uitnodiging, maar zónder kleine kinderen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: uitnodiging, maar zónder kleine kinderen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:16

Maar wanneer er gezegd wordt dat het is omdat het een volwassenen feestje is of op onhandig tijdstip weetikveel, dan is het al een ander verhaal.
Daarom zeg ik ook dat even persoonlijk handiger is, dan kun je 't wat beter uitleggen anders loop je toch het risico dat mensen denken dat de kinderen niet leuk gevonden worden ed, zeker op een tijdstip midden overdag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:23

anneliesdj schreef:
Maar wanneer er gezegd wordt dat het is omdat het een volwassenen feestje is of op onhandig tijdstip weetikveel, dan is het al een ander verhaal.
Daarom zeg ik ook dat even persoonlijk handiger is, dan kun je 't wat beter uitleggen anders loop je toch het risico dat mensen denken dat de kinderen niet leuk gevonden worden ed, zeker op een tijdstip midden overdag.

Persoonlijk is idd handiger, zeker als het om en relatief klein (besloten) feest gaat.
Echter op bruiloften bijv mag het imo wel gewoon op de uitnodiging staan hoor. Voor mij zou het al duidelijk zijn als alleen de namen van de ouders erop staan, maar niet iedereen begrijpt dat blijkbaar .. :? Bij twijfel zou ik in zo'n geval even bellen..
Ik zie het echt niet als persoonlijk, kinderen hebben gewoon speciale aandacht nodig en dat is niet altijd even handig en fijn voor degene die een feest geeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:34

Een bruiloft vind ik dan ook weer een andere situatie, hoewel ik het erg raar zou vinden als bv mijn zus of broer mijn kinderen niet op de bruiloft zou willen, dan ga ik zelf ook niet. Bij minder close familie zou 't me niet uitmaken.

Alleen de namen op de envelop zou ik ook niet direkt door hebben denk ik, daar kijk je toch snel overheen, ik kijk zowieso niet op enveloppen. Het gebeurd me hier regelmatig dat ik post openmaak waarna het voor de vorige bewoner blijk te zijn :P

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:37

anneliesdj schreef:
Tuurlijk trek je 't je persoonlijk aan als jouw kinderen er niet bij mogen zijn.
Je kinderen zijn toch een deel van jou, een 'kopie', half je DNA en volledig product van opvoeding, natuurlijk voel je je beledigd als je kinderen niet mee mogen.
Daar gaf ik al eerder aan dat het een kwestie is van hoe het gebracht wordt, als je het een beetje tactisch brengt en uitlegt waarom zijn er vast veel mensen die niet moeilijk doen.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik begrijp het ook heel goed dat mensen beledigd zijn als hun kinderen niet welkom zijn. Ik ben echt niet zo verzot op kinderen hoor, maar de kids van familie en vrienden horen er gewoon bij. Ik zou er niet eens aan denken mensen uit te nodigen specifiek zonder kinderen. Ik begrijp het heus wel hoor wanneer mensen het liever niet willen, maar ik begrijp dan ook dat iemand kan beslissen om dan maar thuis te blijven met de kids.

Wij gingen overigens vroeger altijd overal mee naartoe. Vonden zowel de kinderen als de ouders veel fijner. Meestal waren er ook wel andere kinderen en anders ging je lekker kleuren, spelen, film kijken, verzin het maar. Als het laat werd gingen we gewoon naar bed. En als er geen bed voor handen was, bouwden we wat moois met een paar stoelen. Ging best hoor. Ik heb juist goede herinneringen aan het in slaap vallen met de stemmen van mijn ouders en vrienden/familie op de achtergrond. En dan werd ik 's nachts uit bed getild door mijn vader, en sliep ik in de auto naar huis heerlijk verder. Ik geloof niet dat mijn ouders zich ooit geremd hebben gevoeld in hun gesprekken doordat wij erbij waren. Wij waren lekker met onze eigen dingetjes bezig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:39

anneliesdj schreef:
Een bruiloft vind ik dan ook weer een andere situatie, hoewel ik het erg raar zou vinden als bv mijn zus of broer mijn kinderen niet op de bruiloft zou willen, dan ga ik zelf ook niet. Bij minder close familie zou 't me niet uitmaken.

Dus stel dat jij mijn zus zou zijn en ik zou jouw kinderen niet uitnodigen voor mijn bruiloft, dan zou jij ook niet komen? Vind je dat erg netjes tegenover degenen die jou uitnodigen voor hun grote dag?

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:50

Zo de meningen zijn aardig verdeeld hier!

Ik vind het ook geen onredelijk verzoek. Ik heb geen kinderen en heb er verder ook niets mee dus ik denk dat ik in jouw situatie precies hetzelfde had gedaan. Ik vind het nog anders als je met zijn alleen een dagje iets actiefs gaat doen (hoewel dat voor hele kleine kinderen natuurlijk ook niks is..) maar zo 'n sjieke brunch had ik ze ook echt niet bij willen hebben :-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:04

Serval schreef:
Voor mij persoonlijk is het zo dat als mijn kids niet welkom zijn gaan mijn man en ik er niet heen. Gelukkig zijn onze beiden familie's en onze vrienden gek van kinderen en beesten. Daar wij ook altijd onze honden mee nemen. Bovendien kunnen mijn man en ik ons zeer gelukkig schatten dat onze twee kinderen van bijna 2jaar en net 3jaar overal mee naar toe kunnen doordat ze zich weten te gedragen. Zelfs voor meerdere uren achtereen. Vaak krijgen wij de vraag van anderen hoe het komt dat onze kinderen zich wel gedragen voor zulke lange perioden achtereen. Eerlijk gezegd hebben mijn man en ik geen enkel idee waarom onze 2 wervelwinden op zulke momenten gewoon braaf op hun krent zitten, net als de honden trouwens. Ik denk zelf dat het met consequent gedrag tegenover je kinderen te maken heeft, althans het zal er welicht mee te maken hebben.

Misschien gewoon zeer goed sociaal aangepaste kinderen die aanvoelen wanneer ze zich moeten gedragen voor de buitenwereld ;)
Wij (ik en broertje en zusje) krijgen nu nog steeds regelmatig van mijn ouders te horen hoe lief en rustig wij als kinderen altijd waren bij familie op visite en op school, en de complimenten die ze dan kregen wat een lieve kinderen ze hadden, en wat voor draken we vervolgens waren op de terugweg in de auto of thuis na school (ruzie maken , druk spelen, rennen en vliegen, opgekropte energie afreageren denk ik) :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:18

waarom trekken sommige ouders zich dit aan alsof het een afwijzing is, want zo is het helemaal niet immers?!
Als ik ga trouwen en ik wil er geen kinderen bij, wat voor vriendin/familielid ben je dan om 1dag in iemands leven koppig te zijn en je eigen gevoel voor dat van een ander te laten gaan?
Als iemand toch gewoon aangeeft dat het niets persoonlijks is maar dat ze het feest gewoon niet geschikt vinden voor kinderen en het fijner vinden om jullie helemaal voor zichzelf te hebben (want als de kids erbij zijn let je daar toch steeds op), dan is het geen afwijzing van de kinderen dus waarom zou je het je dan persoonlijk aantrekken? Vind dat eigenlijk wel wat bekrompen om zo te denken.

Ik merk het ook heel duidelijk nu mijn zus een kleine van een jaar oud heeft. Als we op visite zijn dan moet je dus continu opletten; pakt hij de hete thee niet van de tafel? Heeft ie weer een poepbroek Moet hij weer een flesje? Kinderen vragen nu eenaal veel aandacht en ik merk nu ook duidelijk dat de grootste aandacht (ook vaak onbedoeld) naar hem uitgaat.
Ik vind hem geweldig en speel ook veel met hem dus vind het niet erg ofzo hoor! Maar het valt wel op en ik zou dat bij een hele officiele gelegenheid misschien ook niet willen nee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:23

anneliesdj schreef:
Alleen de namen op de envelop zou ik ook niet direkt door hebben denk ik, daar kijk je toch snel overheen, ik kijk zowieso niet op enveloppen. Het gebeurd me hier regelmatig dat ik post openmaak waarna het voor de vorige bewoner blijk te zijn :P

Als het gaat om feesten dan denk ik wel aan etiquettes en wat er op de enveloppe is geschreven hoort daar ook bij.
Wij houden ons daar niet zo zeer mee bezig, maar weet weet wat het zo'n beetje inhoudt :o
Zeker bij het organiseren van onze bruiloft heb ik er wel aan gedacht en soms ook rekening mee gehouden.
Beetje traditioneel dus, maar niet té.

Citaat:
De etiquette of het decorum is een geheel van cultuurgebonden beleefdheidsregels en de omgangsvormen. De kern van de etiquette is: rekening houden met de gevoelens van anderen en met de gebruiken in een samenleving, in alle situaties waarin mensen met elkaar omgaan. Letterlijk betekent etiquette kleine ethiek.

Etiquette op een bal in Londen in de Victoriaanse tijd.De etiquette heeft bijvoorbeeld betrekking op:

Kennismaken;
Begroeten en converseren;
Kleding, versierselen, make-up en geurtjes;
Gedrag aan tafel;
Uitnodigen, gedrag bij feestelijke gelegenheden;
Geschenken kiezen, geven en ontvangen;
Omgaan met mensen in of uit andere landen, culturen en religies;
Hoffelijkheid en behulpzaamheid;
Communicatie per telefoon en brief;
Communicatie via internet, inclusief e-mail (de nettiquette)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Etiquette

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:19

hyppolyte schreef:
Sorry, ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik bedoelde niet specifiek de mensen in dit topic, ik heb wel eens vaker topics gevolgd met een discussie over kinderen en daarin kwam dat nogal naar voren, die ervaring nam ik mee in mijn verhaaltje hier. Dus in dit geval was dat niet helemaal terecht, er zijn hier wel degelijk een aantal ouders die mee kunnen denken, maar evengoed ook niet allemaal.

Nog even iets, ik vind een begrafenis juist wel weer iets om kinderen mee naartoe te nemen, tenminste, als het een familielid betreft, bij een vage onbekende natuurlijk niet. Maar ik ben wel van mening dat ieder kind, hoe jong ook, dat ritueel mee moet krijgen en de kans moet hebben om op zijn/haar manier afscheid te nemen.

Bedankt trouwens nog voor je PBtje, hoor! :)
Snappen we elkaar weer wat meer, he. ;)
Ook nu ik bovenstaande post van je gelezen heb.

En ben met je eens dat een kind ook recht heeft op afscheid nemen van een bekend persoon uit haar leven en zal haar dat dus ook niet onthouden. Al hoop ik dat het voorlopig nog niet aan de orde is, hoor!!! Ik denk dat je niet in zijn algemeenheid kunt zeggen waar je je kind wel of niet mee naar toe kunt nemen. Denk dat dat aan de situatie ligt en die kan zo verschillen met allerlei factoren. Ik vind het leuk als ze meegaat, maar soms ook als ze niet meegaat. Even lekker tijd voor jezelf op zo'n gelegenheid, is ook wel eens lekker. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:33

kinderen horen imo niet op de begravenis van een vreemde, maar wel degelijk op de begravenis van familie!
Ook zij hebben recht op afscheid, is toch ook een stukje verwerking immers.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:52

Op een begrafenis vind ik het juist niet kunnen om hele kleine kinderen mee te nemen. Helaas ervaring mee dat dat erg storend kan zijn voor de overige familieleden. Geld niet voor alle kinderen natuurlijk en ligt ook aan de ouders, maar in ons geval liep het bewuste neefje (van 5 jaar) alleen maar te klieren en overal door heen te tetteren. (Maakte zich druk om een kikker die in het graf zat en dat die straks dood ging als de kist er in ging.) Is op zo'n moment niet echt prettig als je net een zwager van 37 gaat begraven. En waarom zou je kinderen naar zoiets verdrietigs meenemen als ze eigenlijk nog te jong zijn om te snappen wat het eigenlijk is?

Ik vind overigens dat als iemand een feestje geeft zonder kinderen dat dat ook gerespecteerd die dient te worden. Kan voor de ouders soms ook wel eens prettig zijn toch? Al ligt het natuurlijk ook wel aan de leeftijd, want hele kleintjes kun je eigenlijk best meenemen zonder dat iemand soms door heeft dat ze er zijn. Kind van mijn zus lag soms de hele avond te slapen in de kinderwagen met een verjaardag bijvoorbeeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:57

Tja, Flappie, misschien is het ene het andere kind niet, maar de mijne van 5 weet dondersgoed wat afscheid nemen is, hoor. En als het gebeurt, dat iemand die in haar leven een belangrijke rol gespeeld heeft overlijdt, mag ze van mij mee naar de begrafenis. Ben ook bang dat ze last heeft van verdriet dan, want ze is heel, heel sensitief, maar het hoort bij het leven, helaas..... Ik ga dat niet uit de weg, zeker niet nu ze heel goed gaan beseffen wat afscheid nemen is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:01

ze moeten toch juist als kind al een beetje leren wat afscheid nemen is want anders kun je dat later niet goed relativeren.
Ik heb als kind van 12 mijn opa begraven en daarna nooit meer een begravenis meegemaakt.
Heb dit jaar afscheid genomen van mijn tante van in de 70 en met mijn 26 jaar voelde ik me daar zo ontzettend kapot van omdat ik er eigenlijk nauwelijks ervaring mee had, en dat terwijl ik geen goed contact met haar had. Ik vind het goed om kinderen mee te nemen naar een afscheid, maar zoals ik al zei wel alleen van bekenden en niet van vreemden om ze het te leren. Want als het dan misgaat (kind stoort tijdens de dienst op welke manier dan ook) dan is dat niet te relativeren voor de naasten die afscheid nemen op dat moment.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:02

femke27 schreef:
Gewoon in de uitnodiging vermelden, het is iets heel normaals hoor! Heb het ook wel eens in een uitnodiging gelezen: ´gaarne uw kinderen thuis laten, bij voorbaat dank´. Heb zelf niet eens kinderen, maar het was een standaard uitnodiging

Inderdaad :)

Misschien zullen ze het niet zo leuk vinden,
maar hopelijk later wel begrijpen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:04

Het lijkt me ook niet dat je je kind mee gaat nemen naar een begrafenis van een vreemde, want er hangt ook nogal een sfeer heen om zoiets ;( . Ik kan me daar werkelijk niets bij voorstellen, in elk geval. Niet voor de mensen daar, maar vooral niet voor mijn eigen kind. Ik zal haar dat nooit aandoen, als het niet nodig is, in elk geval...... (ik heb een heel gevoelig meisje thuis rondlopen, die erg empathisch ingesteld is voor zo'n jong kindje). Maar bij bekenden, vind ik het dus een ander verhaal (bv. een van de grootouders, waar ze een goede band mee heeft). Dan heeft ze absoluut recht, net als ieder ander, op het nemen van afscheid! Hoe verdrietig ook.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:10

Twiggy2008 schreef:
Het lijkt me ook niet dat je je kind mee gaat nemen naar een begrafenis van een vreemde, want er hangt ook nogal een sfeer heen om zoiets ;( . Ik kan me daar werkelijk niets bij voorstellen, in elk geval. Niet voor de mensen daar, maar vooral niet voor mijn eigen kind. Ik zal haar dat nooit aandoen, als het niet nodig is, in elk geval...... (ik heb een heel gevoelig meisje thuis rondlopen, die erg empathisch ingesteld is voor zo'n jong kindje). Maar bij bekenden, vind ik het dus een ander verhaal (bv. een van de grootouders, waar ze een goede band mee heeft). Dan heeft ze absoluut recht, net als ieder ander, op het nemen van afscheid! Hoe verdrietig ook.

Het gaat hiet niet om een begrafenis, maar om een brunch , zo kan je alles wel met elkaar in vergelijking stellen!!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:15

hier gaat het idd om een brunch maar de vraag van TS is al beantwoord en ze heeft al reactie van haar broer, dus een leuke discussie houden lijkt me toch geen probleem? :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:15

opisop_shop schreef:
waarom trekken sommige ouders zich dit aan alsof het een afwijzing is, want zo is het helemaal niet immers?!
Als ik ga trouwen en ik wil er geen kinderen bij, wat voor vriendin/familielid ben je dan om 1dag in iemands leven koppig te zijn en je eigen gevoel voor dat van een ander te laten gaan?

Omdat ouders zich sterk verbonden voelen met hun kinderen, en van daaruit ook vaak beredeneren.
Op het moment dat jij de kinderen van je broers/zussen niet uitnodigt laat je toch ook JOUW gevoel voor dat van de ander (die van je broers/zussen) gaan? Wat is het verschil?

Ik heb mijn leven lang bijna dagelijks te maken met etiquettes, als iemand ons aanschrijft met 'Dhr. & Mevr. Jansen' dan weet ik als vanzelfsprekend dat het niet de bedoeling is dat ons zoontje ook mee komt, dan had er wel 'Familie Jansen' gestaan. Simpel zat. En bij officieele aangelegenheden is dat ook geen enkel bezwaar punt, hooguit komt één van ons tweeën niet omdat die op dit moment zorg wil dragen voor zoonlief. Heeft niets te maken met koppigheid, maar dat moeten mensen dan maar begrijpen. Zoniet, jammer voor hun! Uiteindelijk heeft mijn kind ten alle tijden prioriteit, en dan zal zelfs de trouwerij van mijn broer me bijwijzevan een zorg zijn.

Feestjes zonder kinderen moeten prima kunnen, al vind ik niet dat je dan van het betreffende stel kunt verwachten dat ze beiden komen. En hen dat ook zeker niet kwalijk moet nemen.
Ik trouw zelf over 9 maanden en bij ons zijn alle kinderen welkom, wat dus betekent dat wij met 9 (kleine) kindjes aan het 4-gangen diner beginnen. Nanny staat paraat met spelletjes en ik verwacht niet dat alle kindjes gezellig aan tafel blijven zitten, begrijp ook wel dat ze dat geen 3 uur volhouden. Simpel zat, daarom hebben wij een volwassentafel en een kindertafel.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:21

ja en nee... hier in de fam zijn de kinderen altijd welkom en waren wij als kinderen ook altijd welkom, nu is onze fam niet zo groot en waren we vroeger met 3 kinderen en nu is er net 1 neefje geboren van nu een jaar oud.

Ik was zelf altijd heeeeeeeeeeeeel rustig ook onder de 4 jaar en 3 uur bij een brunch zitten zonder heisa te maken ging met mij prima, mn neefjes waren ook heel lief, en als we samen waren ook.

maar ik vind wel dat je in bepaalde gevallen kunt vragen of ze hun kinderen thuis willen laten, dit omdat het toch niet zo geschikt is voor kids van die leeftijd.

Alleen als ze geen oppas krijgen dan komen ze maar niet, of blazen het af als ze wel komen..nee dat nooit. Voor mij is fam belangrijker (ik heb ook niks met baby's enzo) dan mn trouwfeestje... al zou ik mn feest in de avond houden en niet middag ;)

als ik dus vraag om geen kinderen mee te nemen en ze hebben echt alles eraan gedaan om een oppas te vinden maar het lukt niet, dan zeg ik tegen die tijd wel dat ze ze maar mee nemen en iig dan een uurtje komen als het alleenstaande ouders zijn, zijn ze met 2 dan vraag ik of ze niet om en om kunnen komen, dus 1 een uurtje en de ander een uurtje. zo niet? dan neem maar mee. Wil ze er namelijk wel graag bij hebben (de ouders dan he)
Echter vind dus wel dat je het kunt vragen!
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 23-12-10 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:24

Pinda_Dipje schreef:
opisop_shop schreef:

Omdat ouders zich sterk verbonden voelen met hun kinderen, en van daaruit ook vaak beredeneren.
Op het moment dat jij de kinderen van je broers/zussen niet uitnodigt laat je toch ook JOUW gevoel voor dat van de ander (die van je broers/zussen) gaan? Wat is het verschil?

Omdat je ze op alle andere dagen (feestdagen, familiedagen, verjaardagen enz) gewoon wel uitnodigt en ook uiteraard bij de kids op verjaardag komt. Wat maakt die ene bijzondere keer (trouwerij, 25jaar huwelijk of wat voor speciaals dan ook) dan zo vervelend?
Want 9 van de 10 keer (feitelijk gezien vaker, want hoe vaak heb je een zeer speciale gelegenheid waarbij je geen kids wilt normaliter?) zijn ze van harte welkom en die ene keer niet.
Waarom dan die ene keer je zo hard aantrekken en de andere 9 keren blijkbaar vergeten?
Of waarom voor die ene dag in iemands leven niet even tegemoet komen aan een ander, ook al zou je het zelf anders doen?!
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 23-12-10 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:24

Als jij er geen kinderen bij wilt hebben is dat je goed recht . Het gaat er echter wel om hoe dat tactisch te vermelden . Zoals hierboven "gaarne uw kinderen thuis te laten bij voorbaat dank " vind ik wel erg kort door de bocht en kan mischien ook verkeerd opgevat worden . Als jij erbij vermeld dat het in een deftig restaurant gaat gebeuren en het waarschijnlijk een te lange zit voor de kinderen word , wat voor de ouders ook niet prettig is (om ze bezig te houden), komt het wat milder over en lijkt het net of je "begripvol" bent naar de kinderen en ouders toe .

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:26

Bespreek het gewoon open met je broer. Het gaat er toch niet om dat je de kinderen stom vindt, maar dat je een sjiek en volwassene feest wilt? Vind ik best te begrijpen.
2 jaar geleden ben ik getrouwd en ik wilde ook geen rennende kinderen tijdens mijn plechtigheid. Tsja, ieder zo zijn ding toch?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:27

ja ach dat krijg je gewoon... het is gewoon niet leuk te horen dat je kind wat jou leven is niet welkom is...sommige kunnen hier gewoon minder goed tegen dan andere.
Net als dat sommige totaal gekwetst zijn als je zegt dat je hun partner er die x liever niet bij hebt (omdat je bv eigenlijk totaal niet ermee overweg kan en dus die ene keer liever niet met hem/haar viert)

ik vind het zelf ook wel begrijpelijk als het eens voor komt dat kinderen niet welkom zijn.. zal dan ook proberen een oplossing te zoeken, maar als t niet lukt hoop ik alsnog welkom te zijn met kind (al ist een half uur) maar gelukkig is mn fam niet zo :D

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:29

opisop_shop schreef:
hier gaat het idd om een brunch maar de vraag van TS is al beantwoord en ze heeft al reactie van haar broer, dus een leuke discussie houden lijkt me toch geen probleem? :)

Ik heb niet het hele topic doorgelezen :o ....dacht dat jullie nog steeds naar een oplossing zochten :=