Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:25

odetteke schreef:
Diablo schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe het met jouw ouders zit, maar ik geloof niet dat ik mijn kinderen mishandel en ik geloof dat ik dit best goed in kan schatten.

Maar voor alle kinderen van ouders die dit niet goed kunnen inschatten is het van belang dat de algemeen geldende norm wordt dat een tik niet normaal is. Veel ouders zijn zich gewoon niet bewust van het feit dat ze hun kinderen mishandelen omdat een opvoedkundige tik wel mag.

Je kan je kind ook verbaal mishandelen, dit slaat dus nergens op

En ouder dat geen grenzen kent, zal zijn kind in geen geval goed opvoeden, al "mag" hij niet slaan.

odetteke

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:34

Tja, lieven alleen verbaal mishandelen dan verbaal en lichamelijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:58

odetteke schreef:

Liever helemaal niet.

Of die pedagogische tik nou wel of niet verboden is (en is een tik die gegeven wordt te controleren?), iemand die zijn kind wil/gaat mishandelen, doet dit toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:09

odetteke schreef:

Volgens mij maakt het voor de geestelijke schade niet veel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:22

Diablo schreef:
odetteke schreef:

Liever helemaal niet.

Of die pedagogische tik nou wel of niet verboden is (en is een tik die gegeven wordt te controleren?), iemand die zijn kind wil/gaat mishandelen, doet dit toch wel.

niemand wil zijn kind mishandelen,

maar de grens tussen een pedagogische tik, en mishandeling is te vaag. Het ene gaat te makkelijk in het ander over, zonder dat een ouder het ook maar door heeft. Vaak is het dan nooit een pedagogische tik geweest, maar dat weten die ouders niet. Zolang ouders hier nog trots op Bokt vertellen dat ze hun kind 'echt wel een flinke klets verkopen als ze er om vragen' ;( ....

Verbale en fysieke mishandeling is allebei schadelijk, ja.. Maar ik denk dat als je verbaal mishandeld wordt, en fysieke mishandeling komt daar nog eens bovenop, dat je het wel een stukje zwaarder krijgt... Daarnaast is fysieke mishandeling wel iets gevaarlijker.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:31

Menino, dat is geen trots. Dat is een mening, net zoals "mijn kind mag niet op hakken lopen van mij" en "als mijn kind te laat thuis komt, krijgt ze geen avondeten" dat zijn beiden dingen waar je je vraagtekens bij kan zetten. maar niet bedoelt als opruien, patsen, trots zijn oid. Jij heb slechte ervaringen met dit onderwerp en ik totaal niet. Niets in dit topic kwetst mij of komt bot op mij over. VAnwege MIJN goede ervaringen. Zo moet je het zien. Iedereen heeft goed en slechte ervaringen op alle gebieden en daar moet men respect voor hebben, zo hebben heel wat bokkers hun toon gematigt sinds jij je berichtje hebt neergezet. Maar je moet niet uitgaan van het slechte in de mens, dat wij (degenen die kinderen hebben en de diegenen die het voornemen hebben zich ooit voort te planten) er hard en vaak op los slaan en er trots op zijn ook.... Zo werkt het niet.. echt niet.

annebe

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:39

Opvoeden is soms best lastig! Menig moeder vraagt zich wel eens af of er nou goed aan heeft gedaan aan die ene opmerking, uitschieter of tik..

Vanaf jongs af aan heb ik mijn kinderen meegeven dat ze ook mee tellen en een mening mogen hebben en dat er na een oorzaak een gevolg krijgt.
We praten hier heel open over alles en nog wat en ach net als volwassen hebben kinderen hun dag ook wel eens niet en wil je ze achter het behang plakken.
Hier voldoet een straf op de gang (weekje geen tv/pc) of een flinke stemverheffing meestal, maar heel soms kregen ze wel eens een tik voor hun billen.
Ik merk wel hoe ouder ze worden, hoe meer je er mee kunt communiceren... (soms blijf je discuseren)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:40

Ik heb geen slechte maar ook geen goede ervaringen met een tik.

Je wil de reactie van mijn man niet weten over dit onderwerp.
Het is maar goed dat sommige hier niet met hem getrouwd zijn....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:44

En dan komen we weer bij de kernvraag na het lezen van deze berichten: waarom onnodig risico lopen en waarom is die tik dan nodig? Er zijn zoveel andere manieren te bedenken om je kind op te voeden. Als je een beetje creatief bent dan hoeft daar geen tik aan te pas te komen.

Het belangrijkste is zelfbeheersing. En wat mij een beetje huiverig maakt is de agressieve toon van sommigen die in dit topic reageren. Dan vraag ik me af: als je al zo heftig reageert op iemand die op internet een andere mening heeft, hoe reageer je dan op je kids als die iets doen waar je het niet mee eens bent? Heb je jezelf dan echt zo goed in de hand als je zelf beweert?

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:53

benangelique schreef:
tussen slaan en een corrigerende tik zit in mijn ogen een wereld van verschil. wanneer een peuter al 4x de stereo aan heeft gezet en het nog een 5e keer wil proberen, krijgt het van mij toch echt een tik op de vingers.

wanneer er echter sprake is van een conflict, is slaan idd een teken van onmacht.

Hier ben ik het volledig mee eens. Mijn kids krijgen heel soms ook een tik voor hun billen, maar dan heb ik het wel van te voren gezegd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:53

nouja, niet iedereen hoeft nu rekening met mij te houden ofzo hoor :))
Ik snap dat ik mss niet objectief ben, maar dit is wel gewoon mijn mening (gevormd mss door omstandigheden, maar ik denk dat iedere mening gevormd wordt door persoonlijke gebeurtenissen :) ). Het is ook niet dat mijn mening puur gebasseerd is op emoties oid, er zit ook wel degelijk een rationele gedachte achter.

Trots is mss niet het juiste woord, maar ik heb hier wel berichtjes zien staan in de trant van 'ja mijn kinderen krijgen wel eens een mep :D :D :D ' En daar krijg ik echt kriebels van... Dat je kind een keer een tik krijgt ala, daar houdt echt niet ieder kind een trauma van over. Maar dan hoef je er nog niet zo blij mee te zijn :+ .. Als ik zulke berichten lees, dan denk ík dat het wel iets te 'maatschappelijk geaccepteerd' is om je kinderen te slaan. Juist omdat ik denk dat de ouders die zichzelf niet in de hand hebben en irrationele keuzes maken om hun kind te slaan, ook de ouders zijn die zich zelf heel goed kunnen voor houden dat 'het wel meevalt' en het uit 'opvoedkundig perspectief' gebeurt.

De ouders die hun kind af een toe een pedagogisch tikje geven, en daar wel echt goed over na denken, zullen het ook wel van zichzelf herkennen als het een keer uit onmacht gebeurt. En als het een keer uit onmacht gebeurt, daar zal geen enkel kind meteen getraumatiseerd van raken denk ik. Wel als dat structureel gebeurt.
Maar het kán denk ik alleen structureel gebeuren als een ouder zichzelf voorhoudt dat het 'oké' is.
Sorry, beetje onsamenhangend verhaal geworden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:54

waarom onnodig risico lopen? Wat mij betreft is het geen risico, ik ken mijn grenzen en beschik over gezond verstand. Dat verstand gebruik ik om te praten, gezichtsuitdrukkingen op het juiste moment te gebruiken maar ook om als het nodig is een keer die beiden 'hulpen' kracht bij te zetten door een tikje uit te delen. Ik vergelijk het (hier struikeld vast heel bokt over) even met mijn jonge paardje, was als veulen kuikenmak, wilde alles, deed alles en snapte precies wat ik bedoelde, toen ie 2,5 was begon ie een beetje macho te doen, kijken hoe ver hij kon gaan etc. Stem en lichaamshouding was 99% van de keren genoeg en 1 keer niet, toen liep hij letterlijk nagenoeg over me heen. Ondanks een consequente en rustige opvoeding. Toen heeft hij tegelijk met een brul een klets met het halstertouw tegen zijn borst gehad. Dat deed ik niet met al mijn kracht en ook niet in zijn gezicht, het zal hem zeer gedaan hebben, dat wel. Het was wel voldoende om hem een keer te laten schrikken en beseffen dat er ook aan mijn geduld grenzen zijn. Direct erna nog wat kleine makkelijke oefeningen gedaan, zoals voetje geven en hem beloont voor zijn positieve gedrag, hij was daarna gewoon nog steeds helemaal zichzelf en ook totaal niet angstig of schuw. Hij haalde het alleen niet meer in zijn koppie om over me heen te denderen.
Ik heb hem nooit meer hoeven slaan en hij is nooit kopschuw oid geworden. En is nu 7 jaar en een keurig kereltje.
Een paard is anders dan een mens, maar in principe benader en behandel ik een persoon hetzelfde als een dier.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:55

sowieso vind ik een kind in het gezicht slaan echt Not done!! :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:56

Maar als ik zeg dat mijn man mij weleens een tik geeft omdat ik wat doe wat niet van hem mag.... krijg ik heel bokt over mij heen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:59

Brainless schreef:
Maar als ik zeg dat mijn man mij weleens een tik geeft omdat ik wat doe wat niet van hem mag.... krijg ik heel bokt over mij heen.

Jij niet, je man wel als ie durft te reageren :D

Maar meen je dit serieus?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:59

Menino schreef:
nouja, niet iedereen hoeft nu rekening met mij te houden ofzo hoor :))
Ik snap dat ik mss niet objectief ben, maar dit is wel gewoon mijn mening (gevormd mss door omstandigheden, maar ik denk dat iedere mening gevormd wordt door persoonlijke gebeurtenissen :) ). Het is ook niet dat mijn mening puur gebasseerd is op emoties oid, er zit ook wel degelijk een rationele gedachte achter.

Trots is mss niet het juiste woord, maar ik heb hier wel berichtjes zien staan in de trant van 'ja mijn kinderen krijgen wel eens een mep :D :D :D ' En daar krijg ik echt kriebels van... Dat je kind een keer een tik krijgt ala, daar houdt echt niet ieder kind een trauma van over. Maar dan hoef je er nog niet zo blij mee te zijn :+ .. Als ik zulke berichten lees, dan denk ík dat het wel iets te 'maatschappelijk geaccepteerd' is om je kinderen te slaan. Juist omdat ik denk dat de ouders die zichzelf niet in de hand hebben en irrationele keuzes maken om hun kind te slaan, ook de ouders zijn die zich zelf heel goed kunnen voor houden dat 'het wel meevalt' en het uit 'opvoedkundig perspectief' gebeurt.

De ouders die hun kind af een toe een pedagogisch tikje geven, en daar wel echt goed over na denken, zullen het ook wel van zichzelf herkennen als het een keer uit onmacht gebeurt. En als het een keer uit onmacht gebeurt, daar zal geen enkel kind meteen getraumatiseerd van raken denk ik. Wel als dat structureel gebeurt.
Maar het kán denk ik alleen structureel gebeuren als een ouder zichzelf voorhoudt dat het 'oké' is.
Sorry, beetje onsamenhangend verhaal geworden.

Ik snap wat je probeerd te zeggen menino.
(overigens vind ik het niet meer dan redelijk dat mensen hun toon wijzigen door een tekst als de jouwe, is een vorm van respect tonen)
En inderdaad ieders mening word gevormt door gebeurtenissen, en zoals de jouwe slecht zijn, zijn de mijne goed.
Ik denk juist dat het niet meer geaccpeteerd word oor de maatschappij. Vroeger (tijd van mijn opa en oma) sloeg iedereen zijn kind regelmatig en zonder uitzondering, laat je een kopje uit je handen vallen? KLETS!! Begin je met eten zonder te bidden?? HOPPA!!
De tijden zijn veranderd, en de gezinnen zijn kleiner, de maatschappij veranderd en blij toe. Ik zou niet meer in de tijd van vroeger willen leven. Maar dat er zo ontzettend gestruikeld word over een tik op de vingers of een pak voor de broek bij het misdragen van een kind.... Jij hebt het gevoel dat het juist enorm normaal gevonden word, ik ervaar het tegenovergestelde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:01

maikeltje schreef:
Brainless schreef:

Jij niet, je man wel als ie durft te reageren :D

Maar meen je dit serieus?

nee gelukkig niet :D , maar ik bedoel... dat mag dus niet, maar als je je kind een keer een tik geeft mag het wel (en die heeft geen keus)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:01

Brainless schreef:

Als man en vrouw ben je gelijk. De een hoeft niet naar de ander te luisteren 'want ik ben je man'. De een heeft niet meer of minder wetenschap van de maatschappij, normen en waarden. Je man hoeft jou niet te leren dat je niet keihard in de tuin moet gillen als de buren buiten zitten, dat hebben je ouders al gedaan. Je man hoeft jou niet op te voeden, je bent elkaars gelijken. Dat is wat anders.....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:03

Bonita_Bon schreef:
waarom onnodig risico lopen? Wat mij betreft is het geen risico, ik ken mijn grenzen en beschik over gezond verstand.

Jij misschien wel, vele duizenden ouders niet en die zijn van mening dat een opvoedkundige tik ook wel met een riem of andere voorwerpen uitgedeeld kan worden. Als een tik geven maatschappelijk gezien niet meer geaccepteerd wordt kan je misschien een deel van deze groep bereiken en het leed van een grote groep kinderen behoorlijk verzachten.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:04

ben nooit geslagen..
wel een corrigerende tik als je echt niet luisterde en dan heb ik het over een leeftijd tot 8 jaar zeg maar..
en als het 2x is voorgekomen is het veel
maar echt slaan is weer wat anders..
vind dat je je hand nooit mag opheffen tegenover kinderen.. maar ook niet tegenover je eigen man of vrouw!!
en dat je gaat slaan is gewoon geen zelfbeheersing en ook geen overmacht inderdaad.. (mijn mening uiteraard ;))

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:06

stef schreef:
Dit bedoel ik dus. Jij vind dat ik geestelijk mishandeld ben, dat is IMO een directe aanval naar mijn ouders, en dat heeft niks met respectvol discusieren te maken.

ben benieuwd wat jullie in het volgende geval hadden gedaan:
Moeder staat in de supermarkt af te rekenen bij de kassa. Kindje van ca 3 jaar oud zit in zo;n autotje om een centje te jengelen. Moeder geeft 2x aan dat ze geen centje krijgt omdat ze naar oma moeten, waarom kindje keihard door heel de winkel t rut! naar haar moeder roept. Moeder deed niks, maar ik zag aan haar blik dat ze duidelijk geschrokken was.

MisterV: Waarom ben ik dan niet bang voor mijn ouders? En waarom zijn mijn paarden niet bang voor mij?

Dat kindje had van mij een tik op haar kont gekregen met haar ontzettend grote mond! Ongeacht of de hele winkel volstaat met mensen, is die gek zeg! :oo

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:10

Bonita_Bon schreef:
waarom onnodig risico lopen? Wat mij betreft is het geen risico, ik ken mijn grenzen en beschik over gezond verstand. Dat verstand gebruik ik om te praten, gezichtsuitdrukkingen op het juiste moment te gebruiken maar ook om als het nodig is een keer die beiden 'hulpen' kracht bij te zetten door een tikje uit te delen.

Individueel naar jou toe bekeken is er misschien geen risico maar ik denk dat het maar vaak genoeg zo zal zijn dat als een tik maatschappelijk geaccepteerd zou zijn dat er ook veel ouders zijn die hier niet goed mee om kunnen gaan en zichzelf niet altijd in de hand hebben. Die in hun kwaadheid steeds een stapje verder gaan. En ik denk dat je dat zeker niet moet onderschatten. Dat bedoel ik met risico.

Kaitlyn

Geslagen ben ik ook nooit gelukkig, maar als m'n ouders me al 10.000 x hadden gewaarschuwd en ik deed het toch dan kon ik een klap op m'n vingers of billen verwachten. Meestal werd ik gewoon naar m'n kamer gestuurd, moest ik op de trap gaan zitten of werd ik in de hoek gezet :=

Even op een berichtje hierboven; M'n zusje stond een keer samen met m;n moeder en mij in een winkel en ze wou een snoepje (daar hebben ze van die bakken met snoep dat je zelf kunt scheppen) M'n moeder zei al een paar keer nee waarop m'n zusje m'n moeder voor d'r schenen begint te trappen. :o Daarop heeft m'n moeder wel een tik op teruggegeven.. Al die mensen in de winkel vonden het niet kunnen, maar moet je dan als moeder jezelf maar laten slaan/schoppen door je kind omdat ze hun zin niet krijgen?

Als ik in de schoenen van m'n moeder had gestaan had ze ook een tik op d'r vingers gehad..

Miska

Ik vind het onmacht wanneer je iemand slaat.
Ook woorden kunnen flinke boosdoeners zijn als het structureel aanhoudt.
Helemaal niet meer van deze tijd. :n

Mijn verdere visie daarop is wel in de link van mijn onderschrift te vinden.
Niemandskind in de knel...

Heb genoeg onterechte klappen en vernederingen ervaren en dat heeft echt effect op je verdere leven. :j

Absoluut niet goed te praten.
Mijn paarden krijgen wel eens een corrigerende tik en een flinke brul, maar die verhoudingen zijn wat ze onderling in de wei met elkaar doen niet te vergelijken.
Maar ik mishandel mijn paarden niet, ik behandel ze met respect alleen wanneer ik gebeten wordt dan pik ik dat niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:14

Leanee schreef:
Even op een berichtje hierboven; M'n zusje stond een keer samen met m;n moeder en mij in een winkel en ze wou een snoepje (daar hebben ze van die bakken met snoep dat je zelf kunt scheppen) M'n moeder zei al een paar keer nee waarop m'n zusje m'n moeder voor d'r schenen begint te trappen. :o Daarop heeft m'n moeder wel een tik op teruggegeven.. Al die mensen in de winkel vonden het niet kunnen, maar moet je dan als moeder jezelf maar laten slaan/schoppen door je kind omdat ze hun zin niet krijgen?

Geen tik geven wil niet zeggen dat je je laat slaan en schoppen! Je kan het op allerlei verschillende manieren oplossen afhankelijk van de leeftijd en het begrip van een kind.