draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:56

Ik heb een nep bonten sjaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:57

Fiffill schreef:
... en ik vind het ook niet erg dat ze dieren slachten voor consumptie, alleen het houden van die dieren is nog niet ideaal en dat is het punt.

Proefdieren hebben het overigens helemaal niet altijd zo goed, vooral in andere landen niet. ;)

Nee, dat weet ik.

Ik wil bv ook geen bont hebben dat uit China komt, om maar iets te noemen....

Het houden van de dieren, daar gaat het wat mij betreft ook om. Dat ze een goed leven hebben. Ik heb geen problemen met bont, leer of vlees van een dier dat in goede omstandigheden is gehouden.

kimkristin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:59

ik heb een bontkraag en uggs

Anoniem

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:05

Na de OP eens te hebben doorgelezen, denk ik dat TS bont gewoon never nooit zou goedvinden, ook al zouden de nertsen in de beste omstandigheden ooit gehouden worden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:06

Ik draag geen bont, of heb (nu) niks van bont. (Heb wel nep bonte dingen).
Ook geef ik eerlijk toe dat ik bont wel mooi vind. Maar de manier waarop je aan bont komt vind ik vreselijk :o
Stel dat ik een jas mét bontkraag mooi vind, zal ik hem niet laten hangen omdat er een bontkraag aan zit.
Dit betekend niet dat ik niet van dieren houd.
Tis een beetje lastig uit te leggen.

Maargoed, ik draag wel wol & leer en eet vlees etc.

(Ook vind ik de zin 'Alle snobistische bontjasteven moeten voor straf hun eigen huid afgeven' in je naam ook een béétje vervelend om te lezen
Ik snap dat deze zin aanslaat, maar toch ...)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:10

Zo, ik ben er weer! Buikje vol! Wat is er toch allemaal gebeurd en gezegd joh!?! Het gaat echt alle kanten op hier!
Maar wat betreft proefdieren: ik vind het echt goed dat daar nu strenge regelgeving voor is! Ik heb ooit iets gelezen over tests met hondenvoer waarbij de maagwand wordt weggehaald om te zien hoe het verteringsproces in z'n werk gaat. Dat vind ik echt ziek!

Ik ben het met [naam] eens. Ik vind bont ook mooi. Alleen de manier waarop je t krijgt, vind ik niks. Maar ik zou dan liever voor nepbont gaan, omdat ik als leek dat verschil toch niet zie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:20

Yamcha schreef:
Fiffill schreef:
... en ik vind het ook niet erg dat ze dieren slachten voor consumptie, alleen het houden van die dieren is nog niet ideaal en dat is het punt.

Proefdieren hebben het overigens helemaal niet altijd zo goed, vooral in andere landen niet. ;)

Nee, dat weet ik.

Ik wil bv ook geen bont hebben dat uit China komt, om maar iets te noemen....

Het houden van de dieren, daar gaat het wat mij betreft ook om. Dat ze een goed leven hebben. Ik heb geen problemen met bont, leer of vlees van een dier dat in goede omstandigheden is gehouden.

:j Dan zijn wij het met elkaar eens. ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:21

Het heeft allemaal ongetwijfeld zijn nut, maar je moet het niet weten.
Als je het verschil toch niet zie waarom dan echt bont.
Maar aan het prijskaartje zie je het wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:21

Leuk is dat, hè? Merk je al pratend dat je uiteindelijk op een lijn zit :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:23

Ik zou alleen om de prijs al liever nepbont dragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:23

Yamcha schreef:

Vind dit heel mooi en juist verwoord :j

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:25

Het is net een verkeersstroom met als doel van maastricht naar groningen.
Je kunt alle kanten op, maar uiteindelijk kom je op dezelfde plek uit.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:26

Ik blijf bont wel lastig vinden. Vlees en leer hebben nog een bepaald nut zegmaar (in mijn ogen). Maar bont is uitsluitend voor mode.
Ik weet dat jullie dan gaan zeggen "maar je rijdt toch ook in een leren zadel". Dat is ook zo. Maar leer kun je langer mooi houden en is duurzamer. Dat heeft dan nog een bepaald nut. Bij bont ligt dat naar mijn mening iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:30

En daarom krijg je hier dus van die eindeloze discussie die je kan blijven voeren totdat je een ons weegt :')
Iedereen heeft er toch een eigen mening over die hij/zij niet zal veranderen omdat iemand anders daar wat van vind.
Al vind ik alles hier al met al wel intressant/evt leerzaam om te lezen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:32

Bont is veel warmer dan nepbont. Bont is niet puur esthetisch, het heeft ook een isolerende werking. Weleens op Uggs gelopen in de sneeuw, als het echt heel koud is? Reken maar dat je lol hebt van dat bont.
En Bont is lekker warm in de winter, maar niet te. Je zweet je niet kapot zoals met een synthetische jas. Een bontje onder je zadel neemt het zweet veel fijner op, ademt goed...... bont is echt een heel fijn product.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:32

Hmm... Interessante discussie...

Ik draag wel bont. Ik heb een (schapen)leren jas en daar zit een bonte kraag op. Ik dacht eerst dat het nepbont was, maar na aankoop bleek het dus om konijnenpels te gaan. Ik moest wel even slikken, maar ik vind mijn jas daarom echt niet minder mooi! Ik veronderstel dat ik nu een snobbistische bontjasteef ben? :Y)
Een volledig bonte jas zou ik dan weer nooit kopen.
Ik besef maar al te goed dat dieren, die voor bont gedood worden, meestal geen mooi leven of een mooie dood hebben. Mensen zijn nu eenmaal niet altijd even goed voor dieren :n Maar is het dan geen beter plan om de mensen die die dieren mishandelen te straffen? Ipv de kopers van bontjassen aan te vallen? Zij hebben de dieren immers niet pijn gedaan of gedood. De huid van dieren wordt vaak gezien als restproduct en om dat niet verloren te laten gaan, worden er schoenen, jassen, handtassen, riemen enz van gemaakt. Niks mis mee, lijkt me! Zólang dat dier maar een waardig leven heeft gehad.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:34

Dat is ook zo. Maar iemand start een topic met discussie als doel. Ik neem aan dat je geen topic start met als doel alleen maar ja-knikkers achter je te scharen ;). Hoewel ik dat bij deze TS wel een beetje zie.. Maar dat terzijde ;)
Ik kies voor het grijze gebied denk ik ;) dus niet alles of niets.

@Precious
Ik draag ook leer. Vind het mooi. Het is idd ook wat meer algemeen geaccepteerd. Bij bont moet ik toch altijd denken aan anaal geëlektrocuteerde vossen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:35

@ Yamcha & Precious20 ; beiden ook heel mooi gezegd :j
Hier kan ik me nu 100% in vinden.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:36

Waarom zou bont geen nut hebben? Zoals leer sterker en duurzamer is dan veel prijs vergelijkende producten.
Zo is bont vaak warmer dan andere producten, het heeft de natuurlijke eigenschappen die ervoor zorgen dat vocht goed afdrijft en de warmte word vastgehouden.
Ik gebruik bont in mijn historische kleding niet alleen wegens de correctheid maar ook om de eigenschappen. Het is warm, tot op zekere hoogte houd het regen tegen en drijft het vocht af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:37

ilse86 schreef:
[naam]
Dat is ook zo. Maar iemand start een topic met discussie als doel. Ik neem aan dat je geen topic start met als doel alleen maar ja-knikkers achter je te scharen ;). Hoewel ik dat bij deze TS wel een beetje zie.. Maar dat terzijde ;)
Ik kies voor het grijze gebied denk ik ;) dus niet alles of niets.
.

Ik bedoel meer dat de discussies hier op Bokt meestal gaan verwateren ...
Dus kun je door blijven discusiëren totdat je een ons weegt. Niet zozeer om de discussie zelf, maar omdat mensen elkaar
van juist hún mening willen overtuigen omdat alleen deze klopt. Dan krijg je echt van die antwoorden, aanvallen of net wat
die gewoon nergens meer over gaan :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:38

Ja, maar goed. Die warmte van een bontjas is in mijn ogen dan weer vervangbaar voor een warme winterjas bijvoorbeeld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:40

Yamcha schreef:
Leuk is dat, hè? Merk je al pratend dat je uiteindelijk op een lijn zit :)

Precies. :)

Precious20 schreef:
Hmm... Interessante discussie...

Ik draag wel bont. Ik heb een (schapen)leren jas en daar zit een bonte kraag op. Ik dacht eerst dat het nepbont was, maar na aankoop bleek het dus om konijnenpels te gaan. Ik moest wel even slikken, maar ik vind mijn jas daarom echt niet minder mooi! Ik veronderstel dat ik nu een snobbistische bontjasteef ben? :Y)
Een volledig bonte jas zou ik dan weer nooit kopen.
Ik besef maar al te goed dat dieren, die voor bont gedood worden, meestal geen mooi leven of een mooie dood hebben. Mensen zijn nu eenmaal niet altijd even goed voor dieren :n Maar is het dan geen beter plan om de mensen die die dieren mishandelen te straffen? Ipv de kopers van bontjassen aan te vallen? Zij hebben de dieren immers niet pijn gedaan of gedood. De huid van dieren wordt vaak gezien als restproduct en om dat niet verloren te laten gaan, worden er schoenen, jassen, handtassen, riemen enz van gemaakt. Niks mis mee, lijkt me! Zólang dat dier maar een waardig leven heeft gehad.

Dit is niet waar. Bont is helemaal geen restproduct, dieren worden er speciaal voor gefokt. ;) Net als melkkoeien niet naar de slacht gaan, daar heb je vleeskoeien voor.

Bont is inderdaad heel warm, maar dat hebben wij hier helemaal niet nodig... als je op de noordpool woont kan ik me heel goed voorstellen dat je een bontjas aantrekt voor de warmte, maar hier is het toch echt een luxeproduct.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:43

Weet je wat dan nog erg amusant is? 8 van de 10 bokkers in dit topic die helemaal tegen bont zijn, hebben in hun profiel foto's staan van een compleet getuigd paard mét bontje onder het zadel...
Iedereen die ook maar iets van zadels kent, weet dat een bontje een passend zadel juist kleiner maakt. En dat je je bontje bovendien onder dek en zadel moet leggen als je tenminste voordeel wil hebben van de natuurlijke eigenschappen van bont (warmteregulierend en schokdempend). Maar toch legt meer dan de helft het op het dek, want is het is immers zo mooi. Beetje tegenstrijdig niet? :+

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:45

Ik heb ook echt bont, waarom omdat ik het een mooie jas en muts vond op de jas zit konijnenbont en op de muts zit berenbont.
En mijn bontje wat ik onder mijn zadel heb zitten is echt schapenwol.
Laatst bijgewerkt door mayOOo op 12-01-10 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:45

Fiffill schreef:
Dit is niet waar. Bont is helemaal geen restproduct, dieren worden er speciaal voor gefokt. ;) Net als melkkoeien niet naar de slacht gaan, daar heb je vleeskoeien voor.

Bont is inderdaad heel warm, maar dat hebben wij hier helemaal niet nodig... als je op de noordpool woont kan ik me heel goed voorstellen dat je een bontjas aantrekt voor de warmte, maar hier is het toch echt een luxeproduct.

Sommige dieren worden er idd voor gefokt. Maar bijv. konijnenpels is wel degelijk een restproduct want deze dieren worden ook voor hun vlees geslacht.