Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:22

Ik geloof in God, maar ik moet erbij zeggen dat het vrij moeilijk is om je geloof te stimuleren en om uit te vinden hoe het werkt. Door een nare thuissituatie heb ik enige tijd het geloof verloren, maar sinds ik met een collega/vriend afspreek helpt hij me echt weer handvaten te geven om meer te leren en om echt wat met het geloof te doen. Ik blijf het heel lastig vinden maar sinds hij me helpt is mijn leven stabieler geworden en ik ben er van overtuigd dat God hiermee te maken heeft ! Plus de Bijbel lezen is veel leuker dan ik dacht!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:23

verootjoo schreef:
God laat zich juist erg vaak zien, het probleem is dat de mensen hem niet kunnen of willen zien door al het kwaad dat op de wereld is. De wereld waar we nu op leven is niet de wereld zoals God het bedoelt heeft, die wereld komt nog, aan het eind der tijden. Daarom zitten we nu nog in de gebakken peren in de wereld van het kwaad wat de mens zichzelf aandoet door zich niet aan de geboden van God te houden. Je hoeft niet ver te kijken om te zien dat nu het kwaad regeert :) Gods wereld komt nog, als je het offer wat Jezus voor je heeft gebracht aanvaard.
Gods wereld ís duurzaam maar wij verpesten de aarde. Gods wereld komt nog :)

Ik vind dit altijd zo'n deprimerende instelling, ik maak er liever nu wat moois van - ik vind het jammer dat er bij het christendom zo'n focus ligt op negativiteit. Zonden dit, verboden dat, ga zo maar door. Terwijl sommige stukken uit de Bijbel best mooi zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:24

Bij mij is het altijd eerst zien en dan pas geloven. Tot het moment dat iemand mij kan bewijzen dat een God of whatever bestaat, blijf ik in de wetenschap maar vooral in mezelf geloven :o Op 1 of andere manier moet ik altijd gruwen om mensen die helemaal religieus zijn tot het bijna obsessieve aan toe en mensen proberen te converteren (of valse waarheden verspreiden). :')

Maar ja, whatever floats your boat :roll:
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 26-07-13 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:25

Maar het is ook de bedoeling om er iets moois van te maken. Je moet van elke dag een feestje maken. Maar niemand kan nu eenmaal om de verdrietige dingen heen die gebeuren. Die overkomen iedereen.
Je moet het niet zwaarder maken dan het is, ik heb niet het idee dat ik een saaier leven heb dan jij :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:31

Hahaha unihorses, lotgenoot gevonden ja? Was 1 keer een man en die wilde maar niet ophouden over de weg naar god. Heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet geinteresseerd was dus ja dan kan hij de volle laag verwachten. Ik overal kijken (achter de deur, in de brievenbus..).. uuh wat doe je? Ja ik zoek de weg naar god. Werd niet gewaardeerd :')
Ben het wel met je eens, die bijbel wordt steeds herschreven en steeds weer verteld. Dan is het net dat door vertel spelletje in de kleuterklas, uiteindelijk komt er wat anders uit. Bijvoorbeeld die 10 geboden, is het wel echt zo verteld (als ik uitga van dat mozes echt op die berg stond enz enz)?

Ontopic.
Verootjoo, ik zie dat je een beetje onder vuur ligt misschien heb je mijn vraag niet gelezen. Ik stel hem lekker nog een keer :P
Hoe ervaar jij dat god zich laat zien?
Als ik het goed begrijp ben jij meer protestants/calvinistisch/zwarte kousen oid?
Zie jij het leven als een soort werkje dat je moet afmaken om in de hemel te komen/leef je naar de dood/memento mori?

edit: oei zie dat je nu weer iets zegt wat ik net anders opving.. @Verootjoo
Laatst bijgewerkt door Raineri op 26-07-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:32

ik geloof niet in god, ben ook nooit gelovig geweest.
Als er een of andere god bestond, wrm zou hij dan rampen laten gebeuren? waarom zou hij zoveel kinderen bij de busramp in België laten omkomen? Een verhaaltje zodat mensen zich ergens aan vast kunnen houden.
Ben zelf wel geïnteresseerd in aura's, geesten en dergelijke dingen. leven na de dood? mooi vooruitzicht :+ maar echt? nah, kweet t niet. Wel mooi om te denken, dat sommige mensen toch echt naar een mooie plek gaan waar ze vrede hebben dit en dat, maar denk t niet. ondanks dit alles ben ik hartstikke nuchter en sta ik met beide benen op de grond.

Ben me er pas wat in gaan verdiepen na de busramp in België, omdat ik daar op school heb gezeten en veel vriendinnen in die klas die nu dood zijn. Dan vraag je je wel even af, Waarom? Waarom zij? Hoop voor ze dat ze naar een mooi plekje zijn en nu vredig rusten.
Maar voor mezelf? Dood, dan lig je onder de grond..

Misschien wat kort door de bocht, maar zo kijk ik er gwn tegenaan. Ene moment ben ik zweveriger, volgende weer 100% nuchter. Ligt eraan hoeveel films ik heb gekeken :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:32

Toch heb ik er niet zoveel mee, dat deel van het christendom (of hoe veel christenen dat interpreteren). Jezus die gestorven is voor onze zonden etc, vreselijk. Ik vind het idee van geloven erg mooi maar dat hoeft van mij niet. Het gaat er bij mij ook niet in dat als er een God zou zijn, gelovigen een streepje voor zouden hebben. Dat vind ik echt zo'n suf idee.
En het begint al met het straffen van Adam en Eva... dat hele zonden/straffen/narigheid gebeuren is voor mij veel te erg aanwezig.

Persoonlijk vind ik het idee van meerdere goden vele malen leuker :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:33

verootjoo schreef:
Hij heeft ook al ingegrepen en Jezus gestuurd die voor onze zonden is gestorven. Iedereen die zijn offer aanvaard heeft toegang tot een eeuwig leven bij God ;) deze wereld is nog niet het laatste, het echte leven moet nog beginnen :)

waarom zou je in vredesnaam iemand sturen en die laten sterven voor zonden die gepleegd zijn of nog gaan worden?? Dat is iets wat ik ook niet kan begrijpen, vinden gelovigen hier sommige (of in mijn ogen heel veel) dingen die verteld worden niet ongeloofwaardig??

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:35

Danique_G schreef:
Hahaha unihorses, lotgenoot gevonden ja? Was 1 keer een man en die wilde maar niet ophouden over de weg naar god. Heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet geinteresseerd was dus ja dan kan hij de volle laag verwachten. Ik overal kijken (achter de deur, in de brievenbus..).. uuh wat doe je? Ja ik zoek de weg naar god. Werd niet gewaardeerd :')
Ben het wel met je eens, die bijbel wordt steeds herschreven en steeds weer verteld. Dan is het net dat door vertel spelletje in de kleuterklas, uiteindelijk komt er wat anders uit. Bijvoorbeeld die 10 geboden, is het wel echt zo verteld (als ik uitga van dat mozes echt op die berg stond enz enz)?

Ontopic.
Verootjoo, ik zie dat je een beetje onder vuur ligt misschien heb je mijn vraag niet gelezen. Ik stel hem lekker nog een keer :P
Hoe ervaar jij dat god zich laat zien?
Als ik het goed begrijp ben jij meer protestants/calvinistisch/zwarte kousen oid?
Zie jij het leven als een soort werkje dat je moet afmaken om in de hemel te komen/leef je naar de dood/memento mori?

edit: oei zie dat je nu weer iets zegt wat ik net anders opving.. @Verootjoo

jaah... ik val ook niet zo in de smaak bij de jehova :D

maar.... heb wel 5 jaar lang in het kerkkoor gezeten, en elke dienst meegemaakt. elk gebed. dus heb me er wel in verdiept.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:36

Fiffill schreef:
Het gaat er bij mij ook niet in dat als er een God zou zijn, gelovigen een streepje voor zouden hebben. Dat vind ik echt zo'n suf idee.

Ik ken iemand die zelfs beweert dat je bij god nog zoiets hebt als een VIP ruimte :D Zij komt uiteraard op de hoogste tree, maar heel veel 'gepeupel' komen een paar tredes lager (en ik ken weinig mensen die zo vreselijk onaardig en veroordelend zijn als zij. Ik zeg het niet snel, maar zij is echt een naar mens met een vreselijk karakter) :=

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:37

Fiffill schreef:
Toch heb ik er niet zoveel mee, dat deel van het christendom (of hoe veel christenen dat interpreteren). Jezus die gestorven is voor onze zonden etc, vreselijk. Ik vind het idee van geloven erg mooi maar dat hoeft van mij niet. Het gaat er bij mij ook niet in dat als er een God zou zijn, gelovigen een streepje voor zouden hebben. Dat vind ik echt zo'n suf idee.
En het begint al met het straffen van Adam en Eva... dat hele zonden/straffen/narigheid gebeuren is voor mij veel te erg aanwezig.

Persoonlijk vind ik het idee van meerdere goden vele malen leuker :D
Ik ook, zeker als je ziet wat er uit naam van een geloof allemaal uitgevroten wordt. Maar hé, we duiken even een heilige rivier in of biechten ergens onze zonden op en krijgen vervolgens weer enkele credits om naar de hemel te mogen. En ik, die met de beste bedoelingen probeert haar leven te leiden, maar dat toevallig doet omdat ze dat zélf wil en niet omdat er ergens een buurman, priester, familielid zegt dat ik dat moet doen uit naam van een bepaalde entiteit, ga naar de hel.

Wat betreft dat laatste is het best opvallend dat in Europa eigenlijk vrijwel alle polytheïstische geloven plaatsgemaakt hebben voor een monotheïstische. Met uitzondering van wat new age-kringen. :=

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:39

Jij bent wel bezig met topics openen zeg... ;)

Ik ben Christelijk en geloof in God

Fenrir

Plaatsgemaakt... ja, en ook niet altijd uit eigen wil :=

idsie

Fiffill schreef:
verootjoo schreef:
God laat zich juist erg vaak zien, het probleem is dat de mensen hem niet kunnen of willen zien door al het kwaad dat op de wereld is. De wereld waar we nu op leven is niet de wereld zoals God het bedoelt heeft, die wereld komt nog, aan het eind der tijden. Daarom zitten we nu nog in de gebakken peren in de wereld van het kwaad wat de mens zichzelf aandoet door zich niet aan de geboden van God te houden. Je hoeft niet ver te kijken om te zien dat nu het kwaad regeert :) Gods wereld komt nog, als je het offer wat Jezus voor je heeft gebracht aanvaard.

Ik vind dit altijd zo'n deprimerende instelling, ik maak er liever nu wat moois van - ik vind het jammer dat er bij het christendom zo'n focus ligt op negativiteit. Zonden dit, verboden dat, ga zo maar door. Terwijl sommige stukken uit de Bijbel best mooi zijn.

heel tof omschreven fifil!! de bijbel is een boek met verwijzingen van wat mischien beter zou zijn. geen regelementen boek.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:42

Verootjoo: wat heb je dat mooi omschreven.
Tja, het is nu eenmaal zo dat we in een gebroken wereld leven.

Jammer, dat mensen Christenen altijd als 'heilige boontjes' zien.
Ik ben Christen en niet perfect en ook ik maak fouten hoor.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:42

hoe zit het dan met wel of niet dopen?
en het wel of niet communie?
want ik heb heel wat strondverwende kindjes in hun superjurkjes communie zien doen waarvan ik denk >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:44

saskiakefie schreef:
Oh ga hier alsjeblieft niet te ver in, want als het niet zo is, wat dan? Als de dood toch de dood is, ja dan weet je het ook niet meer maar ik vind het altijd zo zonde/zielig als mensen er zo erg van overtuigd zijn...

Ook hallo, laat haar lekker geloven wat zij gelooft.
Over respect gesproken, als zij dat gelooft dan is dat voor haar zo ( en ik geloof het ook ).
Ik ga toch ook niet zeggen tegen jou : ik vind het altijd zo zonde/zielig als mensen er zo erg van overtuigd zijn dat er geen God bestaat.
Het is ieder zijn/haar eigen keus, waarom zou je dan zeggen dat iemand daar niet te ver in moet gaan omdat het volgens jou zomaar zou kunnen dat het niet zo is ?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:44

ravellie schreef:

Goh soms zijn het net mensen :+ :+

;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:45

Of er iets van een God bestaat kan ik geen zinnig woord over zeggen. Ik ben wetenschapper en negatief bewijs is geen bewijs. Zolang ik het niet tegen kom zal ik het niet weten en dus ook niet veroordelen.
Als het zou bestaan zie ik het in mijn beleving sowieso niet als persoon maar als een vorm van gereguleerde 'energie recycling'.

Ik geloof pertinent niet in kerken, heiligen, bijbels en rituelen. Dat zijn allemaal zielige menselijke aftreksels wat mij betreft, het meeste daarvan bedacht om mensen te onderdrukken en de wet voor te schrijven.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:51

verootjoo schreef:

verootjoo schreef:
God wil geen marionetjes, God wil mensen die vrijwillig voor hem kiezen. Want zeg nou zelf, kies jij vrienden die verplicht moeten doen wat jij zegt? Of heb je liever vrienden die vrijwillig je vriend zijn :)

Verootje, ik vind het mooi hoe jij 100% zeker bent van je geloof.
Maar hoe kan je over een God praten die je niet kent?

Of laat ik het zo stellen, op zoveel vragen kan geen concreet antwoord worden gegeven (ik bedoel 'het is Gods wil' is niet echt concreet).

Maar hoe kan je dan nu wel vertellen wat God wel en niet wil? Is dat niet een interpretatie van hoe gelovigen God graag willen zien?
Laatst bijgewerkt door Mano88 op 26-07-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:54

[***] schreef:
saskiakefie schreef:
Oh ga hier alsjeblieft niet te ver in, want als het niet zo is, wat dan? Als de dood toch de dood is, ja dan weet je het ook niet meer maar ik vind het altijd zo zonde/zielig als mensen er zo erg van overtuigd zijn...

Ook hallo, laat haar lekker geloven wat zij gelooft.
Over respect gesproken, als zij dat gelooft dan is dat voor haar zo ( en ik geloof het ook ).
Ik ga toch ook niet zeggen tegen jou : ik vind het altijd zo zonde/zielig als mensen er zo erg van overtuigd zijn dat er geen God bestaat.
Het is ieder zijn/haar eigen keus, waarom zou je dan zeggen dat iemand daar niet te ver in moet gaan omdat het volgens jou zomaar zou kunnen dat het niet zo is ?

Omdat je je het zo voorstelt, dat het nog beter wordt, dan denk ik geniet dit enige leven! Vooral mensen die er echt heel veel voor over hebben terwijl er misschien wel helemaal niks is -O- Vind ik zonde van je leven...

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:56

Loesje88 schreef:
Maar hoe kan je dan nu wel vertellen wat God wel en niet wil? Is dat niet een interpretatie van hoe gelovigen God graag willen zien?

Ik denk dat er daarom zoveel discussies en verschillen in de kerken zijn. Geloven is zo iets persoonlijks, net zoals een huwelijk. Ieder huwelijk is anders. Zo is het ook met de relatie met God. Zelf vind ik het vaak ook lastig om te zeggen of God iets wil of niet. Vaak heb ik wel een stemmetje van binnen dat ik hoor knagen als het niet goed is, dat heeft iedereen, lijkt me. Door veel in de bijbel te lezen en te praten met God (bidden) kom ik wel veel verder.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:56

Fiffill schreef:
ravellie schreef:

Goh soms zijn het net mensen :+ :+

;)

Ja inderdaad ja ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:58

Maaike162 schreef:
Loesje88 schreef:

Ik denk dat er daarom zoveel discussies en verschillen in de kerken zijn. Geloven is zo iets persoonlijks, net zoals een huwelijk. Ieder huwelijk is anders. Zo is het ook met de relatie met God. Zelf vind ik het vaak ook lastig om te zeggen of God iets wil of niet. Vaak heb ik wel een stemmetje van binnen dat ik hoor knagen als het niet goed is, dat heeft iedereen, lijkt me. Door veel in de bijbel te lezen en te praten met God (bidden) kom ik wel veel verder.

ja dat ben je zelf :+

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:00

saskiakefie schreef:
ja dat ben je zelf :+

Ja, dat kan je zo zeggen, maar ik zie het toch anders ;) God zit in elk mens. God spreekt door mensen, op zulke manieren. Dat is wat ik geloof.