kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:33

Brainless schreef:
@Bon-bon
Maar je bent zelf wel bereid je kind een tik te verkopen.

Als ik een kind mag krijgen (en god wat hoop ik dat!) en mijn kind reageert niet op vroeger naar bed/geen boekje lezen/geen tv kijken/neit afspreken/niet buitenspelen zoals ik zelf vroeger was, ja dan krijgt het een tik.
VOOR ik boos ben, ieder kent zijn eigen kind het beste.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:38

ik vind consequent en respect de sleutelwoorden.
heb geen kinderen dus is lekker makkelijk praten.

als je drijgt met iets (en dan geen tik). dan moet je je er aan houden. vaak gaan mensen toch weer toegeven om het kind dan maar even stil te houden. dat is dus niet de bedoeling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:40

@Bon-bon
Dat "vroeger" de kinderen meer respect hadden, ligt helemaal aan de samenleving.
Veel mensen (ouders) hebben schijt aan de politie en kijken niet meer op van een telefoontje dat hun kind wat uitgevroten heeft.
dat heeft niet met een tik geven te maken.

Ook vroeger waren er mensen die hun kind geen tik verkochten en ook die hadden respect voor gezag, doordat hun ouders dat hadden.
Tegen de dominee/politieagent/dokter/meester werd echt opgekeken en daar werden ook de kinderen naar opgevoed.
Nu staan ouders gelijk bij school als hun kind strafwerk krijgt, en ja dan leer je je kind ook schijt te hebben aan de juf/meester.

En dan nog hou je (buiten schijt te hebben aan autoriteit) het verschil in normen en waarden, die voor elk gezin verschillend is.
Dat iemand zijn kinderen opvoed met andere normen en waarden wil niet zeggen dat die kinderen altijd onopgevoed zijn. (misschien in de ogen van een ander, maar niet in de ogen van de ouders).

Brainless

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:41

En dan nog... ik kan niet bij; dat waar je zo van houd, je eigen vlees en bloed, pijn kan doen!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:46

Brainless schreef:
@Bon-bon
Dat "vroeger" de kinderen meer respect hadden, ligt helemaal aan de samenleving.
Veel mensen (ouders) hebben schijt aan de politie en kijken niet meer op van een telefoontje dat hun kind wat uitgevroten heeft.
dat heeft niet met een tik geven te maken.

Ook vroeger waren er mensen die hun kind geen tik verkochten en ook die hadden respect voor gezag, doordat hun ouders dat hadden.
Tegen de dominee/politieagent/dokter/meester werd echt opgekeken en daar werden ook de kinderen naar opgevoed.
Nu staan ouders gelijk bij school als hun kind strafwerk krijgt, en ja dan leer je je kind ook schijt te hebben aan de juf/meester.

En dan nog hou je (buiten schijt te hebben aan autoriteit) het verschil in normen en waarden, die voor elk gezin verschillend is.
Dat iemand zijn kinderen opvoed met andere normen en waarden wil niet zeggen dat die kinderen altijd onopgevoed zijn. (misschien in de ogen van een ander, maar niet in de ogen van de ouders).

Ik zeg ook niet dat elk kind een tik moet krijgen. Ik zeg dat als je je kind niet op kan voeden met de algemeengeaccepteerde straffen, je je kind wellicht anders moet opvoeden. En IK zie niets slechts in een opvoedkundige tik.
En slaan of mishandeling zie ik niet als opvoedkundge tik.
Jij ziet slaan en een tik als het zelfde, ik niet want ik ken het verschil. Want een tik die ik van mn ouders kreeg vergeleken met de enige klap die ik ooit gekregen heb van een ander persoon , was echt niet hetzelfde :)

En zoiezo is het een feit dat een hoop mensen denken dat kinderen zich zelf wel opvoeden. Ik mag hopen dat mijn toekomstige kinderen wel opgevoed zijn. Het bekende u zeggen tegen onbekenden, geen grote monden, opstaan voor ouderen of ichamelijk beperkten. Die dingen zijn voor mij dood normaal.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:47

Brainless schreef:
En dan nog... ik kan niet bij; dat waar je zo van houd, je eigen vlees en bloed, pijn kan doen!

Een opvoedkundige tik doet GEEN PIJN. Als die wel pijn doet is het geen opvoedkundige tik meer dan valt het onder iets heel anders.
Neem dat nou maar aan van iemand die wel eens een opvoedkundige tik heeft gekregen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:53

Ik heb ook wel eens een tik op mijn vingers gekregen maar wij zijn niet opgevoed met dat slaan normaal is ofzo. Zijn in mijn ogen 2 heel andere zaken.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:54

MamboBeach schreef:
Ik heb ook wel eens een tik op mijn vingers gekregen maar wij zijn niet opgevoed met dat slaan normaal is ofzo. Zijn in mijn ogen 2 heel andere zaken.

Ben blij dat ik niet de enige ben.
Voelde me al bijna speciaal :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:54

Die weinige keren dat ik een opvoedkundige tik heb gehad, deed die geen pijn. Het is meer een kwestie van die tik beperkt te houden, zodat je er als kind gewoon van schrikt, niet van de tik op zich, maar dat je ze krijgt.

Ikzelf ben een jonge leerkracht, nog zonder kinderen. Maar als ik soms merk wat een pretentie sommige ouders tegenwoordig hebben. Als kinderen nu een straf krijgen, moet je dat tot in het oneindige verantwoorden, hangen de ouders aan de telefoon van de directie, meermaals, eisen ze gesprekken hier en daar... "Vroeger" toen ik op school zat, en dat is nog niet zo heel lang geleden, ALS ik het al in mijn hoofd haalde om een grote mond op te zetten tegen een leerkracht en ik zou straf krijgen, kon ik er zeker van zijn dat ik thuis nog een pakje straf bijkreeg, op de één of andere manier. Maar ik maakte het nooit zo bont.

Hoeveel keer dat ik gewoon bedreigd werd door leerlingen, fysiek en met woorden... Ik vind het soms regelrechte schande.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:00

Ouwe muts meldt zich! :D
Ik ben vroeger nooit geslagen, ook geen opvoedkundige tik gekregen. Mijn ouders vonden dat, toen al, zinloos en ik was absoluut geen braaf meisje hoor. Ik zei je en jij tegen mijn ouders, maar tegen andere volwassenen gewoon netjes u, daar hoef je geen tikken voor te krijgen, dat is een kwestie van beschaving die je van huis uit mee krijgt. Zoals mijn ouders zich gedroegen, zo gedroeg ik me ook.

Mijn eigen dochters heb ik ook nooit een tik verkocht. Als ze erg vervelend waren zette ik ze op de trap om af te koelen. Dwingen te eten heb ik ook nooit gedaan, omdat ik een leuke sfeer aan tafel belangrijker vond dan die paar happen groente die ze binnen zouden moeten krijgen, bovendien vind ik zelf ook niet alles lekker. Ze eten inmiddels alles, gedragen zich buitenshuis beter dan binnenshuis :D en zijn stabiele meiden geworden die mij nog steeds in vertrouwen nemen.
Een relatie gebaseerd op angst hou ik persoonlijk niet van, een relatie gebaseerd op respect wel.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:11

Ts wat herkenbaar :D heb er twee in de puberteit 11 en 14

Hoe doe ik het? Nou heel simpel , het is hun keus om op tijd op school te komen, luisteren ze niet dan gaan zij maar uitleggen waarom ze te laat komen tja dan is het gauw over hoor :D

Ik ben zowieso van het zelf ontdekken en op hun eigen blaren zitten. Je kan pubers veel vertellen maar luisteren doen ze niet of weinig dus tja dan moeten ze zich zelf maar redden he (onder toezicht hoor :+ )

Hier is ook alles nee, tja dat kan ik ook hoor heel goed zelfs. Brood maken nee geen tijd voor, naar stal brengen? nee geen tijd voor wassen wat er niet in de wasmand ligt? mmm nou nee het loopt er vanzelf naar toe na een tijdje toch :D Alles wat ze laten slingeren verzamel ik en laat het in hun kamertje uit mijn handen vallen, deur dicht en voila. Mijn vriend die wordt ook eerder boos dan ik en werkt bij hun alleen maaar averechts terwijl ik weinig zeg maar me gedrag aan pas aan hun _O-
Weet je hoe irri dat is zo een gestoorde moeder haha
Stampend naar boven lopen, tja kan ik ook hoor en sla nog veeeeeeeeeeeeeel harder met de deuren haha

Kortom ze hebben zelf in de hand wat ze mogen of niet en dat werkt tot nu toe super.

Moet eerlijk zeggen dat ik af en toe er ook hartelijk om moet lachen hoor, want laten we eerlijk wezen waren wij ook niet zo? Ik zeg ook vaak als ze weer eens sorry komen zeggen van ach meid ben ook puber geweest hoor ;) en dat vinden ze tof op een of andere manier. Ik weet wel dat als je er tegen in gaat je niets bereikt. Dus mijn advies beloon ze met de goede dingen . Ik zeg bijvoorbeeld als ze weer naar een feestje wil. Meid prima je weet hoe ik er over denk, zolang jij je best op school doet en je niet gedraggd als een sletje prima , doe je dat niet zit je gewoon thuis. Tja en die kleren die niet in de was liggen worden niet gewassen dus zopu ze dat toch moeten doen want je kan niet in je jogging broek naar een feestje toch? :P

Betteke helmaal eens, zo denk ik er ook over

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:50

Ik heb een beetje het gevoel dat als je het hier over een opvoedkundige tik hebt dat mensen direct denken dat je je kind de hele dag door slaat. Ik hoef mijn kinderen ook niet te slaan en doe ik ook niet maar ik heb er hier 1 lopen van nog geen 2 jaar en die doet werkelijk alles wat God verboden heeft, nou, die krijgt wel eens een tikje op de vingers. En dan inderdaad dat hij ervan schrikt en dat werkt dan wel.

Het is toch niet zo dat als je geen tikje geeft je het per definitie goed doet en als je dat wel doet, niet? Ik heb, heel weinig, een tikje op mijn vingers gehad en als ik het echt bont had gemaakt en 2 keer is gebeurd een schop onder mijn kont. Mijn moeder had nog gelijk ook! :))

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:51

:+ Oh ja, en mijn moeder en ik hebben een perfecte relatie en is niet gebaseerd op angst! _O-
Heb die paar tikjes op mijn vinger en schop onder mijn kont haar vergeven. :') :roll:

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:52

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, ga ik zomenteen doen!

Maar vind dit wel een heel interresant topic, heb nu een dochtertje van bijna 8 maand. En nu heeft ze al een hele eigen mening, wil af en toe niet eten. Gaat janken als ze haar zin niet krijgt etc,etc.

Als ze haar zin niet krijgt en dan gaat huilen laat ik haar eventjes in haar eigen sop gaar koken. Ben nu al aan het 'leren' dat ze niet altijd haar zin kan krijgen!

Ik ga dit zeker volgen.

Ik heb vroeger zelf ook wel is een corrigerende tik gehad, maar dan ging ik gewoon ook te ver. De volgende keer dacht ik wel een 2e keer na. Maar die 'tik' deed nooit pijn, ik schrok er meer van. Ik ben niet tegen de corrigerende tik, ligt er alleen aan hoe je hem gebruikt, gebeurt dat eens per jaar is het al heel anders dan elke dag 10 keer. Dan begint het meer op slaan te lijken.. Maar weet ook niet goed wat ik er van vinden moet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:55

Bon_Bon schreef:
maikeltje schreef:
Tsja, zoals ik al eerder schreef ben ik van mening dat je met tikken uitdelen een voorbeeld stelt voor hoe kinderen onderling met conflicten om moeten gaan. Ik ben dus niet van de "draai om de oren", simpelweg omdat ik niet wil dat mijn kinderen leren dat een tik de oplossing is bij een conflict.

Ik heb in mn hele leven nog nooooooit iemand geslagen om een ruzie/conflict op te lossen.
Dus wat je zegt slaat (ha ha) nergens op..

Helaas ken ik ze dus wel, kinderen die wel eens een tik krijgen en zelf (vermoedelijk daardoor) ook gauw er op gaan slaan en schoppen. Kan toeval zijn, maar lijkt mij niet. ;)
Eentje komt hier zelfs zeer regelmatig over de vloer namelijk en ik herken het gedrag van de ouders (in dit geval de vader en die ken ik vrij goed) helemaal in het jochie. En ik vind het uiterst irritant, eerlijk gezegd. Mijn dochter slaat niet terug, ze is verbaal al assertief genoeg :D . Ze zegt dan dat hij eens normaal moet doen, dat slaan niet mag en dat ze niet meer met hem wil spelen. En dan gaat ze ook meteen weg bij hem. Vind dat zo goed van haar, al hoewel ik haar dat ook aangeraden heb, hoor, dus ze heeft het van mij...... :D

Met slaan verneder je een kind. Daarbij vind ik het een verkeerde boodschap naar je kind toe. Slaan mag niet, maar jij als ouder mag het ineens wel? Tja....... Ik los het liever op door op een andere manier te straffen. Geen TV, geen kindjes die mogen komen spelen, op de gang staan, in de hoek staan, geen snoepjes/koekjes meer, manieren genoeg. Werkt prima en ik heb er eentje met een flinke kop er op, op zijn tijd, dus ik moet ook echt af en toe goed doordringen en dat kan ook op een andere manier dus. :+

Overigens kreeg ik zelf vroeger regelmatig een dreun en ik kan je vertellen dat het altijd uit machteloosheid van mijn ouders was. En dat is ook wat ik om me heen zie, eerlijk gezegd. Dus nee, ik geloof daar niet in.

En wat het slechte opvoeden betreft; de maatschappij is totaal anders dan vroeger. Zet alleen de TV al aan en zie wat een ellende er voorbij komt. Kijk op straat of in winkels, hoe alleen al volwassen mensen met elkaar omgaan. Daarbij hebben veel ouders het te druk, naar mijn idee. Er heerst ook een sfeer van 'laat maar gaan' in Nederland. Kinderen zijn een afspiegeling van de maatschappij. Dus..... Eerst naar jezelf kijken, zou ik zo zeggen. Geef het goede voorbeeld, wees vriendelijk tegen andere mensen en gedraag je niet aso. Denk dat kinderen heel veel kopieeren ook. Dus als pa en ma al zo lekker bezig zijn, wat verwacht je dan van hun kinderen? Ik kan wel roepen dat veel kinderen slecht opgevoed worden, maar hun ouders zijn net zo beroerd opgevoed. ;)
En verder is het wenselijk om bepaalde mooie principes na te streven, denk ik.

Edit: Ik geloof verder niet dat je meteen mishandelt wordt als je eens een tik krijgt, maar ik vind het persoonlijk niet echt wenselijk om het als uitgangspunt te hebben in de opvoeding.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 21-09-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:57

Oh ja, niet eten? Mijn broer en moeder hielden mijn neus dicht en dan doe je je mond wel open! _O- Wat hebben we hier nog vaak om gelachen zeg!

Nee, mijn kinderen lusten bijna alles en er wordt niet gezeurd. Gewoon eten en klaar... Niet eten? Mooi, net zo lang zitten totdat je het op hebt of in ieder geval een gedeelte hebt gegeten. Als ik dat geklaag hoor van andere kinderen, gisteren nog. Dat irriteert mij mateloos. Kindje lust de korstjes niet, wilde ander brood. De aders in mijn nek gaan dan al kloppen. :')
Ik ben meer het type van, niet banketstaaf gewoon ff luisteren, dan komt alles goed. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:58

Twiggy, kijk en daar gaat het dus mis. Een corrigerende tik is anders dan slaan. Eerlijk gezegd vind ik wat je nu aanhaalt eerder huiselijk geweld en daar ben ik niet van gediend.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:59

Mijn kind eet ook haar korstjes niet :D . Deed ik vroeger ook niet en dat is ook goed gekomen. Ik snijd ze er nu af, als ze moet overblijven, anders gaat de overblijfjuf weer tegen haar te keer :+ . Oh, wat ben ik toch een slechte moeder, maar ik kan me er niet druk over maken. Waarschijnlijk ook, omdat ik ze zelf vroeger ook niet at, dus ik heb er wel wat begrip voor. Ze eet verder prima haar brood, lust er ook van alles op enzo. ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:59

zodra een tik uit uit woede of onmacht komt, dan wordt het slaan.

je kind stevig vastpakken doe ik dan liever dan slaan. bij de arm. recht in de ogen kijken en zeggen dat het echt niet mag.
(en innd, als het dan echt niet lukt.... ja dan weet ik het ook nie tmeer hah)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:02

MamboBeach schreef:
Twiggy, kijk en daar gaat het dus mis. Een corrigerende tik is anders dan slaan. Eerlijk gezegd vind ik wat je nu aanhaalt eerder huiselijk geweld en daar ben ik niet van gediend.

Heb je het over dat jochie? Nou, die heeft geen last van huiselijk geweld, hoor, wel van een macho vader met een kortzichtigheid, pffff.... Maar goed, dat moet hij weten, ik zie het wel terug in het kind. En dat botst met de mijne, als ze samen spelen. Want die is heel assertief, maar op een verbale manier. Slaan en schoppen doet ze eigenlijk nooit. Nee, is ze het ergens niet mee eens, dat zal ze je dat uitgebreid zeggen en gelukkig nog op een redelijk nette manier. :D
Hou wel eens mijn hart vast als ik hoor wat oudere kinderen op school zeggen...... :+
Op een dag gaat de mijne dat vast ook overnemen en daar ben ik dan weer niet van gediend. ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:05

MamboBeach schreef:
:+ Oh ja, en mijn moeder en ik hebben een perfecte relatie en is niet gebaseerd op angst! _O-
Heb die paar tikjes op mijn vinger en schop onder mijn kont haar vergeven. :') :roll:

We gaan niet lollig doen he! >;)

Wat ik bedoel is dat sommige kind-ouderrelaties gebaseerd zijn op angst vanuit het kind. Dat komt niet door een opvoedkundige(?) tik, maar door het dreigende wat van de ouders uit kan gaan. Om mij heen zie ik genoeg liegende en bedriegende pubers omdat ze bang zijn voor hun ouders, en daar hou ik dus niet van. Het lijkt me vreselijk als je kind bang voor je is.
De enige hier in huis met driftaanvallen ben ik trouwens en niemand die me corrigeert met een tik. :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:06

Mijn man keek 's morgens altijd uit het raam en vroeg "is het oorlog?, nee? goed dan hoef ik mijn korstjes niet op te eten". Ga dan je koters maar eens vertellen dat ze hun korstjes op moeten knagen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:12

Een driftbui bij een peuter is eigenlijk juist heel normaal. Ze leren in die leeftijdsfase hun eigen wil te ontwikkelen, kunnen zich nog niet goed uiten en daardoor krijg je het huilen (frustratie) en in het ergste geval een driftbui. Zeker de hittepetitjes hebben er vaak veel last van. Worden ze wat ouder, dan krijg je dat ze je gaan manipuleren met die buien om (negatieve) aandacht te krijgen.
Negeren is dus het beste wat je kunt doen. Wij liepen altijd gewoon weg, als ze weer eens begon. Nou, dan is de fun er snel af, hoor. :D

Op straat was dat lastiger, want ik kon haar moeilijk laten liggen met het verkeer die er langs reed. :+
Dan pakte ik madam op, negeerde haar verder volledig (en spartelen dat ze dan kon) en de hele wereld kijkt je na, jammer dan. :D :P Pas als ze rustig werd, begon ik dan weer tegen haar te praten, maar verder gewoon niets doen. Is heel moeilijk trouwens, want je wordt boos, je voelt je niet fijn en het is k.t, maar goed..... Het hoort erbij. Jengelen en zeuren om iets, wat gewoon van mij niet mag, vind ik irritanter, eerlijk gezegd. Maar dan zijn ze vaak al wat ouder...... ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:13

Betteke schreef:
Mijn man keek 's morgens altijd uit het raam en vroeg "is het oorlog?, nee? goed dan hoef ik mijn korstjes niet op te eten". Ga dan je koters maar eens vertellen dat ze hun korstjes op moeten knagen.

Aten die van jou ook hun korsten niet dan? :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:16

Nee en dat boeide mij totaal niet, ik vind andere dingen belangrijker. :D