pmarena schreef:Focussed schreef:RamBam is inderdaad niet een bewijs dat hij geen gaves heeft, aangezien het een test is die naar wetenschappelijke maatstaven geen enkele grond heeft om betrouwbaar te zijn.
Maar ik blijf het frappant vinden dat Derek Ogilvie een opa doorkrijgt die niet overleden blijkt te zijn. Hoezo denkt Derk Ogilvie dat hij de juiste te pakken heeft en dat hij goede informatie doorkrijgt doordat zij overal ja op zegt? Hoezo zegt de geest dan niet dat hij haar opa helemaal niet is... Lijkt me raar dat die entiteit doet alsof hij haar opa is (of ligt dat aan mij).
Het leuke onderdeel van de RamBam uitzending vind ik de cold reading op de paranormale beurs. Dat laat leuk zien hoe gemakkelijk je specifieke informatie je kunt krijgen door cold reading toe te passen.
Ik denk dan, even for arguments sake er vanuit gaande dat DO idd een geest "aan de lijn" had, dat hij idd. "EEN opa" doorkrijgt, die dus ook overleden is, en dat het prima zou kunnen dat zowel DO als de geest gewoon van goede wil waren, die dus allebei de boel niet aan het bedotten waren, maar alleen dat mokkel van RamBam liep te liegen en te bedriegen.... DO presenteert zich dan alleen als spreekbuis en is afhankelijk van de info van de ja roeper en de geest.
Als je het verhaal niet herkent moet je ook geen ja geen roepen en dat deed zij dus wel. Vind je het dan gek dat je verkeerde informatie krijgt?
Als je andermans brieven openmaakt dan klopt het verhaal toch ook niet
Die beurs vond ik ook flauwekul, allemaal veel algemener dan wat je bij DO ziet.
Neemt weer niet weg dat ze bij de TV shows alleen maar hele uitgekookte fragmenten kunnen plaatsen wellicht, maar dit was gewoon van een totaal andere orde, wat je ook weet als je die shows van DO ziet
Maar is het niet veel plausibeler om te denken dat de cold reading mislukt omdat het meisje van RamBam overal ja op zegt? Of is de kans groter dat Derk Ogilvie de "verkeerde opa" aan de lijn had?
Ik vind het op die beurs toch wel heel specifiek, dat hij zo de naam doorkrijgt (Tom) van iemand vader, dat hij weet dat hij is overleden aan slokdarmkanker, bij de ander aan een hartaanval (geweldig hoe mensen zelf alle informatie prijs geven) dat hij persoonsomschrijvingen zo nauwkeurig doet met zoveel bevestiging van de kant van de klanten.... Testen waarbij mensen een reading kregen van iemand die cold reading toepast (de mensen weten dat niet en denken dat ze met een helderziende te maken hebben) gaven vaak de reading tussen een 8 en een 10.... Snap je mijn punt?