Meest vreemde vorm van vertraging.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:05

Veel spitstreinen zitten echt niet zo vol dan de meeste mensen denken. Het probleem is meer dat veel mensen in hetzelfde stuk instappen en het daar ontzettend druk is terwijl er elders in de trein nog plek zat is. En vertragingen ligt in meer dan 90% van de gevallen toch echt niet aan NS zelf, dat hangt van zoveel verschillende factoren af. En hoe drukker het lijntje, hoe meer kans op vertraging. Het kippenlijntje is nu eenmaal niet zo druk als het traject Utrecht Arnhem :) .
En natuurlijk gaan er bij NS structureel dingen fout. Bij welk bedrijf zo groot als NS is dat niet zo? Maar omdat NS een publiek bedrijf is valt het meer op. Ze hadden de boel toendertijd nooit moeten privatiseren en in stukjes moeten hakken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:10

Puera schreef:
Schiet me nog een te binnen... ik in m'n eentje naar de grote stad Amsterdam. Uitgerekend in een weekend waar er overal werkzaamheden aan het spoor waren én de laatste dag van de Libelleweek of zoiets.

Ik moest in Amersfoort overstappen, met mij uiteraard meer reizigers. Staan we braaf op perron 6 te wachten... Wordt er via de intercom omgeroepen dat de trein richting Amsterdam vertrekt vanaf perron 7. Dus hup, iedereen naar perron 7.
Een aantal minuten later wordt er omgeroepen dat de trein richting Amsterdam vertrekt vanaf perron 6, dus weer iedereen naar het andere perron. Geloof dat we in totaal drie keer van perron gewisseld zijn. Zal een mooi gezicht zijn geweest... *ding dong* en iedereen heen en weer. :+

Dat is exact hetzelfde perron. Dus heel ver zul je niet hebben moeten lopen, een meter of 5 schat ik.

friendly

Re: Meest vreemde vorm van vertraging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:13

Toch..als je op ding dong het hele perron om ziet draaien is het ook een grappig gezicht :P

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:18

Klopt, perron 6 en 7 zijn inderdaad een geheel, om het zo maar even uit te leggen en het was niet ver lopen. Maar het was best grappig, met z'n allen heen en weer lopen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:26

Ik heb een keer in het Dominicaans republiek gehad dat ik ging paardrijden. Ik werd opgehaald door een soort open bus, en zat daar helemaal alleen. Ze rijden daar als gekken en hadden geen gordels dus ik ging zo;n beetje de hele bus door :') Uiteindelijk stonden we in de file, bleek er een bus op een soort van.. poepwagen? geknalt te zijn. Overal poep op de weg :+ Na een uur vertraging mocht ik lekker in mn eentje met een begeleider een mooie rit maken :) Al met al een bijzondere ervaring :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:33

Roelke_ schreef:
Hier in het noorden weinig gekke acties eigenlijk.. :+

Heb wel 1 keer meegemaakt dat ik op station Leeuwarden stond de wachten op een vriendin die met de trein uit Heerenveen kwam. Die trein kwam met een behoorlijke snelheid het perron op rijden. Blijkbaar was de machinist vergeten om tijdig te remmen. Vervolgens werd er "bukken, goed vasthouden allemaal" omgeroepen waarop de trein het stootblok zo het perron op/in reed en de trein zelf nog een beetje omhoog kwam aan de voorkant.. Was een beste knal ook. Oeps.. :=

Dat ken ik. Stond een keer op Station Nijmegen en daar waar de veolia normaal stopt was het helemaal afgezet en een muur was kapot. Dus ik dacht dat ze aan het verbouwen waren ofzo, was die veolia trein zo tegen de muur aangereden :oo

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:34

Jaren geleden was ik eens met mijn zus en de kinderen van mijn andere zus een dagje naar Amsterdam. Op de terugreis naar Leeuwarden kreeg ik ergens voorbij Zwolle een smsje van die zus of we ook last hadden van de bommelding op station Heerenveen, dat was namelijk op het nieuws. Nog niets van gehoord. Conducteur gevraagd, nee hoor niets aan de hand. Bij Wolvega stonden we stil en kregen we te horen dat de trein vanwege een defect (?) niet verder zou rijden en we met bussen vervoerd zouden worden. Nog steeds geen bericht over wat er werkelijk aan de hand was. Het was voor het mobiele internettijdperk maar inmiddels waren er al meer mensen op de hoogte door familie/vrienden. NS bleef echter stug volhouden dat er niets aan de hand was. Met flinke vertraging kwamen we aan bij station Heerenveen waar het wemelde van de politie en de explosievenopruimingsdienst in grote pakken en met robots bezig was. Mijn neefje vond het helemaal geweldig zo'n spannende reis. Bleek later dat een familie na terugreis van vakantie een plastic tas vergeten te zijn. Er stonden arabische tekens op de tas en er staken draden uit dus dachten ze meteen aan een bom.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:36

kynshiri schreef:
ho wacht ff... belgische spoorwegen zijn hier ook goed in.

mijn lijstje op de 4 (!!) maanden dat ik dagelijks met de trein ga:
- ontbreken van een machinist
- conducteur staat nog op het perron in het vorige station
- deuren die niet open gaan of niet meer sluiten
- zelfdoding
-(...)
- staking :+

Zal wel aan mij liggen hoor, maar ik vind zelfdoding nou niet echt in dit lijstje thuis horen.. Dat zijn pas écht onvoorziende omstandigheden. In Nederland gemiddeld 1 per dag. Voor de conducteur een verschrikkelijke ervaring, zo niet voor de medemens die het ziet gebeuren..

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:38

Sammie schreef:
kynshiri schreef:
ho wacht ff... belgische spoorwegen zijn hier ook goed in.

mijn lijstje op de 4 (!!) maanden dat ik dagelijks met de trein ga:
- ontbreken van een machinist
- conducteur staat nog op het perron in het vorige station
- deuren die niet open gaan of niet meer sluiten
- zelfdoding
-(...)
- staking :+

Zal wel aan mij liggen hoor, maar ik vind zelfdoding nou niet echt in dit lijstje thuis horen.. Dat zijn pas écht onvoorziende omstandigheden. In Nederland gemiddeld 1 per dag. Voor de conducteur een verschrikkelijke ervaring, zo niet voor de medemens die het ziet gebeuren..

Waarom niet? Het gaat toch om de vertraging die de trein oploopt... En helaas gebeurt het kennelijk niet alleen in ned dus :+

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:43

1 voorbeeld van broodje aap?
Prima, trein achteruit rijden bij verkeerd liggende wissel.
Kan en mag niet eens, aan beide kanten staat een sein, ten eerste als de mcn door rood rijd mag hij geen meter meer rijden, en moet hij zijn testen opnieuw maken en kan consequenties hebben.
Ten tweede zolang de trein nog in de wissel staat blijft zijn sein rood en zal de mcn dus echt niet door rood rijden.
Mcn zal nooit maar dan ook nooit een extra risico nemen mbt stoptonende seinen.
Ten derde moet de mcn ten alle tijden toestemming krijgen om de trein te mogen keren van de treindienstleider.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:45

Puera schreef:
Klopt, perron 6 en 7 zijn inderdaad een geheel, om het zo maar even uit te leggen en het was niet ver lopen. Maar het was best grappig, met z'n allen heen en weer lopen.

Ik heb dat in Den Haag Holland Spoor gehad, maar dan echt met de trap naar beneden en naar boven moeten. Nou was not amused toen de trein uiteindelijk toch op het spoor stopte waar ik oorspronkelijk stond. Moest rennen om hem uberhaupt te halen anders was ik hem nog misgelopen ook. Op dat soort momenten kan ik wel even pissig worden op de NS. Maar verder gelukkig weinig geks meegemaakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:46

Vivian__ schreef:
Waarom niet? Het gaat toch om de vertraging die de trein oploopt... En helaas gebeurt het kennelijk niet alleen in ned dus :+

Citaat:
Nog meer leuke/vreemde vertragingsverhalen? :)

En gezien de toon/sfeer van de rest van het topic vind ik zelfdoding een beetje apart om dat in zon lijstje te zetten. Het valt een beetje buiten de 'toon'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:49

maaike5581 schreef:
Ten tweede zolang de trein nog in de wissel staat blijft zijn sein rood en zal de mcn dus echt niet door rood rijden.
Ten derde moet de mcn ten alle tijden toestemming krijgen om de trein te mogen keren van de treindienstleider.

Ja, dat hebben we een tijdje geleden nog gezien, in Amsterdam. Ik was er niet bij hoor, maar de diverse nieuwsteams wel :+

Zullen we het er maar gewoon op houden dat wat jij schrijft prescriptief is en dat andere posts descriptief zijn?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:52

maaike5581 schreef:
Kan en mag niet eens, aan beide kanten staat een sein, ten eerste als de mcn door rood rijd mag hij geen meter meer rijden, en moet hij zijn testen opnieuw maken en kan consequenties hebben.

Courses schreef:
Ik ben echt niet iemand die overal de NS gaat zitten zwart maken, ik bedoel, kom op kan gebeuren hoor. Jullie zijn ook maar mensen, vind reizen geen probleem en kan gebeuren. Als ik ergens echt heel dringend moet zijn neem ik een trein eerder. 't Is wel naar als je met -10 s'ochtends om half 8 op een ijskoud perron staat te wachten, je trein vervolgens niet rijd en je daardoor veel te laat op stage aan komt, maar jullie staan niet ergens op een spoortje met alle conducteurs op een kluitje te gniffelen terwijl jullie water over de rails gooien 'Zo, dan rijd die morgen niet!'. Er zijn genoeg dingen dat ik denk 'Maar dat had toch best wel voorkomen kunnen worden?' echter werk ik zelf ook, en in mijn vak zijn er ook veel verschillende misopvattingen dus hey, dan zit je maar een half uurtje extra. Zolang ik maar thuis of op school kom. Nogmaals, als ik dat hoor, okee. Blijkbaar gebeurt het niet vaak, de keren dat het gebeurde zat mijn exvriend dan toevallig in de trein, so be it. Er gebeuren zo veel rare dingen, mag je van mij part 300 jaar bij de NS werken, maar gekke dingen gebeuren altijd :') Laat ons er lekker een lolletje om hebben. Lang niet alles wat op die website staat zal ook misschien 100% kloppen, ja eh, jammer. 't Is echt niet dat mensen nu nog even naar de NS een schade claim gaan indienen voor die trein die een uur vast heeft gestaan ofzo. Sorry hoor :')

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:52

Ess_Ramona schreef:
Auto aangereden die op t spoor stond ?!
Snap er nog steeds niks van haha.

Tussen Dieren en Velp gebeurd soms?
Een jaar (of 2, of 3?) geleden is dat inderdaad bij de begraafplaats bij Ellecom gebeurd. Die ligt precies tussen spoor en bos in. Normaal wordt er voor het spoor geparkeerd, maar deze keer had iemand zijn auto op ht stukje net over het spoor geparkeerd. Dat stukje helt, en de automobilist is vergeten z'n auto op de handrem te zetten. Auto is dus (leeg!) achteruit het spoor op gereden en daar tot stilstand gekomen. Trein is er vol in gegaan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:53

maaike5581 schreef:

Je kan op je kop gaan staan, maar ik weet echt wel wanneer een trein achteruit gaat rijden. :')
Sprinter van Uitgeest ging een paar jaar geleden richting Alkmaar, maar moest richting Amsterdam. Toen is de trein echt weer richting Amsterdam gereden.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:56

Niet de trein maar de bus in Tsjechië.

Eerste wat mij opviel hè hier schakelen ze nog met de hand bussen zijn geen automaat. Oude bussen uit nl rijden daar.

Gingen vanaf mijn schoonvader grens Polen naar Praag met de bus overstap ong 100 km bij hem vandaan. Nou die 100 km hebben we heeeeeeel lang over gedaan want de bus wou niet meer in de eerste versnelling. Zodra hij ergens was gestopt trok de chauffeur zijn handschoenen aan en ging hij onder de bus liggen om hem weer in zijn 1 te zetten... Heel komisch om te zien haha.

Op de terug weg weer overstap en we zagen maar geen bussen die naar mijn schoonvader gingen echt twee uur daar gestaan. Schoonvader opgebeld die zou ons komen halen... Hij kwam helemaal pist dat Stijn op gereden ik heb er godver wel 3 voorbij zien komen die naar mij toe rijden... Uhhhh oeps haha blijkt dat daar de eindbestemming bovenaanstaat ipv onderaan op het lijst en ze begrepen ons niet als we het vroegen. Achteraf heeft die er wel om kunnen lachen haha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:56

Er is natuurlijk nog wel een verschilletje tussen iets niet kunnen en iets niet mogen. We mogen in Nederland ook maar max. 120 of 130, maar er worden toch genoeg boetes uitgeschreven.

Blijkbaar houden enkele MCN zit niet altijd strikt aan de regels. Was er laatste ook niet een aan/doorrijding op een station vanwege het rijden door rood?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:57

Sammie schreef:
Vivian__ schreef:

Citaat:
Nog meer leuke/vreemde vertragingsverhalen? :)

En gezien de toon/sfeer van de rest van het topic vind ik zelfdoding een beetje apart om dat in zon lijstje te zetten. Het valt een beetje buiten de 'toon'.

Ik hoorde laatst een opname van mijn verzorgstertje in de trein iets in de trant van "Omdat iemand er geen zin meer in heeft staan we even stil" op een grappige manier. :o Eerlijk gezegd moest ik er even om gniffelen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:58

Koper schreef:
maaike5581 schreef:

Ja, dat hebben we een tijdje geleden nog gezien, in Amsterdam. Ik was er niet bij hoor, maar de diverse nieuwsteams wel :+

Zullen we het er maar gewoon op houden dat wat jij schrijft prescriptief is en dat andere posts descriptief zijn?

Dit slaat dus nergens op.
Die situatie was anders dan jij omschrijft.
Daar is de mcn door rood gegaan uiteraard niet met opzet maar door de laagstaande zon, in een auto kan je dat ook gebeuren alleen zijn de gevolgen dan iets minder erg an dat er 2 treinen op elkaar rijden.
Waarom denk je dat zowelne ns zelf als de machinisten het nieuwe beveiligingssysteem willen hebben??

Lizzyy, dan is de mcn omgelopen naar de andere cabine, dat kan daar is niks mis mee.
Gaat om de situatie dat hij de trein letterlijk in zijn achteruit gezet zou hebben, dat klopt niet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:59

Koper schreef:
maaike5581 schreef:

Tsja, dat ging dus niet over een trein die terug reed, dat ging over het missen van een stoptonend sein in een zeer onduidelijke situatie. Appels met peren vergelijken dus :)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:04

Inoterry schreef:
Tsja, dat ging dus niet over een trein die terug reed, dat ging over het missen van een stoptonend sein in een zeer onduidelijke situatie. Appels met peren vergelijken dus :)

Inderdaad, mcn zijn gewone mensen, mensen maken fouten.
Als een auto door rood rijd hoor je dat niet, ja misschien zie je het een keer maar thats it.
Mcn hebben ook te maken met laagstaande zon etc.
Een mcn zal nooit bewust door rood sein rijden, tenzij dit in opdracht van de treindienstleider.
Die word gegeven bij bv sein en wisselstoringen, en dit word ten alle tijden op band opgenomen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:08

maaike5581 schreef:
Inoterry schreef:

Inderdaad, mcn zijn gewone mensen, mensen maken fouten.
Als een auto door rood rijd hoor je dat niet, ja misschien zie je het een keer maar thats it.
Mcn hebben ook te maken met laagstaande zon etc.
Een mcn zal nooit bewust door rood sein rijden, tenzij dit in opdracht van de treindienstleider.
Die word gegeven bij bv sein en wisselstoringen, en dit word ten alle tijden op band opgenomen.

Er staat toch nergens dat ze dat wel express doen?

Dit is geen ns afzeik topic hoor kom eens uit die verdediging modus

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:13

Maaike, ik denk niet dat dit wat toevoegt aan de sfeer in het topic, en dat het ook een heel onnodige discussie is :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:14

Door rood rijden is een erg gevoelig onderwerp op het spoor. Het levert een hele berg problemen op voor de machinist in kwestie en dat geval in Amsterdam heeft iedere spoorman en vrouw echt heel erg geraakt. Daarom is het totaal geen goed voorbeeld om te vergelijken met achteruit rijden van treinen of iets dergelijks