Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:07

Is ff iets voor mij om van te leren he ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:08

blokje schreef:
Maar is straf dan iets wat later volgt?

In een aantal gevallen wel ja.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:10

Chubby schreef:
blokje schreef:
Maar is straf dan iets wat later volgt?

In een aantal gevallen wel ja.

Maar dan even in de zin van een tik op de vingers geven dat is dan toch direct en net zoals bij dieren?

Ik vergelijk me maar niet met dieren want die manier van 'straffen' proberen wij hier toch wel te mijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:11

Chubby schreef:
HF, ook dat is direct op het overtreden van grenzen en zonder de bedoeling als vergelding te tellen. Grenzen stellen dus. Eerlijk is eerlijk: paarden en chimps hebben geen communicatie zoals wij hebben en zullen hun grenzen dus op fysieke wijze moeten duidelijk maken.

Maar hoe kom je erbij dat straffen van kinderen als vergelding gezien moet worden?
Als je je kind een grens duidelijk wil maken, en ze gaan gewoon door, dan wordt die grens duidelijker als er iets aan vasthangt. Net zoals het veulen leert dat hij beter bij de duw van de neus al kan ophouden omdat hij anders een zere kont heeft, zo leert het kind dat als je de eerste keer zegt dat iets niet mag het maar beter kan luisteren omdat er anders de straf volgt. Niet als "vergelding", maar als duidelijk aangeven van een grens.

Jiwa

Iris82 schreef:
blokje schreef:
Chub, een snauw van een hond naar der pup bijvoobeeld is dat geen straffen?
Of een moeder eend die der kuiken op de kop pikt.

Maar is dat een straf of is dat een grens aangeven?

Precies..

Chubby

horseyfries schreef:
, dus ik denk dat je jezelf er nu wat uit probeert te praten

Oh wacht. Denk dat we in dit topic om verschillende redenen posten dan. Ik zit hier niet om mijn gelijk te krijgen ofzo? Ik zit hier om te vertellen waarom ik bepaalde keuzes maak en ik vertel mijn argumenten. Je mag het gerust oneens zijn met me natuurlijk, geen enkel probleem, wat ik al zeg: daar post ik niet voor!

Snippergroen

Ik ben dan zelf pas 21 en heb geen kinderen, maar hier werkte de '1...2...3...' methode fantastisch :j Tot die drie is het nooit gekomen, dat durf ik nog steeds niet := Maar je zorgde wel dat je als de sodemieter daar mee ging stoppen wat je aan het doen was/ deed wat papa vroeg/ maakte dat je weg kwam etc. Mijn ouders weten zelf ook niet wat er na 3 zou komen als het ooit zo ver kwam := Verder kreeg ik als ik het echt te bont maakte en mijn ouders al 2x gewaarschuwd hadden een tik op mijn kont. En verder was de uitspraak 'als je dat nog een keer doet ga je onder de koude douche' geen dreiging maar hartstikke waar :')

Er zal vast veel kritiek zijn op deze manieren, maar het gaat perfect met me! :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:13

blokje schreef:
Maar dan even in de zin van een tik op de vingers geven dat is dan toch direct en net zoals bij dieren?

Als het is om een grens aan te geven wel. Mijn kind zal mss zelfs wel eens een tik op de vingers krijgen als het zijn vingers uitsteekt naar een haardvuur of beker hete thee. Vanuit het idee hem dus te beschermen, in een soort reflex.

Maar niet om hem iets af te leren, als straf dus, ik hou niet van fysiek geweld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:13

Hahaha ja ik ken ook verschillende gezinnen die dat doen, en die zijn idd ook nog nooit tot drie gekomen. Maar denk ook wel dat dat heel erg afhangt van hoe je voor de rest met je kinderen omgaat, want ik ken ook mensen die tot drie tellen, en dan vrolijk weer opnieuw tot drie tellen, en het kind gaat nog altijd gewoon door.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:14

Chubby schreef:
blokje schreef:

Als het is om een grens aan te geven wel. Mijn kind zal mss zelfs wel eens een tik op de vingers krijgen als het zijn vingers uitsteekt naar een haardvuur of beker hete thee. Vanuit het idee hem dus te beschermen, in een soort reflex.

Maar niet om hem iets af te leren, als straf dus, ik hou niet van fysiek geweld.

Je leert hem toch af haardvuur of beker hete thee aan te raken??

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:15

Ik denk wel dat een dier op latere leeftijd ook zal gaan leren om met fysieke correcties te werken omdat dat nou eenmaal hun manier is om grenzen aan te geven. Je kind wil je dat natuurlijk niet meegeven op die manier juist omdat wij als mensen in staat zijn om dit soort dingen ook op een andere manier op te lossen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:16

Definitie van straf: Een straf betekent in het algemeen een onaangename maatregel die aan de dader(s) van onaanvaardbaar gedrag wordt opgelegd door een persoon of instantie die daartoe de macht en bevoegdheid heeft. Overdrachtelijk spreekt men ook van straf wanneer een onaangenaam gevolg 'verdiend' lijkt zonder opgelegd te zijn.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:17

Oke. Ik dacht dat dat ook als straf gezien werd.

Wij hebben R uben gewoon eens aan de oven laten voelen toen die nog niet volledig opgewarmd was.
Toen wist hij wat heet was ik kon het wel 100x uitleggen en hem er bij weg halen meneer snapte het niet.
En zo ook met thee. Als die een beetje is afgekoeld mag hij best even aan het glas voelen.
Inmiddels weet hij wat heet inhoud en dat is ook wel erg fijn hihi.

Ik geef ook wel eens een tik uit reflex :x
Maar als me man er bij is vraagt hij later wel even of dat nou de oplossing was.
Ik troost me kleine man dan wel direct hoor. Maar soms doe je iets voor je er over na denkt.
Uit schrik idd en soms uit frustraties

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:17

horseyfries schreef:
Chubby schreef:

Natuurlijk. Maar dat betekent niet dat het nooit kan gebeuren. Heb jij kinderen of werk je met kinderen?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:18

Chubby schreef:
Definitie van straf: Een straf betekent in het algemeen een onaangename maatregel die aan de dader(s) van onaanvaardbaar gedrag wordt opgelegd door een persoon of instantie die daartoe de macht en bevoegdheid heeft. Overdrachtelijk spreekt men ook van straf wanneer een onaangenaam gevolg 'verdiend' lijkt zonder opgelegd te zijn.

Definities googelen kan ik ook, maar ik ben benieuwd naar de interpretaties en visies van ouders hier.
Wat is een straf (slecht) en wat is grenzen aangeven (goed).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:18

Dat heb ik toch al geschreven?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:21

Chubby schreef:

:)*

En nu weet ik het natuurlijk wel weer.

Maar... grenzen aangeven doen wij/jullie liever op een andere manier dan door tikken/straffen/schreeuwen etc.
Dan moet de zin: je moet je grenzen aangeven wel anders zien.

Ik denk dat je grenzen op 2 manieren, misschien wel meer, kan zien.
De grens tot zo ver en niet verder anders volgt er een straf.
Of de grens uit pure bescherming en dat je direct handeld en hoe je handeld verschilt per mens/opvoeder.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:21

Heb echt de indruk dat sommige mensen denken dat "straf" een gigantisch pak slaag ofzo is. Voor mij is "straf" niet meer dan de consequentie die vasthangt aan het niet luisteren na een opmerking op een normale toon en een suggestie van hoe het wel te doen. Zo leren kinderen in mijn ogen heel duidelijk hun grenzen en leren ze ook dat er consequenties aan vasthangen als ze die grenzen duidelijk overschrijden, iets wat ze hun hele leven nodig gaan hebben.
En dat kan van alles zijn, van even een time-out, tot het wegnemen van privileges (geen tv kijken ofzo) tot het buiten een spelletje met de andere kinderen moeten blijven, tot het kind bereid is om sorry te zeggen en zich weer binnen de grenzen te gedragen.

blokje

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:23

Als we echt over straffen praten als gevolg van bepaald gedrag dan hebben we hier een poosje de gang/time out gedaan. En als het nodig is gebruiken we die nog wel eens.

verder lossen we het direct op doormiddel van uitleg, afleiding, keuzes voorstellen etc.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:23

Chubby schreef:
Dat heb ik toch al geschreven?

Ja, maar je haalde nu de definitie erbij. Mijn opmerking geldt dus in het algemeen voor anderen. ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:30

Sjapaz: Als ik je berichtjes bedoel ik precies hetzelfde! Alleen jij verwoord het beter :=

blokje: Wat voor een tik geen je uit frustratie dan? Kan je een voorbeeld geven? Ik had niet gedacht als ik eerlijk ben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:30

Wat voor mij een groot nadeel is van straf (en belonen, dat terzijde) is dat je gedrag probeert te sturen door het geven van een extrinsieke motivatie. Een motivatie die buiten het kind ligt, of buiten de werknemer ;)

Ik vind de intrinsieke motivatie om (al dan niet) tot gedrag te komen een belangrijkere motivator. Daaruit volgt dat je de intrinsieke motivatie in een kind moet aanspreken. Door uitleg te geven dat iets niet kan, te wijzen op consequenties van zijn of haar gedrag voor anderen en door -mits het veilig kan- het kind de natuurlijke gevolgen te laten beleven.

Intrinsieke motivatie gaat altijd met een kind mee. Extrinsieke motivatie is onderhevig aan ruimte, tijd en aanwezigheid. Kinderen die gedrag tonen of laten doordat ze bang zijn voor straf, kunnen stiekum gedrag gaan vertonen. Straf moet vaak zwaarder worden als het minder indruk maakt. Extrinsieke motivatie is een trigger voor korte termijn, natuurlijk werkt het vaak wel. Maar als je de relatie en de psyche van je kind op langere termijn in ogenschouw neemt, heeft het meer aan intrinsieke motivatie.

Dus nee, mijn kind luistert niet direct altijd. Heeft een eigen mening. Maar snapt mijn grenzen en waarom die grenzen er zijn. De sfeer in huis is eigenlijk altijd constructief. We leren van elkaar. Zonder negativiteit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:31

Chubby schreef:
horseyfries schreef:

Natuurlijk. Maar dat betekent niet dat het nooit kan gebeuren. Heb jij kinderen of werk je met kinderen?

Je zei dat je hem niets afleerde, vandaar mijn opmerking dat je hem toch afleert dat aan te raken.
Zoals ik al eerder zei, ik heb zelf geen kinderen maar ben au-pair geweest met kinderen die bij Nanny Jo in het programma niet zouden misstaan, en heb daar veel van geleerd. Binnen korte tijd luisterden ze heel goed naar me. Niet door een vinger naar ze uit te steken, wel door heel duidelijk aan te geven welk gedrag ik tolereer, welk gedrag ik beloon en welk gedrag absoluut niet kan.
Het zorgde voor veel blijere kinderen die minder huilden en zeurden en ruzie maakten en ook de ouders waren er dan ook erg blij mee, ik heb na twintig jaar nog contact met sommigen. De leukste ervaring was het bezoek van andere kennissen bij een familie, ze gingen samen uit eten en ik moest op hun zoontje passen naast de twee kinderen van het gezin zelf. Volgens de ouders hoefde ik geen moeite te doen hun zoontje op bed te brengen, want hij sliep al drie jaar (vanaf de geboorte) tussen hen in en zou niet zonder hen gaan slapen. Ook moest ik zijn fopspeen goed in de gaten houden want daar kon hij ook niet zonder.
Toen ze terug kwamen van het eten zat ik beneden, met fopspeen, en het zoontje lag boven in een apart bed te slapen ;) Zullen die een fijne nacht gehad hebben voor het eerst na drie jaar!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:33

HF, hoe heb je dat kindje dan in bed gekregen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:33

Salsa een tik over de vingers en soms zacht tegen zijn kont (nu niet meer nu hij geen luier meer draagt)
Is niet iets waar ik trots op ben maar sinds mijn zwangerschap kan ik soms erg moeilijk met mezelf omgaan.
Vind mezelf soms echt geen leuke moeder nu.
Die frustratie komt dan gewoon omdat ik niet lekker in me vel zit en R even niet wil doen wat mama wil dat hij doet... Wat natuurlijk vrij veel voorkomt op deze leeftijd het zijn geen robotjes ;)
Maar het komt niet veel voor hoor. Kan me de laatste niet herinneren
Laatst bijgewerkt door blokje op 04-06-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt