Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:13

marleen_88 schreef:
Ik vind het belangrijk dat een kind vanaf kleins af aan overal kennis mee maakt qua eten, daar hoort dus ook vlees bij.

Ook insecten? Dat is immers in een groot deel van de wereld ook normaal, en dat is vele malen voedzamer dan vlees.
of muskusrat (in belgie op de menukaart als waterkonijn)? Orgaanvlees? Honden en katten? Vis die je zelf vangt en doodmaakt? Placenta? Casu marzu? Maden? Schapenballen? Geitenogen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:15

madelief88 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Grappig he, hoe mensen je dingen gaan aanpraten in dit topic. ;)
Verbieden?

En het is ook waar wat Fiffill zegt, mijn dochter staat niet te springen om vlees. Ze wil het gewoon niet. Kan altijd nog veranderen en dat mag ze ook, maar ze WIL geen vlees. Ik durf ook te zeggen dat wij gezonder eten dan vele andere Nederlanders. :j
We zijn ook nooit ziek en zien er prima uit. :)

Wat ik wel bij mijn nichtje zie, die dus vegetarisch wordt opgevoed, is dat haar gewoon van het begin is "geleerd", vlees is bah en ik mag geen vlees. Het is misschien niet verbieden maar ik denk wel dat kinderen die vegetarisch worden opgevoed al meer die kant op denken. Net als bv. iedereen heeft geleerd dat Hitler slecht is (om het maar even zo te noemen), maar er zijn ook nog mensen die hun kinderen opvoeden met de gedachte dat zijn plan geweldig was. Die weten dan niet anders, en dat vind ik dus wel belangrijk.

Las hierboven een vegetarier die zijn/haar kind 1-2 keer in de week bij een goede slager vandaan halen en dan later uitleggen hoe&Wat, dat vind ik echt een topmanier :j

Daarnaast is het ook nog eens dat de meeste vegetariers die eens vlees gaan proberen, hier behoorlijk ziek van kunnen worden. Dan krijg je er sowieso een negatieve associatie mee, mijn vriend lust bijv. nog steeds geen marsepein omdat hij daar jaren terug ziek is van geworden.

Begrijp me goed, ik vind het niet egoïstisch om je kind vegetarisch op te voeden en het zal 9 van de 10 keer geen kwaad kunnen, maar ik vind ook dat je een kind beperkt in zijn zienswijze.

Dat ligt dan aan de manier van opvoeden. Ik heb namelijk nooit meegekregen dat vlees zo "bah" is (al vind ik het zelf gewoon niet lekker ;) ) maar mijn ouders zijn dan ook vegetariër om dat ze het in de eerste instantie niet nodig vinden en de een lust gewoon echt geen vlees/vis. Milieu speelt ook wel mee, maar is niet de hoofdreden. Eigenlijk hebben we het er nooit echt over gehad, het was voor mij altijd doodnormaal om geen vlees te eten en ik had ook geen behoefte aan vlees - behalve dat ik veel soorten heb uitgeprobeerd vond ik er altijd al weinig aan.

Je kunt je kind prima vegetarisch opvoeden zonder 'm mee te geven dat vlees per definitie slecht en "bah" is. Mijn ouders hebben vroeger ook gewoon vlees gegeten en mijn moeder lust nog steeds best een visje (alleen eet ze dat zo goed als nooit omdat hier thuis niemand 't eet) en mijn broertje eet altijd een pizza salami, hij is toch meer een vleeseter. Wij mochten altijd vlees eten als we dat zouden willen, zo werd er voor m'n broertje gewoon salami gehaald voor op brood en ook werden er wel eens gehaktballen gemaakt bijv. Dat mijn ouders geen vlees aten (m'n vader strikt niet, m'n moeder dus af en toe) wil nog niet zeggen dat vlees verboden was. Ook bij familie (opa en oma) aten ik en m'n broertje wel eens wat vlees, dat hoorde bij het bezoek als het ware. En dat van kinds af aan, kan me niet herinneren dat het ooit anders is geweest. Bij de andere oma kregen we wel eens kippensoep en ik draaide de gehaktballetjes vaak samen met haar. Ik merkte dat hoe ouder ik werd hoe minder ik had met het vlees dat ik ooit at (tegenwoordig lust ik eigenlijk alleen nog maar rookworst maar dat is ook niet echt heel "vlezig"; dan bedoel ik dat ik dan ook nooit écht een massief stuk "vlees" - zoals spareribs - op m'n bord heb gehad) - ik vind het 9 vd 10 keer niet lekker en het idee staat me niet zo aan. Buiten dat vind ik het gewoon niet nodig, ik heb thuis immers ook nooit echt vlees gegeten en het eten is prima dus ik kan me niet voorstellen dat ik later ooit vlees ga eten. Ik ken zoveel heerlijke vegetarische gerechten om te koken; ik heb gewoon écht niet het gevoel dat ik iets mis en dat is iets wat veel mensen zich niet kunnen voorstellen merk ik.

En van een klein stukje vlees wordt je niet ziek hoor. Geloof me, dat komt pas als je echt ineens dagen achtereen vlees gaat eten (ervaring ;) ). Helaas moest ik in dat geval wel, en mijn maag was er niet blij mee. Ook niet dat ik echt ziek werd trouwens, m'n darmen lagen gewoon wat overhoop. Maar van 'n klein stukje vlees om te proberen merk je echt niet zoveel hoor, tenzij je er allergisch voor bent (zoals ik niet tegen varkensvlees kan).

Overigens heb ik een paar maanden terug voor het eerst biefstuk geproefd. Het eerste wat ik dacht was, wat een ontzettend rare substantie :') verder vond ik er weinig aan trouwens.

Een kind hoef je dus helemaal niet te beperkingen in zijn zienswijze - ik ben ook niet beperkt in mijn zienswijze ook al ben ik opgevoed door vegetariërs. Het is maar net hoé je het doet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:18

Citaat:
En van een klein stukje vlees wordt je niet ziek hoor. Geloof me, dat komt pas als je echt ineens dagen achtereen vlees gaat eten (ervaring ). Helaas moest ik in dat geval wel, en mijn maag was er niet blij mee. Ook niet dat ik echt ziek werd trouwens, m'n darmen lagen gewoon wat overhoop. Maar van 'n klein stukje vlees om te proberen merk je echt niet zoveel hoor, tenzij je er allergisch voor bent (zoals ik niet tegen varkensvlees kan).

Als je vegetarisch bent opgevoed, dan kan je van een klein beetje vlees goed ziek worden.
Dit is mij 2x overkomen.
De eerste keer was van een het eten bij mijn vriendje van vroeger, deze moeder vond het zo'n onzin dat er hele kleine stukjes vlees in de macaroni "verstopt" heeft.
Niet lief...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:19

Ligt misschien ook wel aan het vlees, ik merk dus dat ik op varkensvlees slecht reageer. Maar kalkoen, kip en rund heb ik tot nu toe overleefd. :Y)
Nu moet ik zeggen dat dat ook niet hele heftige dingen (denk ik) waren, miss dat iets "zwaarder" vlees wel sneller verkeerd valt.

Alhoewel, nu ik het me bedenk ik heb 1x op een kamp tartaar (of een of ander dik hamburgerachtig iets, ben er niet zo bekend mee) gegeten, dat hadden ze op de BBQ gedaan en omdat er echt niks anders was en ik stierf van de honger heb ik dat maar gegeten, nu was dat ding nog helemaal roze van binnen en iemand zei dat dat zo hoorde - nou ik heb me staan kotsen daar...

Maar aangezien er meer waren die dat deden denk ik niet dat het echt aan mij lag. :=
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-02-11 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:22

annebe schreef:
Citaat:
En van een klein stukje vlees wordt je niet ziek hoor. Geloof me, dat komt pas als je echt ineens dagen achtereen vlees gaat eten (ervaring ). Helaas moest ik in dat geval wel, en mijn maag was er niet blij mee. Ook niet dat ik echt ziek werd trouwens, m'n darmen lagen gewoon wat overhoop. Maar van 'n klein stukje vlees om te proberen merk je echt niet zoveel hoor, tenzij je er allergisch voor bent (zoals ik niet tegen varkensvlees kan).

Als je vegetarisch bent opgevoed, dan kan je van een klein beetje vlees goed ziek worden.
Dit is mij 2x overkomen.
De eerste keer was van een het eten bij mijn vriendje van vroeger, deze moeder vond het zo'n onzin dat er hele kleine stukjes vlees in de macaroni "verstopt" heeft.
Niet lief...

My god wat respectloos! Als moeder zou je bijna het andere kind uitnodigen en satanische liederen aanleren omdat je het geloof in god maar onzin vindt :+

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:25

@ cassidy: Dat vind ik eigenlijk best wel heel raar. Wat nou als ze het echt niet willen eten? Moeten ze maar vlees eten omdat jij je niet wilt aanpassen? Ja dat vind ik best wel egoistisch.

Ik ben zelf 4,5 jaar vegatarisch geweest. Dit was mijn eigen keuze en verder niemand in mijn familie is vegatarier. Mijn moeder bakte elke dag vega-vlees of maakte een gekookt eitje in plaats van vlees. Dit had van mij trouwens zeker niet gehoeven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:27

Vroeger werd er ook vreemder naar je gekeken, als je vegetarisch at. Ik merk tegenwoordig weinig dat mensen het raar vinden als ik zeg dat ik vegetarisch ben. Het is wel zo dat mijn dochter wel in de minderheid is, als vegetarisch jong meisje, al hoewel veel ouders aangeven dat ze ook bewust minder vlees eten, dus het gegeven an sich is wel bekend. Ik ben sowieso niet iemand die alles maar met 'de massa' mee doet, dus wie weet beperk ik mijn kind wel in haar zienswijze. Ik heb dat gevoel zelf eigenlijk totaal niet en ik denk dat mijn omgeving gaat lachen als ik het aan ze vraag, maar goed, als sommige bokkers dat menen te vinden, tja..... ;)
Ik leer mijn dochter ook dat junkfood ronduit slecht voor je is. We eten het dan ook relatief weinig, maar er wordt hier heus wel eens patat e.d. gegeten. En als ze op een feestje is, mag ze van mij lekker mee doen met snoepen en patat e.d. eten. No problem. Maar het is geen standaard eten hier. Net als magnetronmaaltijden, daar zijn we ook niet van. Wat een ander doet, moet hij of zij zelf weten, maar ik voed mijn dochter op met voornamelijk gezond en lekker eten, wat zo min mogelijk bewerkt is. Mag een ander van vinden wat 'ie vindt, ik vind het belangrijker dat we zuinig zijn op ons lichaam en onze gezondheid. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:28

Ik vind vegetarisch opvoeden ook niet hetzelfde als vleesverbod.

Imo geef je met het opvoeden een boodschap mee die jij belangrijk vind, waar jij veel waarde aan hecht, en geef je later de gelegenheid aan je kind om zelf zijn mening hierover te vormen.

Dat is iets anders dan 'als ik je ooit zie vlees eten zwaait er wat'.

odetteke

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:30

Ik ben ook heel makkelijk, het is mijn keuze om geen vlees te eten, dus ik verwacht ook niet dat men rekening met me houdt. Ik zorg voor mijn eigen kerstdiner of vegaburgers bij het eten. Als we bij vrienden eten sta ik uiteindelijk alsnog zelf te koken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:31

xxriiannee schreef:
Wat nou als ze het echt niet willen eten? Moeten ze maar vlees eten omdat jij je niet wilt aanpassen? Ja dat vind ik best wel egoistisch.

Waarom? Ze moeten ook spinazie eten, ook als ze het echt niet willen. Jammer dan, hoor. Er zitten allerlei goede dingen in spinazie. Dat is niet egoïstisch, dat is kiezen voor de gezondheid van je kind, omdat ze die keuze zelf niet kunnen maken. Ik vind niets onzelfzuchtiger dan dat, eigenlijk.
Egoïstisch vind ik het, als je je kind maar zelf laat kiezen, om van het gezeur af te zijn.
Twiggy2008 schreef:
Wat een ander doet, moet hij of zij zelf weten, maar ik voed mijn dochter op met voornamelijk gezond en lekker eten, wat zo min mogelijk bewerkt is. Mag een ander van vinden wat 'ie vindt, ik vind het belangrijker dat we zuinig zijn op ons lichaam en onze gezondheid. :)

En hoe is het egoïstisch om zuinig te zijn op je kind? Lijkt me juist onzelfzuchtig om al die moeite te doen om te zorgen dat je kind gezond opgroeit :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:32

Wij hebben niet eens een magnetron. :o Maar goed, we hebben wel meer niet wat het gemiddelde huishouden wel heeft. Weet nog ik ooit op school je "footprint" moest uitrekenen, hoe belastend je was voor het milieu... geloof dat ik heeeeel ruim onder het gemiddelde zat. :+

Hier ook niet veel mensen die het raar vinden al moet ik zeggen dat ik me soms toch wel wat bezwaard voel als ik bij anderen eet en ze hebben ook echt extra moeite gedaan. :P Naar BBQ's neem ik altijd mijn eigen eten mee. :j Alhoewel als het bij vrienden is ze vaak al rekening hebben gehouden en vegadingen hebben gekocht.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:35

Citaat:
Waarom? Ze moeten ook spinazie eten, ook als ze het echt niet willen. Jammer dan, hoor. Er zitten allerlei goede dingen in spinazie. Dat is niet egoïstisch, dat is kiezen voor de gezondheid van je kind, omdat ze die keuze zelf niet kunnen maken. Ik vind niets onzelfzuchtiger dan dat, eigenlijk.
Egoïstisch vind ik het, als je je kind maar zelf laat kiezen, om van het gezeur af te zijn.

Ik had een reden waarom ik geen eet wilde eten, zoals velen die vegatarier zijn. Kan me geen reden bedenken om geen spinazi oid te eten. Vind niet dat je dat met mekaar kan vergelijken. :)

odetteke

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:36

Naar bbqs neem ik zelf altijd mijn eigen bbq mee :+ ik wil mijn eten niet op hetzelfde rooster :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:37

odetteke schreef:
Naar bbqs neem ik zelf altijd mijn eigen bbq mee :+ ik wil mijn eten niet op hetzelfde rooster :o

Hier (bij vrienden) zijn altijd speciale vegaroosters, laatst gingen we gourmetten met een grote groep en toen was er ook een vega-plaat. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:41

Yamcha, dank je wel :) ..... Ik schrik juist van al die kinderen die 's morgens al een zakje chips op school eten om 10 uur, omdat pa en ma dat in hun trommeltje doen (en ja, ik zie dat regelmatig, vind het echt shocking!) en dan vinden ze het gek dat die kinderen te dik worden, want ik hou mijn hart vast wat ze de rest van de dag te eten krijgen thuis...... :+

Mijn vegetarische levensstijl gaat veel verder dan vegetarisch eten. Ik ben sowieso vrij bewust met voeding bezig. Voeding is als brandstof. Je bent wat je eet. Dat kan wel eens confronterend zijn voor sommige mensen. ;)

Wij hebben wel een magnetron, maar ik zou prima zonder kunnen. Bij BBQ's kun je ook groentenspiesjes er op leggen, grote champignons, nepvleesjes en als er lekkere salades zijn met stokbrood, dan vermaak ik me er prima, hoor. :)
In mijn vrienden- en familiekring zitten heel veel mensen die of vegetarisch zijn of ook met minder vlees leven en er nooit moeilijk over doen. Misschien ligt het ook aan het kringetje waarin je je bevindt. Ik ben ook wel eens in families geweest, waar geen vlees eten hetzelfde is als niets eten. Maar ik ben gewoon een planteneter, ben dol op allerlei groentes, salades, maar ook pasta's en eten als couscous en rijst e.d. Lekker wijntje erbij, mmmmmm........

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:43

Ach mijn vriend is een rasechte vleeseter en dat zie ik echt niet veranderen :D maar hij smult hier van het vegetarische eten, geen probleem.

Groentespiesjes zijn idd heerlijk, verder ben ik ook gek op salades. Ben niet zo'n BBQ-mens dus ik neem vaak ook meer brood en sla dan dat ik echt van de BBQ eet. :j Ik ben sowieso gek op groenten, ik eet ze ook altijd op mijn brood... komkommer, sla, tomaat, alfalfa, paprika, etc.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-02-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:44

odetteke schreef:
Ik ben ook heel makkelijk, het is mijn keuze om geen vlees te eten, dus ik verwacht ook niet dat men rekening met me houdt. Ik zorg voor mijn eigen kerstdiner of vegaburgers bij het eten. Als we bij vrienden eten sta ik uiteindelijk alsnog zelf te koken :+

Die ervaring heb ik dus eigenlijk niet. Er wordt in mijn eigen familie altijd iets vegetarisch geregeld, want dat vinden ze zelf ook lekker.
En je kunt ook kaasfondue-en of gourmetten (met je eigen vegetarische handeltje), heeft niemand er 'last' van..... Doe ik vaak met vriendinnen (we eten altijd om de zoveel tijd een avondje met elkaar) en die waren dol op mijn groentenballetjes en vegetarische sateballetjes (die van de AH). Volgende keer neem ik daar meer van mee, hahaha.......

Maar ik snap je wel, hoor! ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:45

Fiffill schreef:
Ach mijn vriend is een rasechte vleeseter en dat zie ik echt niet veranderen :D maar hij smult hier van het vegetarische eten, geen probleem.

Groentespiesjes zijn idd heerlijk, verder ben ik ook gek op salades. Ben niet zo'n BBQ-mens dus ik neem vaak ook meer brood en sla dan dat ik echt van de BBQ eet. :j Ik ben sowieso gek op groenten, ik eet ze ook altijd op mijn brood... komkommer, sla, tomaat, alfalfa, paprika, etc.

Ben ook geen BBQ mens, mede ook omdat het niet zo gezond is. ;)
Maar een keertje of wat in de zomer vind ik het wel supergezellig! :j
Jij bent net zo'n konijn als ik, hahaha!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:52

Het idee dat mensen dit egoïstisch zouden kunnen vinden, is nog nooit bij mij opgekomen. Ik vind het dan ook totaal niet egoïstisch wanneer mensen hun kind geen vlees geven. Tegenwoordig kan je immers zo gemakkelijk zonder vlees leven, zonder tekorten. Dankzij al die vleesvervangers, etc.

Bijna al mijn vriendinnen (en ikzelf) zijn vegetarisch. Ik kan me niet voorstellen dat ik vlees zou kopen, ook niet als ik een kind zou hebben. Dat vind ik niet egoïstisch hoor. Want de gerechten die ik maak zijn echt zoooo lekker! :D

Daarentegen zou ik het inderdaad wel een beetje apart vinden wanneer ouders hun kind een bepaalde leeftwijze opdringen. Vegetariër zijn vind ik dan ook een keuze die een individu zelf moet maken. Maar dat vind ik ook van de keuze om een bepaalde religie aan te hangen. Ik kan mij er dan ook veel drukker om maken, dat er ouders zijn die hun kinderen met één bepaalde religie opvoeden, dan dat er ouders zijn die hun kind zonder vlees opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:52

xxriiannee schreef:
Citaat:

Ik had een reden waarom ik geen eet wilde eten, zoals velen die vegatarier zijn. Kan me geen reden bedenken om geen spinazi oid te eten. Vind niet dat je dat met mekaar kan vergelijken. :)

Beter lezen dan, want ik vergelijk het niet met elkaar.

Twiggy: ja precies :j
Ik eet koosjer, misschien wist je dat, en anders nu, maar ik schrik vooral als een hoor en zie hoe onbewust mensen omgaan met eten....... al die bewerkte dingen, al dat zout, geraffineerde suikers, verzadigde vetten, dat kán niet goed zijn voor een mens :n
Goed eten is zó belangrijk, want idd, je bent wat je eet. Ik eet geen varkensvlees (en al zeker geen bewerkt vlees, omdat ik dan niet weet wat erin zit, en dus weet ik dan niet wat ik eet) maar wel rundvlees, dat op een biologische, 'schone' manier is gehouden. Op een schone manier geslacht, zodat het dier een dierwaardig leven heeft, en geen leed ondervindt van het slachten. Ik eet schaap, en lam, en kip en soms eend.
Maar ik koop dus geen vlees in de supermarkt, ivm antibiotica en hormonen die erin zitten (de schepper zal ruim voldoende hormonen in mijn lijf hebben gestopt, denk niet dat ik extra nodig heb, wel?). Maar er zijn hele weken dat ik geen vlees eet, omdat mijn lichaam er niet om vraagt. En wat jij zegt over lekker eten herken ik wel ja :j
Toegegeven, ik zal meer huishoudgeld kwijt zijn dan de meeste mensen, maar mijn eten is goed en gezond.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:54

Fiffill schreef:
Dat ligt dan aan de manier van opvoeden. Ik heb namelijk nooit meegekregen dat vlees zo "bah" is (al vind ik het zelf gewoon niet lekker ;) ) maar mijn ouders zijn dan ook vegetariër om dat ze het in de eerste instantie niet nodig vinden en de een lust gewoon echt geen vlees/vis. Milieu speelt ook wel mee, maar is niet de hoofdreden. Eigenlijk hebben we het er nooit echt over gehad, het was voor mij altijd doodnormaal om geen vlees te eten en ik had ook geen behoefte aan vlees - behalve dat ik veel soorten heb uitgeprobeerd vond ik er altijd al weinig aan.

Je kunt je kind prima vegetarisch opvoeden zonder 'm mee te geven dat vlees per definitie slecht en "bah" is. Mijn ouders hebben vroeger ook gewoon vlees gegeten en mijn moeder lust nog steeds best een visje (alleen eet ze dat zo goed als nooit omdat hier thuis niemand 't eet) en mijn broertje eet altijd een pizza salami, hij is toch meer een vleeseter. Wij mochten altijd vlees eten als we dat zouden willen, zo werd er voor m'n broertje gewoon salami gehaald voor op brood en ook werden er wel eens gehaktballen gemaakt bijv. Dat mijn ouders geen vlees aten (m'n vader strikt niet, m'n moeder dus af en toe) wil nog niet zeggen dat vlees verboden was. Ook bij familie (opa en oma) aten ik en m'n broertje wel eens wat vlees, dat hoorde bij het bezoek als het ware. En dat van kinds af aan, kan me niet herinneren dat het ooit anders is geweest. Bij de andere oma kregen we wel eens kippensoep en ik draaide de gehaktballetjes vaak samen met haar. Ik merkte dat hoe ouder ik werd hoe minder ik had met het vlees dat ik ooit at (tegenwoordig lust ik eigenlijk alleen nog maar rookworst maar dat is ook niet echt heel "vlezig"; dan bedoel ik dat ik dan ook nooit écht een massief stuk "vlees" - zoals spareribs - op m'n bord heb gehad) - ik vind het 9 vd 10 keer niet lekker en het idee staat me niet zo aan. Buiten dat vind ik het gewoon niet nodig, ik heb thuis immers ook nooit echt vlees gegeten en het eten is prima dus ik kan me niet voorstellen dat ik later ooit vlees ga eten. Ik ken zoveel heerlijke vegetarische gerechten om te koken; ik heb gewoon écht niet het gevoel dat ik iets mis en dat is iets wat veel mensen zich niet kunnen voorstellen merk ik.

En van een klein stukje vlees wordt je niet ziek hoor. Geloof me, dat komt pas als je echt ineens dagen achtereen vlees gaat eten (ervaring ;) ). Helaas moest ik in dat geval wel, en mijn maag was er niet blij mee. Ook niet dat ik echt ziek werd trouwens, m'n darmen lagen gewoon wat overhoop. Maar van 'n klein stukje vlees om te proberen merk je echt niet zoveel hoor, tenzij je er allergisch voor bent (zoals ik niet tegen varkensvlees kan).

Overigens heb ik een paar maanden terug voor het eerst biefstuk geproefd. Het eerste wat ik dacht was, wat een ontzettend rare substantie :') verder vond ik er weinig aan trouwens.

Een kind hoef je dus helemaal niet te beperkingen in zijn zienswijze - ik ben ook niet beperkt in mijn zienswijze ook al ben ik opgevoed door vegetariërs. Het is maar net hoé je het doet.

Ja, dat ligt inderdaad aan de manier van opvoeden, maar ik denk dat jij van voor je 2e/3e niet veel herinneringen hebt? Je ouders hebben het toch op de een of andere manier duidelijk moeten maken.. En wellicht is de ene ouder daar beter in dan de ander, maar ik denk dat veel vegetarische ouders het wel op die manier doen, of het is zielig, dode dieren etc. Overigens lust ik ook geen biefstuk, spareribs etc.

En ik ken echt meerdere vegetariers, en ik heb het heel vaak mis zien gaan met vlees, dat ze er zwaar beroerd van werden.. Wat ik wel grappig vind, en dat bedoel ik niet aanvallend, is dat jij jezelf een beetje generaliseert, een beetje ene boegbeeld van een perfecte vegetarier. Niks mis mee hoor, maar bij lang niet allemaal is dat zo. Ik vind het alleen maar knáp dat je vegetarier bent, ik heb het ook een tijd gewild maar kon het vlees niet laten staan. En mensen die erover nadenken, vind ik ook geweldig. Maar op de een of andere manier is het voor jou toch normaal/gebruikelijk om geen vlees te eten en dat is wel iets waardoor je in je zienswijze wordt beinvloed (let op, ik zeg níet negatief).

Ik ben juist blij als er nog ouders zijn die hun kinderen wat leren over voeding, kijk op donderdagavond maar eens naar help, mijn kind is te dik. Dan zie je al hoe beperkt de kennis is bij sommige.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:55

Twiggy2008 schreef:
[***] schreef:

Die ervaring heb ik dus eigenlijk niet. Er wordt in mijn eigen familie altijd iets vegetarisch geregeld, want dat vinden ze zelf ook lekker.
En je kunt ook kaasfondue-en of gourmetten (met je eigen vegetarische handeltje), heeft niemand er 'last' van..... Doe ik vaak met vriendinnen (we eten altijd om de zoveel tijd een avondje met elkaar) en die waren dol op mijn groentenballetjes en vegetarische sateballetjes (die van de AH). Volgende keer neem ik daar meer van mee, hahaha.......

Maar ik snap je wel, hoor! ;)
Ik eet ook alleen vegetarisch gestremde kaas, geen dierlijke bouillon, geen sausjes waar ansjovis in zit, geen gelatine..... En daar raakt iedereen een beetje van de stress :+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:57

Ik vind het niet egoistisch om je kind geen vlees voor te schotelen als je zelf ook vegatarisch eet... Dan zou mijn moeder ook egoistisch zijn geweest vwb het voorschotelen van zuurkool! Dat maakte ze nooit omdat ze het zelf niet lustte :+
Maar ik vind wel dat je de kind zodra ze zelf willen kiezen de keuze aan ze laat :)
Niet dat het kind bijv op een verjaardagspartijtje van de knakworstjes af moet blijven omdat het vlees is bijv...
Zelf ben ik een echte vleeseter, maar ook vega is bij mij welkom! Pas ben ik met 2 oud collega's tapas wezen eten en eentje daarvan is vega. Nou haar gerechten waren net zo lekker als onze vleesgerechtjes :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:58

Vlees is sowieso niet zo gezond voor zulke jonge kinderen. ;)

En hoe kom je erbij dat ik mezelf generaliseer als het boegbeeld van de perfecte vegetariër? Dat doe ik namelijk niet, ik vertel alleen hoe het zit in mijn situatie. Er zijn zelfs mensen die vinden dat ik mezelf geen vegetariër zou mogen noemen omdat ik milieu en dierenleed niet als reden nummer 1 heb dat ik geen vlees eet. Ik zou eerder geen perfecte vegetariër zijn omdat ik dan wel geen vlees eet maar er verder niet zozeer op let. Gelatine ed. maak ik me bijv ook niet druk om. Inderdaad wat je zegt, het is voor mij heel normaal om geen vlees te eten. Ik zou mezelf eerder zien als iemand die geen vlees eet.

En je zienswijze wordt altijd beïnvloedt, ook mensen die wel vlees eten hebben dat ;) maar wat ik wilde zeggen is dat je als je vegetarisch wordt opgevoed niet altijd vlees "bah" hoeft te vinden of er een hekel aan hebt.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-02-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:59

@ odetteke: gelatine eet ik ook niet, daar zit heel vaak varkens-iets in, en da's nie koosjer :D

Maar wel echte kaas en sausjes met ansjovis :j

Ik vind het echt knap dat je zo consequent bent! +:)+