DSB gedupeerden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:45

Anoeska schreef:
Wat ik dan wel weer heel erg vind is dat de 'slimme jongens' die het allemaal prima begrijpen hoe het zit met uitgestelde deposito's en dat soort dingen. Die worden niet getroffen. Maar de mensen die er allemaal toch al niet zoveel van begrepen hebben, en heel simpel vertrouwen op de goedheid van een bank, die gaan de boot in. Heel sneu!

De mensen die die achtergestelde deposito's hebben, komen er niet goed vanaf, die zijn hun geld echt kwijt. De jongens die dat verkocht hebben, die komen er wel goed vanaf, want die zullen zelf die producten niet hebben.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:55

DSB moest vallen... klaar als een klontje natuurlijk. Dat wist ik vanaf het begin al.
Als DSB claim-regelingen organiseert, zeg maar... dienen alle overige banken dat eveneens te doen.
Immers, DSB is niet de enige met rare financiele constructies.

Ligt heel hyptoheek-NL op zijn gat.... tesaam in de huidige credietcrisis zou het leed werkelijk niet te overzien zijn geweest.

Kortom, DSB moest echt vallen. Hebben Bos en Wieringa werkelijk alles aan gedaan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:55

Anoeska schreef:
Wat ik dan wel weer heel erg vind is dat de 'slimme jongens' die het allemaal prima begrijpen hoe het zit met uitgestelde deposito's en dat soort dingen. Die worden niet getroffen. Maar de mensen die er allemaal toch al niet zoveel van begrepen hebben, en heel simpel vertrouwen op de goedheid van een bank, die gaan de boot in. Heel sneu!

Toch blijf ik erbij dat die mensen beter na moeten denken, ik vind het erg gemakkelijk denken.
Als je er niets van snapt en je er niet verder in wil verdiepen neem dan een hypotheek adviseur, dat kost een paar centen, maar je gaat niet de bietenkar op... Bovendien snap je toch wel dat als je een dikke hypotheek bij andere grote banken niet krijgt, maar bij DSB wel, dat er toch wel 'iets' mee moet zijn?? Of ben ik dan zo 'slim' en juist die mensen zo 'dom'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:57

Maar... niet alle banken hangt zo'n hoge claim boven het hoofd en bij DSB wel, dan zal er toch echts iets anders aan de hand zijn toch?

Kaja, zodra de wens vader van de gedacht wordt, is een onverantwoorde lening zo afgesloten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:04

Alle banken hebben rare financiele constructies.... geen bank uitgezonderd. Zorgplicht is derhalve ingevoerd paar jaar terug.
Neemt niet weg dat er verschrikkelijk veel rare financiele constructies nog in omloop zijn.
Moet je voorstellen dat bijv 30% van hypotheek-hebbend Nederland zijn eigen bank mag gaan claimen! Immers, DSB zou ook overgegaan zijn tot claim-uitkering.... dan moeten andere banken dat ook gaan doen.
Man-man... grootste ellende. Tuurlijk moest DSB daarom vallen.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:05

Mensen die achtergestelde depositio rekeningen hebben, hebben bewust voor het risico gekozen. Ze wilden immers het onderste uit de kan hebben wat opbrengsten betreft. Dan niet achteraf gaan jammeren.

Mensen die meer geleend hebben dan verstandig was, ook dat is een eigen keuze.
Wat geen eigen keuze was (omdat er sprake van misleiding was) waren de toren hoge onvoorziene kosten.
Daarvoor mag men de DSB in de balletjes knijpen.

Rekeninghouders met meer dan een ton hadden wij mij betreft eerder de bui moeten zien hangen en gaan spreiden.
Zij zullen nog wel een boterham kunnen eten de komende tijd. Mensen met veel geld kennen ook de verantwoording die dit met zich meebrengt nl een goed beheer van je kapitaal. Ik heb met hen niet zo'n medelijden.

Waar ik echt mee van doen heb is met mensen die niet meer uit de financiele rotzooi kunnen komen vanwege de absurde koopsom polissen, verzekeringen etc..etc.. Voor de normale rekenghouders valt het ook allemaal wel mee, behalve dan een hoop rompslomp.

Ondanks dat de DSB op vele punten fout is geweest, zijn zij niet de enige schuldigen hier.
DSB sprong in op een vraag, DNB keurde het goed, Trok veel te laat aan de bel en pas toen er een uitspraak kwam te liggen dat men de DSB aansprakelijk zou kunnen gaan stellen (geeft dan een mogelijkheid ook bij ándere banken een claim in te dienen)voor schades werden Wellink en Bos ineens wel heel erg wakker. Want schadeclaims tegen banken kunnen indienen geeft toch heel wat onrust in het totale Nederlandse bankwezen. Dus moest de claim tegen DSB omzeep om zo een precedent uit te sluiten.

De claim kon niet meer omzeep, dus advieseerde Wellink de DSB om niet te tekenen. Maar ja wat dan? Veel langer uitstellen kon ook niet, dan de stekker er maar uit bij de DSB....de rest kent iedereen wel. Men kan men veel wijsmaken maar de oproep tot de spaarders om te geld weg te halen kwam wel erg goed uit voor meerdere partijen. En waarom werd de bewuste persoon niet teruggefloten?
Greep Bos niet in met een verklaring (zoals hij zovele malen voor andere banken heeft gedaan?) kon de persoon vrijuit een TV lastercampagne opzetten? Moeten wij eens proberen..zeggen...lieve mensen haal al je geld bij ABN AMRO weg!! Hebben we toch een heel serieus probleem denk ik.

Vervolgens de zg lek op zondag..... Ach, de onderste steen gaat nog wel boven komen en koppen gaan rollen. Want dit "zaakje" stinkt aan alle kanten.
Laatst bijgewerkt door zoetjes op 16-10-09 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:08

Lovely schreef:
Anoeska schreef:

De mensen die die achtergestelde deposito's hebben, komen er niet goed vanaf, die zijn hun geld echt kwijt. De jongens die dat verkocht hebben, die komen er wel goed vanaf, want die zullen zelf die producten niet hebben.

Zie nu dat ik het een beetje krom heb uitgelegd. Ik bedoelde eigenlijk dat de slimme mensen van de samenleving (hoger opgeleid, goed verdienen, verstand van financien) die trappen niet in dit soort mooie praatjes van de bank. Maar mensen die er toch al wat minder goed voorstaan (lagere opleiding, weinig verstand van financien, schulden). Dat soort mensen trappen in de verhalen van DSB. Die mensen staan al wat minder steving in hun schoenen, en worden daarop gepakt. Dat vind ik dan wel weer sneu.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:11

@ Zoetjes.... helemaal met je eens.
Domme DSB dan ook toch.... je bent toch werkelijk te dom als je het groter belang ervan niet inziet met zo'n claim-regeling?!?
Zeker als je er een hele media-hetze van maakt "kijk eens wat goed wij DSB-ers toch zijn... we hebben een regeling". Dom.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:12

Blijft speculeren... we zullen het nooit weten, want ook al gaan er "koppen rollen" we zullen nooit het onderste uit de kan te weten komen. Al met al hoop ik wel dat zowel Wellink als Bos een keer aangepakt worden, want de tijd van de mooie geruststellende woorden moet nu maar eens over zijn!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:15

Indien je niet sust... zijn de rapen natuurlijke helemaal gaar. Geen groter paniek dan paniek om centen (nu ja, het tekort daarvan dat eventueel dreigt).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:19

scoxxx schreef:
DSB moest vallen... klaar als een klontje natuurlijk. Dat wist ik vanaf het begin al.
Als DSB claim-regelingen organiseert, zeg maar... dienen alle overige banken dat eveneens te doen.
Immers, DSB is niet de enige met rare financiele constructies.

Ligt heel hyptoheek-NL op zijn gat.... tesaam in de huidige credietcrisis zou het leed werkelijk niet te overzien zijn geweest.

Kortom, DSB moest echt vallen. Hebben Bos en Wieringa werkelijk alles aan gedaan.

Als dat zo is, dan zitten DNB en Bos niet op te letten.
Wij zitten op dit moment in zo een situatie, maar dan met een andere bank... Die bieden nu een schikkingsvoorstel aan met meerdere opties...

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:22

scoxxx schreef:
@ Zoetjes.... helemaal met je eens.
Domme DSB dan ook toch.... je bent toch werkelijk te dom als je het groter belang ervan niet inziet met zo'n claim-regeling?!?
Zeker als je er een hele media-hetze van maakt "kijk eens wat goed wij DSB-ers toch zijn... we hebben een regeling". Dom.

Ik denk dat je het verkeerd ziet? De DSB wilde die regeling wel...maar DNB NIET! Omdat het een vrijbrief zou worden Nederlandse banken te kunnen aanklagen op geleden schade. En dát is een probleem die de Nederlandse banken er nu even niet bij kunnen hebben.
Dát is naar mijn mening dan ook de aanleiding geweest de DSB zo snel mogelijk om zeep te helpen. Dan is de regeling van de baan, staan andere banken veilig. En dat is een veel groter belang dan een paar duizend ontslagen, gedupeerde spaarders en investeerders.

Ik ben benieuwd op de afloop. Ondanks ik helemaal niets met de DSB heb hoop ik dat het faillisement wordt afgewend. Daarmee staan de spelers die dit hebben afgeroepen buiten spel. Hebben hopelijk dan een dikke les geleerd dat hoeveel macht je ook hebt, je niet boven de wet kan staan. De rechter heeft zich in iedergeval goed staande gehouden ondanks de enorme druk. Gewoon de Wellinks en Bosjes terug fluiten en pas op de plaats laten maken. En de "grote baas" zelf? Tja die zal wat stof tot nadenken hebben. Dat het financieel uitmelken van mensen een tikkende tijdbom is.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:23

er schijnt 15% kans te zijn dat de americaanse bank hen over neemt...
dus er is iets.. maar of t genoeg is

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:31

Liezel1 schreef:
Als dat zo is, dan zitten DNB en Bos niet op te letten.

Alsof ze dat ooit gedaan hebben... :Z

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:35

Lovely schreef:
Anoeska schreef:

Mensen verkopen geen achtergestelde deposito (er bestaat dus ook geen uitgestelde deposito zoals jij hem noemt)... die kan je altijd nog zelf aanvragen op internet en er staat dikgedrukt héél duidelijk dat deze niet onder het garantiestelsel valt ... en het staat ook nog eens in de veelgestelde vragen
Dus dan loop je gewoon een risico! en als je er dan al een mens er dan NOG niets van begrijpt .. dan heb ik echt plaatsvervangende schaamte voor deze mensen ..
Mensen zijn gewoon geldwolven... als ze max 6,5% rente kunnen vangen voor hun spaargeld met een achtergestelde deposito dan hoor je ze niet maar als ze ineens het risico lopen om het geld te verliezen waar ze toch echt heeel duidelijk voor hebben getekend dan lopen ze te mekkeren en dan is de bank de misdadiger .. en dan hebben mensen het niet begrepen (maar ondertussen weten ze echt dondersgoed hoe het in elkaar zit maar doen ze gewoon alsof hun neus bloed) en is hun vertrouwen weg ..
Kom op zeg !!! Ik vind dat je je echt DIEP moet schamen met zo'n uitspraak en je eigen hersens eens moet gebruiken voordat je zo'n kansloze uitspraak doet!! Want deze uitspraak en de verkeerde termen die jij gebruikt komen op mij echt over alsof je er geen weet van heb hoe het echt in elkaar zit .. Het enige waar ik wel een beetje in mee kan gaan is dat het sneu is voor de mensen met een achtergesteld deposito dat waarscheinlijk hun geld weg is want dat is ook gewoon zuur ... maar het is altijd nog wel 100% hun eigen verantwoordelijkheid.
Is het nu al niet genoeg gebeurd de afgelope weken dat iedereen elkaar maar na praat over het hele DSB gebeuren omdat ze het maar HOT item vinden om het er over te hebben maar ondertussen worden de echte feiten onder tafel geschoven .. echt triest gewoon ..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:44

__KELLY schreef:
Is het nu al niet genoeg gebeurd de afgelope weken dat iedereen elkaar maar na praat over het hele DSB gebeuren omdat ze het maar HOT item vinden om het er over te hebben maar ondertussen worden de echte feiten onder tafel geschoven .. echt triest gewoon ..

Kom maar op Kelly met die echte feiten!

En ik meen elk woord in die zin met goede bedoelingen...
Sussen en elkaars handje vast houden, zeggen hoe verschrikkelijk het is, of dat Dirk Scheringa een uitzuiger is, daar heb ik niets mee...
Ik steun je uitspraken over het feit dat mensen geldwolven zijn, zolang het goed gaat hoor je ze niet en tekenen ze zelf wurghypotheken etc. om vervolgens te denken "dat zie ik over 30 jaar wel"... maar wanneer het mis gaat dan komen de tranen...
:n niet aan mij besteed.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:12

met de echte feiten bedoel ik als met dit voorbeeld hierboven dat Lovely en Anoeska echt geen weet hebben hoe de procedure van een aanvraag van een achtergestelde deposito in elkaar zit en hoe de voorwaarden in elkaar zit. En dan zijn er nog 100en voorbeelden te noemen onder andere een aantal zaken die in de media besproken worden en maar worden nagepraat (en vaak nog fout ook).

Ik wil hier nu echt niet mee beweren dat de bank nu door onzin op zijn gat ligt want er zijn serieus een aantal zaken fout gegaan (maar er waren ook goede producten) maar dat wel bij het verzekeringsgedeelte en het leen en hypotheek gedeelte en absoluut niet bij het sparen en betaal gedeelte want er waren echt wel gezonde delen van de bank.

shadowflower

Re: DSB gedupeerden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:14

Ik had er ook mijn buffertje staan.... Helaaas kan ik er nu niet bij maar ik vertrouw erop dat alles goed gaat komen. Ik wacht af wat er gaat komen. Blijft de DSB dan blijven mijn centjes ook daar en gaat de DSB failliet dan zal ik een betrouwbare bank gaan zoeken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:41

__KELLY schreef:
met de echte feiten bedoel ik als met dit voorbeeld hierboven dat Lovely en Anoeska echt geen weet hebben hoe de procedure van een aanvraag van een achtergestelde deposito in elkaar zit en hoe de voorwaarden in elkaar zit. En dan zijn er nog 100en voorbeelden te noemen onder andere een aantal zaken die in de media besproken worden en maar worden nagepraat (en vaak nog fout ook).

Ik wil hier nu echt niet mee beweren dat de bank nu door onzin op zijn gat ligt want er zijn serieus een aantal zaken fout gegaan (maar er waren ook goede producten) maar dat wel bij het verzekeringsgedeelte en het leen en hypotheek gedeelte en absoluut niet bij het sparen en betaal gedeelte want er waren echt wel gezonde delen van de bank.

Omdat ik met name genoemd werd (en Kelly blijkbaar niet verder leest), doe ik mezelf nog maar even quoten. Want eigenlijk wilde ik helemaal niets zeggen over de procedure van een aanvraag van een achtergestelde deposito, maar juist dat ik het sneu vind dat een bank als DSB inspeelt op de 'domme' Nederlanders die in dat soort bankproducten tuinen, terwijl ze ze niet begrijpen. Ik bedoelde zelfs niet alleen deze deposito's, maar gebruikte dat meer als voorbeeld van allerlei ingewikkelde bankproducten.

Anoeska schreef:
Lovely schreef:

Zie nu dat ik het een beetje krom heb uitgelegd. Ik bedoelde eigenlijk dat de slimme mensen van de samenleving (hoger opgeleid, goed verdienen, verstand van financien) die trappen niet in dit soort mooie praatjes van de bank. Maar mensen die er toch al wat minder goed voorstaan (lagere opleiding, weinig verstand van financien, schulden). Dat soort mensen trappen in de verhalen van DSB. Die mensen staan al wat minder steving in hun schoenen, en worden daarop gepakt. Dat vind ik dan wel weer sneu.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:54

Maar zelfs 'domme' Nederlanders (vind dat je het nog best zwart-wit formuleerd want in weze vind ik spaarklanten al geen domme mensen, de mens in het algemeen vind ik ook zeker niet dom en ik vind dat je het verschil dom-slim zwart-wit formuleert er bestaat namenlijk ook nog een middenmoot wat het overgrote deel van de bevolking is) kunnen nog wel lezen dat het product niet onder de garantieregeling valt? Ik denk dat 100% van de klanten die een achtergestelde deposito hebben weten waar ze het over hebben.
Spaarproducten zijn allemaal echt niet zo moeilijk opgezet.
Leen producten en Hypotheken kan ik vrij weinig over zeggen dus daar doe ik ook verder geen uitspraken over of daar mensen nou wel de dupe van zijn geworden of niet maar die zijn inderdaad wel ingewikkeld.
En het ging hierbij toch echt over de achtergestelde deposito dus dat je het niet alleen daar over heb dat kan ik dan natuurlijk toch ook niet ruiken ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:59

__Kelly, waarom quote je mij, want volgens mij heb je mijn bericht niet helemaal goed gelezen. Er zijn wel degelijk verkopers die het aanbevelen hoor. Het is een bank die zichzelf enorm verrijkt heeft over de rug van de argeloze consument, zoals Anoeska al zegt. Als je dat niet ziet na wat er de afgelopen weken is gebeurd, dan ben je wel stekeblind.

Anoeska, ik dacht al :? :D. Het zijn altijd de mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen die op niet bestaande voordeeltjes uit zijn. Gratis geld bestaat niet.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:00

Lovely schreef:
__Kelly, waarom quote je mij, want volgens mij heb je mijn bericht niet helemaal goed gelezen. Er zijn wel degelijk verkopers die het aanbevelen hoor. Het is een bank die zichzelf enorm verrijkt heeft over de rug van de argeloze consument, zoals Anoeska al zegt. Als je dat niet ziet na wat er de afgelopen weken is gebeurd, dan ben je wel stekeblind.

Anoeska, ik dacht al :? :D. Het zijn altijd de mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen die op niet bestaande voordeeltjes uit zijn. Gratis geld bestaat niet.

Nu vraag jij mij waarom ik jou quote? Beetje domme vraag ...
Maargoed ik quote jou omdat jou uitspraak geen kern van waarheid berust.
Ik weet wel degelijk heel goed wat er afgelopen weken is gebeurd.
Maar wat jij beweerd dat is niet waar en dan is mijn vraag waar is jou bewijs en ervaring in het bankwezen dat je het tegendeel kan bewijzen?
je weet niet eens de goede term hiervoor te formuleren dus ik krijg echt het idee dat je echt géén idee heb waar je over praat en ik denk dat deze vorm van discussie voeren ook zinloos is ..
Hoe het echt zit met een achtergestelde deposito kan je hierboven lezen en ga ik niet nog 10.000x herhalen.

Anoniem

Re: DSB gedupeerden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:04

Kelly, ik heb het toch duidelijk over een achtergesteld deposito, misschien moet je even goed lezen voor je je grote mond opentrekt. Je werkwoorden correct vervoegen zou ook een goed idee zijn :j. Gratis adviesje van mij voor jou :D.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:50

Hier ook iemand met het spaargeld op de DSB...

Gelukkig krijgen we alles terug via DNB, maar tja... ben druk bezig met de bruiloft te regelen... hopen maar dat ik de aankomende maanden niks hoef aan te betalen...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:23

Anoeska schreef:

Ik heb daar ook een spaarrekening online afgesloten en daar heb je heel duidelijk de keuze voor een traditionele spaarrekening of een achtergesteld deposite met een hogere rente maar waar ook heel duidelijk in een tabel staat dat het garantiefonds niet van toepassing is. Dat is dus een bewuste keuze en ik ben dus voor een lagere rente gegaan.
Verder een betaalrekening, pasjes gratis, rente over je bedrag. Dus mooie voorwaarden.