Brainless schreef:@Bon-bon
Dat "vroeger" de kinderen meer respect hadden, ligt helemaal aan de samenleving.
Veel mensen (ouders) hebben schijt aan de politie en kijken niet meer op van een telefoontje dat hun kind wat uitgevroten heeft.
dat heeft niet met een tik geven te maken.
Ook vroeger waren er mensen die hun kind geen tik verkochten en ook die hadden respect voor gezag, doordat hun ouders dat hadden.
Tegen de dominee/politieagent/dokter/meester werd echt opgekeken en daar werden ook de kinderen naar opgevoed.
Nu staan ouders gelijk bij school als hun kind strafwerk krijgt, en ja dan leer je je kind ook schijt te hebben aan de juf/meester.
En dan nog hou je (buiten schijt te hebben aan autoriteit) het verschil in normen en waarden, die voor elk gezin verschillend is.
Dat iemand zijn kinderen opvoed met andere normen en waarden wil niet zeggen dat die kinderen altijd onopgevoed zijn. (misschien in de ogen van een ander, maar niet in de ogen van de ouders).
Ik zeg ook niet dat elk kind een tik moet krijgen. Ik zeg dat als je je kind niet op kan voeden met de algemeengeaccepteerde straffen, je je kind wellicht anders moet opvoeden. En IK zie niets slechts in een opvoedkundige tik.
En slaan of mishandeling zie ik niet als opvoedkundge tik.
Jij ziet slaan en een tik als het zelfde, ik niet want ik ken het verschil. Want een tik die ik van mn ouders kreeg vergeleken met de enige klap die ik ooit gekregen heb van een ander persoon , was echt niet hetzelfde 
En zoiezo is het een feit dat een hoop mensen denken dat kinderen zich zelf wel opvoeden. Ik mag hopen dat mijn toekomstige kinderen wel opgevoed zijn. Het bekende u zeggen tegen onbekenden, geen grote monden, opstaan voor ouderen of ichamelijk beperkten. Die dingen zijn voor mij dood normaal.