gomir schreef:Het krijgen van een gewenst kind is misschien iets dat deels door het lot bepaald wordt, maar het in onze maatschappij niet krijgen van een ongewenst kind heeft imo toch weinig met het lot te maken
Dat hangt er vanaf in wat je geloofd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
gomir schreef:Het krijgen van een gewenst kind is misschien iets dat deels door het lot bepaald wordt, maar het in onze maatschappij niet krijgen van een ongewenst kind heeft imo toch weinig met het lot te maken
Karin schreef:Ik ben blij dat we in onze westerse wereld de keuze hebben. En ik zal er dan ook dankbaar gebruik van maken.
Karin schreef:Al zou ik dat zeggen, dan is dat toch mijn probleem?
Ik zou het ook egoïstisch kunnen vinden dat mensen het maar bij één kind laten. Arm kind, opgroeien zonder broertjes en zusjes.
Shadow0 schreef:De mens is helemaal geen egoistisch wezen! De genen zijn misschien egoistisch (Zie Richard Dawkins, The Selfish Gene), maar mensen zijn heel bereid (wonderlijk bereid zelfs) om hun eigen prive-geluk op te geven voor hun kinderen, familie, groep of geloof.
1Boefje schreef:Karin schreef:Dan verschillen wij daarover duidelijk van mening.
Van mij mag dat.
Ik zal niemand tegenhouden in zijn eigen keuzes![]()
Wat het denk ik vooral aan mijn leven toevoegd is de liefde die ik voel. Moeilijk onder woorden te brengen. Voorbeeldje, mn meisje mocht chippies als ze goed zou eten. Stond ze net bij de kast en komt huilend terug: Die chippies lust ik helemaal niet. Zo zielig, heeft ze zich zo goed gedragen en heeft ze echt tranen van verdriet. Maar ik wist dat ik wel chips had gekocht voor haar, dus ik liep mee, pakte ze op en liet het haar zien dat de zak achter de schuif was gevallen. Gelijk weer een glimlachje, daar doe je het voor. Ze raakt je heel diep. Ik kan het niet uitleggen. Je bekommert je erom, je zorgt ervoor, je lacht ermee, soms wordt je er boos mee. Het is absoluut niet te vergelijken met de liefde voor je partner of een dier of zo. Voor mij gaat het veeeeeel verder.
zonnebloem18 schreef:Aan de andere kant is er ook iets totaal niet egoistisch aan kinderen nemen.
Het feit dat je toch een deel van je oude leven achterlaat, de zorg gaat dragen voor een ander wezentje, met minder moet gaan leven is allemaal juist niet egoistisch.
Karin schreef:Eh... doen waar JIJ je goed bij voelt?