Ik heb iedereen bedrogen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:50

TS ik vind het heel erg dapper dat je hebt geconcludeerd dat er nog werk aan de winkel te verzetten is.
Heel goed ook dat je bezig gaat met je ontdekkingstocht, waarom doe ik zoals ik doe? i.p.v. alleen de symptoombestrijding.
Die symptoombestrijding heb je ook nog wel nodig want dat is nu voor het eerst ook om de zware lading er af te halen.
Werken aan waar je gedrag weg komt is namelijk pittig, de laagjes die afgepeld worden kunnen behoorlijk veel impact hebben.
En dan is het goed om eerst de goede balans weer terug te krijgen.
Het gevoel van onveiligheid komt ergens vandaan, niets ontstaat zomaar en om er achter te komen waarom jij je gedraagt zoals jij gedraagt is er tijd nodig en geduld.

Wat Zwerte beschrijft over Egoïsme kan ik mij ergens wel in vinden. Het is een harde tekst maar soms is het nodig om even wakker geschud worden.
Ik ben het echter niet helemaal eens met haar gedachten gang w.b.t egoïsme.
Het los zien van persoon en actie is heel erg lastig zeker wanneer je in patronen vast zit.

Ik heb er laatst een mooi schema van gezien in de kerk over identiteit.
Waar begint je identiteit?
Als je onzeker bent en je nog geen eigen identiteit hebt ontwikkeld dan kan je zo je identiteit ontwikkelen. Ik betrek het schema even op jou TS.

1. Onzeker/ onveilig
2. Gedraging (Je begon te liegen)
3. Macht (Je kwam ergens tot de ontdekking wat liegen voor jou opleverde, het begin van een patroon).
4. Zekerheid (De leugen gaf jou een bepaalde zekerheid (uitvlucht)).
5. Identiteit (Je vind jezelf slecht omdat je zo veel liegt, je vind jezelf een leugenaar).

Het schema zou moeten zijn.
1. Identiteit, ik ben geliefd, ik ben waardevol.
2. Zekerheid, omdat ik mij geliefd vol, voel ik mij veilig en geborgen.
3. Macht, mijn zekerheid geeft mij kracht.
4. Gedraging, ik durf mij kwetsbaar op te stellen en uit te spreken wat er in mij om gaat.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.