Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Zou mijn keus ook niet zijn maar zij kiest hiervoor.
KiWiKo schreef:nah.......... mijn verslag van de dagkijk maar wat jullie ermee doen
![]()
vandaag de materiele controle van de zin zorgen... Misschien handig om eerst te vertellen wat, wat is![]()
Zin is Zorg In Natura, word volledig AWBZ gefinancierd en het werkt als volgt
Iemand is ziek/gehandicapt/oud en heeft thuiszorg nodig. Het CIZ bepaald welke zorg iemand gaat krijgen en schrijft daarvoor een indicatie uit. Zo een indicatie bestaat uit een aantal onderdelen
VP = Verpleging, dus daar moet een verpleegkundige naar toe
PV = Persoonlijke verzorging, dus daar mogen mensen van verschillende gradaties zorgopleidingen naar toe
Beg = Begeleiding en daar mogen weer mensen naar toe die daar voor opgeleid zijn.
en dan heb je nog een aantal andere functies binnen die indicatie, maar dit zijn de 3 meest voorkomende.
Iemand kan dus een indicatie krijgen van
1,9 VP (LET OP 1 uur en 50 minuten verpleging!!
) in de week
6,9 PV (let op 6 uur en 50 minuten!!
) persoonlijk verzorging in de week
3,9 BEG (zefde verhaal) begeleiding
dat is tezamen 13 uur per week....... in mijn boekje dan he, want ik doe niet aan stopwatch zorg.
De VP krijgt de client omdat er bijvoorbeeld insuline gespoten moet worden (wat kinderen van 6 al bij zichzelf doen) De client kan dat helemaal prima zelf. Maar eigenlijk moet er dus 2 uur per week iemand heen die bevoegd en bekwaam is om insuline te spuiten.
dan heb je 7 uur PV...... uit bed halen, wassen, douchen, optutten en aankleden. En vice versa weer naar bed brengen........ twee zorgmomenten per dag, dus half uur ochtend en half uur avond.
en dan 4 uur begeleiding...... samen boodschappen doen, samen naar de dokter, samen een patatje eten op de pier van Scheveningen![]()
De Materiele controle controleert eigenlijk alleen maar of ik mij aan de indicatie's hou. Dus dat er twee uur per week een verpleegkundige heen gaat, of er 7 uur per week een verzorgster heen gaat en of er 4 uur per week een begeleidster heen gaat.
Dit moet allemaal door de client worden afgetekend op weekbriefjes.
Maargoed nou heb ik een klant, die liever haar insuline zelf spuit. S'ochtends liever wat uitgebreider douchet en baddert..... en het liefst zelf bepaald hoe laat ze naar bed gaat in de avond....... dus zich zo goed en kwaad als het gaat zelf het bed in hijst.
Naar de winkels gaan en dat soort dingen hoeft van haar niet echt, maar ze heeft liever dat haar kleren netjes gestreken in haar kast hangen. En dat za zo af en toe eens ad hoc een beroep kan doen op zorg.
Eigenlijk moet ik dan van de BV Nederland zeggen....... Sorrie Mvrauhtje, maaruh dit is de indicatie ennuh zo gaan we het doen........
Vind ik niet echt fijndus ik ga wel eens wat creatief met indicaties om zodat de klant krijgt wat ze wil.
En daar heb ik dus controle op gekregen. Nou moet ik zeggen dat voor 80 % van mijn ZIN klanten het zo geleverd word als op de indicatie, maar in zorgland heerst dezelfde nuloptie als bij de fei....... dus tja![]()
Een van mijn klanten is drie weken terug een week op vakantie geweest met een van mijn zorgverleners mee, dat kon omdat ze vanaf januari elke week een uur minder zorg geleverd kreeg......
En dit was natuurlijk de eerste klant die ze eruit plukte![]()
nah, dan ga je al nat...... want dat mag dus niet. Een klant mag niet zelf aangeven tijdelijk wat minder zorg te willen ontvangen om het "opgespaarde" tegoed (wat natuurlijk lang niet toereikend was) in een keer te laten leveren.
Dan heb ik nog een klant die PV heeft, haar Verzorgster is op vakantie en zij vraagt expliciet op papier of de begeleiding die zorg dan over kan nemen........ MAG niet, want ze is niet bevoegd en bekwaam (nou is dit geen technische moeilijke PV en mevrouw is echt heel bij, en kan alles prima uitleggen) Dit meisje zou als ze een week meeloopt met de verzorgster PRIMA die zorg kunnen leveren....... de klant wil het ook graag. Die twee zijn gek met elkaar....... de verzorgster vind het geen probleem........ de klant WIL het........ maar ik mag het niet toestaan. Gelukkig is er een andere oplossing gevonden voor de klant waardoor toch iedereen tevreden was......... maar als ik dat toch gedaan had, dan had ik een enorme douw gekregen.
Zo moeten klanten de urenbriefjes aftekenen......... ik heb best wel wat MS klanten......... zie jij het ze doen?? of die klant van 98 die eigenlijk al jaaaaren in een verpleeghuis hoort...... die kunnen niet aftekenen..... maar het MOET welDus ik heb best wel wat niet afgetekende urenbriefjes........ ga je nat op met de materiele controle.
Al met al, ik ben gesloopt......... echt. En ik weet nog niet hoe we eruit gekomen zijn, ik krijg het verslag binnen........
materiele controle is nuloptie............ en die nuloptie is gewoonweg niet haalbaar. Nou hoop ik maar dat ik binnen de grenzen van het acceptabele lig. We zien het wel