Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pressent

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:46

Wat een leuk topic, ik werk op een terras in de betuwe, dus net de top drukte met de bloesem gehad... Tjaa dan maak je ook echt de gekste dingen mee. Wandelaars die rustig de tijd hebben. Wielrenners en moters die heel veel haast hebben. Mensen met de auto die uitgebreid komen eten, nog een paar bbqq bootjes die tussendoor verhuurd moeten worden en waar je alles voor klaar moet zetten.

De vaste gasten die altijd hetzelfde nemen hebben we hier trouwens ook genoeg. zo is er een man die altijd martini drinkt, oftewel de martiniman. 2 oudjes die de loterij hebben gewonnen en elk jaar op nieuw in de zomer wekelijks langs komen als ze op de camping zijn, zij neemt een broodje gezond met daarna een dame blanche, hij een broodje bal of oude kaas en een sorbet.

Maar het is hier geregeld grote chaos!! Nieuwe eigenaar sinds dit jaar. Wilde perse een bredere kaart aanbieden en als dan de keuken op de drukste dagen 1 uur!! Over 2 kroketten met brood doet dan is het wachten op problemen natuurlijk, en wij als bediening maar drankjes van het huis aanbieden en de gemoederen sussen... Niet altijd een pretje...

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:51

Zelf eten meenemen?! Echt?m :(:)
Als wij openen krijgen we altijd gewoon lunch en als we door staan ook nog avondeten. Als je om 6 moet werken kun je om 5 bellen en kun je om half 6 mee-eten, eerder beginnen is ook gewoon avondeten. Wij mogen ook gewoon wat van de kaart bestellen. Stuk beter dan mijn vorige bedrijf waar het personeelseten soms niet bepaald om over naar huis te schrijven was.... Maar goed met 12 man personeel is het ook wel een ander verhaal. :7

Ik had gister wel even een spanningsmomentje. Ik werk sinds 2-3 weken op een nieuwe plek. Gister stond ik alleen op sluit. M'n collega vond het belachelijk, maar niemand anders kon werken. We hebben natuurlijk wel een sluitingslijst maar ons kassasysteem en kas invoeren werkt best wel lastig. Geeen idee waar alle lichten zaten, code van het alarm wist ik niet en een uitdraai van de omzet kon ik ook niet maken want de inkt was op. Verder nog gageverklaringen... noem maar op. Eén grote ramp :') . Uiteindelijk is het allemaal goed gegaan maar daarvoor heb ik wel m'n collega tot half 1 wakker gehouden die de volgende dag weer om 5 moest opstaan...

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:02

Wij sluiten tuurlijk al om 7 uur (vrijdag 9 uur en zaterdag 6 uur) dus eet eigenlijk altijd thuis. Als je op vrijdag bijvoorbeeld van 1 tot 9 moet werken krijg je een bepaald bedrag en daarvan kan je eten bestellen. Er hangen ook folders van pizza koeriers en een chinees, maar je kan ook iets uit de winkel/ het restaurant kiezen :)

Mijn eerste keer sluiten was ook een ramp _O- Ik wist nieteens hoe de vaatwasser uit moest :=

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:19

Mijn grootste frustratie is ook het splitten van rekeningen met groepen van 20+. En dan heel verbaast zijn als aangegeven wordt dat dit niet kan. Wat ook supervervelend is, zijn buitenlanders (mn Chinezen :x ) die geen Engels kunnen en dus gewoon stug Chinees tegen je blijven praten. Ook kunnen ze niet netjes hun hand opsteken en wachten tot je komt maar gaan ze naar je gaan roepen zodra ze je nodig hebben en blijven roepen tot je er bent. Dit geldt ook voor Duitsers, gelukkig hebben we wel een Duitse kaart!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:03

Ja splitten rekening vind ik ook erg irritant, meestal zeg ik gewoon allemaal op tafel het geld neer leggen en dan check ik wel of het klopt. Komt meestal goed. Met pin is dit natuurlijk wat lastiger...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 15:22

Ik eet ook altijd op werk :) Ik werk dan van 13.00 tot .. 20.00 / 21.00 of later :)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:06

Ik ben zo blij dat wij een vaste sluittijd hebben, en niet moeten wachten tot de laatste klant weg is _O_

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:28

Die hebben wij ook niet, maar gelukkig wel gratis eten. €5,- is veel geld voor een beetje avondeten. Wat krijg je daarvoor?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:58

Hier kun je ook gewoon mee eten! Er word hier standaard vanuit gegaan dat iedereen die op het rooster staat mee eet, eet je thuis dan is het een kwestie van even doorgeven. En ben je vegetarisch/geen varkensvlees/oid dan is dat ook een kwestie van even aangeven en word daar gewoon rekening mee gehouden.

Wij hebben in de eetzaal standaard karaffen kraanwater met ijs op tafel staan, doen verder in het café/terras ook absoluut niet moeilijk over kraanwater. Ik vraag verder ook niet, als mensen een glas water bestellen krijgen ze van mij kraanwater.
We hebben ook spa blauw en perier(spa rood), in grote en kleine flesjes.

Ik heb met mijn moeder eens ergens gegeten, daar hadden we bij het eten een flesje wijn besteld en we wilden er graag een karaf kraanwater bij. Stond gewoon een bedrag voor aangeslagen op de rekening. Dat vind ik toch ronduit belachelijk, we hadden immers ook gewoon een fles wijn.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 18:01

Wij hebben half 2 laatste ronde, 2 uur gaan we dicht :)

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:31

Douce schreef:
Die hebben wij ook niet, maar gelukkig wel gratis eten. €5,- is veel geld voor een beetje avondeten. Wat krijg je daarvoor?

Kun je bij het buffet wat eten pakken. is elke dag verschillend.
ik vind t ook veel.
je kan ook friet of pizza/pasta pakken

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:16

Courses schreef:
Wij hebben half 2 laatste ronde, 2 uur gaan we dicht :)

Wij hebben 2 uur laatste ronde en daarna nog even afsluiten en schoonmaken. Dus eindtijd qua werk wisselt dan een beetje.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:54

oehoeh! Ik kom mij ook even melden!

We waren vrijdag met een groepje mensen aan het drinken in Utrecht bij een kroeg, op een gegeven ogenblik gaat de kroeg dicht, dus wij vragen de rekening.
Iedereen legt geld bij, en uiteindelijk hebben we 15 euro te veel ingelegd. Beetje overlegd hoe we het gaan doen en uiteindelijk besloten om die 15 euro maar als fooi te geven.
Dus ik ga betalen, geef het meisje de bon en het geld, meisje neemt het aan, ze kijkt naar het geld en loopt naar de kassa om geld terug te geven.
Dus ik zeg tegen haar: "de rest is fooi voor de leuke avond!"
Krijg ik een "oh ok" terug.

Ik kan het niet omschrijven maar het was ZO ondankbaar. Op een rekening van 65 euro is 15 euro een aardige fooi. En dan krijg je niet eens een lachje maar een schaapachtige blik met "oh ok" om vervolgens haar rug naar me toe te draaien. Een dankjewel was al mooi geweest...

Samenvatting: Een aardige fooi geven en dan een ondankbare reactie erop terugkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:57

Daar kan ik ook slecht tegen.. Ik ben altijd best royaal met fooien en ik vind dat een "dankjewel" er dan wel even af kan. Had het ook niet kunnen doen :=

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:57

Nee, niet echt een handige reactie nee :') Ik zeg bij 10 cent fooi al 'Hartelijk bedankt' of 'Dank u wel/vriendelijk' tijdens het afrekenen, haha.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:38

Oh zoiets had ik laatst op mijn vaste stek ook Ania, maar dat was een nieuwe en duidelijk nog onervaren medewerker. Ik gaf gewoon normale fooi, niet heel veel, maar fooi is fooi. En krijg dus ook een "oh, oke" terug. Daar heb ik toch even de eigenaren van het restaurant op geattendeerd, niet om de medewerker dwars te zitten, maar ze moeten hem dat wel nog even góed aanleren en dan kunnen ze het beter van mij horen dan dat niet-vaste-gasten zich eraan storen :j

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:12

Zit wel wat in, maar ik was nieuw in de kroeg en was volledig flabbergasted door de reactie.

Wel fijn om te lezen dat ik terecht ontdaan was ;)

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 02:33

@ Ania: dat is inderdaad geen leuke reactie... Je moet inderdaad blij zijn als mensen uberhaupt iets geven.
Maar stel dat de fooi gewoon in de handjes van de baas verdwijnt (ja, die zaken zijn er nog steeds -O- ) kan ik me voorstellen dat het haar niet zo veel doet en ze juist door de hoogte van het bedrag met de neus op de feiten wordt gedrukt.

Hoe hebben mensen het hier trouwens met hun haar? Ik ben iemand die nogal graag haar haar verft, en dan het liefste met nog wat debiele kleurtjes... Ik houd er altijd rekening mee als ik naar de kapper ga (voor de duidelijkheid: ik ga zitten en laat m'n kapster haar gang gaan) door te zeggen dat ik nog wel een beetje decent voor de dag moet kunnen komen.
Nu had ik in het dorp waar ik vandaan kom (kop N-H) veel meer het idee dat ik opviel. Maar hier in A'dam kom ik soms mensen tegen die in de bediening werken die haar hebben waar ik wel 10 keer een puntje aan kan zuigen bij wijze van spreken. :Y)
Wat vinden jullie wat wel en niet kan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:21

Als je doet wat je moet doen en mij mijn eten brengt, maakt het mij niet uit wat voor haar je hebt :P
Maar het maakt nogal verschil of je in een stads eettentje werkt of in een sterrenrestaurant ;)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:02

Ik vind het wel raar als mensen hun lange haren los hebben.. Horeca is werk dus als het kan: haar naar achter/staart/knot etc.
Van dat fooigebeuren vind ik echt not done! Ookal is het 5 cent, altijd vriendelijk dankjewel zeggen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:53

Bij fooi bedank ik de gasten altijd netjes! Bij ons gaat dat in een pot en word 1x in de zoveel tijd onder al het personeel verdeed(keuken/bediening/afwas/huishouding), dus dat is dan altijd een leuk extraatje.

Mijn heb ik altijd vast in een staart of in een knot, los zie ik het ook liever niet(tenzij je echt heel kort haar hebt). Je bent continu met eten/drinken bezig, dus los haar is dan gewoon uit den boze in mijn ogen.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:07

Bij ons verdelen ze de fooi iedere maand onder al het personeel naar het aantal uren dat je gewerkt heb. Ik vind ook dat je met iedere 5 cent blij moet zijn.
Bij ons moet het haar ook vast. Vind t echt niet kunnen als mensen met lang haar hun haar los hebben.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:05

Godzijdank verdelen ze bij ons niet naar uren. Bij ons gaat het per dag in een pot. Bijvoorbeeld:
Dinsdag €70,-
10 personen gewerkt. dus €7,- de man.

We hebben een tijd naar uren gewerkt maar mijn baas zei ook, dit werkt niet. De keuken draait meer uren maar dan vooral door de mise en place dus daarmee halen ze geen fooi binnen. Dan komt er een bedieningslid binnen om 6 uur die de mensen zo geweldig helpt dat ze het grootste deel van de fooi binnen haalt en dan krijgt ze maar de helft van de keuken. Idem dito met vaste krachten die meer uren draaien en vaak minder fooi binnen halen. Zij zouden dan wel twee keer zo veel krijgen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:15

Bij ons gaat het wel naar de uren, vind ik ook wel fijn en terecht ook.
Iemand werkt 3 uur, of iemand werkt er 9.. Vind ik nogal een verschil.

Aantal fooi / aantal uren = fooi per uur

Het wordt altijd diezelfde dag geteld.
Ik vind het zo schijnheilig als ze dat aan het eind van de maand doen of 1x in de zoveel tijd.
Je wilt niet weten hoeveel er achter wordt gehouden :n En dan spreek ik ook uit ervaring.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:19

Hoezo vind je het terecht?

Zal het wat behapbaarder maken. Wij hebben een full timer die eigenlijk een enorme chagrijn is. Die draait de middag, waar ze misschien 4 tafels heeft. Dan komt een parttimer 's avonds, bedient meer tafels want de full timer gaat eerder weg. De parttimer is vriendelijker en haalt zo toch wel 80% van de fooi van die dag binnen. En dan zou de full timer 2x zo veel fooi krijgen :n .

Op de manier hoe het restaurant werkt waar ik werk zou het gewoon dus ontzettend scheef zijn.