Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:14

Geloof het of niet, ik ben heel blij met dit topic.

Ik ben op mijn 11e mijn moeder verloren aan de gevolgen van kanker, mijn ouders waren gescheiden en mijn vader zou voor mij en mijn broer gaan zorgen. Dit heeft hij immers op het sterfbed van mijn moeder beloofd.
Mijn moeder wist al zeker dat mijn vader dit niet zou kunnen maar wilde hem wel de kans geven om het te proberen. Maar als back up heeft ze mijn oma aangewezen als voogd over mij en mijn broer. Mijn moeder heeft er voor gekozen om uiteindelijk voor euthanasie te kiezen. Haar lichaam kon niet meer.

Mijn vader heeft het 8 maanden volgehouden, hij heeft al zijn beloftes aan mijn moeder gebroken en dat is wat mij het meeste pijn doet.
2 dagen voor mijn 12e verjaardag ben ik bij mijn opa en oma gaan wonen (mijn broer heeft tot zijn 18e bij mijn vader gewoond (is nu 24)). Vervolgens heeft mijn vader voor de rechter verteld dat hij niet van me hield en me nooit meer wilde zien. En heb mijn vader sinds die tijd niet meer gezien.
Ik weet dat mijn vader kanker heeft, maar hij werd telkens weer beter. Tot mijn huisarts (ook zijn huisarts) een paar weken terug belde met de mededeling dat hij terminaal ziek is en nog maar een paar maanden te leven heeft.

Ik sta nu dus voor een enorm dubio.. Wat moet ik doen? Ik was altijd doodsbenauwd voor die man.. Nu is die angst omgeslagen in woede.. Aan één kant wil ik niet dat hij doodgaat zonder dat hij weet wat er in mijn hoofd omgaat. Ondanks alles heeft hij mij gemaakt tot de persoon wie ik nu ben en eerlijk gezegd, ben ik trots op mezelf. Ik wil later ook niet het gevoel hebben van.. "wat als.."
pff..

Nikka

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:18

Het is iets wat je maar een keer kan doen. In mijn familie is er veel ruzie geweest en hebben sommige geen afscheid kunnen nemen, bij hun heeft het altijd geknaagd. Persoonlijk zou ik er langsgaan, veel erger kan het niet worden denk ik dan maar.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:22

Beter spijt van iets wat je hebt gedaan dan spijt van iets dat je niet hebt gedaan.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:23

Ja, heb hem wel een brief geschreven en mijn mail en telefoon nummer achter gelaten. Zijn nu 2 weken verder en heb geen antwoord. Ik weet waar hij woont en heb al regelmatig op een bankje voor de deur gezeten. Hij is alleen niet thuis als ik er ben. Heb de ziekenhuizen ookal afgebeld.. Daar ligt hij op het moment niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:26

Dan heb je je toch van je goede kant laten zien, je kan niemand dwingen. Maar dan heeft het niet aan jou gelegen. Ik neem tenminste aan dat je een redelijk neutrale brief geschreven hebt.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:33

Ja, heb niet al mijn woede erin gezet. Wat schiet ik daar mee op? Heb gezegd dat ik de kaarten nu bij hem heb gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:37

MargreetW schreef:
Hallo allemaal, even inhakend op de asbedel. Wij hebben hier thuis gekozen voor een glasreliek als herinnering aan papa. Ieder heeft een andere gekozen in z'n eigen kleur. De as zit in het reliek verwerkt, maar dat is zo mooi gedaan dat een buitenstaander eigenlijk niet direct weet dat het as is.
Het crematorium kan dit meestal wel voor je regelen. Onderstaand een linkje met voorbeelden.
http://www.uitvaartwinkel.nl/na-de-uitv ... et-as.html

Wat prachtig! Dat vind ik echt ontzettend mooi! Hoeveel as is daar voor nodig?
Het lijkt me wel lastig om de as uit de urn te halen en per post te versturen trouwens.
Het was voor mij ook de eerste vaderdag zonder vader, mijn eerste verjaardag zonder mijn vader is ook net geweest en aankomende donderdag is de eerste trouwdag van mijn ouders zonder pap, ze zouden 50 jaar getrouwd zijn. Het is ook de dag dat hij precies een half jaar geleden is gecremeerd. Het verdriet wordt maar niet minder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-13 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:38

Schiet je niks mee op, is niet meer de tijd en plaats voor nu. Daar heb je gelijk in. Ik hoop dat hij nog reageert, maar je kan jezelf niks verwijten in deze. Jij hebt het geprobeerd. Meer kan je niet doen.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:41

Bedankt, ik hoop ook dat hij reageert. Van mijn moeder heb ik voor mijn gevoel niet op de juiste manier afscheid genomen. Want ik wilde haar niet laten gaan, dus vertikte het om ook maar 'doei' te zeggen of haar aan te raken. Wat heb ik daar een spijt van..

Gemis wordt nooit minder, 't wordt alleen maar dragelijk.. hoop ik dan maar..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:43

Inderdaad wel goed dat je die brief nog hebt geschreven maar ik zou niet meer doen dan wat je gedaan hebt, als hij nog zou willen neemt ie contact met je op. Maar als hij zoiets op de rechtbank heeft gezegd, tja ik weet het niet, ik zou 'm niet lastigvallen als hij dat niet wilt, maar dit is wel een K U T situatie zeg pff.. :(:) Heftig wat je doormaakt

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:29

Mindim schreef:
MargreetW schreef:
Hallo allemaal, even inhakend op de asbedel. Wij hebben hier thuis gekozen voor een glasreliek als herinnering aan papa. Ieder heeft een andere gekozen in z'n eigen kleur. De as zit in het reliek verwerkt, maar dat is zo mooi gedaan dat een buitenstaander eigenlijk niet direct weet dat het as is.
Het crematorium kan dit meestal wel voor je regelen. Onderstaand een linkje met voorbeelden.
http://www.uitvaartwinkel.nl/na-de-uitv ... et-as.html

Wat prachtig! Dat vind ik echt ontzettend mooi! Hoeveel as is daar voor nodig?
Het lijkt me wel lastig om de as uit de urn te halen en per post te versturen trouwens.
Het was voor mij ook de eerste vaderdag zonder vader, mijn eerste verjaardag zonder mijn vader is ook net geweest en aankomende donderdag is de eerste trouwdag van mijn ouders zonder pap, ze zouden 50 jaar getrouwd zijn. Het is ook de dag dat hij precies een half jaar geleden is gecremeerd. Het verdriet wordt maar niet minder.

Er is maar een heel klein beetje as voor nodig. Maar kennissen hebben het achteraf ook gedaan, en die zijn met hun asbus naar het crematorium gegaan en die hebben dat voor hun geregeld.
Onder de ronde bollen kun je ook een lampje zetten, is zeer apart om te zien dan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:52

Margreet, wat bijzonder zeg! Wel heel mooi om te zien. Wij hebben inderdaad ook allemaal een sierraad gekregen van papa. Heb hem om gedaan en nooit meer af gedaan.

Annelien, gaan. Het n nu nog! straks heb je er miss toch veel spijt van en dan kan het niet meer.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:01

Annelien, ik zeg ook gaan.. Probeer hem te zien te krijgen, en van hem te horen hoe of wat. Waarom wil ie jou nooit meer zien? Wat heb je verkeerd gedaan in zijn ogen?

Mijn vriendin haar vader heeft haar al vroeg (5 jaar) in de steek gelaten. Ze is opgegroeid bij haar moeder en stiefvader. Ze heeft altijd geweten dat er wat was, dat die moeder iets tegen haar had. Ze heeft het zelfs herhaaldelijk gevraagd, maar was niets.. Haar moeder kreeg kanker, en is overleden. De notaris vertelde dat ze was onterfd.. Dat was echt een klap in het gezicht! Altijd voelen dat er wat was, maar altijd een ontkennend antwoord hebben gehad. En nu dit? Nu kan ze het niet meer vragen, dit was de ultieme trap na...

Dus als je de mogelijkheid hebt, als hij je de kans wil geven: probeer erachter te komen wat er aan de hand is. Straks kan het niet meer, en blijf jij leven met de vraag: "wat heb ik verkeerd gedaan. heb ik wat verkeerd gedaan?'

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:32

shadow19871 schreef:
Opnames van de crematie heb ik ook ja. Maar denk niet dat ik nog ooit de behoefte krijg om het te zien. Maar inderdaad, beter hebben en nooit naar kijken dan andersom.
Er zijn ook vingerafdrukken van mn moeder gemaakt, die ik graag in een tatoeage wil laten verwerken.

Dat vind ik een klasse plan! Een vingerafdruk als tattoo!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:31

Dat as bij je dragen vind ik toch altijd een beetje een eng idee.

Wel erg mooi voor degene die er juist wel waarde aan hechten.

Mijn moeder is begraven dus is er sowieso geen as.

Mijn moeder zou vandaag jarig geweest zijn. Ik mis dr bijna meer dan ooit op dit moment.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:50

Sterkte Anne! Vervelend zijn dat soort dagen. Dan is het gemis er net ff wat meer!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:04

Sterkte anne! :(:)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:05

:+:

(zou vandaag ook 2 jaar samen geweest zijn met mn ex dus nog dubbel gemis ook)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:48

Knuffel voor jou anne, dat zijn moeilijke dagen :(
Ik heb ook foto's van toen mijn vader overleden was
Hij heeft 5 dagen opgebaard gelegen in de woonkamer.
Ik vind het wel prettig om ze terug te zien, heb er ook een aantal van op me kamer.
Ook van de crematie hebben we filmpjes en foto's en van m'n toespraak,
Kijk ze nog wekelijks....

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:54

Ik weet niet of het gefilmd is maar van de kerkdienst zijn opnames

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:26

Sterkte Anne, vreselijk zijn die dagen.. ik ben altijd erg blij als die dagen voorbij zijn.. Net als vader en moederdag. en kerst en oud en nieuw zijn ook altijd een drama.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:10

Iedere dag is het een gemis, maar juist die dagen dat het extra naar voren gebracht wordt, komen dubbel zo hard aan..

Er zijn geluidsopnames gemaakt van de dienst van mijn moeder. In tegenstelling tot velen heb ik op een gegeven moment wel besloten deze te beluisteren.. Dit kwam omdat haar crematiedienst het eerste moment sinds haar overlijden was, dat het besef van haar overlijden op mij in hakte. Ik was vrij over mijn toeren en kon mij er niet zo heel veel van herinneren. Wel in grote lijnen, en hoe het eruit zag, maar niet wat mijn oma bijvoorbeeld vertelde en dat wilde ik toch graag wel weten.

Ik zeg het eerlijk.. Het luisteren is niet makkelijk en was ook weer erg van slag. Maar het deed mij wel goed om bijvoorbeeld te weten wat mijn oma verteld heeft en hoe zij dat verteld heeft. Het geeft mij rust te weten hoe mijn oma haar ziek zijn heeft beleefd en haar overlijden heeft ervaren. Ik vind het voor haar zoveel erger dan voor mij.. Het zou vanzelf sprekend moeten zijn ik dat op een gegeven moment mijn moeder zou gaan verliezen. Dat het véél te vroeg was, is ontzettend verdrietig. Echter.. Dat mijn oma, na haar zoon, nu ook haar dochter heeft moeten zien overlijden. Dat hoort gewoon niet. Hoe redt iemand zich hieruit?

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:30

ik heb het met moederdag, trouwdag van me ouders, kerst, sinterklaas, mijn verjaardag, haar verjaardag, sterfdag enzo ook erg moeilijk.

Mijn moeder's crematie is helemaal opgenomen, ook de kerkdienst. Bij mama paste niet alle mensen die kwamen in de kerk en in het crematorium. Toen papa dit vertelde moest ik huilen, huilen omdat mama zoveel mensen heeft achter moeten laten. Ik ben er zelf nog niet (na 11 jaar) aan toe om de crematie enzo te gaan bekijken.

Verder heeft mama brieven aan ons geschreven die ik volgend jaar mag lezen als ik 16 ben. Ik weet niet of ik dit wel durf, ik heb er iniedergeval wel overna gedacht. Zonder iemand die er bij is en helemaal alleen wil ik dit gaan lezen. Ben aan de ene kant heel erg benieuwd wat er in staat en aan de andere kant denk ik dat ik het pas moet lezen als ik het moeilijk heb en mama nodig heb. Over een jaar ga ik er dan ook goed overna denken.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:25

Wat ontzettend fijn dat je moeder een brief geschreven heeft. Dat lijkt mij zo mooi! Je weet dan wel niet wat erin staat, maar het zal vast heel lief zijn en wellicht wat bevestiging geven of juist andere ideeën die je kunnen helpen..

Het is inderdaad belangrijk er goed over na te denken, maar gelukkig heb je die keuze!

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:01

Mijn moeder had 2 boekjes gekocht voor mij en mijn broer.. Ik heb die van mijn broer toen gevonden.. Stonden lieve teksten in. Ik was boos omdat ik er geen had. Vond die van mij later nog verpakt in het plastic. Ze was er niet aan toegekomen.

Ik heb niks van de begravenis.. Behalve een graf op een hele rustige plek waar ik heel graag kom om mijn hart te luchten.
Ik heb heel lang alles opgekropt, nu houd ik een dagboek bij waarin ik brieven schrijf aan mijn moeder, heb het boekje al regelmatig open op de grond aangetroffen als ik smorgens wakker werd. Ik ben er dus van overtuigd dat ze ze leest. Dit is echt een tip van mij aan jullie.. Ik word er iig heel rustig van.. Ook al is het 9 jaar geleden dat ze is overleden. Ik mis haar nog steeds even veel..