Later kinderen of geen kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:33

gomir schreef:
Het krijgen van een gewenst kind is misschien iets dat deels door het lot bepaald wordt, maar het in onze maatschappij niet krijgen van een ongewenst kind heeft imo toch weinig met het lot te maken :+

Dat hangt er vanaf in wat je geloofd :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:34

gomir schreef:
Het krijgen van een gewenst kind is misschien iets dat deels door het lot bepaald wordt, maar het in onze maatschappij niet krijgen van een ongewenst kind heeft imo toch weinig met het lot te maken :+

Mooier had ik het niet kunnen zeggen. +:)+

Of ja, ik had ergens in dit topic al iets geroepen over een hypothetisch kind dat er niet onder lijdt, het is er immers niet. :D

Ik ben blij dat we in onze westerse wereld de keuze hebben. En ik zal er dan ook dankbaar gebruik van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:36

Ik ben 25 en moet er ook niet aan denken om aan kinderen te beginnen, sterker nog ik heb een hekel aan kleine kinderen!
Ik heb al wel 8 jaar een serieuze relatie dus mocht ik zwanger raken dan laat ik het komen.

Maar rond mn 30e kijk ik wel verder of ik kinderen wil, zie mn beestjes als kinderen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:37

Karin schreef:
Ik ben blij dat we in onze westerse wereld de keuze hebben. En ik zal er dan ook dankbaar gebruik van maken.

Als je maar niet gaat zeggen dat je voorstander bent van de westerse keuze dat we straks kunnen bepalen of we een jongen of een meisje krijgen!
Lang leve de pil, ik hoef ook geen elftal!!

Karin

Re: Later kinderen of geen kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:39

Al zou ik dat zeggen, dan is dat toch mijn probleem? :?

Ik zou het ook egoïstisch kunnen vinden dat mensen het maar bij één kind laten. Arm kind, opgroeien zonder broertjes en zusjes. :(:)

Live and let live. :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:41

Karin schreef:
Al zou ik dat zeggen, dan is dat toch mijn probleem? :?

Ik zou het ook egoïstisch kunnen vinden dat mensen het maar bij één kind laten. Arm kind, opgroeien zonder broertjes en zusjes. :(:)

Is ook een egoistische keuze. Ik verwen ze gruwelijk, ze komt niks te kort! De prijs daarvoor is geen broertjes of zusjes. Mama wil wel, papa niet. Dus dat maakt het weer minder egoistisch. Ik zou het erg egoistisch vinden het door te drukken dan ik een tweede wil. Arme papa :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:44

Ik kan er op zich prima mee leven hoor, dat kiezen voor géén kinderen een egoïstische keuze zou zijn.

Zolang ervoor kiezen om wél kinderen te krijgen maar als net zo egoïstisch gezien wordt, en niet als 'de norm' (lees: geen kinderen willen is 'niet normaal').

We doen tenslotte allemaal wat we voor onszelf de prettigste situatie vinden.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:45

Sorry, ik ga jullie verlaten, ik moet een niet egoistische daad gaan doen, met de Lego spelen :j whahaha......
Das wel een nadeel van 1 kind. Het gemakzucht van 2, die kunnen elkaar bezig houden. Kan je ook als iets egoistisch zien. Ik neem er maar 2, dan heb ik er minder omkijken naar..........zucht........

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:45

Misschien een mooi statement:

De mens IS een egoistisch wezen. Dat verander je niet!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:47

De mens is helemaal geen egoistisch wezen! De genen zijn misschien egoistisch (Zie Richard Dawkins, The Selfish Gene), maar mensen zijn heel bereid (wonderlijk bereid zelfs) om hun eigen prive-geluk op te geven voor hun kinderen, familie, groep of geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:51

1Boefje schreef:
Misschien een mooi statement:

De mens IS een egoistisch wezen. Dat verander je niet!

Wat is er egoistisch aan als mensen dr voor kiezen geen kinderen te nemen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:52

Ik heb een deja-vu!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:53

Shadow0 schreef:
De mens is helemaal geen egoistisch wezen! De genen zijn misschien egoistisch (Zie Richard Dawkins, The Selfish Gene), maar mensen zijn heel bereid (wonderlijk bereid zelfs) om hun eigen prive-geluk op te geven voor hun kinderen, familie, groep of geloof.

Bereid misschien wel, maar voelen ze zich uiteindelijk ook goed bij deze 'keuze'?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:53

1Boefje schreef:
Karin schreef:
Dan verschillen wij daarover duidelijk van mening. :j

;) Van mij mag dat.
Ik zal niemand tegenhouden in zijn eigen keuzes ;)

Wat het denk ik vooral aan mijn leven toevoegd is de liefde die ik voel. Moeilijk onder woorden te brengen. Voorbeeldje, mn meisje mocht chippies als ze goed zou eten. Stond ze net bij de kast en komt huilend terug: Die chippies lust ik helemaal niet. Zo zielig, heeft ze zich zo goed gedragen en heeft ze echt tranen van verdriet. Maar ik wist dat ik wel chips had gekocht voor haar, dus ik liep mee, pakte ze op en liet het haar zien dat de zak achter de schuif was gevallen. Gelijk weer een glimlachje, daar doe je het voor. Ze raakt je heel diep. Ik kan het niet uitleggen. Je bekommert je erom, je zorgt ervoor, je lacht ermee, soms wordt je er boos mee. Het is absoluut niet te vergelijken met de liefde voor je partner of een dier of zo. Voor mij gaat het veeeeeel verder.

Prachtig omschreven en o zo waar!!

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:55

Shadow0 schreef:
Ik heb een deja-vu!

Elke pagina krijg ik een deja-vu :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:57

Karin schreef:
Bereid misschien wel, maar voelen ze zich uiteindelijk ook goed bij deze 'keuze'?

Nee, in een aantal gevallen zeker niet, en dat maakt het juist zo wonderlijk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:58

Aan de andere kant is er ook iets totaal niet egoistisch aan kinderen nemen.
Het feit dat je toch een deel van je oude leven achterlaat, de zorg gaat dragen voor een ander wezentje, met minder moet gaan leven is allemaal juist niet egoistisch.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:58

NOOOWAY geen kids hier.. bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:00

zonnebloem18 schreef:
Aan de andere kant is er ook iets totaal niet egoistisch aan kinderen nemen.
Het feit dat je toch een deel van je oude leven achterlaat, de zorg gaat dragen voor een ander wezentje, met minder moet gaan leven is allemaal juist niet egoistisch.

Vind kinderen krijgen een van de meest egoistische zaken op aarde, wat is er dan egoistisch aan het niet krijgen van kinderen?

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:01

Als ik nu moet kiezen zeg ik één kindje, maar dan zullen er wel veel mensen zijn die zeggen ah zielig, geen vriendjes op vakantie, geen dit geen dat.. Wat vinden jullie daar nu van? ik weet dat je moet doen wat je zelf wilt, maar ik twijfel dan ook enorm als mensen dat zeggen en dan denk ik, tsja ze hebben wel gelijk?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:03

Eh... doen waar JIJ je goed bij voelt? :)

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:06

Karin schreef:
Eh... doen waar JIJ je goed bij voelt? :)

Weet ik zal ik ook zeker doen, Maaar.. Ik zou wel eens willen weten wat de meeste van jullie hier op bokt ervan vinden als je één kindje wilt.. Ik denk altijd maar zo, ik ben blij dat ik niet enigskind thuis was.. op vakantie enz lekker spelen met je broertje en zusje enz. Is toch iets wat je dan aan het twijfelen zet

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:09

Het is geen garantie dat je goed met je broertje of zusje kunt opschieten. Het is ook maar stom toeval dat je bij dezelfde ouders wordt geboren, maar dat wil nog niet zeggen dat het 'klikt'. Al kunnen je ouders je natuurlijk wel dwingen om met elkaar te spelen, maar leuk is anders. ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:13

Of je er geen, eentje, twee of een heel elftal op de wereld zet: het is je eigen keus.

Jij hebt een leuke jeugd gehad met een broertje/zusje, ken er ook genoeg die elkaar de tent uitvechten..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:16

Ik denk dat meerdere kinderen niet per definitie beter of slechter is. Ik denk dat je het gewoon moet nemen zoals het komt - als je denkt dat er in je gezin plek is voor nog iemand, dan is dat mooi en als je het gevoel hebt dat je gezin compleet is, is het ook goed.

Het idee van 'speelmaatje' kan overigens wel makkelijk geidealiseerd worden. Er zijn vele gezinnen waarin de kinderen niets met elkaar hebben (behalve ruzie misschien). En er zijn ook gezinnen waarin de kinderen zelfs echt in de verdrukking kunnen komen door broertjes/zusjes... En dat verwijt ik niemand en dat is ook niet om af te schrikken, maar het is zo makkelijk om alleen een idyllisch beeld te hebben van twee kinderen die gezellig samen in de ondergaande zon op het strand spelen... en zo makkelijk te vergeten dat je als ouder soms zoveel tijd aan het ene kind moet besteden dat je het andere kind niet de zorg kunt bieden die je het zo zou gunnen.

Wat betreft de speelkameraadjes zijn er trouwens talloze andere wegen die je kunt kiezen. Ik ben als enig kind altijd met mijn neefjes op vakantie gegaan, en veel dagjes uit deden we met een bevriend gezin.