Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
robeer schreef:NatasjavE schreef:Voor mij bijt dat elkaar. Ik ben een Atheïst.
Oké. Geloof dat ik je eerdere reactie verkeerd geintepreteerd had. Ik ben namelijk ook van mening dat de evolutietheorie en het scheppingsverhaal elkaar bijten. Wel met die verstande dat de evolutietheorie harde wetenschappelije bewijzen kent en het scheppingsverhaal enkel vanuit de overlevering (bijbel) komt.
Ik zie dat Verootjoo dat ook al heeft aangekaart.
Citaat:vind dit wel erg makkelijk gezegd. God kan toch alles? Waarom kon god de aarde dan niet in 6 dagen scheppen, zoals in de bijbel staat? Dan is opeens een dag 'misschien wel meer dan 1000 jaar'.
De conclusie is feitelijk dat tijd voor God een vaag en niet zo belangrijk begrip is. Citaat:De paus wordt toch gezien als de gezant van god? Als iemand weet hoe de bijbel in elkaar steekt en bedoelt is, zou hij dat toch wel moeten zijn. Waarom dan misbruik maken van? Persoonlijke rijkdom? Macht? Nee dan ben je goed bezig als hoogste orgaan in het christelijk geloof.
Citaat:als de Bijbel er niet was, was er ook heus wel oorlog geweest. Wie een hond wil slaan, vind allicht een stok
Het geloof is alleen wel een stok om op te leunen, niet om mee te slaan.
Citaat:Al zeg ik dat ik van mijn vliegende spaghettimonstergeloof alle roodharigen in een land ga vervolgen
Dan moet je eens vragen of ze dat voor je kunnen aanwijzen. Ik zoek al 15 jaar, maar heb het nog niet gevondenCitaat:als ik daar over discusieer met medechristenen, krijg ik altijd te horen dat 'er in de Bijbel staat dat je moet trouwen', dus ik doe het niet zoals het hoort.
Citaat:Dus: wat mij betreft zijn zulke mensen geen echte christenen. Een ware christen laat in mijn ogen zijn/haar aard zien door iedereen te respecteren.
guccio schreef:Wat ik hieruit begrijp ik dat ik als ik geloof nog zo'n erge daad kan begaan, als ik er later oprechte spijt van heb kom ik alsnog in de hemel? en heb ik mij hele leven 'goed' geleefd maar jaag niet 1 geloof of 1 God na dan ga ik naar de hel?
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje krom. Ik snap de gedachtegang erachter maar ik vind het wel krom..
KarinvdM schreef:guccio schreef:Wat ik hieruit begrijp ik dat ik als ik geloof nog zo'n erge daad kan begaan, als ik er later oprechte spijt van heb kom ik alsnog in de hemel? en heb ik mij hele leven 'goed' geleefd maar jaag niet 1 geloof of 1 God na dan ga ik naar de hel?
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje krom. Ik snap de gedachtegang erachter maar ik vind het wel krom..
Misschien gaat er wel niemand naar de hel???
God houdt van ons als zijn kinderen, net als je ouders van jou houden. Als jij de fout in gaat en je komt met hangende pootjes terug, dan vergeven ze je toch? Bij God is dat niet anders.
guccio schreef:Nou het is niet zo dat ik zo op de hel blijf hameren als niet gelovige, het is meer dat ik probeer te begrijpen waarom je 'moet' geloven in God om het na je dood goed te hebben.
Maar het is idd een oneindige discussie waar niemand behalve God het antwoord op weet. Dat is ook wat ik zo moeilijk vind aan het geloven.
Dit alles is hartstikke gratis. Neem het aan, en het is voor jou. Stel je open voor God's Heilige Geest, en Hij doet de rest. Jezus' werk is al gedaan. En... open ligt de weg naar de Vader.Citaat:"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe"
(Johannes 3:16).
KarinvdM schreef:guccio schreef:Wat ik hieruit begrijp ik dat ik als ik geloof nog zo'n erge daad kan begaan, als ik er later oprechte spijt van heb kom ik alsnog in de hemel? en heb ik mij hele leven 'goed' geleefd maar jaag niet 1 geloof of 1 God na dan ga ik naar de hel?
Misschien gaat er wel niemand naar de hel???
God houdt van ons als zijn kinderen, net als je ouders van jou houden. Als jij de fout in gaat en je komt met hangende pootjes terug, dan vergeven ze je toch? Bij God is dat niet anders.
Blue_Eyes schreef:Ik vergelijk het weleens met een stel ouders dat een kindje krijgt. Nog voor je zwanger wordt, weet je dat dat kind ook dingen zal gaan doen die jij niet leuk vindt, en waar hij jou en anderen verdriet mee zal doen. En toch krijg je dat kind, omdat je denkt dat je het nog genoeg liefde te bieden hebt.
Zo is het met God ook. Hij wist wel welke kant wij in zouden gaan, maar hij wilde ons toch.
Hij zit echt niet op z'n wolk met leedvermaak te kijken naar ons. Hij wil ons met dit leven op aarde dingen leren. Hoe kunnen we immers iets leren als je nooit in moeilijkere tijden komt? Wat is het dan fijn (ik spreek wel voor mezelf) dat je weet dat er iemand is die altijd van je houdt, die nog steeds bij je is, en die je door moeilijke tijden heenloodst zoals het beste is. Ook al zie je dat op dat moment niet. Nee, God maakt geen mensen ziek, maakt geen oorlog, maakt geen mensen dood. Maar God helpt je door alle moeilijke momenten, als er zoiets naars toch wel gebeurt.
Helemaal mee eens

_Ella_ schreef:Toad schreef:vind dit wel erg makkelijk gezegd. God kan toch alles? Waarom kon god de aarde dan niet in 6 dagen scheppen, zoals in de bijbel staat? Dan is opeens een dag 'misschien wel meer dan 1000 jaar'. Dat over dat de aarde vroeger zuurstofrijker was heb ik nog niet eerder gehoord maar vind dit opzich wel een interessant punt.. Ik denk alleen dat de dinosaurussen vroeger zo groot waren omdat het toen mogelijk was, al snel was er niet genoeg eten meer, en werden ze steeds kleiner (denk ik). Alleen zijn hier wel miljoenen jaren overheen gegaan.
Naar mijn mening kan God de aarde ook best in 6 dagen gemaakt hebben (of 1 dag, of een minuut, of 10.000.000 jaar). Het zou best kunnen dat hij er voor gekozen er langer over te doen, maar dat weet ik niet. Hij heeft het in de bijbel aangegeven als in 6 dagen, ik vind het eigenlijk nogal zinloos om er over te discussieren hoe lang elke dag geduurt heeft. Er was verder niemand die zat te wachten ofzo
verootjoo schreef:ja dat, inderdaad. Ik vind het wel rustgevend om te bedenken en daarna ook te merken dat als mij iets naars overkomt, of ook bij leuke dingen, dat God mij leidt in het maken van keuzes en beslissingenAlles komt altijd goed. Of iig... zoals God het goed vindt
MeFlower schreef:Daphna schreef:dan het volgende punt waar het boek zich zelf tegen spreekt, god is almachtig en al wetent, is dit zo? dit klopt ook niet als we naar de afvalige engel kijken, had god dit toch van te voren moeten weten
Weetje, de Bijbel spreekt niet over 'almachtig' eigenlijk. Dat staat er niet. Er wordt gesproken over "macht". En wat je zegt zijn erg ingewikkelde dingen....waar wij mensen onze hersenen over breken.
Toad schreef:verootjoo schreef:ja dat, inderdaad. Ik vind het wel rustgevend om te bedenken en daarna ook te merken dat als mij iets naars overkomt, of ook bij leuke dingen, dat God mij leidt in het maken van keuzes en beslissingenAlles komt altijd goed. Of iig... zoals God het goed vindt
even heel hard: dus als de belangrijkste persoon in jouw leven, bijv. je partner of broer/zus/moeder/vader, morgen verongelukt dan is dat gods beslissing, en heb je daar vrede mee? Het komt wel weer goed? Ik zou zo niet kunnen leven, vind het knap als jij dat wel kan.
Moll schreef:daar in de hemel waar men tot in de eeuwigheid jubelen en zingen en de heer loven, eeuwigheid is lang hoor, werd na anderhalf uur kerk al niet goed van dat gezever