Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:54

Ik heb het over het algemeen, alle mensen, iedereen. Ik heb het over je medemens met eigenaardigheden accepteren. Ik heb het over de poster die de TS verwijt dat ze tegen iemand anders hier zegt van "ik heb het graag dat je het zegt als je niet verder wilt praten", waarmee ze duidelijk vraagt om een beetje hulp. Ik heb het over gewoon een beetje respect voor elkaar.

Ik heb het erover dat als TS aangeeft "ik vind dat moeilijk", dat ze dan niet de grond in gestampt word, maar gewoon begrepen wordt dat dat een dagelijks gevecht is.

Ik begrijp heus wel dat een wild vreemde op het terras ook niet kan weten dat ze adhd heeft en echt niet zomaar gaat zeggen dat ze niet willen praten, want normaal gesproken wordt dat ook als onbeleefd gezien. En eigenlijk heeft ze ergens ook wel een punt. Waarom moet TS alle tips aangrijpen en accepteren die haar gezegd worden. Maar staan andere mensen ook niet even stil bij wat zij zegt.

Waarom zou je het niet rechtstreeks zeggen? Waarom is dat onbeleefd, TS is op dat moment zelf toch ook onbeleefd? Tuurlijk doe je dat normaal niet altijd. Maar naar het voorbeeld van iemand anders hier. Ik zou iemand echt niet een uur laten mee lopen, ik had er na hoogstens een minuut of 10 echt wel wat van gezegd. Misschien zijn we wel TE beleefd.

Ik heb het over gewoon een beetje respect voor elkaar.

antje_vip

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:59

Ik heb autisme en kan mij wel vinden in de reactie van Forumster! Ja, het is moeilijk om door het leven te komen met een aandoening. Misschien net iets moeilijker dan voor de gemiddelde mens. Maar waarom dan verwachten dat jan en alleman daar rekening mee gaat houden? Bekenden weten hoe ik ben, dat ik autisme heb en als er eens iets verkeerd gaat is daar begrip voor, maar het wordt wel gezegd. Als er bij wildvreemden iets misgaat, zak ik door de grond en hoop ik die persoon niet weer tegen te komen... Maar ik ga dan echt niet direct in de verdediging schieten van: ja maar ik heb autisme, jij moet rekening houden met mijn aandoening, ik heb het al moeilijk genoeg blabla...
Ik vind mijzelf ook wel eens een dagje zielig, maar je hoeft je echt niet je hele leven te verschuilen achter je aandoening. Maak er iets van i.p.v. jezelf zielig te blijven vinden!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:59

Mear schreef:
Jans schreef:
En juist dat schermen met een labeltje maakt dat je als anders gezien wordt. En dat trekt ook niet iedereen, ik wil niet weten dat iemand anders is als ik met hem of haar praat. Ik wil gewoon een gesprek voeren als gelijken zonder die verdere kennis, als ik al een gesprek wil voeren.

_O_

Precies goed verwoord wat ik dacht, ik kwam alleen niet uit hoe ik het moest neerzetten :D

Je denkt toch niet dat ik in ieder gesprek met iedere persoon die ik ken ga lopen vertellen dat ik asperger heb? Ik zeg alleen, ALS je het wél weet, en diegene doet een beetje eigenaardig, respecteer dat dan gewoon en schrijf die persoon niet gelijk af. En als die het altijd blijft doen, is diegene er waarschijnlijk niet van bewust, en wijs diegene er dan op, ga er niet achter de rug om over hebben.

En als je in conflict komt met iemand waar je bijvoorbeeld zeer regelmatig mee moet werken, en diegene geeft aan, sorry, ik doe heel erg mijn best, maar door mijn asperger, adhd whatever, vind ik dat nog moeilijk en gaat het niet altijd goed. Respecteer dat dan gewoon, schrijf die persoon niet gelijk af, maar zie ook dat in het volgende conflict diegene er wellicht van geleerd heeft. Het is niet een smoes, het is niet "ik heb dat, en dus hoef ik me niet aan te passen en steek ik mijn kop in het zand", het is een verklaring met een vraag om een beetje begrip, niet meer, niet minder.

antje_vip schreef:
Als er bij wildvreemden iets misgaat, zak ik door de grond en hoop ik die persoon niet weer tegen te komen... Maar ik ga dan echt niet direct in de verdediging schieten van: ja maar ik heb autisme, jij moet rekening houden met mijn aandoening, ik heb het al moeilijk genoeg blabla...

Dat doe ik ook niet hoor! Ik leg het alleen uit als ik nog weet vaak met die persoon te maken te krijgen en in de toekomst niet weer conflict wil en zelfs dan nog niet altijd. Ligt er ook weer aan hoe intensief ik met die persoon te maken krijg. Dat is altijd een balans vinden en zoeken, wie vertel ik het wel en wie vertel ik het niet. Scheelt dat met autisme het vaak nog niet eens zo heel erg op de voorgrond ligt. Zoiets als ADHD valt vaker sneller op, doordat het gewoon opvalt dat diegene over het algemeen een stuk drukker zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:02

Shiloh, je kunt toch geen begrip vragen van mensen die jou niet kennen en die gewoon op een terras zitten om met vrienden bij te praten? Wie weet heeft die persoon zelf ADHD, PPD-NOS of MCDD, dan wordt het allemaal wel ingewikkeld hè, met rekening houden en begrip ;-) Waarmee ik maar wil zeggen: ieder heeft zijn ding en hoe moeilijk ook, daar moet je zelf je weg in zien te vinden. Loop je tegen mensen aan die je onvoorwaardelijk steunen of die meteen rekening met je houden, is dat mooi meegenomen. Maar je mag er niet vanuit gaan.
Laatst bijgewerkt door chevax op 04-07-13 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:02

Toen ik mijn diagnose ADHD kreeg heb ik twee keer een lotgenoten groep gevolgd. Na twee keer was ik er echter helemaal klaar mee:
"Ik ben werkloos WANT ik heb ADHD"
"Mijn relatie is slecht WANT ik heb ADHD"
"Mijn kinderen willen me niet meet zien WANT ik heb ADHD"

Zomaar wat willekeurige uitspraken van mensen uit die groep. Ik was er al snel klaar mee, want door de schuld volledig buiten jezelf te leggen en ADHD als een soort monster waar je bezeten door bent te zien helpt je dus echt niet verder. Bekijk je eigen aandeel (en ja dat kan de gemiddelde ADHD-er echt wel) en probeer jezelf te veranderen OF accepteer je beperkingen en ga bepaalde situaties uit de weg. Zo rijd ik bijvoorbeeld geen auto omdat ik een gevaar op de weg ben. Als je dat weet van jezelf kun je daarnaar handelen. Er zijn ook genoeg dingen die ik niet goed kan, zoals mijn eigen huishouden organiseren. Daar heb ik met mijn vriend over gesproken en het huishouden zodanig ingericht dat ik beter mijn aandeel kan doen.
Je bent geen willoos slachtoffer van je ADHD, er is een heleboel dat je zelf kunt doen. En als dat je niet alleen lukt, zoek er dan hulp van een coach bij. Echt, je hebt het voor een groot deel zelf in de hand, in hoeverre je ADHD je leven laat bepalen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:07

Ik ben het 300% met je eens Heino. En die mensen met een etiket die jij beschrijft zijn heel vervelend. Het geeft het hebben van een "etiket" een hele vervelende naam en het maakt dat mensen het als smoes zien. Ik hoop van harte dat mensen kunnen proberen iemand te beoordelen aan hoe die met zijn etiket omgaat en niet het benoemen van het hebben van een etiket zelf.

En ik hoop ook van harte dat als het eens mis gaat, dat mensen dat accepteren en je daarom niet gaan zien als een minder of vervelender persoon, maar zien dat je je best doet en ook jij wel eens fouten maakt.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:08

Nou in de verdediging schieten doe je wel Shiloh. Niemand zegt namelijk dat wat er gezegd werd dat dat over JOU gaat.

Als ik iemand ken die wat heeft waardoor hij of zei ergens moeite mee heeft, dan natuurlijk hou ik er rekening mee. Maar als ik op een terras zit en iemand komt tegen me praten en ik geeft aan: "Je praat wel veel hè.." en als antwoord komt er: "Ja ik heb ADHD en..." *gaat door met praten*...

Luister; ik geef aan dat je wel veel praat.. jij geeft de reden waarom de dat doet en gaat gewoon door. Nee, daar hou ik geen rekening mee, want jij houdt ook geen rekening met mij. Jij verschuilt je dan wél achter je ADHD om maar verder te kunnen gaan om toch door te kunnen gaan.

Ik ben dan ook iemand die dus wél zegt: Ik heb last van je, wil je weg gaan/laat mij alsjeblieft met rust.

Ik vraag me af als Franka dat recht in haar gezicht gezegd krijgt of dat ze dan wel blij is daarmee. Want dat komt ook best hard aan.

Je hebt mensen die een etiket hebben en mensen die een etiket graag willen hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:09

chevax schreef:
Shiloh, je kunt toch geen begrip vragen van mensen die jou niet kennen en die gewoon op een terras zitten om met vrienden bij te praten? Wie weet heeft die persoon zelf ADHD, PPD-NOS of MCDD, dan wordt het allemaal wel ingewikkeld hè, met rekening houden en begrip ;-) Waarmee ik maar wil zeggen: ieder heeft zijn ding en hoe moeilijk ook, daar moet je zelf je weg in zien te vinden. Loop je tegen mensen aan die je onvoorwaardelijk steunen of die meteen rekening met je houden, is dat mooi meegenomen. Maar je mag er niet vanuit gaan.

Ik zeg toch ook niet dat TS niks moet doen om de sitautie op het terras te veranderen? Sterker nog, ik denk dat ik haar wat hele goede tips geef om beter om te gaan met de situatie. Ik vraag begrip in het algemeen en begrip dat niet iedereen met een etiket op de bank gaat zitten en zegt "ik kan dat niet, want ik heb dat". Niet gelijk te roepen "je gebruikt het als smoes", zonder diegene te kennen en zonder te weten hoe hard die persoon werkt aan zijn beperkingen. Nogmaals, ik heb het niet specifiek over vreemden op het terras. Ik heb het over de algemene attitude richting mensen met een etiket.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:12

Overigens voor mensen die een etiket hebben en daar positief mee om gaan heb ik alleen maar respect. Aan mensen die zich er achter verschuilen als een excuus kan ik me alleen maar irriteren.

Mijn baas had asperger en gebruikte dat als excuus om gigantisch uit zijn dak te gaan tegen mij. "Ja ik heb Asperger daar kan ik niks aan doen".

Bullshit, als dat maakt dat jij niet normaal als baas kunt functioneren moet je of geen personeel aannemen of in therapie gaan om te zorgen dat je wel kan. Niet alleen maar hard roepen dat je maar Asperger hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:14

Mooi voorbeeld vind ik ook een oud collega van mij. Jongen had echt de zwaarste medicatie nodig voor zijn ADHD om goed te kunnen functioneren. Ik denk dat ik nog nooit zo'n fijne collega heb gehad als hij. Ik kon onwijs goed met hem meedenken en hij met mij. Ik baalde oprecht dt hij een betere baan vond :+

Aan hem merkte je het aan alle kanten, maar er was heel normaal met hem omtegaan. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:18

Tuurlijk komt dat hard aan Mear, maar als mensen het niet zeggen, zul je het nooit leren.

Het deed mij ontzettend veel zeer als mensen mij vertelde dat ik ze in de reden viel. Maar ik had dat niet door. Doordat ze het zeiden, ondanks dat het zeer deed, begon ik het door te krijgen. En ondanks dat het toen zeer deed, ben ik er nu blij mee dat ze het zeiden en ben ik nu trots dat ik het bijna nooit meer doe, of als ik het wel doe, gelijk excuseer en het woord terug geef.

Ik denk ook helemaal niet dat wat jullie zeggen perse over mij gaat. Ik geef voorbeelden vanuit mezelf en mijn eigen situatie om uitleg te geven aan wat ik bedoel te zeggen. Jij reageert op mij, geeft een voorbeeld, ik reageer daar op terug met een ander voorbeeld. Zo werkt een gesprek toch, of ben ik nou gek? Ik heb enkel gezegd die discussie met F_Orumster niet aan te gaan. Ik ga niet in discussie over hoe wel of niet moeilijk het is om een etiket te hebben. Dat wil je begrijpen, of dat wil je niet begrijpen. De rest van de discussie gaat daar niet over en ga ik dus wel gewoon op in.

Die situatie die jij uitlegt "aangeven en toch doorpraten", zou ik ook niet accepteren. Dat is toch logisch? Maar doordat je het hebt aangegeven, heb je die persoon wel een kans gegeven, er zijn ook mensen die het wel begrijpen en zullen minderen. Precies wat jij zegt, je hebt mensen die een etiket hebben en hun best doen er iets mee te doen en je hebt mensen die het als excuus gebruiken. Daar ben ik me echt wel van bewust, dat die mensen er ook zijn. Zie mijn reactie op Heino.

Alleen hoop ik zo erg dat mensen ook bereid zijn mensen een kans te geven te laten zien tot welke van de twee categoriën ze horen, voor ze met het verwijt "je moet het niet als smoes gebruiken" komen. En dat gebeurd helaas niet vaak. Is ook heel menselijk, daar niet van. Veel mensen zijn daar niet bereid toe, dat is jammer. Maar daarom mag ik dat nog wel hopen, en die hoop ook nog wel uitspreken!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-07-13 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:25

Daar ben ik het ook mee eens hoor Shiloh (overigens reageerde ik niet direct op jou, maar Jans sloeg voor mij de spijker op zijn kop, weet niet of haar post naar jou gericht was).

Ik weet ook als geen ander hoe het is om een etiket te hebben. Maar 80% in mijn omgeving weet het niet van mij en merkt het ook niet aan mij. Ik wil sowieso mensen niet 'lastig vallen' met mijn etiket.

Die situatie is dus precies de situatie van de TS. En daar gaat het topic over. TS heeft zelf aangegeven dat het zo wel eens gaat op het terras. En op het moment dat je dus zo doet, kom je bij mij automatisch in de categorie "mensen die het als excuus gebruiken". Geval van de TS dus, en uiteindelijk gaat het ook over haar hier in het topic :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:39

Ik ben het er niet mee eens dat ze daarom direct in die categorie valt. Overigens geeft ze volgens mij juist aan dat mensen het niét tegen haar zeggen, maar achter haar rug om tegen de kroeg baas en dat de kroeg baas niet haar een voorbeeld kan geven van de laatste keer dat er geklaagd is (terwijl voorbeelden nou juist zo hard nodig zijn, het aanpassen van gedrag gaat vaak over het aftasten van de details van wat kan wel en wat kan niet). Dat ze juist vraagt of mensen het wél duidelijk tegen haar willen zeggen.

Ik lees in de berichten van de TS dat ze graag geliefd wilt zijn, dat ze het graag goed wilt doen. Dat ze het probeert maar het moeilijk vind. Ik lees ook dat ze zelf gewoon niet goed door heeft wat ze nou precies doet dat het vervelend maakt voor andere mensen en ik lees ook dat ze die grens dat het vervelend wordt niet goed aanvoelt. Ook lees ik dat als mensen zeggen "zou dit gedrag van jou een reden kunnen zijn", dat ze open staat voor suggesties en dat ook beaamd dat dat zo zou kunnen zijn. Bovendien lees ik ook dat ze op zich open staat voor tips en aangeeft dingen te willen proberen. Ik lees wel een lichtelijk pessimisme in haar berichten dat ze twijfelt of de tips zullen werken. Dat vertrouwen zal ze nog moeten krijgen, maar dat komt nog wel.

Kortom, ik vind heb niet de indruk dat de TS haar situatie negeert en alleen maar roept 'ik kan dat niet', ik heb de indruk dat ze er wel degelijk mee aan de slag wilt.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-07-13 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:39

Shiloh schreef:
Mensen met een etiket doen hun hele leven lang niks anders dan zich constant aanpassen, inhouden en zich bewust bezig zijn met hun gedrag. Elk contact dat je hebt met mensen betekend in feite dat je op je hoede moet zijn, zodat je gewenst gedrag kunt vertonen ipv wat je natuurlijk toe komt. Dat is vermoeiend! Dood vermoeiend! Maar heel simpel is het: aanpassen of uitgekotst worden. En met heel veel inzet en gewenning kan dat steeds een klein beetje makkelijker gaan. Maar dat kost tijd! Heel veel tijd. Hoe hard je ook je best doet, zoiets leer je niet van de 1 op de andere dag. En het doet dan zo zeer als je zo hard je best doet, dat mensen dat gewoon niet willen zien. Dat mensen je verklaringen niet willen horen en alleen maar roepen "je past je maar aan".

Deze post van jou is hetgene waarom ik de discussie aanging.
Deze invalshoek vind ik vervelend en achter een etiket kruipen.
Dit gaat echt voor iedereen op namelijk en je post suggereert alsof het voor een ander makkelijk is en wij niet stilstaan hoe het voor jullie is. Maar het is voor iedereen zo, dus het is jezelf zielig vinden.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:49

Shiloh schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat ze daarom direct in die categorie valt. Overigens geeft ze volgens mij juist aan dat mensen het niét tegen haar zeggen, maar achter haar rug om tegen de kroeg baas en dat de kroeg baas niet haar een voorbeeld kan geven van de laatste keer dat er geklaagd is (terwijl voorbeelden nou juist zo hard nodig zijn, het aanpassen van gedrag gaat vaak over het aftasten van de details van wat kan wel en wat kan niet).

Ik lees in de berichten van de TS dat ze graag geliefd wilt zijn, dat ze het graag goed wilt doen. Dat ze het probeert maar het moeilijk vind. Ik lees ook dat ze zelf gewoon niet goed door heeft wat ze nou precies doet dat het vervelend maakt voor andere mensen en ik lees ook dat ze die grens dat het vervelend wordt niet goed aanvoelt. Ook lees ik dat als mensen zeggen "zou dit gedrag van jou een reden kunnen zijn", dat ze open staat voor suggesties en dat ook beaamd dat dat zo zou kunnen zijn. Bovendien lees ik ook dat ze op zich open staat voor tips en aangeeft dingen te willen proberen. Ik lees wel een lichtelijk pessimisme in haar berichten dat ze twijfelt of de tips zullen werken. Dat vertrouwen zal ze nog moeten krijgen, maar dat komt nog wel.

Kortom, ik vind heb niet de indruk dat de TS haar situatie negeert en alleen maar roept 'ik kan dat niet', ik heb de indruk dat ze er wel degelijk mee aan de slag wilt.

Lees even mijn post terug, er staat namelijk: En op het moment dat je dus zo doet, kom je bij mij automatisch in de categorie "mensen die het als excuus gebruiken".

Ik heb het even dik gedrukt. Dit houdt dus niet is dat ze automatisch in die categorie KOMT, maar dat BIJ MIJ dat wél het geval is. Kan je het er niet mee eens zijn, maar het is helaas eenmaal mijn mening :) Ze heeft wel degelijk aangegeven dat mensen zeggen dat ze veel praat en dat ze daarna nog aangeeft dat ze ADHD heeft.

Ik zeg ook nergens dat ze roept 'ik kan dat niet'.

Even 2 quotes van de TS:

franka75 schreef:
En dat is dus een van de redenen dat6 ik geen werk heb en afgekeurd benen ik had een burn out.

franka75 schreef:
en ga uiteraard niet meteen zeggen wat ik heb tezij ze zeggen dat ik veel praat dan leg ik het uit .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:55

Mear schreef:
Lees even mijn post terug, er staat namelijk: En op het moment dat je dus zo doet, kom je bij mij automatisch in de categorie "mensen die het als excuus gebruiken".

Ik heb het even dik gedrukt. Dit houdt dus niet is dat ze automatisch in die categorie KOMT, maar dat BIJ MIJ dat wél het geval is. Kan je het er niet mee eens zijn, maar het is helaas eenmaal mijn mening :) Ze heeft wel degelijk aangegeven dat mensen zeggen dat ze veel praat en dat ze daarna nog aangeeft dat ze ADHD heeft.

Ik zeg ook nergens dat ze roept 'ik kan dat niet'.

Even 2 quotes van de TS:

franka75 schreef:
En dat is dus een van de redenen dat6 ik geen werk heb en afgekeurd benen ik had een burn out.

franka75 schreef:
en ga uiteraard niet meteen zeggen wat ik heb tezij ze zeggen dat ik veel praat dan leg ik het uit .

En ik leg uit waar dat ik het niet eens ben met jou conclusie en waarom ze bij mij niet gelijk tot de categorie valt.

1 van de, dat betekend dat er meer aan de hand is. Afgekeurd word je echt niet zomaar, ook niet met adhd.

En dan legt ze dat uit, maar zie jij staan of ze daarna door gaat? Kan toch ook zijn dat ze zegt "sorry, ik heb adhd, ben altijd wat druk en heb dat niet door." en vervolgens niet door gaat? We weten dat niet, want dat zegt ze er niet bij. En wellicht heeft ze dat toen wel gedaan, maar is ze zich nu pas bewust dat dat niet gewenst is, en zal ze dat in het vervolg niet meer doen. Dat weten we ook niet? We zijn er niet bij.

Ik ben van het type dat mensen graag het voordeel van de twijfel geeft eb de kans geeft zich te beteren.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-07-13 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:58

Franka, wat een lastige situatie.
Helaas moet ik zeggen dat ik dit herken, door een situatie met jouzelf.

Ik weet nog dat wij ooit contact hebben gehad rondom de uitstapjes naar Nijkerk.
Na dit uitstapje heb je mij ook regelmatig gebeld om te praten over van alles en nog wat en geprobeerd te bellen en gesms't. Ik had hier geen behoefte aan want ik kende je niet eens ;)
Verder heb ik het gelaten voor wat het was en ben er ook nooit boos over geweest, maar door deze ervaring kan ik mij wel een beetje inleven in wat er over je gezegd is.

Ik kan mij dus best voorstellen dat je op sommige mensen opdringerig overkomt..
Mensen gaan hierdoor idd over je roddelen.

Heel vervelend, maar probeer je aan te passen wat je al probeert en schuif het niet op je ADHD af.
Dit is geen excuus.

Het is uiteraard niet netjes dat je geweigerd word op een terras, maar als je idd steeds contact zoekt met gasten die dit ongewenst vinden, kan ik begrijpen dat je een stoorfactor bent.

Werk er aan.
Zoek je eigen kennissen, vrienden, familie... En zoek niet steeds wildvreemden op om mee te praten..
Veel mensen zijn hier niet in geïnteresseerd.

Hoe is jouw sociale leven?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:05

Shiloh schreef:
En ik leg uit waar dat ik het niet eens ben met jou conclusie en waarom ze bij mij niet gelijk tot de categorie valt.

1 van de, dat betekend dat er meer aan de hand is. Afgekeurd word je echt niet zomaar, ook niet met adhd.

En dan legt ze dat uit, maar zie jij staan of ze daarna door gaat? Kan toch ook zijn dat ze zegt "sorry, ik heb adhd, ben altijd wat druk en heb dat niet door." en vervolgens niet door gaat? We weten dat niet, want dat zegt ze er niet bij. En wellicht heeft ze dat toen wel gedaan, maar is ze zich nu pas bewust dat dat niet gewenst is, en zal ze dat in het vervolg niet meer doen. Dat weten we ook niet? We zijn er niet bij.

Ik ben van het type dat mensen graag het voordeel van de twijfel geeft eb de kans geeft zich te beteren.

Nee dat zei je niet, maar goed dat gaat een welles/niettes spelletje worden zo :+

Je hoeft toch niet te vermelden dat je ADHD hebt? Je kan toch ook gewoon zeggen, 'Oh excuus, ik zal mijn mond houden'. Wat voor toegevoegde waarde heeft het om nog even mensen op te zadelen met wat extra informatie? Niks toch? Of is het een manier om medelijden te kweken? Ik snap het namelijk oprecht niet waarom je dat zou zeggen :)

Nee afgekeurd gebeurd niet zomaar, ook daarmee heb ik zelf alle ervaring. Dat is misschien ook wel precies de reden waarom ik me zo aan dit soort dingen kan irriteren ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:08

Hanafubuki schreef:
En juist dat schermen met een labeltje maakt dat je als anders gezien wordt. En dat trekt ook niet iedereen, ik wil niet weten dat iemand anders is als ik met hem of haar praat. Ik wil gewoon een gesprek voeren als gelijken zonder die verdere kennis, als ik al een gesprek wil voeren.

Ik denk dat je met het bovenstaande effect wat Jans al treffend beschrijft jezelf ook sneller in een sociaal isolement plaatst (waardoor je weer minder gelegenheid krijgt om jezelf te oefenen in sociale situaties en zo krijg je een neerwaartse spiraal)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:13

Nou, neem het vertrouwen in dat ik het zo bedoelde. Vind het altijd vrij nutteloos om een discussie te hebben over de details van het woord gebruik, mijn bedoeling moge duidelijk zijn.

Ik vind dat ook niet zo handig om dat te zeggen. Maar wellicht heeft (had) TS dat niet door. Nu is er tegen haar gezegd, dat dat zeggen niet handig is. Wie weet pikt ze dat op en zegt ze dat de volgende keer niet.

Naast niet door hebben wanneer ze wel en niet kan praten, kan ik me best voorstellen dat ze ook moeite heeft met wat ze wel en niet kan zeggen?

Waarom ze dat zou zeggen? Omdat het zo is. Denk ik. Ik heb ook de neiging overal heel eerlijk over te zijn en gewoon te zeggen hoe het zit, zonder daar bijbedoelingen bij te hebben. Daarmee kom ik wel eens bot uit de hoek, of zeg dingen die sociaal niet gepast zijn. Kan me goed voorstellen dat dat bij de TS ook zo kan zijn en dat ze dat niet zegt om zielig te doen.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:23

Om een goede discussie te voeren moet je zorgen dat je ook jezelf verwoord op de manier dat het duidelijk is wat je bedoeld.

Maar gaan sowieso hier niet samen eens worden. Mijn mening is gekomen door dingen die ik om me heen zie. We gaan nu van alles ook invullen waarom de TS wel of niet dingen heeft gezegd, ik kan alleen vanuit mijn visie praten en daar blijf ik ook zeker bij :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:25

franka75 schreef:
En het is niet de eerste keer , mensen klagen achter mn rug dat ik met ze praat en ze daar geen zin in hebben,
....... heeft ook adhd?

cherell0 schreef:
ik ben autist en er word veel achter mijn rug om gepraat .
ps: ik ben trouwens juist geen prater , maar er word toch wel achter je rug om gepraat .

Ik heb geen ADHD, ik heb ook geen autisme en toch wordt er ook achter mijn rug over mij gepraat.

Al die smoezen en excuses zijn niet nodig, want ligt het niet aan je haar, dan ligt het wel aan je schoenen of aan je jas. Of je neus nou recht is of krom, mensen praten graag over andere mensen.

Je kan 2 dingen doen, blijf vooral door klagen en je autisme of ADHD of je dyslexie de schuld geven. Of je haalt je schouders op en loopt gewoon door.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:27

Ach, er word over iedereen gepraat. Ik woog voorheen 156 kilo en toen keek iedereen me vreemd aan wanneer ik over straat liep (logisch, je trekt nu eenmaal de aandacht). Nu ben ik op 'normaal' gewicht en komen wildvreemde mensen op straat naar me toe om te vragen of ik soms een operatie heb gehad. Ik voel me net een publieke attractie in het dorp :)) Blijkbaar was ik ook het gesprek van de dag.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:34

Mear schreef:
Maar gaan sowieso hier niet samen eens worden. Mijn mening is gekomen door dingen die ik om me heen zie. We gaan nu van alles ook invullen waarom de TS wel of niet dingen heeft gezegd, ik kan alleen vanuit mijn visie praten en daar blijf ik ook zeker bij :j

Dat is exact mijn punt. We vullen altijd van alles in. Door een oordeel klaar te hebben, heb je het eigenlijk al ingevuld. Het verschil is dat jij uit gaat van "ze zal wel niet willen" en ik uit ga van het voordeel van de twijfel dat ze het vast graag wel wil. En daar zullen we het wel nooit over eens worden inderdaad. Vind ik wel jammer overigens, het zou mooi zijn als iedereen altijd het voordeel van de twijfel zou krijgen. Maar goed, als ik zou denken dat dat zou kunnen zou ik veel te naïef zijn.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:52

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen.
En ik het gevoel dat ik te maken heb met de lokale 'dorpsgek'
Je reageerd erg dominant en alleen maar met excuusen.

Niet voor niks word je geweerd uit de horeca.

Het is voor iemand als jij denk ik erg nuttig om mee te doen aan het maatjes project, of een ander sociaal project.
Hierdoor leer je beter omgaan met andere mensen.