De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:23

Weet je, ik houd me niet zo bezig met de hel... Of het krom is, ik weet niet. Ik ga er niet over, ik vertrouw er alleen op dat God goed en rechtvaardig is.
Ik dacht laatst aan alle abortusslachtoffertjes. Ik geloof eigenlijk niet dat die naar de hel gaan, maar wat wel? Geen flauw idee. De bijbel heeft hier ook geen pasklaar antwoord op. En dat is denk ik omdat wij ons daar geen druk om hoeven te maken. Het is de bedoeling dat we ons met onze eigen heiliging bezig houden, en de bijbel niet als weegschaal voor andere mensen gebruiken.

Wat me wel verbaast, is dat mensen die niet geloven zo op die hel blijven hameren. Als je het niet gelooft, geloof je toch ook niet dat je in de hel zou komen? Het is niet zo dat ik als gelovige de niet-gelovigen naar de hel wens ofzo.

guccio

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:27

Nou het is niet zo dat ik zo op de hel blijf hameren als niet gelovige, het is meer dat ik probeer te begrijpen waarom je 'moet' geloven in God om het na je dood goed te hebben.
Maar het is idd een oneindige discussie waar niemand behalve God het antwoord op weet. Dat is ook wat ik zo moeilijk vind aan het geloven.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:35

robeer schreef:
NatasjavE schreef:
Voor mij bijt dat elkaar. Ik ben een Atheïst.

Oké. Geloof dat ik je eerdere reactie verkeerd geintepreteerd had. Ik ben namelijk ook van mening dat de evolutietheorie en het scheppingsverhaal elkaar bijten. Wel met die verstande dat de evolutietheorie harde wetenschappelije bewijzen kent en het scheppingsverhaal enkel vanuit de overlevering (bijbel) komt.

Ik vind ze helemaal niet bijten, want ze beogen niet hetzelfde. Het ene gaat over hoe, het andere over waarom. :) Ik zie dat Verootjoo dat ook al heeft aangekaart.

Ella spreekt wel weer heel wijze woorden :)

Citaat:
vind dit wel erg makkelijk gezegd. God kan toch alles? Waarom kon god de aarde dan niet in 6 dagen scheppen, zoals in de bijbel staat? Dan is opeens een dag 'misschien wel meer dan 1000 jaar'.

Ik weet zeker dat hij het had gekund. Hij had het ook in 6 nanoseconden kunnen doen. Maar dat is niet hetzelfde als dat hij het gedaan heeft. :) De conclusie is feitelijk dat tijd voor God een vaag en niet zo belangrijk begrip is.

Citaat:
De paus wordt toch gezien als de gezant van god? Als iemand weet hoe de bijbel in elkaar steekt en bedoelt is, zou hij dat toch wel moeten zijn. Waarom dan misbruik maken van? Persoonlijke rijkdom? Macht? Nee dan ben je goed bezig als hoogste orgaan in het christelijk geloof.

Die meneer is slechts het hoogste orgaan in het katholicisme. Al die andere christelijke stromingen moeten niets van hem hebben. Dat hij fout bezig is, dat ben ik met je eens.

Citaat:
als de Bijbel er niet was, was er ook heus wel oorlog geweest. Wie een hond wil slaan, vind allicht een stok ;)
Het geloof is alleen wel een stok om op te leunen, niet om mee te slaan.

Exactly. Meer ga ik ook niet op Moll in, het spijt me wel. Als je weer normaal kunt praten, zal ik ook normaal terugpraten. Op aanvallen en steken onder water ga ik niet in. :)

Citaat:
Al zeg ik dat ik van mijn vliegende spaghettimonstergeloof alle roodharigen in een land ga vervolgen :+

Moet ik onderduiken? :+

Citaat:
als ik daar over discusieer met medechristenen, krijg ik altijd te horen dat 'er in de Bijbel staat dat je moet trouwen', dus ik doe het niet zoals het hoort.
Dan moet je eens vragen of ze dat voor je kunnen aanwijzen. Ik zoek al 15 jaar, maar heb het nog niet gevonden :+
Volgens mij wil God vooral dat je veilig bent, en gunt hij je de veiligheid en vertrouwdheid van een langdurige, goede relatie. Dat je getrouwd moet zijn hebben wij ervan gemaakt.

Citaat:
Dus: wat mij betreft zijn zulke mensen geen echte christenen. Een ware christen laat in mijn ogen zijn/haar aard zien door iedereen te respecteren.

Dat ben ik met je eens.

@Guuc; ik denk als je niet gelooft, of wel, maar niet bij God wilt horen, dat je dan na je dood gewoon dood bent. Dat God je de keuze laat: wil je binnen? Kom dan maar binnen. Wil je niet binnen? Dan hoeft het niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:57

guccio schreef:
Wat ik hieruit begrijp ik dat ik als ik geloof nog zo'n erge daad kan begaan, als ik er later oprechte spijt van heb kom ik alsnog in de hemel? en heb ik mij hele leven 'goed' geleefd maar jaag niet 1 geloof of 1 God na dan ga ik naar de hel?
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje krom. Ik snap de gedachtegang erachter maar ik vind het wel krom..

Misschien gaat er wel niemand naar de hel???
God houdt van ons als zijn kinderen, net als je ouders van jou houden. Als jij de fout in gaat en je komt met hangende pootjes terug, dan vergeven ze je toch? Bij God is dat niet anders.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:17

KarinvdM schreef:
guccio schreef:
Wat ik hieruit begrijp ik dat ik als ik geloof nog zo'n erge daad kan begaan, als ik er later oprechte spijt van heb kom ik alsnog in de hemel? en heb ik mij hele leven 'goed' geleefd maar jaag niet 1 geloof of 1 God na dan ga ik naar de hel?
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje krom. Ik snap de gedachtegang erachter maar ik vind het wel krom..

God houdt van ons als zijn kinderen, net als je ouders van jou houden. Als jij de fout in gaat en je komt met hangende pootjes terug, dan vergeven ze je toch? Bij God is dat niet anders.

Of misschien reincarneren we wel zodat we eerder gemaakte fouten goed kunnen maken? Dit bedoel ik serieus en is geen aanval op noch ontkenning van hemel en hel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:19

Geen idee, ik geloof niet in ieder geval niet in reincarnatie.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:24

guccio schreef:
Nou het is niet zo dat ik zo op de hel blijf hameren als niet gelovige, het is meer dat ik probeer te begrijpen waarom je 'moet' geloven in God om het na je dood goed te hebben.
Maar het is idd een oneindige discussie waar niemand behalve God het antwoord op weet. Dat is ook wat ik zo moeilijk vind aan het geloven.

Ik zit al een tijdje te stoeien met je vraag, maar hij is lastig te beantwoorden. Dit omdat je hem vanuit 2 perspectieven kan zien. 1. als niet gelovige, 2. als gelovige.
1. je gelooft niet in God, er bestaat geen hemel en geen hel. Je hoeft dus ook niet te geloven om het na je dood goed te hebben.
2. Je gelooft dat God bestaat. God zond zijn Zoon Jezus naar de wereld, die tot de dood doorstaan heeft hoe destructief de zonde is voor de mens en wereld, en daarna de dood heeft overwonnen. Dit om te maken dat wij mensen weer met God in contact kunnen staan.
Sorry toch even een bijbeltekst (jullie zijn toch even gelovig):
Citaat:
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe"
(Johannes 3:16).
Dit alles is hartstikke gratis. Neem het aan, en het is voor jou. Stel je open voor God's Heilige Geest, en Hij doet de rest. Jezus' werk is al gedaan. En... open ligt de weg naar de Vader.
Hoe kan je dan zeggen dat je niet wil 'geloven' maar wel God recht kan aankijken als je hem afwijst, als dit de feiten zijn?

Mooie toepasselijke songtekst:
I am not passers by
I am not a white lie
I am not left to die
I am love, I am love
I am not feeling sad
I am not the new fad
I am not quickly mad
I am love, I am love

You can try to hide
You can try to run
But you'll never run far enough
This is my flesh,
this is my blood
And I am love
You can fly up high
You can dig down deep
You can flee to the west
You can flee to the east
But you can't escape
what I've done
Cause I am love

I am not standing by
I am not letting go
I am not leaving you
I am love, I am love
My blood fell like rain
I did not bleed in vain
But from my veins
I am love

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:06

KarinvdM schreef:
guccio schreef:

Alleen moet je het wel ménen... Dus wel met een oprecht hart (en hangende pootjes) terug komen. Dus niet denken dat je alles kunt maken, omdat je tóch wel vergeving krijgt :D

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:49

Blue_Eyes schreef:
Ik vergelijk het weleens met een stel ouders dat een kindje krijgt. Nog voor je zwanger wordt, weet je dat dat kind ook dingen zal gaan doen die jij niet leuk vindt, en waar hij jou en anderen verdriet mee zal doen. En toch krijg je dat kind, omdat je denkt dat je het nog genoeg liefde te bieden hebt.
Zo is het met God ook. Hij wist wel welke kant wij in zouden gaan, maar hij wilde ons toch.

Sorry hoor, maar dit vind ik echt een vergelijking die nergens over gaat. Ik bedoel, kijk eens om je heen hier (en dan bedoel ik niet alleen hier in het ons relatief veilige landje, maar vooral ook naar wat er verder in de wereld gebeurt). Als ik weet dat het mijn kinderen zo zou vergaan, dan maar geen kinderen. Pff, met zo'n verhaal moet je eens aankomen bij mensen die in de hel op aarde zitten. Die vinden het vast heel fijn dat hij ons TOCH wilde.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:59

Ja? Want die ouders wisten ook vantevoren dat het mogelijk was dat dat met hun kind zou gebeuren. Ouders in oorlogsgebieden krijgen ook kinderen. Mensen die een psychische afwijking hebben, krijgen ook kinderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:05

Ik geloof niet dat God ons op de wereld heeft gezet om te lijden :n Hij zit echt niet op z'n wolk met leedvermaak te kijken naar ons. Hij wil ons met dit leven op aarde dingen leren. Hoe kunnen we immers iets leren als je nooit in moeilijkere tijden komt? Wat is het dan fijn (ik spreek wel voor mezelf) dat je weet dat er iemand is die altijd van je houdt, die nog steeds bij je is, en die je door moeilijke tijden heenloodst zoals het beste is. Ook al zie je dat op dat moment niet. Nee, God maakt geen mensen ziek, maakt geen oorlog, maakt geen mensen dood. Maar God helpt je door alle moeilijke momenten, als er zoiets naars toch wel gebeurt.
Ja, ik vind dat wel een fijne gedachte :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-11-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:07

'Ik droomde eens en zie, ik liep aan 't strand bij lage tij', dat he Verootjoo? ;) Helemaal mee eens :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:10

ja dat, inderdaad. Ik vind het wel rustgevend om te bedenken en daarna ook te merken dat als mij iets naars overkomt, of ook bij leuke dingen, dat God mij leidt in het maken van keuzes en beslissingen :) Alles komt altijd goed. Of iig... zoals God het goed vindt ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:23

Nouja, ik vind zulke dingen wel belangrijk om helder te hebben. Ik ga dan zitten nadenken van.....de mens heeft een vrije wil gekregen, kan links of rechts gaan. Maar God wist van te voren al dat het rechts zou worden. In hoeverre is het dan nog een vrije keus. Etc. Misschien maak ik het dan wel te ingewikkeld. Maar het klopt gewoon niet voor mijn gevoel. Maar goed, ieder zn ding ;)

Edit: En mensen zijn God niet, dus je weet niet van te voren hoe het leven van een kind gaat lopen. Vind ik echt iets anders.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:39

Misschien houdt het verhaal niet op bij de mensen die de verkeerde kant op gaan? en heeft God nog veel meer in petto?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:53

Er zijn ook heel veel mensen die wel dezelfde kant opgaan als God :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:24

_Ella_ schreef:
Toad schreef:
vind dit wel erg makkelijk gezegd. God kan toch alles? Waarom kon god de aarde dan niet in 6 dagen scheppen, zoals in de bijbel staat? Dan is opeens een dag 'misschien wel meer dan 1000 jaar'. Dat over dat de aarde vroeger zuurstofrijker was heb ik nog niet eerder gehoord maar vind dit opzich wel een interessant punt.. Ik denk alleen dat de dinosaurussen vroeger zo groot waren omdat het toen mogelijk was, al snel was er niet genoeg eten meer, en werden ze steeds kleiner (denk ik). Alleen zijn hier wel miljoenen jaren overheen gegaan.

Naar mijn mening kan God de aarde ook best in 6 dagen gemaakt hebben (of 1 dag, of een minuut, of 10.000.000 jaar). Het zou best kunnen dat hij er voor gekozen er langer over te doen, maar dat weet ik niet. Hij heeft het in de bijbel aangegeven als in 6 dagen, ik vind het eigenlijk nogal zinloos om er over te discussieren hoe lang elke dag geduurt heeft. Er was verder niemand die zat te wachten ofzo :+

Dan nog. Als het niet uitmaakt hoe lang god erover gedaan heeft, waarom staat er dan 6 dagen in de bijbel? Misschien hebben de mensen dit er wel van gemaakt ipv god. Want als voor god 1 dag 1000 jaar betekende, had ie toch gewoon 6000 jaar kunnen zetten in het boek ipv 6 dagen? Waarom zou god het dan dagen noemen en geen jaren? Omdat het voor hem als een dag voelde? Lijkt me niet.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:27

verootjoo schreef:
ja dat, inderdaad. Ik vind het wel rustgevend om te bedenken en daarna ook te merken dat als mij iets naars overkomt, of ook bij leuke dingen, dat God mij leidt in het maken van keuzes en beslissingen :) Alles komt altijd goed. Of iig... zoals God het goed vindt ;)

even heel hard: dus als de belangrijkste persoon in jouw leven, bijv. je partner of broer/zus/moeder/vader, morgen verongelukt dan is dat gods beslissing, en heb je daar vrede mee? Het komt wel weer goed? Ik zou zo niet kunnen leven, vind het knap als jij dat wel kan.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:55

BE met dit
'@Guuc; ik denk als je niet gelooft, of wel, maar niet bij God wilt horen, dat je dan na je dood gewoon dood bent. Dat God je de keuze laat: wil je binnen? Kom dan maar binnen. Wil je niet binnen? Dan hoeft het niet.'
kan ik leven, laat ieder vrij in zn keus en straf iemand niet omdat hij niet voor iemand kiest.
Als ik roze mooi vind en een ander niet hoef ik die toch niet in mn kruipruimte te gooien tussen de vieze beesten en modder??

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:02

*denkt aan de megaspinnen hier in de kruipruimte* Ieuwll, zeer duidelijk beeld ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:04

MeFlower schreef:
Daphna schreef:
dan het volgende punt waar het boek zich zelf tegen spreekt, god is almachtig en al wetent, is dit zo? dit klopt ook niet als we naar de afvalige engel kijken, had god dit toch van te voren moeten weten

Weetje, de Bijbel spreekt niet over 'almachtig' eigenlijk. Dat staat er niet. Er wordt gesproken over "macht". En wat je zegt zijn erg ingewikkelde dingen....waar wij mensen onze hersenen over breken.

Dat is niet mijn quote!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:42

Toad schreef:
verootjoo schreef:

even heel hard: dus als de belangrijkste persoon in jouw leven, bijv. je partner of broer/zus/moeder/vader, morgen verongelukt dan is dat gods beslissing, en heb je daar vrede mee? Het komt wel weer goed? Ik zou zo niet kunnen leven, vind het knap als jij dat wel kan.

zeg ik dat dan? Natuurlijk is het voor mij niet: ow, mijn zus is dood. Nou dan zal God daar wel een bedoeling mee hebben. Ik heb ook mensen verloren in mijn leven, en daar heb ik het ook enorm moeilijk mee. Ik ben ook boos op God geweest, omdat hij imo mij iets heel ergs had aangedaan. Maar juist ook door dat uit te spreken naar God en door te bidden merk ik dat hij mij helpt het te verwerken, dat hij een hand op mijn schouder legt, de juiste personen op mijn pad brengt, en zorgt dat ik dingen leer van de rottige dingen die mij zijn overkomen. Niet in een diepe put ga zitten, maar dat Hij mij er weer uit trekt :)

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:57

Als je geloofd dat de mensen die je lief zijn, naar de hemel gaan heb je in mijn ogen wat meer rust. Het verdriet van het missen word er niet minder van maar ik denk dat je op de een of andere manier er wat beter vrede mee kunt hebben. Die persoon is immers op een plek waar het goed is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:58

daar in de hemel waar men tot in de eeuwigheid jubelen en zingen en de heer loven, eeuwigheid is lang hoor, werd na anderhalf uur kerk al niet goed van dat gezever

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:02

Moll schreef:
daar in de hemel waar men tot in de eeuwigheid jubelen en zingen en de heer loven, eeuwigheid is lang hoor, werd na anderhalf uur kerk al niet goed van dat gezever

Maar wie zegt dat de hemel vergelijkbaar is met de kerk?
Misschien (en ik denk van wel) is de hemel wel héél anders dan de kerk. :)