Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:45

Amy8super schreef:
_San87_ schreef:

Dus onomstotelijk bewezen feiten (bijvoorbeeld dat de aarde dus vele malen ouder is dan 6000 jaar) geloof jij niet omdat een fictief boek zegt dat het niet zo is :)?

Het komt voornamelijk omdat ik zo ben opgevoed ;)
Maar de evolutie theorie klinkt voor mij echt gewoon niet logisch, sorry. Ik heb me niet heel erg verdiept erin, maar van waterdieren naar landdieren in zoveel miljoen jaar is tjah, beetje ongelovelijk. En ja, de bijbel is dat ook. Maja, zo ben ik opgevoed en ben niet van plan om opeens iets anders te geloven :Y)

En de bijbel is voor iedereen weer anders, iedereen mag geloven waar hij of zij in wilt geloven. Geloof jij in de evolutie theorie? Dan vind ik dat helemaal best! :) Dat is jouw manier om te leven en te verklaren en geloven in God is de mijne. Ik vind de bijbel geen fictief boek, maar ik neem ook niet alles letterlijk en er zijn genoeg dingen die ik er niet aan begrijp, maar daarom moet je er ook in geloven. Het hoeft niet perse bewezen te worden.

En ik vraag me alleen wel af hoe ze hebben kunnen "bewijzen" dat een bepaald voorwerp bijv. 30 miljoen jaar oud is? Ik kan dat namelijk écht niet geloven, kzou graag eens willen weten hoe ze dat teweten zijn gekomen.

Oh btw, nu ik er eens goed overna denk.Het scheppings verhaal is 7 dagen hea? Maar je moet niet álles letterlijk nemen, dus het zou ook kunnen dat 1 zo'n dag miss wel 1000 jaar is geweest. Áls dat zo geweest was, dan zou de aarde dus wel ouder kunnen zijn? *hersenspinsel*

Niemand zegt dat je opeens iets anders moet geloven. Het is alleen wel handig om jezelf open te stellen voor feiten die anderen aandragen, je daar desgewenst in te verdiepen en misschien stel je dan je mening wel bij :).

Er zijn meerdere technieken om te bepalen hoe oud bijvoorbeeld gesteente is :). Maar om dat te begrijpen, moet je je er wel in willen verdiepen ;).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:47

Ik vraag me eigenlijk af waarom het er voor ons christenen toe moet doen hoe oud de aarde is. Dat is totaal niet relevant in het christelijk geloof, en ontwijkt de kern.

Ik geloof dat God de aarde heeft geschapen en dat God nu nog steeds zijn schepping bewerkt.
Of Hij dat 6000 jaar geleden of miljarden jaren geleden heeft gedaan kan me echt niet schelen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 09-11-12 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:48

Omdat de leeftijd van de aarde een hoop verklaart voor wat betreft de snelheid (of beter traagheid) van evolutie en evolutie an sich. En dat laatste is nu net waar het topic over gaat ;).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:50

Anne_GTI schreef:
Evolutietheorie :D

En als je de volgorde aanhoudt van Genisis komt dat ook overeen met de Evolutietheorie. Want voor God is een minuut als een eeuwigheid en een eeuwigheid als een minuut ofzo was het toch?
Klaar toch.
Op de eerste dag was er licht: big bang
Tweede dag: schepping van de aarde en de hemellichamen.
3e dag: uit de oersoep ontstaan continenten en het eerste leven
4e dag; Dit is een foutje want zonder zon geen licht dus wie hier aan het vertalen is geweest heeft zitten slapen.
5e dag: ontstaan van dieren zoals vissen
6e dag; landdieren en mensen
7e dag; God nam een vrije dag.

En ik geloof al helemaal niet dat aan het einde der tijden de graven open gaan. Ik denk dat het over 4 miljard jaar als de mens zichzelf niet eerder heeft uitgeroeid de zon in een rode dwerg veranderd en de aarde in 1 groot hellevuur veranderd.

Wisten die schrijvers van de bijbel toen der tijd hoe je uit een oersoepje een aarde met mensen moest maken ??

Maar neem Genesis 2, daar staat het tweede scheppings verhaal in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:50

_San87_ schreef:
Omdat de leeftijd van de aarde een hoop verklaart voor wat betreft de snelheid (of beter traagheid) van evolutie en evolutie an sich. En dat laatste is nu net waar het topic over gaat ;).

Ah ok. Het gaat over dit topic. Maar dan gaat het topic dus niet over het christelijk geloof. Dan heb ik denk ik gemist waarom dat erbij is gehaald. Het christelijk geloof gaat niet over hoe oud de aarde is, en wanneer alles is ontstaan en hoe precies.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:51

Anne_GTI schreef:
Evolutietheorie :D

En als je de volgorde aanhoudt van Genisis komt dat ook overeen met de Evolutietheorie. Want voor God is een minuut als een eeuwigheid en een eeuwigheid als een minuut ofzo was het toch?
Klaar toch.
Op de eerste dag was er licht: big bang
Tweede dag: schepping van de aarde en de hemellichamen.
3e dag: uit de oersoep ontstaan continenten en het eerste leven
4e dag; Dit is een foutje want zonder zon geen licht dus wie hier aan het vertalen is geweest heeft zitten slapen.
5e dag: ontstaan van dieren zoals vissen
6e dag; landdieren en mensen
7e dag; God nam een vrije dag.

En ik geloof al helemaal niet dat aan het einde der tijden de graven open gaan. Ik denk dat het over 4 miljard jaar als de mens zichzelf niet eerder heeft uitgeroeid de zon in een rode dwerg veranderd en de aarde in 1 groot hellevuur veranderd.

Over die 4e dag, als de zon achter de wolken is verdwenen bijv., dan is het toch ook niet donker, dus kan er wel licht zonder zon zijn? :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:54

:D Dag 4 was een bewolkte dag :D Die houden we erin.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:55

Amy8super, de zon schijnt door de wolken, het licht wordt slechts gedempt, maar is er wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:55

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Ah ok. Het gaat over dit topic. Maar dan gaat het topic dus niet over het christelijk geloof. Dan heb ik denk ik gemist waarom dat erbij is gehaald. Het christelijk geloof gaat niet over hoe oud de aarde is, en wanneer alles is ontstaan en hoe precies.

Nee, dit topic gaat over de evolutietheorie en of je daarin gelooft of niet. Staat ook duidelijk in zowel de TT als de OP :).

Er waren inderdaad een paar users die het over het geloof an sich gingen hebben, maar in essentie gaat het over evolutie.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:56

Ja, natuurlijk geloof ik in de evolutie theorie. Ben niet gelovig plus wetenschappelijk opgeleid dus ja.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:57

_San87_ schreef:
Amy8super schreef:

Het komt voornamelijk omdat ik zo ben opgevoed ;)
Maar de evolutie theorie klinkt voor mij echt gewoon niet logisch, sorry. Ik heb me niet heel erg verdiept erin, maar van waterdieren naar landdieren in zoveel miljoen jaar is tjah, beetje ongelovelijk. En ja, de bijbel is dat ook. Maja, zo ben ik opgevoed en ben niet van plan om opeens iets anders te geloven :Y)

En de bijbel is voor iedereen weer anders, iedereen mag geloven waar hij of zij in wilt geloven. Geloof jij in de evolutie theorie? Dan vind ik dat helemaal best! :) Dat is jouw manier om te leven en te verklaren en geloven in God is de mijne. Ik vind de bijbel geen fictief boek, maar ik neem ook niet alles letterlijk en er zijn genoeg dingen die ik er niet aan begrijp, maar daarom moet je er ook in geloven. Het hoeft niet perse bewezen te worden.

En ik vraag me alleen wel af hoe ze hebben kunnen "bewijzen" dat een bepaald voorwerp bijv. 30 miljoen jaar oud is? Ik kan dat namelijk écht niet geloven, kzou graag eens willen weten hoe ze dat teweten zijn gekomen.

Oh btw, nu ik er eens goed overna denk.Het scheppings verhaal is 7 dagen hea? Maar je moet niet álles letterlijk nemen, dus het zou ook kunnen dat 1 zo'n dag miss wel 1000 jaar is geweest. Áls dat zo geweest was, dan zou de aarde dus wel ouder kunnen zijn? *hersenspinsel*

Niemand zegt dat je opeens iets anders moet geloven. Het is alleen wel handig om jezelf open te stellen voor feiten die anderen aandragen, je daar desgewenst in te verdiepen en misschien stel je dan je mening wel bij :).

Er zijn meerdere technieken om te bepalen hoe oud bijvoorbeeld gesteente is :). Maar om dat te begrijpen, moet je je er wel in willen verdiepen ;).

Ik heb me nooit erg verdiept in de evolutie theorie, maar dat betekend niet dat ik absoluut niet geintresseerd erin ben. Als ik er niet in geintresseerd was, dan was ik ook niet doorgegaan over hoe oud bepaalde gesteenten zijn. Daarbij vind jij wat jij verteld misschien feiten. Ik VIND dat niet. En het is beetje irritant voor mij dat het op mij overkomt alsof het een feit is dat de evolutie theorie een feit is. Want volgens mij is nog niet alles bewezen, dus is het nog niet stndaard een feit?

Daarbij wil ik me heus wel verdiepen in technieken om te weten te komen hoe oud een gesteente is bijv. Maar ik moet niet persé mijn mening bijstellen want ik mag nog altijd geloven wat ik wil, toch? :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:00

Is er eigenlijk nog iemand die mee discussieert daar?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:01

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Nee, dit topic gaat over de evolutietheorie en of je daarin gelooft of niet. Staat ook duidelijk in zowel de TT als de OP :).

Er waren inderdaad een paar users die het over het geloof an sich gingen hebben, maar in essentie gaat het over evolutie.

Maar evolutie is wel heel breed. Ik geloof zeker in evolutie (wat letterlijk geleidelijke ontwikkeling betekent) aangezien alles hier zich ontwikkelt. Ik geloof verder dat God alles heeft geschapen en zijn schepping onderhoudt, en dus laat ontwikkelen.

Ik weet verder niet wat hier als definitie voor evolutie wordt uitgegaan, maar om evolutie kun je niet heen aangezien alles zich ontwikkelt.

nynke55

Waarom de vissen op het land wilden leven? Geen idee, maar ik kan er wel een paar bedenken. Geen voedsel genoeg in de zee. Of het water droogde op. Dit is natuurlijk veel te simpel gesteld, want ze besloten niks en al helemaal niet ineens.

Sammie

Over meningen kun je iets vinden. Ook over feiten, maar een feit is een feit of je het etmee erns bent of niet. Je kunt een feit niet geen feit vinden, omdat dat,makkelijker is of beter uitkomt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:02

Amy8super schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb me nooit erg verdiept in de evolutie theorie, maar dat betekend niet dat ik absoluut niet geintresseerd erin ben. Als ik er niet in geintresseerd was, dan was ik ook niet doorgegaan over hoe oud bepaalde gesteenten zijn. Daarbij vind jij wat jij verteld misschien feiten. Ik VIND dat niet. En het is beetje irritant voor mij dat het op mij overkomt alsof het een feit is dat de evolutie theorie een feit is. Want volgens mij is nog niet alles bewezen, dus is het nog niet stndaard een feit?

Daarbij wil ik me heus wel verdiepen in technieken om te weten te komen hoe oud een gesteente is bijv. Maar ik moet niet persé mijn mening bijstellen want ik mag nog altijd geloven wat ik wil, toch? :)

Ten eerste, het dik gedrukte in mijn tekst.

Wat ik vind is in deze niet belangrijk, het IS nu eenmaal een feit. Dat jij ervoor kiest een feit niet te geloven, dat is jouw zaak :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:04

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Maar evolutie is wel heel breed. Ik geloof zeker in evolutie (wat letterlijk geleidelijke ontwikkeling betekent) aangezien alles hier zich ontwikkelt. Ik geloof verder dat God alles heeft geschapen en zijn schepping onderhoudt, en dus laat ontwikkelen.

Ik weet verder niet wat hier als definitie voor evolutie wordt uitgegaan, maar om evolutie kun je niet heen aangezien alles zich ontwikkelt.

Nou ja, er zijn dus mensen die niet geloven in de evolutietheorie :). Het verschil is dat jij gelooft dat God achter dit alles zit en ik niet :).

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:06

nynke55 schreef:
Waarom de vissen op het land wilden leven? Geen idee, maar ik kan er wel een paar bedenken. Geen voedsel genoeg in de zee. Of het water droogde op. Dit is natuurlijk veel te simpel gesteld, want ze besloten niks en al helemaal niet ineens.

Ik had er juist op gelet dat ik in mijn vorige post niet "ineens" of "opeens" zei, want kweet ook wel dat dat niet opeens is. :P
Maar, als ze niks besloten, waarom gingen ze dan op dat land? Heb er een hard hoofd in dat het hun instinct was. Want volgens mij "zegt" die hen int water te blijven en dat veranderd toch niet opeens?

Daarbij geloof ik wel in ontwikkeling van organismen, maar ik geloof niet in het big bang gebeuren en ook niet van dat vissen op het land gaan leven. Maar gewoon in soorten opzich, zoals dat de mens nu veel langer wordt dan vroeger (door millieu/omgeving, wat we eten, gezondheid blabla, dat).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:10

Maar tegen de tijd dat de vissen op het land gaan leven zijn het ook geen vissen meer, dan zijn ze al geevolueerd in dieren met longen, ipv kieuwen. En zoals ik al zei, omdat het water opdroogde? Er zijn hele gedeelten aarde, wat vroeger zee was, die dieren hebben zich geevolueerd. Er zijn nu ook nog dieren die minuten lang boven water kunnen zijn en dan weer moeten duiken om lucht te halen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:14

verootjoo schreef:
God heeft een hele grote hand in het kwaad en heeft allang een oplossing voor het probleem dat de mensen in Zijn wereld hebben gebracht. God heeft namelijk zijn zoon Jezus gegeven om ons te verlossen van onze zonden en om ons weer bij Hem te brengen. Door het geloof in Jezus mogen wij straks weer n het paradijs wonen, waar Adam en Eva uitgegooid zijn.

Het kwaad is in de wereld gekomen door de duivel. We hebben te maken met twee grote machten. God, die ons graag bij Hem wil hebben, en de duivel die ons ook graag bij hem wil hebben en ons weg van God probeert te houden. De duivel brengt het kwaad in de mens en alleen God is sterk genoeg om het kwaad te verslaan.

Er zijn verschillende bizarre zaken in deze theologie. Een alwetende almachtige schepper schept de mens. Diezelfde schepper verwijt vervolgens die mens het kwaad in de wereld te hebben gebracht (huh?).
Om nog maar te zwijgen over hoe dat is gebeurt (een appel van de boom van kennis van goed en kwaad onder je neus gepland,, met de boodscap "hier niet van eten", en daar mag je een eeuwigheid naar kijken....).
De oplossing van deze almachtige entiteit, ik laat mijn zoon (of zoiets, drie eenheid, hij is zijn zoon) doodmartelen aan een kruis, en -poef- alle zonden van de mensheid zijn vergeven, ook die die in de toekomst gepleegd gaan worden, of bedacht (ja zonden tellen al als je erover nadenkt...).

Geen wonder dat alle christelijke leiders, waaronder zwaargewichten als de paus en Luther bijvoorbeeld sterk afraden hier al te veel over na te denken.....je zou er hoofdpijn van krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:18

Amy8super schreef:
nynke55 schreef:

Ik had er juist op gelet dat ik in mijn vorige post niet "ineens" of "opeens" zei, want kweet ook wel dat dat niet opeens is. :P
Maar, als ze niks besloten, waarom gingen ze dan op dat land? Heb er een hard hoofd in dat het hun instinct was. Want volgens mij "zegt" die hen int water te blijven en dat veranderd toch niet opeens?

Daarbij geloof ik wel in ontwikkeling van organismen, maar ik geloof niet in het big bang gebeuren en ook niet van dat vissen op het land gaan leven. Maar gewoon in soorten opzich, zoals dat de mens nu veel langer wordt dan vroeger (door millieu/omgeving, wat we eten, gezondheid blabla, dat).

Kun je je echt geen scenario voorstellen waarin het gunstig is voor vissen of andere waterdieren het water voor korte of langer tijd te verlaten. Er zijn legio voorbeelden van te vinden in de moderne natuur.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:19

Geloof en wetenschap kunnen nooit met elkaar in discussie. Het is een compleet andere tak van sport. Het ene werkt op basis van onderzoek, feiten en onderbouwde argumenten. Het andere is gebaseerd op oude verhalen.

Het is ongeveer net zo zinvol om te stellen

'geloof je in kabouters?'

Immers de gebroeders Grimm hebben heeeeeeeeel lang geleden daar mooie verhalen over opgeschreven. En omdat ze zo oud zijn, móet het haast wel waar zijn.

:+

Fossielen zijn ongetwijfeld neergelegd door de duivel om mij van 't rechte pad af te brengen. }>

Vroeger ging je op de brandstapel als je verkondigde dat de aarde om de zon draaide. Tegenwoordig heeft de katholieke kerk die opvatting toch maar bijgesteld, meteen hebben ze de evolutie theorie ook maar even geaccepteerd.

Dus geven ze eigenlijk toe, dat ze al die tijd gewoon flauwekul op de mensen hun mouw hebben gespeld :?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:26

nynke55 schreef:
Maar tegen de tijd dat de vissen op het land gaan leven zijn het ook geen vissen meer, dan zijn ze al geevolueerd in dieren met longen, ipv kieuwen. En zoals ik al zei, omdat het water opdroogde? Er zijn hele gedeelten aarde, wat vroeger zee was, die dieren hebben zich geevolueerd. Er zijn nu ook nog dieren die minuten lang boven water kunnen zijn en dan weer moeten duiken om lucht te halen.

En toch vind ik het moeilijk te geloven :')
Ik geloof ook wel dat zo'n ontwikkeling kan, maar dat moet dan hééuul lang duren en het probleem is dat ik juist niet zozeer geloof in het miljoenenjaren gedoe :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:27

Fruitvliegjes kunnen het veel sneller, die passen zich zo razendsnel aan aan nieuwe omstandigheden, dat je binnen no time eigenlijk al van een andere soort kunt spreken. Maar ja ze fokken dan ook als konijnen :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:27

Kuggur schreef:
verootjoo schreef:
God heeft een hele grote hand in het kwaad en heeft allang een oplossing voor het probleem dat de mensen in Zijn wereld hebben gebracht. God heeft namelijk zijn zoon Jezus gegeven om ons te verlossen van onze zonden en om ons weer bij Hem te brengen. Door het geloof in Jezus mogen wij straks weer n het paradijs wonen, waar Adam en Eva uitgegooid zijn.

Het kwaad is in de wereld gekomen door de duivel. We hebben te maken met twee grote machten. God, die ons graag bij Hem wil hebben, en de duivel die ons ook graag bij hem wil hebben en ons weg van God probeert te houden. De duivel brengt het kwaad in de mens en alleen God is sterk genoeg om het kwaad te verslaan.

Er zijn verschillende bizarre zaken in deze theologie. Een alwetende almachtige schepper schept de mens. Diezelfde schepper verwijt vervolgens die mens het kwaad in de wereld te hebben gebracht (huh?).
Om nog maar te zwijgen over hoe dat is gebeurt (een appel van de boom van kennis van goed en kwaad onder je neus gepland,, met de boodscap "hier niet van eten", en daar mag je een eeuwigheid naar kijken....).
De oplossing van deze almachtige entiteit, ik laat mijn zoon (of zoiets, drie eenheid, hij is zijn zoon) doodmartelen aan een kruis, en -poef- alle zonden van de mensheid zijn vergeven, ook die die in de toekomst gepleegd gaan worden, of bedacht (ja zonden tellen al als je erover nadenkt...).

Geen wonder dat alle christelijke leiders, waaronder zwaargewichten als de paus en Luther bijvoorbeeld sterk afraden hier al te veel over na te denken.....je zou er hoofdpijn van krijgen.

Je hebt gelijk dat je er niet teveel over na moet denken. Onze hersenen zijn te beperkt voor de denkwereld van God.
God heeft inderdaad de mens geschapen. En God heeft de mens met een eigen wil geschapen. God heeft ook engelen, waarvan sommigen zijn afgevallen van God. Deze wilden God een soort van loer draaien, of waren/zijn jaloers op Gods macht en probereen daarom de mensen van God af te drijven. Dat is al heel snel gelukt, omdat de mensen snel het verkeerde pad met de duivel meegingen. Jammer, het had heel mooi kunnen zijn.
Zonden kunnen alleen worden goed gemaakt met bloed, bloed reinigt je immers van zonden volgens leviticus, en dat moet eigenlijk altijd vanuit de mens komen. Maar omdat God teveel van ons houdt om in de duivel te blijven heeft hij nu i.p.v. de mens een heel groot offer gegeven. Hij heeft het offer gebracht wat ons verzoent met God, wat eigenlijk de mens zou moeten doen.
Helemaal poef gaat het niet, er zit wel nog enige nuancering aan.