Alcohol en de grootheid der ontkenning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:49

Wat een mega goed stuk!!

Dat zouden ze eens in de school ofzo moeten op hangen want het zet mij zeer zeker aan het denken...

Waarom drink ik naja met een feestje drinkt iedereen dus tja dan neem je ook een drankje en het is lekker...
En daarna bieden mensen het aan en tja waarom sla ik het niet af..
Vind het lekker en hun drinken het ook...

Bier drinken/zuipen in de kroeg....
Ik ga altijd met jongens of de stoerdere meide uit die meer bier en af en toe is een mixje drinken als alleen mix...

En daar bij word vaak veel aan geboden en hoeven de dames niet te betalen.
Dus ja dan drink je maar mee met de rest.
Maar na dit stuk denk ik dat dat toch wel een stuk minder zal zijn!!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:26

Stumper_ schreef:
Leuk geschreven!

Zelf drink ik geen druppel, ik heb weleens een klein slokje genomen van iemand, maar vond het echt niet lekker. Zit bij een studentenvereniging maar daar zijn meer mensen die ook niet drinken hoor!
Als mensen mij vragen waarom ik niet drink, vind ik het soms vreemd dat ze verbaasd zijn. Sommigen vinden het goed van je, anderen kijken je aan alsof je gek bent. Maar waarom zou ik wel drinken? Ik vind mezelf al niet de slimste, dus op de hersencellen die ik heb, ben ik zuinig! Ik wil de controle over mezelf niet kwijt, ik ben doodsbang dat als ik alcohol drink, ik van alles ga vertellen wat ik liever niet kwijt wil. Verder kan ik gezellig genoeg zijn zonder alcohol, terwijl ik toch écht een heel verlegen meisje ben! Het gaat om het loskomen en dat doe je toch echt zelf...
Overigens hoor ik weleens 'het is dat ik weet dat je niet drinkt, anders dacht ik écht dat je dronken was'. :')

Hier kan ik me grotendeels bij aansluiten. :j Bier en wijn vind ik echt niet lekker, zoete mixjes misschien wel maar dat vind ik zonde van mijn geld, dan drink ik net zo lief cola. Ik ben ook best verlegen, sta wel bekend als rustig en stil denk ik. Maar als ik uitga dan wil ik dansen en dan houd ik me niet in. :n Ik vind het zo vervelend als het lang duurt voordat het een beetje op gang komt omdat sommige mensen eerst wat moeten drinken voor ze loskomen. Dan sta ik in mijn eentje te dansen... :')

Ik vind dit een heel interessant topic. Vaak moet ik uitleggen waarom ik niet drink, maar er wordt vrijwel nooit aan iemand gevraagd waarom diegene wél drinkt. Wat dat betreft zit er toch iets scheef in onze cultuur denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:25

Vrijdag heb ik 2 biertjes gedronken en gister 4. Voor mijn doen heb ik het dus rustig aangedaan en gisteravond nog even de discussie gehad waarom ik geen fris neem ipv bier. Ik heb het idee dat ik dat doe omdat cola en water me te zwaar op de maag liggen ofzo en aangezien ik nogal een actieve danser ben kan ik bier dan beter gerdragen ofzo. En ik wilde trouwens vrijdag zonder bier maar ik had er toch wel erg trek in....

lesilla

Re: Alcohol en de grootheid der ontkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:32

En alcoholvrij bier?

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:37

Goed geschreven! Ik drink heel af en toe 1 glaasje mix en doe daar gerust een paar uur over. Ben een keer dronken geweest doordat ik niet helemaal fit was, had gewerkt en verkeerd gegeten. Toen had ik zoiets van dit nooit meer. dus hou het nu lekker bij af en toe 1 glaasje, en dan alleen als ik er echt zin in heb en niet omdat anderen mij het opdringen.

Persoonlijk vind ik het niet stoer om straalbezopen te zijn, waarna je over je nek gaat en vervolgens de volgende dag met een kater op de bank hangt :n
misschien een kwestie van je grenzen kennen?!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 02:28

Nou, ik was vanacht wel weer behoorlijk aangeschoten richting gewoon dronken en ik heb vanmiddag op het terras warme chocolademelk met Baileys en slagroom gedronken. Not good, maar ik doe er gewoon niets aan. :=

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:41

Goed geschreven; je bent je er iig van bewust dat jouw manier van omgaan met alcohol iig gevaarlijk voor je kan worden...

Toen ik begin jaren ´80 :+ begon met uitgaan, had ik (gelukkig) niet zoveel geld om me vol te laten lopen. Nu moet ik er wel bij zeggen, dat dat in die tijd ook helemaal niet zo belangrijk was.
Niet voor mij, maar ook niet voor het andere kroegpubliek (zeker niet voor degene die mijn leeftijd hadden!).
Er werd eigenlijk ook niets anders als bier en wijn gedronken en heel af-en-toe dronken mijn vriendin en ik een Martini (zij wit, ik rood :+ ).
Wel heb ik in die tijd ook een bepaald "respect" voor alcohol gekregen; ik zag genoeg om mij heen wat er gebeurde als er (veels) té veel gedronken werd en ik heb er altijd voor gezorgd dat ik een bepaalde controlle behield!
(Wat niet wil zeggen dat ik nooit teut ben geweest :P !)

In de 25 jaar die er op volgende ben ik altijd erg matig met alcohol geweest; ik drink graag :j , maar eigenlijk alleen als ik bezoek heb of uit ga!
Ik heb zo goed als nooit voor mezelf een fles wijn, sekt of bier open gemaakt :n .

Nu ben ik in een periode van mijn leven aangekomen die ik gráág had overgeslagen :\ .
Ik heb gelukkig veel steun van hele lieve mensen om me heen, die regelmatig hier zijn of waar ik naar toe ga.
Wel heb ik gemerkt dat mijn alcohol gebruik in de laatste 8 weken behoorlijk gestegen is := ...
Als mijn vrienden hier zijn, wordt er toch al snel een fles wijn opengetrokken, net zoals dat ik bij vrienden op bezoek ga.
Ik drink dan ong. 2 glazen (witte) wijnschorle (50/50 wijn/spa rood).
Ik voel me er prima bij, daar niet van, maar ik vind het voor mezelf gewoon té veel!
De hoeveelheid die ik nu per avond drink, dronk ik eigenlijk hooguit in het WE := ...
Toevallig had ik het er gisteren nog met een paar vrienden over :+ .
Ik heb iig besloten om mijn alcohol consuum weer terug te brengen naar mijn "normale" gebruik: hooguit in het WE ;) .
Ik heb nl. geen zin in om bovenop de problemen die ik nú heb, ook nog eens een alcoholprobleem te kweken :n !

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:44

Goed dat je jou ervan bewust bent :j
Veel succes!
Sociaal drinken is ook gewoon moeilijk, je beseft niet hoeveel je drinkt dan.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:15

Maar 1 glas wijn per dag is toch niet zo erg? Ik dacht dat dat juist wel gezond was? (of zeg ik nu iets heel raars.. :P)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:18

Rode wijn is inderdaad goed. Als het één glaasje is. *pakt glaasje rode wijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:35

OH er was nog gereageerd hier, niet meer gezien :P

Het is achteraf gezien niet goed om elke dag alcohol te drinken, een glas sinas is hetzelfde zeg maar.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:30

Heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk na werk een biertje !!! En met stress ook...

Bijna elke dag 1 a 2 halve liters.. (tijd om te minderen)

Met uitgaan meer... Meestal tot ik aangeschoten ben maar niet verder. Is niet fijn ziek te worden van drank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:41

Wafel schreef:
Heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk na werk een biertje !!! En met stress ook...

Bijna elke dag 1 a 2 halve liters.. (tijd om te minderen)

Met uitgaan meer... Meestal tot ik aangeschoten ben maar niet verder. Is niet fijn ziek te worden van drank.

Vind het idd ook wat veel :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:54

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:56

Lielle schreef:
Dit topic wordt genoemd in viewtopic.php?f=188&t=1402717

Oh tof! :j

Nja, ik ben de laatste tijd toch wat meer gaan drinken. Ook thuis. :\

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:16

Joolien schreef:
Vrijdag heb ik 2 biertjes gedronken en gister 4. Voor mijn doen heb ik het dus rustig aangedaan en gisteravond nog even de discussie gehad waarom ik geen fris neem ipv bier. Ik heb het idee dat ik dat doe omdat cola en water me te zwaar op de maag liggen ofzo en aangezien ik nogal een actieve danser ben kan ik bier dan beter gerdragen ofzo. En ik wilde trouwens vrijdag zonder bier maar ik had er toch wel erg trek in....

Dat heb ik dus ook, fris ligt zo zwaar op de maag dat ik aan het einde van de avond kots misselijk ben _O-
Alcohol plas je weer sneller uit denk ik.... :+

Afgelopen weekend wel weer bewezen dat ik beter niet kan drinken....

shoeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:50

Om te beginnen. Grolsch Rules. maar dit terzijde.

Dit is volgens mij voor het eerst dat ik me door 12 bladzijden topic heen sleur op bokt.
Naar aanleiding van 3 maanden niet drinken toch maar eens gelezen.

In mijn jeugd (opa verteld) ook aardig gedronken. Maar de hoeveelheden die hier voorbijgaan heb ik nooit gehaald. Ik kon er goed tegen, dronk meestal meer dan wie dan ook (maat houden is ook een kunst) maar toch. Ben ooit na een dagje carnaval in Geleen acuut gestopt met drinken, want het begon me te ver gaan. Het grootste feestbeest van ons pension begon zich te beklagen dat het wel hard gegaan was de vorige dag, ik had nergens last van. Dat was best schrikken.

Wat mij in alle twaalf pagina's heel erg opvalt. Alcohol en feest. Iedereen drinkt hier ook wel eens niet. Voor bijna iedereen is het de combinatie met stappen en drinken.

Maar is de groep die misschien nog wel veel gevaarlijker en fouter bezig is, blijft angstvallig stil. Thuis komen en de fles wijn plopt open. Daarna nog een tweede op de avond omdat het zo gezellig is. En in het weekend nummer drie. Iedere dag weer. Mensen die onrustig worden als ze een avond geen wijntje voor/bij/na het eten hebben.

Ik denk dat mensen die regelmatig los gaan, maar ook soms een dag niet drinken makkelijker aan te spreken zijn op hun gedrag. In mijn omgeving ken ik een aantal stevige drinkers. Niet in de kroeg, maar thuis. Het woord alcohol alleen al laat hun ontploffen. Totaal blind voor het feit dat ze verslaafd zijn.

En waarom ik drink. Omdat het lekker is. Dronken zijn is me een keer in mijn leven gebeurt, dat zal echt nooit meer gebeuren. Ben toen een maand lang alleen al over mijn nek gegaan als bier rook.

Op zijn tijd een glaasje port, wijn en in de zomer na een wandelingtje/hardlooptraining een heerlijk witbiertje.

Ik heb een partner die geen alcohol lust. Want ik besef me heel goed dat ik dan waarschijnlijk tot de groep dagelijkse wijn drinkers had gehoord. Nu stop ik zo af en toe een periode als ik merk dat de wijn/bier wel erg gemakkelijk open gaat door de week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:44

Ik vond het wel eens leuk om dit topic omhoog te schoppen. Hoe vergaat het de 'bokt-alcoholisten' nu? :')

Inmiddels zijn we 4 jaar en een aantal drankjes verder en ik begin oud te worden, ik kan er niet meer zo goed tegen haha.
Nu met medicatie al 2 keer ziek geweest en dat vind ik vervelend, want als ik uit ga wil ik onbekommerd kunnen drinken. Heb ik dan niets geleerd? Jawel, maar ik drink niet zoveel en niet zo vaak meer :P

En jullie?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:14

Is dat even lang geleden.

Ik word ook echt oud en ook ik kan niet meer tegen de drank, ik word er echt heel erg ziek van en ben gewoon een paar dagen van de rel als ik wat alcohol heb gedronken. Ik drink geen druppel meer, heb er om eerlijk te zeggen geen behoefte meer aan, het is me gewoon weg niet waard om zo ziek te zijn. Hoe het komt, geen idee! Misschien toch vroeger te veel gedronken? :')

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:17

Nou.. ik zuip inderdaad niet meer als 'vroegah'. Ik at niet meer, ik doe niet meer klakkeloos elk rondje met de mannen mee en bouw consequent mijn cola-momentjes in een avond.

Maar een lekker flesje wijn kan maar zo aan het einde van de avond op zijn.. Lekker met wat toastjes, olijfjes, kaasje... :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:00

als ik zo dit topic eens door zit te lezen komt het erop neer dat mensen veel alcohol drinken om de persoon te kunnen zijn die ze blijkbaar wel willen zijn, maar in het dagelijks leven niet lukt. (losser worden enz.) of om de dagelijkse sleur te vergeten (dan is alcohol denk niet de oplossing ;) ), of omdat iedereen het doet. Eigenlijk best apart.
Ik ben helemaal geen drinker, en heb me ook altijd afgevraagd wat mensen zo leuk vinden aan zo dronken zijn. Ben dol op een wijntje en een lekker biertje lust ik ook. Maar waarom zo veel?
De meest hilarische reden vind ik persoonlijk nog steeds: met een biertje is het gezelliger? Wat is er zo magisch aan bier dat als het op tafel staat het gezelliger wordt. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:05

Dat zijn gewoon smoesjes. Net zoals bij rokers.. Ja maar mn opa rookte ook en die is 90 geworden! Of die en die heeft nooit gerookt en kreeg alsnog kanker.. Ja und?

Weinig ex-bokt'alchoholisten' die zich hier nog hebben laten zien :)) :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:11

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de personen die ik ken die elk weekend straalbezopen uit de kroeg rollen wel een bepaald ´type´ is.
Ik vind het geen prettig volk. Heel oppervlakkig, alleen maar bezig met weekend en feesten, wat dom ook. Maar gewoon nergens anders mee bezig, slechte algemene kennis en interesse. Maar goed, nu ben ik ook niet het toppunt van intelligentie. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:42

gekvanfleur schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de personen die ik ken die elk weekend straalbezopen uit de kroeg rollen wel een bepaald ´type´ is.
Ik vind het geen prettig volk. Heel oppervlakkig, alleen maar bezig met weekend en feesten, wat dom ook. Maar gewoon nergens anders mee bezig, slechte algemene kennis en interesse. Maar goed, nu ben ik ook niet het toppunt van intelligentie. :')

Ben ik niet met je eens. k zie t juist niet als een bepaald slag volk, want ik ken ook genoeg mensen waarvan je niet zo verwachten dat ze zoveel drinken in t weekend. Teveel drinken is iets van alle rangen en standen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:05

Ik ben het daar ook niet mee, ga maar eens in studentenkringen kijken.

Ik ben inmiddels 23 en ik drink nog steeds niet. Het rare is dat veel mensen er van overtuigd zijn dat ik op een dag toch begin met drinken. Ik kreeg afgelopen weekend nog de vraag of ik nou eindelijk al aan de alcohol was. Nou, nee. :')