Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:22

Wel relaties. Seks, geen idee? Daar worden ze niet naar gevraagd als ze de kerk binnen lopen. :) Maare, vast wel toch..
Laatst bijgewerkt door Rianne_ op 03-05-10 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:23

verootjoo schreef:
Evolutietheorie is niet bewezen... Uit de Bijbel is net zoveel bewezen.

Heb je voorbeelden uit de bijbel?

Evolutie is bewezen, door opgegraven skeletten, die duidelijk laten zien hoe diersoorten en mensen veranderen en dus evolueren.
Je kan daar je ogen voor sluiten, maar het is en blijft een feit dat het gewoon wetenschappelijk aangetoond is.

Niwla

Nounou christel1857 een beetje minder aanvallend mag ook wel hoor..

Alsof wij achter die radicale uitspraken staan, voor sexuele excessen, de uitspraken van de paus etc staan. :? Dit zijn ALLEMAAL dingen van mensen die fouten gemaakt hebben.

Wat betreft de geweldadige uitspraken in de bijbel, dat is allemaal het oude testament en nu niet direct meer van toepassing.

Rianne_

Re: Ben je gelovig?

Inderdaad Niwla. Als je naar het nieuwe testament kijkt zijn er al zoveel betere dingen, en is God ook een stuk 'liever' om het zo maar even te noemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:24

_Tara_ schreef:
@ Verootjoo: Ik heb anders op school verschillende hoorcolleges gehad over evolutie. Vind daar niks vaags aan. Allemaal wetenschappelijk onderbouwd. Voor mij is de evolutietheorie heel duidelijk en logisch. Het verhaal dat 1 iemand heel de aarde (weet je hoe groot dat ding is?) gemaakt heeft plus alle mensen en dieren erop (nja, 2 mensen). Dat gaat er bij mij echt niet in. Zoals ik al eerder gevraagd heb, hoe willen 2 mensen heel de aarde bevolkt hebben? En de dinosaurussen dan? Fossielen van allerlei dieren. Hoe zit dat dan volgens gelovigen?

er is nauwelijks wat GOED wetenschappelijk onderbouwd aan de evolutietheorie, en zo wel zou ik heel graag de bronnen van de onderzoeken willen inzien :) En 2 mensen hebben de hele aarde bevolkt idd, al waren er al wat meer dan de 1e 2 die beschreven staan in de Bijbel. Ik snap niet zo goed waaorm dat niet kan, want de aarde bestaat al enkele miljoenen jaren :=

_Tara_ schreef:
God ziet jezus eerst en dan jou pas in de hemel? Waarom dat dan? Dus je mag gewoon allemaal fouten maken, god vergeeft je toch wel? Waarom zou je dan niet toch gewoon mensen verkrachten en moorden? Niet dat ik dat goed keur, absoluut niet.
Dat mensen meerdere meningen hebben ok. Maar als je in god geloofd, geloof je dan ook niet automatisch in zijn mening? Of zie ik 't nu te streng en mag je van god ook gewoon zelf je mening hebben. Dus stel god zegt: homo zijn mag niet. Maar jij vind 't wel ok, dan vind god 't wel ok dat jij 't ok vindt?

De mens is van nature zondig, sinds het paradijs. Op een gegeven moment heeft God zijn zoon(zichzelf) in menselijke vorm naar de aarde gestuurd. Jezus is onze verlosser. Hij is voor onze zonden aan het kruis gestorven, en draagt zo onze zonden. Iedereen die in Jezus gelooft, en Jezus wil aannemen als zn verlosser, en hem meedraagt in zn hart zal worden verlost. Op het moment dat je bij de hemel komt ziet God eerst Jezus, en dan pas jou. Voor God doe je het altijd goed, of je homo's wel of niet goed vindt, maakt hem niet uit, welke fouten je hebt gemaakt ook niet. Maar dat wil dus absoluut NIET zeggen dat je de leefregels van Jezus aan je laars moet lappen. Tuurlijk mag je niet zomaar mensen vermoorden, verkrachten, stelen. Het is lastig te zeggen wat God daarmee doet, ik geloof niet dat hij dat goedkeurd. Of je moet intens berouw tonen, en je compleet bekeren en naar zijn hart gaan leven. En God ziet of je echt berouw hebt. Je kunt iig niet onbeperkt foute dingen doen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:25

Wat ik me dan afvraag is hoe het kan dat we niet allemaal inteelt zijn, dat is niet echt gezond, als we van 2 mensen afstammen...
En zoals MT zei, verschillende aardlagen met fossielen, skeletten ed.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:26

Ik geloof niet. Komt ook omdat niemand in mijn familie een geloof aanhangt. Ik zou het ook niet willen.
Ik ben ook niet echt 'tegen' het geloof maar wel vind ik het iets van vroeger. Vind het niet helemaal meer passen in de huidige samenleving.
Voordat ik half bokt over me heen krijg; zo denk ik erover. Ik heb er niks tegen.
Ook geloof ik in de evolutietheorie. Er is inderdaad niks bewezen maar wel veel onderzocht en de kans is voor mijn idee veel groter dat dat klopt dan wat er in de Bijbel staat.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:27

@ Rianne: Kunnen jullie eigenlijk wel gewoon trouwen later? Of moet je vriend zich dan ook aanmelden bij de kerk?
Maar wat zou jou dat nou uitmaken als je niet in hem geloofd maar hij bestaat toch? Dat is toch jouw keus. Als god echt zo'n goed iemand is, dan rekent hij jou daar toch niet op af? Hij heeft ons, zeg jij, een eigen wil gegeven. Dan kun jij, ik in ieder geval, met die eigen wil toch ook beslissen dat je helemaal niet in god gelooft. Had hij de mensen maar geen eigen wil moeten geven :P
Ik snap je wel over dat iedereen de bijbel anders interpreteert. Maar stel nou, god vind homo zijn ok. Jij gaat zitten vertellen: nee god vind homo's niet ok. Kom je dan niet alsnog in de hel? Ik weet 't niet hoor. Of neem ik 't dan te letterlijk dat god iets zus of zo bedoelt? Of interpreteert iedereen het hele god iemand ook weer anders? Want ik zou 't zien als 1 persoon iig die ik weet niet waar zou moeten zijn eigenlijk als 'ie al bestond dan.

Wat betreft priesters en paus die dingen met kleine jongetjes doen die niet door de beugel kunnen... Tja, dat maakt voor niet-gelovigen toch ook niet dat we nou positiever gaan denken over heel het kerk gebeuren. Wat heeft de bijbel en geloven in god dan nog voor waarde als diegene die dat woord verspreiden (als ik het goed zeg) precies dat doen waar zelf niet gelovigen het toaal niet mee eens zijn. Maar goed daar zullen gelovigen ook wel helemaal niet blij mee zijn natuurlijk, dat dat allemaal zo gaat.

En nog zo iets. Als je soms in kerken kijkt, hoeveel goud en alles er overal hangt en ligt en weet ik 't wat. Zou 't dan ook niet eerlijker zijn om die kerken niet zo groot en mooi te maken maar juist meer geld te geven aan de armen bijvoorbeeld?

@ Verootjoo: Dat zijn niet perse onze hele verre voorouders hoor, daar zijn we nu nog net zo hard mee bezig. Zoals ik al zei, parabenen, SLS, conserveermiddelen en allerlei andere chemische troep wat overal in zit.
En jij zegt dat de evolutietheorie net zover is bewezen als het scheppingsverhaal? Wat voor bewijzen zijn er dan voor het scheppingsverhaal? Daar kan ik me echt niks bij voorstellen namelijk :=
Op m'n studie heb ik 't wel gehad dat bv haaien, dat zijn kwa bouw nog hele primitieve dieren. Zo kun je door verschillende diersoorten heen allerlei veranderingen zien waaruit evolutie heel duidelijk is te zien. Dat kun je in mijn ogen gewoon echt niet ontkennen.
Juist omdat de aarde al enkele miljoenen jaren bestaat. Dat zouden we toch vol zitten met inteelt en afwijkingen en weet ik veel wat allemaal?
Laatst was er hier op bokt een topic over het fokken van hondenrassen. Daar word ook veel inteelt gedaan. Dat gaat echt niet goed hoor, met die honden. En dat is zeker nog geen miljoenen jaren aan de gang, dus laat staan hoe 't dan bij ons mensen zou zijn.

@ Christel: Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens. Mensen die hun zonden gingen afkopen en weet ik veel wat. Even biechten en alles is je vergeven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:28

Celiien schreef:
eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord dat een priester of bisschop de gevangenis inging, jij wel ?
evolutietheorie is iig meer bewezen dan uit de bijbel..
komop mensen zijn ontstaan uit 2 mensen, die samen op 1 plek waren en waar 2 kinderen uit kwamen (als ik het goed heb), die een vrouw hadden?
waar komen die partners dan vandaan?
of hebben ze een grote gangbang gedaan en zijn we eignelijk een happy family?

Ik wel... :)

En jammer dat je niet even 1 bladzijde verder had gelezen. Tuurlijk waren Adam en Eva niet de enige eerste mensen. Er waren er al meer. Maar het verhaal van God gaat over 1 volk wat hij heeft geschapen. Waarom precies weet ik niet, maar ik gok er maar op dat anders de bijbel nog 6x zo dik was.

christel1857

Rianne_ schreef:
Inderdaad Niwla. Als je naar het nieuwe testament kijkt zijn er al zoveel betere dingen, en is God ook een stuk 'liever' om het zo maar even te noemen.

Het is en blijft een zwaar gedateerd boek die nog maar half van toepassing is op onze moderne wereld.

Vind het erg flauw dat gelovigen iedere keer komen aanzetten met wazige argumenten zoals: "Ja maar zo ben ik niet!" "onze kerk vind homo's wel leuk!" "Dat is uit het oude testament, het nieuwe is vééél beter"
Je bent toch een aanhanger van de bijbel? Nou ik heb het hier over de bijbel, en niet over mensen persoonlijk, of over iemands persoonlijke kerk of stroming binnen het christendom.

Sorry voor mijn felle reacties, verder ben ik best lief hoor ;)

ps. Eva kreeg toch 4 zonen? Zou daarmee de mensheid niet meteen zijn uitgestorven?

Niwla

upendo: Ik denk dat een groot deel van die fossielen is ontstaan tijdens de zondvloed. (Met Noach dus) Als de hele wereld onder water staat wordt er zo'n grote druk op de aardlagen gezet dat er bijzondere dingen zijn ontstaan.

Ik heb hier wel een interessante site hoe ik denk over de evolutie: http://www.scheppingofevolutie.nl/
En dan met name onder "veelgestelde vragen"

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:29

verootjoo schreef:
er is nauwelijks wat GOED wetenschappelijk onderbouwd aan de evolutietheorie, en zo wel zou ik heel graag de bronnen van de onderzoeken willen inzien :) En 2 mensen hebben de hele aarde bevolkt idd, al waren er al wat meer dan de 1e 2 die beschreven staan in de Bijbel. Ik snap niet zo goed waaorm dat niet kan, want de aarde bestaat al enkele miljoenen jaren :=

Inteelt.. ?
:Y)

Misschien dat we daarom van aap-achtige mensen naar de moderne mens zijn gegaan, door de inteelt! :j Is al ons haar uitgevallen en zijn we veranderd van brede, schattige, harige, kleine mensjes tot vieze, kale, stinkende mensen :j
:')

Ja, die theorie vind ik wel leuk

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:29

MysticTinker schreef:
verootjoo schreef:

Inteelt.. ?

Misschien dat we daarom van aap-achtige mensen naar de moderne mens zijn gegaan, door de inteelt! :j Is al ons haar uitgevallen en zijn we veranderd van brede, schattige, harige, kleine mensjes tot vieze, kale, stinkende mensen :j

_O-

Ik snap nu ook waarom ik tien vingers heb in plaats van 2!

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:30

Ik geloof in de evolutietheorie ;). Ik kan namelijk niet in iets geloven waar geen bewijs voor is. En in de bijbel staan téveel dingen waarvan ik denk: Ja natuurlijk :+ .
& dan nog iets: Bijna elke oorlog die er is gaat over geloof. Dus godsdienst is in mijn ogen sowieso niet vredig.

christel1857

MysticTinker schreef:
verootjoo schreef:

Inteelt.. ?

hahaha +:)+

SheMellon

Ik geloof wel..maar ik geloof niet dat 1 geloof het juiste is. Ik vind in ieder geloof een hoop lessen zitten waar ik wat aan heb.
Maar ik pin me niet meer vast aan 1 geloof.Ik weet dat er meer is maar ik ga er geen naam op plakken.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:32

christel1857 schreef:
Rianne_ schreef:

Het is en blijft een zwaar gedateerd boek die nog maar half van toepassing is op onze moderne wereld.

Vind het erg flauw dat gelovigen iedere keer komen aanzetten met wazige argumenten zoals: "Ja maar zo ben ik niet!" "onze kerk vind homo's wel leuk!" "Dat is uit het oude testament, het nieuwe is vééél beter"
Je bent toch een aanhanger van de bijbel? Nou ik heb het hier over de bijbel, en niet over mensen persoonlijk, of over iemands persoonlijke kerk of stroming binnen het christendom.

Sorry voor mijn felle reacties, verder ben ik best lief hoor ;)

ps. Eva kreeg toch 4 zonen? Zou daarmee de mensheid niet meteen zijn uitgestorven?

Lees dan het boek "Moderne wetenschap in de Bijbel" maar eens. Zul je zien hoe gedateerd de bijbel is. ;)
Ik ben idd aanhanger van de bijbel, maar er staat ook dat iemand die vreemdgaat gestenigd moet worden. Lijkt me niet dat een moderne christen dat doet. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:32

MysticTinker schreef:
verootjoo schreef:
Evolutietheorie is niet bewezen... Uit de Bijbel is net zoveel bewezen.

Heb je voorbeelden uit de bijbel?

Evolutie is bewezen, door opgegraven skeletten, die duidelijk laten zien hoe diersoorten en mensen veranderen en dus evolueren.
Je kan daar je ogen voor sluiten, maar het is en blijft een feit dat het gewoon wetenschappelijk aangetoond is.

moet je maar eens het boek 'wetenschap in de Bijbel' lezen. Heb geen zin om vanalles te citeren, maar in dat boek staan vrijwel alle wetenschappelijke onderzoeken die er geweest zijn, met een link naar de Bijbel. Dus die is net zo goed deels al wetenschappelijk bewezen.

Overigens ben ik niet pertinent tegen de evolutietheorie, in zekere zin wordt er wel wat geëvolueerd, en de dieren zien er nu ook niet meer zo uit als die miljoenen jaren geleden. Maar dat de mens is ontstaan uit een gemuteerd celletje, dat geloof ik gewoon niet. imo staat God boven aan het begin van de evolutie.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:34

Niwla schreef:
upendo: Ik denk dat een groot deel van die fossielen is ontstaan tijdens de zondvloed. (Met Noach dus) Als de hele wereld onder water staat wordt er zo'n grote druk op de aardlagen gezet dat er bijzondere dingen zijn ontstaan.

Ik heb hier wel een interessante site hoe ik denk over de evolutie: http://www.scheppingofevolutie.nl/
En dan met name onder "veelgestelde vragen"

Toen ik in de eerste les dierkunde op de universiteit van gent zat werden de aanhangers van de scheppingstheorie vriendelijk verzocht de les maar niet bij te wonen als ze niets in de evolutieleer zagen. Onder het mom van: "Ik heb geen zin meer in discussies met mensen die toch weigeren te luisteren naar mijn les"

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:35

We ontstaan nog steeds uit een celletje. Niet gemuteerd hopelijk :')

verootjoo

christel1857 schreef:

Elke christen is idd anders. In mijn kerk zitten idd homo's, zelfs getrouwde. Het nieuwe testament is niet herschreven op het oude hoor :=
Het oude testament gaat over de voorouders van Jezus, het volk van God. Het nieuwe testament gaat over het begin van het leven van Jezus, het verloop van het leven van Jezus, en het leven mét Jezus als christen.

upendo

_Tara_ schreef:
We ontstaan nog steeds uit een celletje. Niet gemuteerd hopelijk :')

_O-

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:39

Ik ben zelf niet gelovig, en ken ook in mijn omgeving geen enkel mens die (fanatiek) gelooft. Dat leeft hier in België niet zo heb ik de indruk.

Gelukkig.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:42

Over die fossielen trouwens. Ik heb op die link gekeken van Niwla. Daar staat dan dat fossielen zijn ontstaan tijdens de zondvloed. Prima. Maar, er zijn toch fossielen gevonden uit verschillende tijdperken? En ze hebben het over de zondvloed. Hoe zit dat dan?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:42

Niemand hoeft de bijbel gelezen te hebben om te weten dat moorden en stelen niet goed is. Toen ik op jonge leeftijd mijn kat een muisje zag doodmaken heb ik zo hard staan janken. En dat verdriet, dat besef dat een ander levend wezen doodmaken iets slechts is, dát gevoel. Dat leren mensen niet van de bijbel, dat hoort als het allemaal goed is, aangeboren natuurlijk gedrag te zijn van een normaal mens.

Vind overigens dat de bijbel faalt op het gebied van regelgeving. Waarom staat er alleen maar wat over moorden en stelen. Waarom hadden ze er niet even 10 regels bij geschreven met: Je mag niet pedofiel zijn, je mag niet mishandelen, je mag niet martelen etc.