1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:00

pmarena schreef:
Focussed schreef:
RamBam is inderdaad niet een bewijs dat hij geen gaves heeft, aangezien het een test is die naar wetenschappelijke maatstaven geen enkele grond heeft om betrouwbaar te zijn.

Maar ik blijf het frappant vinden dat Derek Ogilvie een opa doorkrijgt die niet overleden blijkt te zijn. Hoezo denkt Derk Ogilvie dat hij de juiste te pakken heeft en dat hij goede informatie doorkrijgt doordat zij overal ja op zegt? Hoezo zegt de geest dan niet dat hij haar opa helemaal niet is... Lijkt me raar dat die entiteit doet alsof hij haar opa is (of ligt dat aan mij).

Het leuke onderdeel van de RamBam uitzending vind ik de cold reading op de paranormale beurs. Dat laat leuk zien hoe gemakkelijk je specifieke informatie je kunt krijgen door cold reading toe te passen.

Ik denk dan, even for arguments sake er vanuit gaande dat DO idd een geest "aan de lijn" had, dat hij idd. "EEN opa" doorkrijgt, die dus ook overleden is, en dat het prima zou kunnen dat zowel DO als de geest gewoon van goede wil waren, die dus allebei de boel niet aan het bedotten waren, maar alleen dat mokkel van RamBam liep te liegen en te bedriegen.... DO presenteert zich dan alleen als spreekbuis en is afhankelijk van de info van de ja roeper en de geest.

Als je het verhaal niet herkent moet je ook geen ja geen roepen en dat deed zij dus wel. Vind je het dan gek dat je verkeerde informatie krijgt?

Als je andermans brieven openmaakt dan klopt het verhaal toch ook niet :P

Die beurs vond ik ook flauwekul, allemaal veel algemener dan wat je bij DO ziet.

Neemt weer niet weg dat ze bij de TV shows alleen maar hele uitgekookte fragmenten kunnen plaatsen wellicht, maar dit was gewoon van een totaal andere orde, wat je ook weet als je die shows van DO ziet :)

Maar is het niet veel plausibeler om te denken dat de cold reading mislukt omdat het meisje van RamBam overal ja op zegt? Of is de kans groter dat Derk Ogilvie de "verkeerde opa" aan de lijn had?

Ik vind het op die beurs toch wel heel specifiek, dat hij zo de naam doorkrijgt (Tom) van iemand vader, dat hij weet dat hij is overleden aan slokdarmkanker, bij de ander aan een hartaanval (geweldig hoe mensen zelf alle informatie prijs geven) dat hij persoonsomschrijvingen zo nauwkeurig doet met zoveel bevestiging van de kant van de klanten.... Testen waarbij mensen een reading kregen van iemand die cold reading toepast (de mensen weten dat niet en denken dat ze met een helderziende te maken hebben) gaven vaak de reading tussen een 8 en een 10.... Snap je mijn punt?
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 12-11-12 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:05

Maar zo'n test moet toch redelijk makkelijk op te zetten zijn hier op Bokt?

Stel ik laat mijn paard readen.
Vooraf tik ik een beschrijving en die pb ik naar, ik noem maar wat, Kuggur of DaniBanani.
Vervolgens pb ik de foto naar degene(n) die willen readen (meerdere readers zou op zich fijn zijn)
Deze geven aan wat ze door krijgen...daarna publiceert de bokker die mijn beschrijving heeft gekregen de pb en wordt het vergelijken.

Of hetzelfde zou kunnen met een foto van een familielid of bekende.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:09

Kanelly schreef:
Maar zo'n test moet toch redelijk makkelijk op te zetten zijn hier op Bokt?

Stel ik laat mijn paard readen.
Vooraf tik ik een beschrijving en die pb ik naar, ik noem maar wat, Kuggur of DaniBanani.
Vervolgens pb ik de foto naar degene(n) die willen readen (meerdere readers zou op zich fijn zijn)
Deze geven aan wat ze door krijgen...daarna publiceert de bokker die mijn beschrijving heeft gekregen de pb en wordt het vergelijken.

Of hetzelfde zou kunnen met een foto van een familielid of bekende.

Dat is idd ook niet zo moeilijk. De kans dat ze de informatie gaan zoeken op bokt ondervang je hiermee...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:10

Wat moet je doen om zoiets betrouwbaar te maken in het geval van paarden?

-Grote hoeveelheid participanten zodat toeval uitgesloten kan worden
-Specifieke informatie (scoor bijv. op hoeveel specifieke informatie is gegeven zoals naam, leeftijd, vachtkleur, aftekeningen)
-Kijk niet naar algemene informatie (paard kan soms heel fris zijn, paard is eenkennig, paard kan angstig zijn voor gewone objecten, paard is wel eens kreupel geweest, paard heeft echt 1 specifiek vriendje in de kudde, paard is wel eens stijf met het rijden) (terwijl ik dit typ kan ik al zeker 5 paarden bedenken waarbij dit allemaal van toepassing is)

Voor dat je dat doet dien je wel al je Bokt informatie te wissen inclusief avatar, profiel en alle posts die je ooit hebt gedaan. Verder alle informatie van Facebook, Hyves, Linkedin, MySpace etc. wissen zodat alle bronnen van informatie worden afgesloten.

Tanya

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:11

Inderdaad, ik wilde ook aan kuhgyu (oid, sorry) vragen of zij dan bijvoorbeeld een reading zou kunnen doen over mijn tante, maar 1 zoekactie op mijn naam + het woord tante geeft al antwoord op de vraag wat er is gebeurd (overigens een post uit 2005 dus echt heel lang geleden, maar dus heel makkelijk te vinden)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:13

gohya schreef:
@DaniBanani
Wat zou je als proefpersoon dan willen? een reading over je paard?
Iets over je overleden opa? of ander familielid?

Fijn dat je toch reageert! Ik zat te denken aan een opzet zoals Kanelly die ook voorstelt. Een reading over mijn broertje of moeder is misschien de beste keuze, omdat ik daar nauwelijks iets over heb geschreven en ik dus zeker weet dat iemand de informatie nergens anders vandaan kan halen, terwijl er wel voldoende hele specifieke dingen over hen te vertellen zijn. En dan inderdaad een beschrijving via pb naar een derde, zodat alles te controleren valt. Niet om 'lekker puh, je had 't fout!' te kunnen roepen, maar omdat ik, net als Kuggur, het fantastisch zou vinden als ik overtuigd ben dat het echt werkt en echt bestaat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:19

@DaniBanani
Oke stuur maar een foto van de persoon die je ge-read wil hebben.
Moet ik de reading dan ook naar andere bokkers uit dit topic sturen?

Ik ga ook voor 'Tanya' proberen haar vragen te beantwoorden.
Ik zoek nooit op internet naar gegevens,dat is 'vals' spelen,en je valt áltijd door de mand als je dat doet.
Ik ga me best doen voor jullie beide.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:20

Ik vind het super dat je dat toch wil doen! +:)+

Ik ga je zo een foto sturen, wie wil zich aanbieden om als 'derde' te fungeren en een pb met informatie van mij te ontvangen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:22

DaniBanani schreef:
Niet om 'lekker puh, je had 't fout!' te kunnen roepen, maar omdat ik, net als Kuggur, het fantastisch zou vinden als ik overtuigd ben dat het echt werkt en echt bestaat.

Ach kom, we weten allemaal, readers inclusief, dat het daar wel op neer gaat komen.
Dat is de essentie van de Sisyphusprijs ook gewoon, het is aan de kant van de wetenschap al zeer lang duidelijk dat je zonder enig financieel of ander risico dat soort zotte weddenschappen kan aangaan met mensen die beweren paranormale gaven te hebben. Of je nu voor 20€ wed of voor 20 miljoen.. no worries :Z

Maar leuk entertainment ongetwijfeld wel, zo'n bokt-test, dus ik wil ook wel een paar paarden aanleveren waarover op het internet niks te vinden is :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:22

DaniBanani schreef:
Ik vind het super dat je dat toch wil doen! +:)+

Ik ga je zo een foto sturen, wie wil zich aanbieden om als 'derde' te fungeren en een pb met informatie van mij te ontvangen?

Ik wil dat best hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:37

Ik ook wel, maar weet niet hoeveel tijd Goyha nodig heeft en ben vanaf morgen een tijdje afwezig.
Dus denk dat Focussed een betere optie is :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:38

Ik heb inmiddels Gohya en Focussed een pb gestuurd. :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:26

Goed dat er een test komt.

Ik zou wel een suggestie willen maken.
Readings hebben wel eens de neiging om zeer algemeen te zijn,
zodat het eigenlijk voor alles en iedereen kan kloppen.

Om dat in deze test te vermijden, zou ik willen voorstellen dat Dani een aantal (10 ?) zeer eenvoudige, concrete vragen stelt, waar Gohya middels haar paranormale gaven een antwoord op kan geven.

Ik weet niet welke foto werd doorgemaild, maar als het om Dani's broertje gaat,
zou je bv. kunnen vragen wat de kleur is van zijn favoriete trui, of wat zijn favoriete tv-programma is.

Eenvoudige vragen met eenvoudige antwoorden zijn gemakkelijk te controleren,
en op die manier hoeft er achteraf geen discussie te zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:42

Ik ga dit volgen, vind dit erg interessant :j.

PS: misschien is het ook een idee om van één bokker een schaduwaccount aan te vragen zodat er echt niets maar dan ook niets over diegene terug te vinden is?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:46

Dat lijkt me een super goed idee, zowel dat van Bigben als van Laetitia!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:01

Kan toch gewoon via de e-mail zonder daareen bokker aan te koppelen. Ik kan mij niet voorstellen dat hiervoor een Sa wordt goedgekeurd.. ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:04

Mijn email zou je direct kunnen koppelen aan m'n Bokt account helaas.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:09

volgens mij kun je dit beter doen met personen dan met dieren. Je kunt immers veel beter je eigen geschiedenis en pijntjes, gedachten, gevoelens en karaktertrekken beoordelen dan die van je paard...
En een persoonlijke foto is heel moeilijk op te zoeken zolang diegene de persoon niet kent en geen gezichtsherkenningsprogramma heeft...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:38

BigBen schreef:
Goed dat er een test komt.

Ik zou wel een suggestie willen maken.
Readings hebben wel eens de neiging om zeer algemeen te zijn,
zodat het eigenlijk voor alles en iedereen kan kloppen.

Om dat in deze test te vermijden, zou ik willen voorstellen dat Dani een aantal (10 ?) zeer eenvoudige, concrete vragen stelt, waar Gohya middels haar paranormale gaven een antwoord op kan geven.

Ik weet niet welke foto werd doorgemaild, maar als het om Dani's broertje gaat,
zou je bv. kunnen vragen wat de kleur is van zijn favoriete trui, of wat zijn favoriete tv-programma is.

Eenvoudige vragen met eenvoudige antwoorden zijn gemakkelijk te controleren,
en op die manier hoeft er achteraf geen discussie te zijn.

Sorry maar zulke onzinnige vragen ga ik niet beantwoorden,dat heb totaal nix met een gave te maken.Welke kleur vind die mooi,welk t.v. programma vind die mooi.
Die vragen zijn er niet om iemand te HELPEN.
Ik ben geen helderziende die ziet welke kleur iemand mooi vind.
Slaat wal noch kant.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:45

OP zich is het idee van bigben wel een goede maar ik kan me ook voorstellen dat dat zo niet werkt. Zou je zelf voorbeeldvragen kunnen opstellen waar jij wel een specifiek antwoord op kan geven? Dus een antwoord dat of echt fout of echt goed is zonder foutmarge?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:57

Ik volg even :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:58

Ik heb voor Dani een foto gelezen en de andere bokker [kan zo niet op de naam komen] heeft helaas geen foto van de persoon waar het over gaat.Ik ga die proberen zonder foto,kijken of ik contact kan krijgen.Ik denk wel dat dat gaat lukken zonder foto.

Ik heb van Dani nog geen antwoord gekregen over de reading.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:33

@gohya,
Als ik nu een foto van een Tinker stuur ?
Kan je mij dan ook wat vertellen over haar ??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:47

Ariebren schreef:
@gohya,
Als ik nu een foto van een Tinker stuur ?
Kan je mij dan ook wat vertellen over haar ??

Ja dat kan,maar als je het niet erg vind,kan je daar nog even mee wachten?
Ik krijg anders téveel om te doen,ik ben al bezig met Dani en de andere bokker [nog steeds niet gekeken naar de naam] én ik ben bezig met een verdwijningszaak met een bokker.

Ik krijg echt heel veel vragen voor readings en/of andere zaken.Waarom kiezen ze mij eigenlijk uit? Er zijn meerdere bokkers in het paranormale topic die een gave hebben,en tóch komen ze bij mij.Vind ik niet erg hoor,maar ik kan niet teveel aan nemen.Dan ga ik alles door elkaar halen,en kan me niet concentreren.En ik word nóg onzekerder dan ik al ben.
Je mag me wel alvast de foto sturen hoor. ;)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:31

gohya schreef:
Sorry maar zulke onzinnige vragen ga ik niet beantwoorden,dat heb totaal nix met een gave te maken.Welke kleur vind die mooi,welk t.v. programma vind die mooi.
Die vragen zijn er niet om iemand te HELPEN.
Ik ben geen helderziende die ziet welke kleur iemand mooi vind.
Slaat wal noch kant.

Typisch.
Mijn ervaring is dat zgn. paragnosten een heilige schrik hebben van alles wat ook maar even op een duidelijke, concrete vraag lijkt.
En waarom ?
Omdat bij concrete vragen concrete antwoorden horen, en die zijn gemakkelijk te controleren.
Wat is de kleur van zijn favoriete trui ? Groen. Niet rood, niet blauw, niet zwart. Groen.
Juist of niet juist, en verder geen uitleg, geen geschipper, geen grijze zones.
Precies die grijze zones hebben paragnosten nodig.
Om toch nog een beetje gelijk te krijgen, ook al hebben ze geen gelijk.
Om het slachtoffer toch de indruk te geven dat ze misschien iets weten, ook al weten ze helemaal niets.
Met concrete vragen kan dat niet.

Gohya kan niet "zien" welke kleur iemand mooi vind.
Terzelfdertijd moeten we wel geloven dat ze via een foto op de één of andere telepatische manier het complete karakter, plus de medische geschiedenis inclusief eventuele medische problemen van een mens kan "lezen".
Net alsof je zou zeggen dat je hogere algebra doet, maar geen eenvoudige rekensommetjes kunt maken.
En dat vind ik pas kant noch wal raken.