Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:23

He getverderrie.. Ik word er helemaal niet goed van :+ Alleen op bionext staat dat biologische vis wel wordt gekeweekt in viskwekerijen, dus dan heb je toch geen leegroven van de oceaan?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:24

Op documentairenet.nl staat een docu genaamd "vis"
Geen spreker, enkel beelden van de visvangst bij scheveningen.
Geeft volgens mij een heel realistisch beeld.
Duurt een half uurtje.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:29

Mijn grootste ' zonde ' is nog steeds (als ik dit zo lees over vissen) mijn liefde voor sushi.... :o

Bedankt voor de lijstjes Chubby!
Hm paprika, aardbei en spinazie dus -O- ik mis alleen mandarijntjes? Naar mijn idee is de schil daarvan altijd bewerkt.

Ik denk zelf dat af en toe een kleine hoeveelheid 'niet heel erg' is, maar het gaat om hoeveel je eet.
Maar dat niet alleen. Ook de rest. Het is en en en en en en....

De bekende ftalaten (weekmakers) die overal inzitten tegenwoordig zijn niet alleen slecht, ze worden ook nog eens op dieren getest...
(al een wat ouder bericht)
http://www.metronieuws.nl/nieuws/dieren ... EfJq5R5YQ/

Op Bokt zitten ook veel fanatieke klussers, ikzelf ben ook nog steeds bezig mijn huis te verbouwen, maar het is wel heel slecht al dat geschilder (ja, ook de zogenaamde waterbasis verven van bekende merken als Histor).
Ik heb het een beetje opgegeven om álles milieuverantwoord te willen doen, omdat de gewone bouwmarkt hier om de hoek zit, en ik me een ongeluk rij naar ecologische bouwmarkten -O-
Wat ik expliciet wilde (vlas, speciale verf) heb ik online besteld.

Maar daar gaat dus ook een hoop gif naartoe: verf, glaswol, glasvezelbehang, blokken gips en mdf...
Dat is gewoon echt niet gezond.
Ik raad aan lijnolieverf volgens eeuwenoude methode: http://www.rosarugosa.nl/c-1108511/over ... nolieverf/
of krijtverf.
Maargoed dit gaat niet over diervriendelijk.
Maar ik ga er wel een soort van uit, dat iets natuurlijks en milieuvriendelijks niet op dieren getest hoeft te worden, in tegenstelling tot plastic.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 03:41

Nic, de smaak van sushi komt niet van de vis, maar van het zeewier. Je kunt er gewoon stukjes komkommer in doen. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:02

Dus duurzame vis maakt eigenlijk geen r**t uit in vergelijking met andere vis qua dierenleed? -O-

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:20

Bij duurzame gevangen vis weet je dat de populatie waaruit gevangen is niet bedreigd is (dus geen locale overbevissing), dat er gelet wordt op het beperken van bijvangst en schade aan de natuur onder water. Bij duurzame gekweekte vis gaat het eigenlijk een beetje over dezelfde dingen, met name natuurbescherming (en voor gekweekte vis is vrijwel altijd gevangen vis nodig, aangezien de lekkerste vissen carnivoren zijn, hoe dit gevangen wordt zal ook wel uitmaken).

Leefomstandigheden van gekweekte vissen en methoden van doding hebben hier inderdaad niets mee te maken. Alleen het biologische keurmerk hanteert normen voor dierenwelzijn (iig voor kweek).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:22

Maar MSFC vis is volgens mij wel wilde vis en bij die vangst worden er weer andere levende wezens gesneuveld... Dus dan kun je beter bio vis hebben toch? Die worden gekweekt in vijvers.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:53

Vis uit een gekweekte vijver vind ik nog niet heel erg. Als de vis tijdens het leven maar voldoende ruimte heeft. Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze het doen.
Want de zee wordt er niet echt voller op. (En dan spottend op de walvisjagers....WAAH)

Dat heb ik veel liever.

Leefruimte vind ik met alles wel belangrijk.
This alleen jammer dat mensen nog steeds niet zien, dat een goudvis in een kommetje toch eigenlijk wel sneu is, in zijn 1tje, in een ronde kom. Ze snappen ook niet, dat de vis maar 1 jaar oud word.
Terwijl een goudvis in de vijver in goede omstandigheden 40 cm kan worden en 30 jaar oud!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:22

Weer wat geleerd! :) Ga me er toch eens wat meer in verdiepen, in de visvangst ed. :j

Vandaag weer boodschapjes gedaan, en ik heb de blije-kip eitjes meegenomen. Vanaf volgende week gaan we bij een boer halen :)
En vandaag staat er een heerlijke vega lasagne op het menu, met vega gehakt :) Heb vriendjelief zo ver kunnen krijgen om het te proberen. _O-
En bij de Lidl hadden ze 2 nieuwe vega dingen in de vriezer, die heb ik ook mooi even meegepikt. :D

Zag dat bij onze Jumbo hier de vega afdeling ook is uitgebreid, hoera voor de Jumbo *\o/* - en voor mij - daar gaan we dus vaker langs. :) Moet zeggen dat ik me er stukken beter bij voel om zo bewust boodschappen te doen. :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:20

Na het lezen van dit artikel voor mij iig geen pangasius of talapia meer...
http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Diere ... svak.dhtml

Ik vindt het sowieso krom om gekweekte vis te eten.
Van koeien wil ik dat ze zo natuurlijk mogelijk leven maar dan zou ik mn
Vis uit een (ongetwijfeld overvolle) kweek vijver gaan eten.
Duurzaam gevangen vis vergelijk ik dan nog een beetje met biologisch vlees.
En net zoals zowel bio als regulier vlees op dezelfde manier sterft geldt dat ook
Voor vis volgens mij; ze blijven nog veel te lang leven.
Ben het er wel mee eens dat het grote voordeel is dat er bij kweek geen bijvangst is.
Vind het moeilijk om vis te blijven eten maar het is wel lekker, handig en vooral gezond.
Ben er dus nog niet uit
Eet overigens slechts eenmaal per week vis.

Ik ben overigens een (volgens populaire benaming) flexetarier.
Ik eet alleen nog vlees als ik uit eten ben en op mn pizza.
Is imo niets lekkerders in de wereld als pizza en kan nog niet zonder haha.
Ben wel begonnen met zelf pizza maken zodat daar biologisch vlees op kan. :D
Eet overigens slechts heel af en toe pizza omdat ik wel erg blij
Ben met mn platte buik en pizza ontploft mn buik van haha.

Haal voor mn vriend biologisch vlees en laat hem stiekem ook steeds minder vlees eten.
Van de week spaghetti gemaakt met vegetarisch gehackt en m pas achteraf
Verteld dat ie geen vlees had gegeten :=

@nic, wat knap dat je je bewust-zijn zo ver doorvoert. Respect!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:33

Sinds ik op mijzelf woon, koop ik alleen maar vlees met een "Beter leven" sticker of biologisch vlees. Plofkip koop ik niet en ik vraag mijn vriend ook biologisch kip te kopen als hij van plan is kip te eten. Ik eet ook weer minder vlees. Een maaltijd is namelijk ook lekker zonder vlees. Ik koop alleen vrije uitloop eieren met de dierenbescherming sterretjes erop.

Mijn hamster heeft een ruim hok en krijgt goed voer (daar betaal ik meer voor, maar zo krijgt hij wel gewoon alles binnen), en ik zorg voor een flinke bodembedekking. Ik let ook op de temperatuur in de kamer, want het moet natuurlijk niet te koud of te warm zijn in de kamer. Helaas zie ik vaak dat ook kleine huisdieren nog steeds in hele kleine kooien worden gehouden...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:37

Eens Adamootje, maar helaas heeft een konijn in een klein hok nog altijd meer ruimte dan een paard in een stal 23 uur per dag. Dat vind ik ook erg jammer..

Mijn nijnen hebben trouwens mijn gehele tuin tot hun beschikking :+ 's winters hebben ze de hele schuur + uitloop, tenzij het echt heel koud (heb 1 konijn met een zeer bijzondere ziekte) is. Dan alleen de schuur, maar ze zitten nooit verplicht in hun hok.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:18

Jeetje Zodiacje, bedankt voor de link.. Dat is ook een goede eyeopener.

Zo, heb me zojuist aangemeld als vrijwilliger in het asiel.. I feel good *\o/*

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:39

Dat van die Tilapia en en Pangasius vertelde mijn vader me laatst... Die eet ik dus ook nooit weer!

Sinds kort zijn mijn favo appels bij de AH biologisch verkrijgbaar *\o/* Zo komt er steeds meer, ook biologische zalm, zelfs gerookte zalm kun je biologisch krijgen. Ik kies altijd voor bio als de keus er is. Dat voelt goed, voor mezelf en voor natuur!

BTW; handig topic, ik kom achter dingen die ik niet wist. Dank jullie :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:49

iemand vroeg hier naar varkensvrij douchen?
http://www.mindbodygreen.com/tag/beauty
http://www.degroenemeisjes.nl/category/beauty-2

1 van mijn favo sites
http://voedzo.nl/

Eet vanaf mijn 14e vegetarisch, en tegenwoordig de helft vd week veganistisch.
vleesvervangers ben ik geen fan van, teveel vetten en zouten waar ik niet blij van word.
qua huidverzorging gebruik ik meestal zelfgemaakte smeerseltjes of iets uit het natuurassortiment van de hema.
Kleding komt meestal van de kringloop, alleen sokken en ondergoed koop ik echt nieuw.

verder krijgt de kat meestal slachtvlees en ponylief biospelt.
pony gaat pas volgend jaar onder het zadel als ze 6 is, ze zelfs al een redelijk ecologisch zadel :')

Verder ben ik geen moeilijke eter, als iemand met moeite en liefde wat heeft gekookt en er zit vlees in wat er niet uitgevist kan worden dan hoor je mij niet klagen.
Niet iedereen heeft voor mijn leefstijl gekozen en het zit niet in mij om iedereen dat op te gaan dringen.
ik vind het fijn om ecologisch en bewust te leven op deze manier, maar het is niet my way or the high way

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:12

Goed bezig miracle! Die hebben ze nooit genoeg!!

Bedankt minikatje voor de links! Ik ga ze bekijken :D zadelmak maken van de mijne zonder zadel durf ik niet aan. Hij is helemaal niet wild, maar je valt zo ver naar beneden haha.

Waar koop je biospelt en welke voedingsstoffen voeg jij hierdoor toe in pony haar dieet?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:18

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:25

Die voer je denk ik aan Nevel of niet Geeske? Dat zou ook wel wat voor Charlie zijn..
Weet jij of ze dat nog ergens meer verkopen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:50

Klopt, omdat ze een suikervrij dieet heeft ivm haar zomereczeem.
BioRon misschien?
Heb hem vorig jaar ooit eens een keer gesproken, was wel een aardige man :)
http://bio-ron.com/

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:52

Nog even voor wie denkt dat er bij kweekvis geen bijvangst is: Dat geldt natuurlijk wel bij vis-vegetariers, maar niet voor bijv zalm, dat ook op grote schaal gekweekt wordt: het voer voor deze vissen wordt gevangen, en daarbij ontstaat bijvangst. Bij kweekvis met het ASC-keurmerk is dit veel midner het geval. Leefruimte is geen eis van een keurmerk behalve het biologisch keurmerk. Over het algemeen is de 'visdichtheid' nogal groot.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:11

Sonja_vR schreef:
Miracle_ schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom jij slachten humaan vind? Puur interesse!
Ik vind slachten juist alles behalve humaan.. Het woord alleen al krijg ik kriebels van.

slachten , het woord klinkt idd aardig gruwelijk.
maar ik kan uit eerste hand zeggen dat varkens bijvoorbeeld , heel rustig heen gaan.
tegenwoordig worden die verdoofd middels een CO2 lift, de dieren worden in alle rust de lift in gedreven(ik liep op mijn dooie akkertje achter de varkens aan met een schot om ze de goede kant op te leiden) dan gaan ze in een lift een CO2 wolk in en komen ze daar comateus uit. de rest krijgen ze dus echt niet meer mee.
als het goed is zal er in het slachthuis op de stallen en het verdovingspunt absolute rust heersen vanuit de medewerkers, dit om aan de ene kant de dieren rustig te houden , paniek te voorkomen etc.
ik deed dit vanuit het oogpunt van dierwelzijn, maar daarnaast is er nog een hele simpele reden waarom je stress etc wil vermijden, het trekt de kwaliteit van het vlees omlaag...stressvlees is geen goed vlees :n

Dit doen ze niet op alles slachthuizen zo slachten. Ik vind dit wel de meest diervriendelijke manier moet ik zeggen. Wil ooit nog is naar een slachthuis waar ze zo de dieren slachten.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:14

maralyn schreef:
+1

inderdaad, dieren worden inderdaad in 1 klap gedood. Het dier voelt geen pijn.

+ varkens krijgen eerst een elektrische schok (hersendood) en dan een pin in hun hersenen. Heb het met mijn eigen ogen gezien in een slachterij. Niks geen stress. Stress zit hem in het transport en daar zit al flink veel verbetering in de afgelopen tijd. Denk aan geklimatiseerde vrachtwagens.[/quote]

Tangverdoving waar jij het over hebt is een uitstervende wijze van slachten.
ik heb het ook heel even met de tang gedaan(CO2 systeem was nog in afbouw) , is loodzwaar en veel te arbeidsintensief om nog winstgevend te zijn tegenwoordig.
Tangverdoving (elektrische schok) kun je per medewerker, 1 dier per keer doen, met CO2 verdoving , leid je 6 varkens de lift in , twee liften naast elkaar, dat zijn dus 6 dieren per medewerker, per keer. in een vrij hoog tempo.
bij varkens was het wel altijd, tangverdoving, daarna idd ondersteboven en de slagaders open om ze leeg te bloeden, maar dan is er geen bewustzijn meer.
maar nogmaals, Tang is een manier die steeds minder gebruikt word.

groter vee zoals een rund of paard krijgt een schot met een luchtdrukwapen met pin, dan zijn ze dus in 1 klap weg en daarna idd de slagaders open ivm bloed.
maar het leeg laten bloeden gebeurt niet bij bewustzijn.[/quote]

Klopt is erg arbeidsintensief. Daar heb je zeker gelijk in! Ik ben ook bij Vion geweest 2x met school voor die excursie. Vion staat ook op het punt van faillet gaan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 20:20

minikatje schreef:
BioRon misschien?

Ah thanks.. Heb een verkooppunt in de buurt gevonden en even gemaild :D

Ohja, voor de liefhebbers:
https://www.facebook.com/WakkerDier/app_193123774159917

Hier staan wat héérlijke vega gerechten op!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:40

Ik heb geliked :D Leuke pagina!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:42

Miracle_ schreef:
minikatje schreef:
BioRon misschien?

Ah thanks.. Heb een verkooppunt in de buurt gevonden en even gemaild :D

Ohja, voor de liefhebbers:
https://www.facebook.com/WakkerDier/app_193123774159917

Hier staan wat héérlijke vega gerechten op!

nice:)

die pagina is leuk, maar op zulke gerechten kom ik zo ook wel, ze zijn net iets te simpel.
heb deze in mijn facebooklijst staan : https://www.facebook.com/VegetarianRecipes247?fref=ts