Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
NynckeL schreef:Ouders en verwachtingen, vaak spagaat voor kind.
Kind zichzelf laten zijn en extra aandacht voor waar hij moeite mee heeft.
En dan heb ik het niet over uren in de week maar bv in vergelijkbare vorm als remedial teaching, extra uurtje op school of ipv een vak waar die toch kan missen.
Lijkt me trouwens een superbaan!
mirim schreef:NynckeL schreef:Ouders en verwachtingen, vaak spagaat voor kind.
En dan heb ik het niet over uren in de week maar bv in vergelijkbare vorm als remedial teaching, extra uurtje op school of ipv een vak waar die toch kan missen.
Ik begrijp niet helemaal wat je hier mee bedoelt? Wil je het uitleggen?
maar zal wel niet vaak meer aanwezig zijn op scholen )
De eerste (lichtelijk geërgerde) vraag die ik kreeg was: "Hoe weet jij zo veel?!"
NynckeL schreef:Ouders en verwachtingen, vaak spagaat voor kind.
Blue_Eyes schreef:NynckeL schreef:Ouders en verwachtingen, vaak spagaat voor kind.
Dat vind ik ook weer zo'n vooroordeel. Net alsof 'wij' als ouders alleen maar willen dat ons kind hoogbegaafd is. 'Je moet wel hoge cijfers halen hoor! Je bent immers hoogbegaafd!' Daar gaat het ons niet om. Net als andere ouders willen wij gewoon het beste voor ons kind, we willen dat het gelukkig is en blijft.
Alleen, wat andere mensen maar niet willen begrijpen, is dat onze kinderen anders werken dan 'normale' kinderen.
NynckeL schreef:[En liever een ander kind hebben, die bijdehandjes zijn echt niet alleszaligmakend.
Citaat:Mijn reactie is eigenlijk mbt ieder kind, los van etiquetje HB, ADD, ADHD, autisme etc: kijk waar je kind moeite mee heeft, besteed daar extra aandacht aan.
Hetgene waar die goed in is en/of graag doet, komt er vanzelf wel uit.
NynckeL schreef:Dat ouders vaak verwachtingen hebben die totaal niet bij het kind aansluiten en alleen maar een hele hoge belasting voor ze neerleggen. Voor kind een spagaat omdat ze eraan willen beantwoorden.
Ipv grote verwachtingen hebben kun je beter aansluiten bij het kind, verder/daarnaast kijken waar die moeite mee heeft en daar extra aandacht aan besteden, in de vorm van bv remedial teaching ( waar ik even de kanttekening maakte dat remedial teaching me een fantastische baan leekmaar zal wel niet vaak meer aanwezig zijn op scholen )
NynckeL schreef:Jij maakt ervan dat ouders willen dat kind HB is, misschien vinden die ouders het wel helemaal niet fijn, ik kan me voorstellen dat er zat ouders zijn die totaal niet kunnen volgen waar dat kind mee bezig is. En liever een ander kind hebben, die bijdehandjes zijn echt niet alleszaligmakend.
Mijn reactie is eigenlijk mbt ieder kind, los van etiquetje HB, ADD, ADHD, autisme etc: kijk waar je kind moeite mee heeft, besteed daar extra aandacht aan.
Maar waar die moeite mee heeft niet.
Mijn gedeelte spagaat zit um in het feit dat kinderen hun ouders willen pleasen, doodongelukkig zijn als ze dat niet kunnen.
Blue_Eyes schreef:NynckeL schreef:Jij maakt ervan dat ouders willen dat kind HB is, misschien vinden die ouders het wel helemaal niet fijn, ik kan me voorstellen dat er zat ouders zijn die totaal niet kunnen volgen waar dat kind mee bezig is. En liever een ander kind hebben, die bijdehandjes zijn echt niet alleszaligmakend.
Mijn reactie is eigenlijk mbt ieder kind, los van etiquetje HB, ADD, ADHD, autisme etc: kijk waar je kind moeite mee heeft, besteed daar extra aandacht aan.
Mijn gedeelte spagaat zit um in het feit dat kinderen hun ouders willen pleasen, doodongelukkig zijn als ze dat niet kunnen.
Lieve schat, als je had gelezen, had je geweten dat ik zelf zo'n kind heb en zelf HB ben. Ik weet echt wel waar ik het over heb. Verder sluit ik me aan bij Shadow.
Femke(ll) schreef:Zag in de OP staan dat ik het topic vooral niet eerst helemaal moest lezen, dus dat heb ik niet gedaan. Ik loop stage in groep 3 op een normale basisschool. Meisje F heeft afgelopen donderdag een test gedaan en te horen gekregen dat ze hoogbegaafd is. Ik ben eigenlijk van mening dat de ouders dit niet hadden moeten vertellen tegen haar, (meisje is 6) ze schept er over op en voelt zich nu verheven boven de rest.
Nu ga ik de rest lezen
Blue_Eyes schreef:Dat is inderdaad duidelijk niet helemaal handig uitgelegd aan het kind. Misschien ook wel vanuit een gevoel van bescherming; HB heeft ook de naam om veel pesterij op te leveren, en als het kind alvast zelf trots is op haar hersens, wordt ze ook niet zo makkelijk geraakt als andere kinderen haar daarmee pesten.
gummie schreef:Ik denk dat de moeilijkheid vooral zit in het inspelen op 'behoeften' van een kind, zonder een andere 'waarde' aan het kind te hangen.
Het komt helaas voor dat mensen een opmerking over begaafdheid van hun kind koppelen aan beter of slechter zijn dan een ander kind.
We zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Zolang die zaken niet door elkaar gaan lopen, denk ik dat bijvoorbeeld met behulp van het onderwijs beter op de behoeften van alle kinderen kan worden ingespeeld.
Blue_Eyes schreef:NynckeL schreef:Jij maakt ervan dat ouders willen dat kind HB is, misschien vinden die ouders het wel helemaal niet fijn, ik kan me voorstellen dat er zat ouders zijn die totaal niet kunnen volgen waar dat kind mee bezig is. En liever een ander kind hebben, die bijdehandjes zijn echt niet alleszaligmakend.
Lieve schat, als je had gelezen, had je geweten dat ik zelf zo'n kind heb en zelf HB ben. Ik weet echt wel waar ik het over heb. Verder sluit ik me aan bij Shadow.
heb ik toch wel opgepakt als gaande over hoogbegaafdheid. Dat lijkt me niet zo vreemd, in een topic over dat onderwerp.Citaat:Dat ouders vaak verwachtingen hebben die totaal niet bij het kind aansluiten en alleen maar een hele hoge belasting voor ze neerleggen. Voor kind een spagaat omdat ze eraan willen beantwoorden.