Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Qimm schreef:Blue_Eyes schreef:Nee, dat is het helemaal niet. Mensen die geloven hebben geen bewijs nodig om het te geloven, die voelen het. En voor sceptici als jij kun je zeggen wat je wilt, je zult het toch niet geloven, al komt Jezus voor je neus staan en voert daar ter plekke een wonder uit.
Overigens is het ook niet te bewijzen dat God niet bestaat, dat is even onmogelijk als bewijzen dat hij wel bestaat. Het valt en staat dus echt met geloof.

Fellor schreef:Ik kwam hier ook niet om bewijs te vinden dat god bestaat, ik kom hier omdat ik het interessant vind om te lezen waarom mensen geloven en op basis waarvan en daar reageer ik op vanuit hoe ik het zie. Dat je geen concrete bewijzen hebt is logisch, dan zou je de eerste zijn
edit; en dat ik het raar vind dat mensen die geloven vaak homoseksualiteit en daarmee mensen veroordelen op basis van veronderstellingen en gevoel.
Blue_Eyes schreef:Alleen is daar een ander topic voor: [LZP] Waarom bestaat God wel/niet voor jou?
Het deel na je edit hoort wel hier
, omdat het voor mij en ik denk voor de meesten die niet geloven, niet los van elkaar staat. Het idee over waarom mensen door god zo gemaakt zijn dat ze zonden begaan zeg maar is natuurlijk erg relevant en daar gaat het mij om in dit topic als ik dingen lees. Qimm schreef:Het probleem is een beetje dat je alles meteen omhakt want 'jij ziet dat anders' Daar leer je niets van, wat voor mij geholpen heeft is luisteren naar mensen die geloven, hun beleving en hun gevoelens proberen te volgen. Alleen vanuit dáár kun je zien wat zij zien, en waarom.
Nogmaals, ik geloof zelf niet in God. Niet in de God van de bijbel. Ik geloof wel in 'het goede' Dat klinkt heerlijk zweverig. Maar ik geloof in het goede in mensen, in de wereld. Ik geloof dat God al het goede is. Ik noem het alleen geen God
Blue_Eyes schreef:Nee, dat is het helemaal niet. Mensen die geloven hebben geen bewijs nodig om het te geloven, die voelen het. En voor sceptici als jij kun je zeggen wat je wilt, je zult het toch niet geloven, al komt Jezus voor je neus staan en voert daar ter plekke een wonder uit.
Qimm schreef:Kennelijk heb jij dan nog niet de juiste persoon ontmoet die voor jou een bevredigende verklaring kan geven. En dat is ook lastig, want geloof is helaas onlogisch en wanneer je een eigen, vaste interpretatie hebt over waarom dingen zijn zoals ze zijn zul je niet snel uit die schoenen kunnen stappen om in andere te gaan staan.
Kuggur schreef:Blue_Eyes schreef:Nee, dat is het helemaal niet. Mensen die geloven hebben geen bewijs nodig om het te geloven, die voelen het. En voor sceptici als jij kun je zeggen wat je wilt, je zult het toch niet geloven, al komt Jezus voor je neus staan en voert daar ter plekke een wonder uit.
En dat is uiteraard niet waar, als Jezus voor mijn neus een wonder uitvoert ben ik ter plekke bekeerd.
Fellor schreef:Qimm schreef:Kennelijk heb jij dan nog niet de juiste persoon ontmoet die voor jou een bevredigende verklaring kan geven. En dat is ook lastig, want geloof is helaas onlogisch en wanneer je een eigen, vaste interpretatie hebt over waarom dingen zijn zoals ze zijn zul je niet snel uit die schoenen kunnen stappen om in andere te gaan staan.
Dat is ook altijd een beetje waar ik moeite mee heb bij mensen die geloven; als je niet geloofd sta je er volgens de meesten van hen niet voor open. Het kan namelijk niet zijn dat ik tot deze conclusie kom omdat ik die keuze bewust heel sterk neem naar aanleiding van alles wat ik ervan mee heb gekregen.
Qimm schreef:Als mensen hun oogpunt uitleggen en jij 'ja-maart' alles wat er gezegd wordt... dan is het logisch dat ze vinden dat je er niet voor open staat. Ergens voor open staan is niet hetzelfde als overtuigd worden...
maralyn schreef:Ik ken de bijbel niet. Mijn fam is niet gelovig, heb op een OBS gezeten, maar heb er zeker wel respect voor als gelovige vrienden hier komen.
Hier in de titel stond in de vraag: Homoseksualiteit een zonde?
Maar zowel geloof als homo's is een gevoel.
Dus dan is het naar mijn weten ook inderdaad geen zonde
(Misschien heeeeel ver gezocht)
Fellor schreef:Qimm schreef:Als mensen hun oogpunt uitleggen en jij 'ja-maart' alles wat er gezegd wordt... dan is het logisch dat ze vinden dat je er niet voor open staat. Ergens voor open staan is niet hetzelfde als overtuigd worden...
Jouw mening over mij waar ik dan weer weinig mee kan en die ook niet klopt want je bent niet bij die gesprekken geweest. Het is geen ja maar, het zijn gewoon argumenten. jij legt iets uit en wil daar dan blijkbaar geen commentaar op. Prima. pot verwijt de ketel, jij ja-maart net zo goed. Dat heet een discussie.
Qimm schreef:Ik ben er niet bij geweest, dat klopt. Ik ga nu uit van de reacties die je op mij hebt gegeven. Dat heeft een beeld geschept dat dan misschien niet klopt. Het is alleen zo bij elke uitleg zoals ik dat interpreteer kom jij met jouw beeld en dat dat logischer is.
Ik kan niet bewijzen dat mijn oogpunt logischer is dan de jouwe, sterker nog, jouw oogpunt vind ik ook een prima verklaring.
Verder weet ik niet hoe jij erbij komt dat ik geen commentaar wil, ik vind het alleen vervelend dat je aangeeft meer ervan te willen begrijpen, maar wanneer iemand dan een uitleg geeft schuif je dat weg omdat jij een 'betere' verklaring hebt. Sorry, maar ik weet niet zo goed wat ik je moet geven?
maralyn schreef:sababber
Wat is de definitie van goed en slecht dan? Zoals ik dan lees zou homosexualiteit dan slecht moeten zijn??
Lees ik dat goed?
En wie zegt mij dat het gevoel van geloof correct is dan? Dat, dat goed zou zijn?
En daarnaast, waaruit blijkt dan dat wij van adam en eva zijn?
Want de apen komen ook nog steeds erg dicht bij ons in de buurt, dat wij daar vanaf zouden stammen...?

xMendy schreef:Ik ben me sinds een tijdje aan het verdiepen in het Christelijk geloof. Ik praat er met (gelovige) mensen over en ben een aantal keer naar de kerk geweest. Ik noem mezelf zeker nog niet gelovig oid omdat ik steeds tegen dingen aanloop die me echt niet lekker zitten, waaronder het volgende;
Ik las net een verhaaltje in een evangelisch maandblad over de liefde van Jezus. Dat Hij degene is die je door en door kent, voor je is gestorven en ga zo maar door. Ook dat Hij je je zonden vergeeft, waaronder stelen, vloeken, vreemdgaan, spelen met het occulte. Kan ik me helemaal in vinden..maar nu stond er ook homoseksualiteit in het rijtje, en daarvan gingen mijn nekharen overeind staan.
Homoseksualiteit een zonde?!![]()
Nu ben ik zelf hetero dus daar heeft het niets mee te maken. Maar ik ben van mening dat homoseksualiteit geen keuze is die je maakt en dus geen zonde mag/kan zijn. Kan hier best boos om worden. Als wij gemaakt zijn door God, heeft Hij deze die op hetzelfde geslacht vallen toch ook zo gemaakt, en hoort Hij ook van deze mensen te houden? Dan kan homoseksualiteit toch nooit een zonde zijn? Dan zou je (even heel cru gezegd) naar de hel gaan omdat je op iemand van hetzelfde geslacht valt. Moet iemand dan maar zijn/haar leven lang ongelukkig zijn omdat het van de bijbel niet mag? Ik snap het niet.
Iemand die me hier meer over kan vertellen?
Qimm schreef:We stammen niet af van apen, maar er is een gemeenschappelijke voorouder. Subtiel, maar niet onbelangrijk verschil
Goed en slecht zijn opvattingen die ontstaan uit geloof, levenservaring, cultuur en opvoeding. En homoseksualiteit is voor veel mensen maar 'raar' en 'vies' en 'onnatuurlijk' dus moet het wel slecht zijn. Dit in combinatie met enkele afwijzende teksten (maar geen sluitende 'dit is verkeerd' uitspraak) in de bijbel en mensen trekken hun eigen conclusie.