

Ik heb naar mijn HAVO ook geen vervolgopleiding gedaan, ik werk in de fastfood. Voor twee ketens gewerkt op 3 locatie's, en overal is het zo dat alle jongeren van 18 - 20 worden aangenomen, ze zijn goedkoop maar mogen ook in de avonduren werken. Ook supermarkten en andere winkels denken op deze manier.

Zelfs een vriendin van me, 30 jaar, heeft na het verliezen van haar baan als ongeschoolde met wat moeite werk kunnen vinden, het is misschien niet het mooiste en best verdiende, maar werk is werk. (post sorteren en schoonmaken in de zorg)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:28

Ik ben 20 en heb omdat in deze regio in de winter echt geen werk is een paar maandjes een jongerenuitkering gehad, maar het is echt NIKS (220 euro geloof ik, maar daar houden ze van alles op in, dus uiteindelijk 200 of zo) en in onze gemeente laten ze je er nog 32 uur per week werk op debielenniveau voor doen ook.

Geloof me maar dat als je in díe situatie zit je alles aanpakt, Rianne.

Ik werk nu ook bij een supermarkt en nee, dat vind ik niet leuk, maar het betaalt! Als ik hier 32 uur per week zou werken zou ik per maand ongeveer 4-5 keer die uitkering verdienen. Nu wil ik hier absoluut geen 32 uur werken, dan is mijn rug op voor ik 30 ben namelijk, maar voor straks naast m'n studie (ik ga wel weer studeren) is het toch mooi meegenomen, dus ik hoop wel op contractverlenging.

Apart trouwens dat er hier zoveel mensen zitten die thuis wonen en "geen vaste lasten hebben". Ik mocht willen dat mijn zorgverzekering, telefoonabonnement, collegegeld, shampoo/deo/tampons en alles voor mij betaald werden!