vreemdgaan; de aard van het beestje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:01

M_D_H schreef:
soms kun je niet zorgen dat je bij die omstandigheden uit de buurt blijft... ;)

voorbeeld: ik ben vlak voor mijn relatie aangerand, rechtszaak liep tijdens de relatie, en mijn vriend van destijds was te druk met zijn examens om mij te steunen...

er is geen enkele mogelijkheid dat ik die situatie had kunnen vermijden...
ik was liever niet aangerand ;)

Ik bedoelde ook niet dat jij deze situatie had kunnen vermijden. Ik bedoelde alleen dat vreemdgaan slechts heel zelden een kwestie van een 'karakterfout' zijn.

Hoewel dat ongetwijfeld voorkomt (zoals bij aanranders :j )

lesilla

Re: vreemdgaan; de aard van het beestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:04

Lucifer effect en vreemdgaan vind ik nou niet vergelijkbaar :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:05

oh nee, dan begreep ik het verkeerd :))
ik dacht dat je bedoelde dat je dit soort situaties heel makkelijk kon vermijden :+

bij mij was het gewoon cru gezegd dikke pech...
vrienlief steunde me niet,
de jongen met wie ik vreemd ging steunde me wel, en ik steunde hem met zijn relatieproblemen...
tsjah uit eindelijk gaat dat niet goed...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:08

lesilla schreef:

Dat boek ging over waarom 'goede' mensen soms 'slechte' dingen doen. Meestal is dat door omstandigheden.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:29

Ramooontje schreef:
Ik kan opmaken uit de meeste reacties dat jullie nooit zouden flirten met een bezette man.

Maar stel dat je echt verliefd op hem bent?

Ik zou nooit, maar dan ook nooit in een relatie gaan stoken :n

Als het wederzijds zou zijn, zou hij de relatie verbreken vóór hij iets zou doen.
Eerder zou ik nooit wat met een bezette man doen, waarvan ik weet dat hij bezet is..

Dat is inderdaad een k*tstreek tweety. Sommige mannen :n

sallandval schreef:
En even over die andere situatie die besproken wordt. Als een vrouw een bezette man hebben wil kan ze hem krijgen ook; mits ze zorgt voor de juiste omstandigheden.

Ben ik het niet mee eens; dat ligt aan de man zelf. Is deze man sterk genoeg om deze vrouw af te wijzen, en houdt hij teveel van zijn vriendin, dan krijgt die vrouw hem niet :n
Is hij zwak, ja, dan wel ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:03

Citaat:
Ben ik het niet mee eens; dat ligt aan de man zelf. Is deze man sterk genoeg om deze vrouw af te wijzen, en houdt hij teveel van zijn vriendin, dan krijgt die vrouw hem niet :n
Is hij zwak, ja, dan wel ;)

Dan ga je dus weer uit van verschillen in karakter. Klinkt heel nobel maar mensen die uiteindelijk vreemdgaan zijn bijna nooit mensen die op de één of andere manier zwak zijn.

Maar daar kom je pas achter als je het zelf doet, of één van je vrienden (van wie je weet dat ze niet zwak zijn). Er zijn heel veel omstandigheden die een rol kunnen spelen; ontelbaar veel zelfs.

Het lijkt me ook lastig om iemand te vergeven als je uitgaat van de stelling 'vreemdgaan = zwakte'. Stel je bent 10 jaar getrouwd, hebt 2 kinderen en je man gaat één keer vreemd (om welke reden dan ook; een ex vriendin voor wie hij altijd een zwak had verleidt hem op een reunie terwijl ze allebei dronken zijn, ik noem maar iets geks). Als je dan van de 'vreemdgaan = zwakte' theorie uitgaat dan zou je inderdaad moeten concluderen dat je man dus 'zwak' is en dat je bovendien zelf al die tijd in een onwaarheid hebt geloofd (namelijk dat je man 'sterk' is en je hem kunt vertrouwen). Niet alleen het beeld van de man gaat er dan aan, maar ook je zelfbeeld; je kunt mensen immers heel wat slechter inschatten dan je dacht en je wereldbeeld. Je zou dan ook eigenlijk geen andere keus hebben dat scheiden.

Als je uitgaat van de 'goede mensen kunnen onder bepaalde omstandigheden soms slechte dingen doen' bescherm je in zo'n geval niet alleen je man; maar ook (de psychologische gezondheid van) je kinderen en je eigen identiteit.

Daarom kies ik voor de 'goede mensen kunnen soms slechte dingen doen' theorie. Voor mij is dat een veiliger gevoel.

Overigens haalt onze methode (1x is geen drama) een groot deel van de spanning eraf. En aangezien spanning vaak één van de meest aantrekkelijke dingen aan vreemdgaan is is mijn overtuiging dat het nu juist minder snel zal gebeuren.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:19

Ik bedoel niet persé zwak als gehele persoonlijkheid he :D
Het is een beetje moeilijk uit te leggen denk ik.
Ik ga het proberen :D

Ik bedoel, dat stel dat de man wel echt van zijn vrouw/vriendin houdt. Maar de andere vrouw in kwestie, wil koste wat het kost juist die man hebben. Stel de man vindt die vrouw ook erg aantrekkelijk, maar doet toch niets met de vrouw (verbreekt bijvoorbeeld eerst zijn relatie, voordat hij wat met haar doet), dan vind ik een man sterk :j
Als die man toch bezwijkt voor haar 'versierpogingen', vind ik dat een zwakke actie.. Helemaal als dit meerdere keren gebeurd! :)

Mijn vriend is ook 1x vreemdgegaan, dus ik weet écht heel goed hoe het voelt, hoeveel pijn het doet.
En ja, dat is zeker ook een flinke deuk in je zelfvertrouwen.
Dat vond ik ook een zwakke zet van hem, en dat weet hij. Ik heb het hem uiteindelijk vergeven, maar het vertrouwen weer opbouwen duurt lang.. En het is nu al een heeele tijd geleden hoor, dus vertrouwen doe ik hem wel. Maar er zijn soms momenten waarop ik het gewoon even weer moeilijk heb. Dingen die me eraan herinneren bijvoorbeeld, kunnen hele kleine, stomme dingen zijn. Maar zoiets vergeet je gewoon nooit.. Dit was in het begin van onze relatie, als hij het nu zou doen, zou het over zijn. Dat is 1 ding wat zeker is. We zijn nu al zo ver, kennen elkaar door en door, etc. Als hij dat nu allemaal op het spel zou zetten.. Dan is het klaar.

Maar, hij is dan wel weer sterk genoeg geweest, om er álles voor te doen, zodat ik het vertrouwen terug kreeg. Zodat ik me niet meer onzeker voelde, hij heeft er echt alles aan gedaan. Me altijd gerust stellen. Gewoon ook de kleine dingetjes. Hij belde en smste me vaker dan wat hij ooit gedaan had.
Hij heeft er echt heel veel moeite voor moeten doen, want ik was er echt klaar mee toen..

En daarom snap ik gewoon echt niet dat er vrouwen zijn die er alsnog aan meedoen.
Ik hoef dat meisje ook echt niet tegen te komen :n Want ook al is het een hele tijd geleden, zoals ik al zei, vergeten doe je het niet..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:48

Wat naar zeg! Ik vind het echt heel knap dat je hier zo goed mee om bent gegaan.

Zoals ik al zei; voor mij is mijn gedachtengang een veiliger idee (en ja; ik ben nogal sceptisch, heb gescheiden ouders ;) ). Mijn man is een ontzettend lekker ding met een goede baan; ik kan het geen vrouw kwalijk nemen als ze hem wil. Maar vaak is de spanning van de 'jacht' het interessantst; kijken hoe je op de markt ligt, 'kan ik hem/haar krijgen?', hoe ver kunnen we gaan? Na een eerste keer is er eigenlijk al sprake van een relatie met de lusten en lasten die daarbij horen.

Ik gun een eventuele concurrente het niet dat ze na de spanning van de jacht er gratis een relatie bij krijgt omdat ik hem dan niet meer wil. Mocht er iemand werk van hem maken dan eg ik 'kom maar op' en lach ik d'r vervolgens vierkant uit... ik weet uiteindelijk toch wel dat hij helemaal geen zin heeft in de onzekerheid van een nieuwe relatie (en al die poespas die erbij komt).

Iedereen heeft zo zijn eigen ideeen (gelukkig maar); als jij doet waardoor jij je het meest veilig voelt is dat natuurlijk helemaal goed voor jou. Het geld alleen niet voor mij.

Ashley5760

Re: vreemdgaan; de aard van het beestje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:15

Hmm t gAat nu over 'zwakte'.
Wat ik 'zwak' vind is dat mensen vreemdgaan en dan zeggen:
Teveel gezopen
Het moest er wel van komen
Omstandigheden
Natuurlijk heeft dat invloed maar vind ik 'slap' excuus.
Voor veel mensen (die al in een lang huwelijk/relatie zitten (die ik ken))
Is het een bewuste keus. De meeste zeggen sex thuis saai/weinig ik zoek er iets bij om
DAT op te vullen en dat is puur sex en geen liefde. Vind ik lastig als partner zou doen maar tja als t echt saai is of ik zou nooit zin hebben wel begrijpelijk. Pas als er bij de 2e "liefde" komt DAN schup ik hem wel buiten, daar zou ik zeker niet mee kunnen leven.
Bij 'jongeren' word vaak drank als excuus gebruikt... Vind ik persoonlijk zwak, je kiest er zelf voor en dat kan 1x gebeuren (omdat je je drank grens mss niet kent) maar geen 2x... Dan leer je jezelf maar beheersen met 'drank'...
Enne we hebben t nu wel hele tijd over mannen die vreemdgaan....

Maar vrouwen doen het net zo goed hoor! Ik denk relatief gezien minder als mannen, maar meer dan wij denken ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:28

sallandval schreef:
lesilla schreef:

Dat boek ging over waarom 'goede' mensen soms 'slechte' dingen doen. Meestal is dat door omstandigheden.

En dat bedoel ik net, die omstandigheden die ze beschrijven komen in een vreemdgaans situatie niet voor.
Ze zijn net de clue waarom mensen die dingen doen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:48

Ramooontje schreef:
Ik kan opmaken uit de meeste reacties dat jullie nooit zouden flirten met een bezette man.

Maar stel dat je echt verliefd op hem bent?

Ik probeer altijd een beetje het nut van mijn eigen acties na te gaan.
Als je echt verliefd bent op een bezette man, je flirt etc, en vervolgens kom je erachter dat hij welleens de man van je dromen zou kunnen zijn.

Dan ben je nog verder weg van huis. Want dan 'moet' je ofwel iets beginnen met die bezette man, ofwel gaan stoken in zijn relatie zodat hij met jou verder gaat, ofwel niets doen en jezelf kwellen met het gevoel dat je een fantastische man hebt gevonden en hij nooit bij jou zal zijn.

Geen één van de opties klinken mij aantrekkelijk in de oren eerlijk gezegd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:55

lesilla schreef:
En dat bedoel ik net, die omstandigheden die ze beschrijven komen in een vreemdgaans situatie niet voor.
Ze zijn net de clue waarom mensen die dingen doen.

Ik begrijp je antwoord niet. Zeg je nou dat van alle 'slechte' dingen die mensen doen nu juist vreemdgaan de uitzondering is omdat dat toevallig niet in het boek staat?

Het is lastig om onderzoek naar te doen; je kunt moeilijk een randoized trial gaan opzetten waar je de proefpersonen in verschillende omstandigheden probeert te laten vreemdgaan. Het Stanfort Prison Experiment was achteraf gezien al bepaald niet ethisch verantwoord.

Maar waarom zou het niet voor vreemgaan gelden dat ook goede mensen slechte dingen kunnen doen?