Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:29

x__Danielle schreef:
Ja dat snap ik ook, dat is ook erg vervelend. Maar als ze het bord via links neerzet ipv via rechts?

Bij de pizzeria niet, maar wel in een chiquer restaurant.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:29

Wij waren laatst uiteten bij een restaurantje hier in de buurt en ik heb duidelijk aangegeven bij mij bestelling dat ik alregisch ben voor uien en champignons en dat ik dit gerecht dus ook zonder die ingredienten wil en toen ik mijn bestelling kreeg zaten er uien en champignons in... ze hebben de bestelling wel keurig terug genomen en kreeg het toetje gratis maar alsnog het onoplettende vind ik wel frustrend want stel dat ik het niet had gezien.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 16:32

Ja als jij in een restaurant zit waar alles >€15 euro is, dan zou ik dat ook verwachten. Wij zitten rond de €34,- VHN. Dat kun je nog veel duurder maken maar ook goedkoper. Voor die prijs verwachten de meesten bij ons niet dat ik alles rechts inzet. Mijn baas heeft het liever wel, maar omdat ik links ben lukt het niet als ik drie borden draag. Dan gooi ik alles bijna op tafel.. toen mocht ik ineens met links inzetten haha. Beter heel op tafel en links dan half vallend en rechts.

x__Danielle

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:35

Precies Douce, ik ben ook links, wij zijn wel een wat netter restaurant en iedereen weet ook dat het via rechts moet, maar meestal zet ik het via links omdat het niet anders gaat.. Vandaar dat ik me afvroeg of mensen zich daar echt aan storen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:47

Als de hele tafel links uit wordt geserveerd is niet zo'n probleem, wel dat de drankjes links worden neer gezet.
Dan krijg je nl verwarring van wie wat is en pak je per ongeluk snel de verkeerde.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:49

'hoor' je het dienblad op je linkerarm te dragen? Ik ben rechts en draag m'n dienblad ook op rechts. Al m'n collega's vinden dat heel raar maar ik vind het veel makkelijker. :+

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 16:51

Haha nou al mijn collega's dragen hem links, behalve de linkshandigen.

Drankjes doe ik zoveel mogelijk rechts neerzetten. Soms gaat het niet maar 99% van de gevallen wel.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:53

Douce schreef:
Ja als jij in een restaurant zit waar alles >€15 euro is, dan zou ik dat ook verwachten. Wij zitten rond de €34,- VHN. Dat kun je nog veel duurder maken maar ook goedkoper. Voor die prijs verwachten de meesten bij ons niet dat ik alles rechts inzet. Mijn baas heeft het liever wel, maar omdat ik links ben lukt het niet als ik drie borden draag. Dan gooi ik alles bijna op tafel.. toen mocht ik ineens met links inzetten haha. Beter heel op tafel en links dan half vallend en rechts.

Ik ben ook links maar gelukkig redelijk rechts georiënteerd. :+ Ik draag mijn dienblad dan ook op mijn linkerhand. Wat ik altijd doe als ik niet rechts kan inzetten is zeggen: Ik kom het even van links inzetten. Vind ik netjes staan en de mensen weten gelijk dat er normaliter wel op gelet wordt. Bij mij komt dit echter niet vaak voor, alleen als mensen links naast de muur zitten en ik dus moeilijk (lees half-leunend achter de persoon, mijn arm in een vreemde houding waardoor de wijn haast onmogelijk kan komen waar het zijn moet :Y) ) van rechts kan inzetten/inschenken.
Ik werk overigens in een ietwat duurder restaurant.

Wat ik niet netjes vind is als ik na het betalen terug loop naar mijn plek en vervolgens met mijn tafelgezelschap (net woord haha) zonder bedankjes, tot ziens of al is het maar een daag het restaurant uit loop.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 17:39

Ja ik geef ook altijd aan dat ik van links kom. Anders schrikken ze nog al eens. Op het terras let ik er niet echt op, maar dat zijn ook ronde tafels.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:03

Chris schreef:
'hoor' je het dienblad op je linkerarm te dragen? Ik ben rechts en draag m'n dienblad ook op rechts. Al m'n collega's vinden dat heel raar maar ik vind het veel makkelijker. :+

Ja, ik droeg hem ook altijd links (rechter hand eronder) en dan met rechts de drankjes eraf pakken. Ik liep wel met 25 glazen op het terras (BaCo-tijdperk in de bar/ dancing in Noordwijk), ZO zwaar! En dan stond er ook nog een potje met geld (en ja, een voor de fooi) tussen. Ik moest ook altijd klapdeurtjes door en heb een keer een heel blad laten vallen... Een BaCo was EUR5... Oeps... Gelukkig kreeg je daar wel echt HEEL VEEL fooi (uit het andere topic).

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:12

Zijn er hier nog meer mensen waarbij de fooi verdeeld wordt per uur onder bediening en keuken?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 18:17

Nee. Bij ons wordt de fooi gedeeld door het aantal mensen dat gewerkt heeft. We hebben het ooit per uur gedaan maar dat vond baasje achteraf niets. De keuken draait veel uur, maar daarvan is heel veel voorbereidend werk. De bediening hield dus niets over. Onderling was het ook niet lekker, want (zo zei mijn baas): de een kan 6 uur lachen en fooi binnenhalen terwijl de ander 12 uur zou kunnen chagrijnen. Dan zou het oneerlijk zijn als degene met 2X zoveel uur ook 2X zoveel geld zou krijgen.

Ik kan het niet uitleggen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:24

Waar ik werkte mochten we de fooi zelf houden, keuken verdiende ook een stuk meer dan de serveersters.
En het was hard lopen daar, in de eerste 6 weken dat ik daar werkte ben ik 10kg afgevallen :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:47

Heb me vandaag wel gestoord aan iets kleins, maar goed. Ik had samen met mijn moeder op een terrasje een salade besteld, daar kregen we een mandje brood met boter bij geserveerd. De bediening zet het neer, ik neem een stukje brood, open een boterkuipje (hoe noem je zoiets klein?) en werkelijk, de boter liep me in een waterstraaltje tegemoet. ik wenkte dus de serveerster, of we andere, iets koelere en stevigere boter mochten.

"Dat zal niet gaan mevrouw, de broodmandjes met boter staan al klaar achter de toog aan de ingang van het restuarant, dat bedient sneller tijdens de lunch 's middags".
Mooi, maar ik wil wel graag boter die stevig en vast is, niet vloeibaar. Met een enorme zucht heeft ze daar de botertjes uit het mandje gegraaid, mandje omgestoten, broodjes er terug in gegooid en ons 1 (!!) ander botertje gebracht, met een mep op tafel.

Heb dat mandje opgenomen, ben naar binnen gegaan en heb dat met even fikse mep op hun toonbank gesmakt, met het vriendelijk verzoek om niet-lopende boter te serveren.

Excuses gehad van de baas, serveerster kreeg uitbrander, kregen onze salade gratis maar ik had geen honger meer.

Gelukkig weet ik dat ze daar normaal heel erg vriendelijk zijn, dus ik ga er wel terug, zolang zij maar niet meer aan mijn tafel komt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:50

Ik snap dat niet he, sommige serveersters schijnen te denken dat de gasten er voor hun zijn. Het is natuurlijk andersom.
Kan je dat niet? Prima, maar dan moet je een ander vak gaan leren

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:53

Kijk er zijn natuurlijk grenzen aan "klant(gast in dit geval) is koning" maar niet-vloeibare boter is toch geen grote eis haha.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:55

Natuurlijk, maar niet als je in basis je eigen service verknalt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:04

Ja ik heb ook wel eens vloeibare boter gegeven. Had niet door dat ze net iets te warm stonden helaas. Maar een nieuwe even halen uit de koeling valt dan echt niet onder extra service nee.

Moet morgen weer een lange dag, ben benieuwd!
Grootste klacht bij ons (op het terras dan, niet in het restaurant) is toch wel vaak dat de wachttijden te lang zijn. Vaak staan we dan onderbemand. Moet eerlijk zeggen dat met een goede communicatie je de gasten dan vaak nog tevreden naar huis kunt laten gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:05

Fouten kunnen gemaakt worden, het is alleen de manier waarop je het oplost :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:08

Precies stef :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:21

Er staat nota bene in het begin op de kaart "Heeft u een probleem, laat het ons weten dan kunnen wij eruit leren en het oplossen".
Heb het vriendelijk gevraagd en ik dacht dat ze het gewoon niet wist en even nieuwe zou halen, had die reactie van haar kant totaal niet verwacht. Nu heb ik zelf ook wel eens een kort lontje en al helemaal als ze op zo'n manier tegen me doen.

Mijn idee was: ze zullen de botertjes dan weghalen uit de andere mandjes en pas bijhalen als er brood geserveerd moet worden. hebben ze achteraf ook gedaan hoor, alleen zag die ene serveerster het zo niet.
En de boter was echt lopend. niet een beetje zacht of half smeuïg, het was gewoon lopend vet.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:24

Als het op de kaart staat is 't al helemaal bizar. Ik vind het geen kort lontje. Natuurlijk zou ik het niet leuk vinden als een gast naar mijn baas zou gaan, maar ik zou al niet durven reageren zoals zij dat deed. "Klein" nuanceverschil. Het zal dus hopelijk ook nooit nodig zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:58

Aan de bediening/serveersters hier een vraag;

Situatie:
Mijn vriend en ik hebben mijn schoonouders (zijn ouders) mee uit eten genomen. Tentje op de boulevard, niet heel duur.
Wij gaan zitten en bestellen meteen wat te drinken, even later kwam de serveerster terug om de bestelling op te nemen. Mijn vriend besteld een schnitzel, ik een 2 persoons mixed grill, mijn schoon moeder een schnitzel en mijn schoonvader wordt niks gevraagd/overgeslagen (vanwege de 2 persoons mixed grill, vonden we dus logisch).

Oke, stokbroodje kruidenboter was op, hoofdgerecht kwam er aan.
Mijn vriend krijgt een schnitzel, schoonmams ook, schoonpaps een bord met mixed grill, dan nog 2 bakjes salade en 2 bakjes patat. De bestelde sausjes miste nog.
Serveerster die het kwam brengen was niet het meisje dat de bestelling had opgenomen. Maar vervolgens valt het ze niet op dat er 1 bord mist op tafel. Ze zegt eetsmakelijk en loopt weg.
Volgende meisje kwam er aan met de bestelde sausjes. Maar alsnog kwam mijn hoofdgerecht niet.
De rest is maar gaan eten, en ik ben gaan vragen waar mijn eten bleef zeg maar.

Wat doen jullie als je ziet dat er aan tafel 1 iemand is waar je geen hoofdgerecht voor klaar hebt staan?? Vraag je dit bij de gasten na? ga je naar de persoon die de bestelling heeft opgenomen? interesseert het je niet en doe je niks?

Ik heb als gast zelf om nog een maaltijd moeten vragen toen er na 5 minuten na het brengen van de sausjes nog niks was gekomen. Vervolgens stond er op de rekening 2 lossed mixed-grills ipv de "2 persoons mixed grill" (wat goedkoper was en waar nog wat extra's bij zouden zitten).
Het prijsverschil was erg klein, maar toch heb ik uit principe gevraagd of ze dit wou corrigeren, aangezien het niet was wat ik besteld had (en daarop kreeg ik de opmerking "maar u heeft toch 2 aparte mixed grills gekregen?")

Ondanks dat er wat mis ging en die opmerking hebben we wel wat fooi gegeven (al had ik het prijs verschil ook wel van het fooi af kunnen halen/het fooi kunnen laten zitten etc. maar het ging me ff om het principe)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:01

Ik zou, als het niet mijn eigen wijk is, eerst informeren bij de persoon die bij die tafel hoort, of de keuken

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:03

Mij zou dat opvallen. Vaak heeft een persoon geen voorgerecht en de rest wel, dan kijk ik al snel in de kassa of dat klopt en als ik dan alsnog twijfel vraag ik het mijn collega die het op heeft genomen. Als ik het zelf op heb genomen en ik weet echt niet zeker of het klopt (drukke dag, veel tafels dan kan dat gebeuren) dan vraag ik "is alles zo voldoende voor u?" Als er dan nog iets mist hoor ik het natuurlijk dan.