Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

KiWiKo

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:00

Ik heb hetzelfde Bromfiets :) van mij staat ook alles op bokt, vind het goed......... en ik moet zeggen dat ik er nog nooit narigheid mee heb gehad :)

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:01

Ilja000. Dank je wel. Ik zal daar ook eens voor gaan kijken. Als ik laat maar zeggen binnen 2 weken verklaard kan worden dan kan ik mij wel inschrijven op een adres. het gaat er juist om dat er dan niet direct beslag op andermans spullen wordt gelegt door mijn fouten.

Rakni: Probeer je rood staan op te lossen en het alleen in noodgevallen te gebruiken en let goed op je geld en begin bijv een huishoudboekje.

bromfiets: Dat vind ik echt knap van je. Ik schaam mij echt dood voor mijn schulden. Alleen mijn moeder, vriend, broers en "stiefpa" weten hiervan. Met mijn echte account heb ik veel meelezers en il wil echt niet dat mensen dit weten

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:01

KiWiKo schreef:
Ik heb hetzelfde Bromfiets :) van mij staat ook alles op bokt, vind het goed......... en ik moet zeggen dat ik er nog nooit narigheid mee heb gehad :)

*\o/*

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:03

In mijn omgeving weet eigenlijk iedereen wel van de problemen dat moet ook wel anders is het heel moeilijk om op te lossen.
Ik heb er zelf nooit een punt van gemaakt.
We hebben fouten gemaakt, alles te lang genegeerd en nu moeten we daarvoor betalen het is niet anders.

Maar we lossen het wel allemaal zelf op en daar ben ik heel trots op.
En kan je het zelf niet meer oplossen dan moet je hulp zoeken en trots zijn dat je hulp durft te zoeken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:04

Kleine tip voor wie aan de rand van de afgrond staat en in het diepe dreigt te kukelen... Als je er redelijk op tijd bij bent, is er goed te onderhandelen met belastingdienst, uwv en gemeente. Je moet wel op tijd aan de bel trekken, zelf het initiatief nemen en een redelijk voorstel doen. En liefst dat nog nakomen ook :)

Laat op tijd iemand meekijken in je administratie en als dat niet via officiele kanalen is, dan wellicht via vriend, kennis, familie of via het buurtwerk.

Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt, is de mens uiterst rekbaar. Steeds als je denkt dat je niet meer dieper kunt zakken, zak je nog dieper de stront in. En weet je? Je gaat er niet dood van. Net niet. En hou je daaraan vast. Heel weinig geld hebben voor boodschappen kan heel naar zijn, maar overleven doe je wel.

Nja, hopelijk kleine hart onder de riem voor een ieder die in het dal zit of op het randje ervan staat...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:05

Ik heb ook veel meelezers, maar dat interesseert me echt geen zier. Ik heb andere problemen aan mijn hoofd. En als iemand er kwaad mee wil doen dan gaan ze hun gang maar, dat kan ik er ook nog wel bij hebben :D

Een huishoudboekje moet ik eigenlijk ook bijhouden, maar dat is zo vreselijk confronterend dat ik me er niet toe kan zetten... Misschien eens met de thuisbegeleiding oppakken...

Ilja000

schuld schreef:
Ilja000. Dank je wel. Ik zal daar ook eens voor gaan kijken. Als ik laat maar zeggen binnen 2 weken verklaard kan worden dan kan ik mij wel inschrijven op een adres. het gaat er juist om dat er dan niet direct beslag op andermans spullen wordt gelegt door mijn fouten.

Lees alles wel heel erg goed na en informeer goed,want ik heb zelf geen ervaring met een faillisement!

schuld

zonnebloem18 schreef:
In mijn omgeving weet eigenlijk iedereen wel van de problemen dat moet ook wel anders is het heel moeilijk om op te lossen.
Ik heb er zelf nooit een punt van gemaakt.
We hebben fouten gemaakt, alles te lang genegeerd en nu moeten we daarvoor betalen het is niet anders.

Maar we lossen het wel allemaal zelf op en daar ben ik heel trots op.
En kan je het zelf niet meer oplossen dan moet je hulp zoeken en trots zijn dat je hulp durft te zoeken.

Dat vind ik zo knap echt respect daarvoor! Ik schaam mij echt heel erg al denk ik wel dat mensen in mijn omgeving mij daar niet raar voor aan zullen kijken. Er zijn echt geen mensen buiten mijn familie die hiervan af weten. bepaalde mensen weten wel dat ik problemen heb maar hoe die gaan weten ze niet.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:07

Ilja000 schreef:
Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt, is de mens uiterst rekbaar. Steeds als je denkt dat je niet meer dieper kunt zakken, zak je nog dieper de stront in. En weet je? Je gaat er niet dood van. Net niet. En hou je daaraan vast. Heel weinig geld hebben voor boodschappen kan heel naar zijn, maar overleven doe je wel.

Dit is zo waar... Ik heb samengewoond met een man die meer dan 50.000 euro schuld had, we hadden niks, maar toch hebben we dat overleefd.

Ilja000

bromfiets schreef:
Een huishoudboekje moet ik eigenlijk ook bijhouden, maar dat is zo vreselijk confronterend dat ik me er niet toe kan zetten... Misschien eens met de thuisbegeleiding oppakken...

Goed idee joh. Ik heb in een psychisch moeilijke periode de hele zooi aan mijn vader overgedaan. Haalde elke week 20 euro van de bank en daar moest ik de boodschappen van doen die week. Pa houdt nog steeds (hoewel alles financieel prima op orde is) nog steeds een klein oogje in het zeil :)

KiWiKo

Is zo Ilja000

zakelijk was mijn dieptepunt toen de belastingdienst mijn kantoor leeg kwam halen :)

Krijgt nog een staartje, want surceance van betaling was al uitgesproken :D dus die krijgen nog wel een sneer van de Curator :)

toen mijn faillissement uitgesproken werd was het voor mij echt een opluchting :)

schuld

Ilja000. dank je wel en ook al zit ik al in de afgrond toch doen jou woorden mij goed en beschrijven ook wel mijn laatste aantal jaar. Als ik dacht dat het niet erger kon werd het nog erger.

Bromfiets: Anders beginnen we een topic voor de mensen met een gat in de hand haha

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:11

Okee, even op de persoonlijke toer: mijn achterstanden ontstonden toen ik mijn ex het huis uit bonjourde. Er ging meer geld naar bier dan naar rekeningen. De kosten liepen zo hoog op dat ik de post niet meer open durfde te maken. Met hem exit, heeft pa voor mij alle schuldeisers gebeld en regelingen getroffen. Ik heb zelf hard meegewerkt door in therapie te gaan (ptss), woningruil te doen zodat mijn huur halveerde en dus van heel weinig geld boodschappen te doen. Een blikje ravioli is erg lekker met wat gebakken champignons :p
Kreeg wel af en toe een tas boodschappen van mams met wasmiddel, vlees en een pak koekjes enzo :)
Als ik de postcodeloterij ooit win betaal ik ze alles terug, hoewel de moeite die ze hebben gedaan niet in geld uit te drukken is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:12

Ilja000 schreef:
bromfiets schreef:

Goed idee joh. Ik heb in een psychisch moeilijke periode de hele zooi aan mijn vader overgedaan. Haalde elke week 20 euro van de bank en daar moest ik de boodschappen van doen die week. Pa houdt nog steeds (hoewel alles financieel prima op orde is) nog steeds een klein oogje in het zeil :)

Mijn ouders hebben dat ook al meerdere keren aangeboden, maar dat wil ik niet omdat ik dan met een enorm schuldgevoel kom te zitten. Ik kan en wil ze daarmee niet belasten, want ik doe ze al zoveel verdriet...

Daarom is het denk ik wel goed dat ik via maatschappelijk werk bij de schuldsanering uit ben gekomen... Ik zal wss ook onder toezicht gesteld worden, maar dat is misschien ook maar goed...

Schuld: Bestaat zo'n topic nog niet? :D Ik hou in mijn eentje de economie draaiende :')

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:13

KiWiKo schreef:
Is zo Ilja000

zakelijk was mijn dieptepunt toen de belastingdienst mijn kantoor leeg kwam halen :)

Krijgt nog een staartje, want surceance van betaling was al uitgesproken :D dus die krijgen nog wel een sneer van de Curator :)

toen mijn faillissement uitgesproken werd was het voor mij echt een opluchting :)

Ja, da's ook al zo'n achterlijk verhaal. Dat topic lees ik nog steeds stilletjes mee... Las net op wiki dat boedel nauwelijks nog verkocht wordt in faillisementen, omdat het te weinig oplevert. Misschien dat dat met bedrijfsfaillisementen wat anders ligt, maar toch lijkt me zo'n boedelbeslag een druppel op een gloeiende plaat.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:14

Ilja000 schreef:
Okee, even op de persoonlijke toer: mijn achterstanden ontstonden toen ik mijn ex het huis uit bonjourde. Er ging meer geld naar bier dan naar rekeningen. De kosten liepen zo hoog op dat ik de post niet meer open durfde te maken. Met hem exit, heeft pa voor mij alle schuldeisers gebeld en regelingen getroffen. Ik heb zelf hard meegewerkt door in therapie te gaan (ptss), woningruil te doen zodat mijn huur halveerde en dus van heel weinig geld boodschappen te doen. Een blikje ravioli is erg lekker met wat gebakken champignons :p
Kreeg wel af en toe een tas boodschappen van mams met wasmiddel, vlees en een pak koekjes enzo :)
Als ik de postcodeloterij ooit win betaal ik ze alles terug, hoewel de moeite die ze hebben gedaan niet in geld uit te drukken is.

Dat is echt superlief van je ouders! Ik weet dat mijn moeder met liefde alles zou afbetalen voor me maar ze heeft het zelf ook heel erg krap.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:15

bromfiets schreef:
Mijn ouders hebben dat ook al meerdere keren aangeboden, maar dat wil ik niet omdat ik dan met een enorm schuldgevoel kom te zitten. Ik kan en wil ze daarmee niet belasten, want ik doe ze al zoveel verdriet...

Daarom is het denk ik wel goed dat ik via maatschappelijk werk bij de schuldsanering uit ben gekomen... Ik zal wss ook onder toezicht gesteld worden, maar dat is misschien ook maar goed...

Schuld: Bestaat zo'n topic nog niet? :D Ik hou in mijn eentje de economie draaiende :')

Het is natuurlijk ook net hoe de band met je ouders is. Mijn ouders hebben ook heel veel verdriet gehad. Maar ze konden en wilden dit graag voor mij doen. Schuldig heb ik me wel gevoeld, maar dat is overgaan in enorme dankbaarheid. En het is zo ontzettend fijn om nu eens mijn ouders op Chinees te kunnen trakteren, dat gevoel is niet te beschrijven :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:16

schuld schreef:
Ilja000 schreef:

Dat is echt superlief van je ouders! Ik weet dat mijn moeder met liefde alles zou afbetalen voor me maar ze heeft het zelf ook heel erg krap.

Ho, ho. Ze hebben niet betaald aan achterstallige rekeningen hoor! Wel geholpen met verhuiskosten (ex had toch wat spullen mee), auto overleed net (kan ik door gezondheidsproblemen niet zonder). Mijn paps heeft betalingsregelingen voor me getroffen met de verschillende instanties en die heb ik dus zelf afbetaald.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:17

dat kan ik me voorstellen ilja :j

Maar de schulden zijn voor mij "slechts" een randverschijnsel van een veel groter probleem. Dat zit ook dieper en daar wil ik mijn ouders niet meer mee lastig vallen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:18

Dan is het fijn dat het maatschappelijk werk etc. er nog is. Heel veel sterkte in ieder geval!

PS hoe erg we ook op de praatstoel zitten vanavond, ik ga echt naar dromenland nu, morgen weer werken!

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:18

Ik voel mij al schuldig als ik aan mijn moeder een euro vraag want ik weet ook dat je daar ook een brood van gister mee kunt kopen.

Ilja000 mijn moeder zou dat ook voor mij doen maar ze wordt daar te emotioneel van. Ze weet ook dat mijn schulden voor een groot deel komen om haar mee te helpen. En ik vind het heel erg dat ik haar verdriet moet doen. Ik krijg daar echt maagpijn van.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:19

dat is waar en dank je wel :)

Weltrusten en werkze alvast :D

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:20

werkse morgen ilja000! Ik ga nu maar even douchen en dan kijk ik nog wel ff stiekem op bokt voordat ik ga slapen. Dankzij een lieve bokker slaap ik vannacht denk ik wat beter als de afgelopen tijd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:50

Mijn moeder regelt mijn financiën en dat is maar goed ook, want anders zou ik nu in een hele andere situatie zitten :j. Ik heb zelf adhd en das niet zo'n bijster goede combi met geld :n. Nu heb ik zelfs wat spaargeld, maar dat gaat doorgaans wel op aan allerlei kloterige rekeningen. Ik heb zelf ook echt een hekel aan geld lenen, maar voor die studie heb ik gewoon geen andere optie, het is of lenen, of geen studie en klotebaantjes waar ik helemaal naar van wordt. Dus dan maar lenen. Maar zoals ik al zei, ik werk minimaal 20 uur naast mijn voltijd studie (wel meer ook) en alles wat ik nu overhoudt spaar ik op, op die manier kan ik hopelijk een aardige buffer opbouwen voor als het een keer flink tegen zit (als ik zonder werk komt te zitten ofzo) en tegen de tijd dat ik de lening af moet betalen dan heb ik als het goed is een aardig deel kunnen opsparen (en rente trekken) en dan kan ik daar een deel van mijn lening meteen mee afbetalen. Als ik mijn huis over een tijdje verkoop heb ik waarschijnlijk ook nog wel een klein beetje overwaarde, dus dat is weer een deel van mijn lening afbetaald.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:43

Leert je moeder je dan wel hoe ze je financiën regelt? Je moet het straks ook zelf kunnen als zij er niet meer is...