Hele rare vraag voor de Belgische bokkers (18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Hele rare vraag voor de Belgische bokkers (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:56

@Gini: van Limburg toevallig? :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:57

Heb het hele topic niet doorgelezen maar als Nederlandse die in België woont al veel woorden zien voorbijkomen die mij in het begin ook helemaal in een stuip van het lachen kregen...
Schuifaf was nog zo'n mooie!

Getten moest ik als lesgeefster ook regelmatig horen, dat zijn dus beenbeschermers/pijpkousen, clochen zijn springschoenen.

En de allermooiste is het woord "pik", in België is dat dus snoep, en als je dus heel veel zin hebt in snoep dan zeg je "ik heb zin in een lekkere pik".....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:57

Solleke_Noah schreef:

:j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:00

Gini schreef:
Solleke_Noah schreef:

:j

Dacht ik al, mijn grootouders zeggen net hetzelfde :D

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:30

Kentaro schreef:
Mijn moeder komt uit Volendam en daar komen ook nog wel eens 'verwarrende' woorden voorbij :+

Ghehe ja die hoor ik ook regelmatig voorbij komen, woon er al m'n hele leven praktisch naast en kom er vaak, maar hoor toch regelmatig weer iets nieuws haha! Kan het over het algemeen wel verstaan, dat dan weer wel.

Sommige woorden gebruik ik zelf ook wel, waar ik woon wordt ook dialect gesproken. En sommige Volendammer woorden heb ik gewoon ook aan mijn eigen vocabulaire toegevoegd, haha!

Gaal, gank, vrom, bedakken, dat soort dingen ;)

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:50

Oh ik weet nog lokale woorden uit het West-Vlaamse :P geschreven op uitspraak!
seul = emmer
pulle = flesje
keise = kaars
rekker = elastiek
geirnaars = garnalen
oarink = haring
poane = dronken

_O-

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:54

horseyfries schreef:
Heb het hele topic niet doorgelezen maar als Nederlandse die in België woont al veel woorden zien voorbijkomen die mij in het begin ook helemaal in een stuip van het lachen kregen...
Schuifaf was nog zo'n mooie!

Getten moest ik als lesgeefster ook regelmatig horen, dat zijn dus beenbeschermers/pijpkousen, clochen zijn springschoenen.

En de allermooiste is het woord "pik", in België is dat dus snoep, en als je dus heel veel zin hebt in snoep dan zeg je "ik heb zin in een lekkere pik".....

NEEEEEEEEEEEEEEEE :') :') :') :') :') OMG!!! Dit ga ik zó eens thuis uitproberen..... 'God, heb zin in een lekkere pik...' >;) Wat?! Das snoep in het Belgisch... Pfffft, dat jullie dit nu niet weten O:)

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:08

Wel, ik woon in Limburg (Belgisch) en heb nog noooooooooooooooit van 'pik' gehoord als ze daar snoep mee bedoelen dus zo algemeen Belgisch zal dat wel niet zijn ;).

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:14

Nou... Als ik ergens een vader tegen een klein kindje zou horen zeggen "als je braaf bent, krijg je straks een lekkere pik." gaan bij mij wel ff alle alarm bellen rinkelen hoor....
Goed om te weten dat ze in belgie dan mogelijk iets anders bedoelen... Anders ben ik straks een onschuldige pa op aan't knopen :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:55

horseyfries schreef:

:D Als je dat hier zegt dan krijg je te horen dat dat geregeld kan worden :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:58

euh... ik ben Belgische, maar dat moet je hier toch echt niet zeggen hoor. Ik geloof dat er dan toch ook wel alarmbellen zouden rinkelen. _O-

ik vind ze geweldig, die woorden die in Nederland een andere betekenis hebben dan in België, al veel lol mee gehad. :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:29

"pik" als snoep heb ik hier nog nooit gehoord hoor >;) ik zou als Belg ook raar opkijken als een vader dat tegen zijn kind zegt :\

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:34

lelijke_heks schreef:
Nou... Als ik ergens een vader tegen een klein kindje zou horen zeggen "als je braaf bent, krijg je straks een lekkere pik." gaan bij mij wel ff alle alarm bellen rinkelen hoor....
Goed om te weten dat ze in belgie dan mogelijk iets anders bedoelen... Anders ben ik straks een onschuldige pa op aan't knopen :=

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:44

Hahahaha zo'n gesprek had ik ook eens op vakantie met een Belg. Je hebt soms echt vunzige woorden voor de meest simpele dingen daar, hahaha. Een lolly noemen ze een lekstok. :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:45

In zuid afrika is een lolly stokkielekker :D
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 27-09-12 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:45

Wartertje schreef:
Wel, ik woon in Limburg (Belgisch) en heb nog noooooooooooooooit van 'pik' gehoord als ze daar snoep mee bedoelen dus zo algemeen Belgisch zal dat wel niet zijn ;).

Ik woon in Vlaams Brabant en ook nog nooit van gehoord. Iemand heeft degene die dit schreef beetgenomen of het is streektaal.
Een aftrekker daarentegen ken ik wel, maar het is spreektaal en zou dus in een schooltaak als niet correct worden aanzien. Vloertrekker of trekker is wel correct Nederlands denk ik.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:34

Pik in de betekenis van snoep is toch iets regionaals in België, is alvast niet gangbaar in deze streken.
En ik dacht dat dat trouwens enkel gezegd werd van zuur snoepjes.

Nog een pik betekenis in B :
Een pik hebben op iemand.
Wordt vooral gebezigd door tieners en meestal in de zin van "die leraar heeft een pik op mij" (= die heeft het voorzien op mij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:39

Dat komt in Nederland ook voor :j 'De pik hebben op iemand'.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:55

De weg vragen in nederland kan ook al zo verwarrend zijn.
Zo leggen jullie nederlanders heel goed de weg uit en voegen jullie toe "succes". Nou ik begreep het eerst niet, zo in mezelf: deamn is het echt zo ver".
Wij zeggen gewoon de weg en geen "succes" bij. Wij wensen elkaar succes voor een examen, een moeilijke opdracht ofzo, maar niet voor de weg haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:56

Hahaha, dat is toch gewoon aardig juist? :P Ondanks uitleg kan het soms toch nog best lastig zijn de weg te vinden!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:57

Misschien leggen ze dan helemaal de weg verkeerd uit en wensen ze succes met de weg vinden.... :=

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:57

Ja aardig wel, maar als je dat voro de eerste keer hoort als je iemand de weg vraagt dan denk je, oei het is moeilijk want ze wensen mij succ6 :=

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:14

Oh, dan heb ik dat op Bokt opgepikt. Ik wens ook steeds iedereen succes met vanalles en nog wat :=
Ofwel vanop het werk; er is een NL'se werknemer en meerdere NL'se klanten. Ben er al op getraind intussen om Doei te roepen en correspondentie af te sluiten met "ik hoor het graag" :?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:43

heb nog een ned. "trekker" bedacht, die hier nog niet voorbij is gekomen :wow:

Hoe wordt in Belgie dus een trekker (=tractor) genoemd?

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:47

Ik weet niet of het al genoemd is in dit topic. Maar ik Belgie is het woord poepen ook iets heel anders dan in Nederland :=