Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:34

Jeetje ik vind het nogal wat, wat ik hier lees.
Als je een kinderwens hebt dan is die er, of je nu wel makkelijk zwanger wordt of niet. Die roep je niet zelf op, die komt ineens vanzelf om het hoekje kijken.

Ik zit in die medische malle molen op dit moment en ik moet er niet aan denken om het twee keer te proberen en als het dan niet gelukt is, tja helaas dan maar? Echt niet. Dan zal ik de rest van mijn leven ongelukkig zijn.
Nu heb ik geen lichaam wat een zwangerschap niet aan kan maar door hormonen die niet in balans zijn heb ik geen eisprong. Dus geen IVF maar hormonale behandelingen voor nu.
Maar als dit niet aanslaat, ga ik niet mijn droom laten varen hoor. :n

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:35

Toen mijn ex en ik net uit elkaar waren moest ik ook 40 uur in de week werken om het hoofd boven water te kunnen houden.

Ik bracht hem dan elke dag naar mijn moeder die hem naar school bracht en van school haalde, En heb me daar vaak schuldig over gevoeld maar ik kon niet anders.

Nu woon ik inmiddels weer samen en werk ik niet meer door omstandigheden, en ik vind het heerlijk om zoveel tijd met hem door te kunnen brengen en hem zelf op te voeden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:37

Sin schreef:
Rock schreef:
Ik denk dat een heleboel mensen denken van 'ik probeer een keer IUI en dan is het klaar'.

En dan slaagt de IUI niet aan, maar de wens is er nog steeds, dus dan nog maar een poging... Slaat weer niet aan, dus dan maar IVF... En lukt dat niet dan maar ICSI en zo ga je steeds een stapje verder...

Ik denk dat de artsen op zich nog wel een goed beeld hebben van wat nog verantwoord is.

Als je het heel rationeel bekijkt is het natuurlijk niet verstandig om tegen de natuur in te gaan. Maar zwangerschap is nu net iets dat je niet (alleen) met je ratio doet. Het is ook juist een hele emotionele aangelegenheid en om die reden is het gewoon niet makkelijk om te zeggen 'nou ja dan hebben we pech gehad'.

Zwangerschap zou eigenlijk net wel iets moeten zijn dat je met je ratio doet ipv een compleet gevoelsmatige beslissing.
Wat lejo al opmerkte: wat heb je als mens het kind te bieden?

Ik ben daar heel eerlijk in: ik zou een kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft, daarvoor ben ik teveel met mezelf en mijn relatie bezig.

Daarom schreef ik ook niet alleen op ratio. Want een compleet gevoelsmatige beslissing is misschien ook niet de beste, maar alleen ratio dat is ook niks hoor :n Er moet juist wel emotie in zitten om goed te kunnen hechten denk ik...

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:41

shirley1981 schreef:
Toen mijn ex en ik net uit elkaar waren moest ik ook 40 uur in de week werken om het hoofd boven water te kunnen houden.

Ik bracht hem dan elke dag naar mijn moeder die hem naar school bracht en van school haalde, En heb me daar vaak schuldig over gevoeld maar ik kon niet anders.

Nu woon ik inmiddels weer samen en werk ik niet meer door omstandigheden, en ik vind het heerlijk om zoveel tijd met hem door te kunnen brengen en hem zelf op te voeden!!

Dat vind ik dan weer een ander verhaal. Als ik het zo lees, was dat tijdelijk. En als het echt is omdat je niet anders kan.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:46

Rock schreef:
Daarom schreef ik ook niet alleen op ratio. Want een compleet gevoelsmatige beslissing is misschien ook niet de beste, maar alleen ratio dat is ook niks hoor :n Er moet juist wel emotie in zitten om goed te kunnen hechten denk ik...

Ja natuurlijk, maar om te kunnen hechten moet er wel eerst 'iets' zijn he. Je hecht je aan iets of iemand.
Anders is het verlangen, en waar dat verlangen nu juist vandaan komt?

Anoniem

Re: Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:55

Geen idee waar het verlangen vandaan komt. Een natuurlijke voortplantingsdrift? Denken dat je je kindje iets te bieden hebt?

Mijn eerste is door de pil heen geboren. Toen ze er eenmaal was merkte ik hoeveel je kan houden van zo'n kindje. Dat gaat gewoon alles te boven wat ik ooit had gevoeld. Het gaat dieper dan de liefde voor je ouders, voor je vrienden, voor je partner... Het doet bijna pijn, zo diep gaat dat.

Zij was een enorm fijn kind. Vrolijk, lief, gelukkig. Zo eentje wilden we er nog wel, en zo kwam nummer 2 :) Zij is heel ziek geworden, en in die tijd wilde nú nummer 3. Achteraf merkte ik dat dat puur mijn verdriet was.

Ik wilde aan het spiraaltje maar mijn huisarts werkte niet mee. Ik moest nog maar een maandje wachten en nummer 3 was in aantocht. Van alle drie mijn kinderen hou ik op een andere manier, maar allemaal even diep.

Maar ze kosten ook een boel tijd, energie en geld. Voorlopig dus geen vierde hier. Ben nu ook aan een spiraaltje.

Maar ik zou ze voor geen goud willen missen, ook al kan ik nu geen paard kopen wat ik anders misschien had gekund, had ik meer vrijheid gehad... Dit gaat zo diep...

Ergens wist ik altijd wel dat ik vroeg moeder zou worden...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:55

Nathalie schreef:
Jeetje ik vind het nogal wat, wat ik hier lees.
Als je een kinderwens hebt dan is die er, of je nu wel makkelijk zwanger wordt of niet. Die roep je niet zelf op, die komt ineens vanzelf om het hoekje kijken.

Ik zit in die medische malle molen op dit moment en ik moet er niet aan denken om het twee keer te proberen en als het dan niet gelukt is, tja helaas dan maar? Echt niet. Dan zal ik de rest van mijn leven ongelukkig zijn.
Nu heb ik geen lichaam wat een zwangerschap niet aan kan maar door hormonen die niet in balans zijn heb ik geen eisprong. Dus geen IVF maar hormonale behandelingen voor nu.
Maar als dit niet aanslaat, ga ik niet mijn droom laten varen hoor. :n

Kan ik me voorstellen hoor, maar ik hoop dat je je ook kunt een beetje verplaatsen in mensen die dit van de buitenkant moeten bekijken en mensen toch vaak zien doordraven.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:58

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar vind het onzin dat mensen zeggen dat je pas op bepaalde leeftijd volwassen bent, mede omdat je dan meer van de wereld gezien hebt. Dat hangt echt van de persoon zelf af. Zelf vind ik wel dat iemand van 18 en bewust kiest voor een kind niet echt slim bezig is en ook te jong. Niet dat ze het niet op kunnen voeden op die leeftijd, maar vaak verandert er nog zoveel (qua relaties, school/werk, intresses). Ik was aardig volwassen op die leeftijd maar toch heb ik gelukkig gewacht ondanks dat ik graag een kleine wilde.
Zelf ben ik 24 en eind juli uitgerekend van de eerste, wij hebben hier bewust voor gekozen. Heb een stabiele relatie, huis en financieel zit het goed. Stappen vind ik nog wel leuk, maar deden we hooguit één keer in de maand en carriere vind ik minder belangrijk en vind mezelf volwassen genoeg om goed voor mijn kind te kunnen zorgen. Het eerste half jaar - jaar stop ik met werken omdat we het niet zien zitten om onze dochter naar de creche te brengen voor evt 2 dgn en andere oppas hebben we niet meer (schoonmoeder helaas overleden vorig jaar).

Verder vind ik het ieder z'n eigen keus en tsja van de één wel verstandig en van de ander niet. Je kan 34 zijn en dan nog je kind 4 dgn naar de creche doen, snap dan niet waarom je aan kinderen begint. Zo heeft alles (jong of ouder)soms wel iets..

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:07

@Sin: Ik vind jou opmerkingen heel lomp en ik wil jou wel eens horen praten als het jou niet lukt om kinderen te krijgen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:09

Nathalie schreef:
Dan zal ik de rest van mijn leven ongelukkig zijn.

Als ik eerlijk ben vind ik dit een ongezonde instelling. Ik denk dat het verstandig is je af te vragen waarom je pas gelukkig kan zijn wanneer je een kind hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:39

Nathalie, het is vreselijk als het je niet gaat lukken, maar geloof me, dan ga je in een verwerkingsproces, als je een beetje gezond in elkaar zit. Niet dat ik het zelf ervaren heb, hoor, maar ik heb meerdere vriendinnen die dit wel meegemaakt hebben bij wie het helaas niet gelukt is, ondanks hun hele grote kinderwens. Soms kost het zelfs je huwelijk/relatie. En toch moet je dan verder, hoe moeilijk ook....... En het lukt(e) ze, met vallen en opstaan en regelmatig nog met momenten van intens verdriet.... ;(

Overigens denk ik dat kinderen je leven enorm kunnen verrijken, maar ze zorgen niet per definitie voor meer geluk. Wel voor hele gelukkige momenten :) (en sommigen vast ook voor hele ongelukkig momenten ;) ). Ik zou mijn dochter voor geen goud meer willen missen. Alles is vervangbaar in het leven, maar zij niet. Zij is onvervangbaar. Maar ik ben wel zo reeel om te weten dat het bv in de pubertijd ook gruwelijk mis kan gaan en dat zulke situaties je heel, heel ongelukkig kunnen maken. Een kind is niet verantwoordelijk voor jouw geluk als ouder. Dat wil ik wel even zeggen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:24

Dat ik de rest van mijn leven ongelukkig zal zijn moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen.
Ik snap wel dat als het echt niet zo mag zijn, je het wel zal moeten verwerken. Maar op moment dat behandeling nog mogelijk is, ermee stoppen, dan zal ik me daar toch echt wel ongemakkelijk over voelen voor de rest van mijn leven.
Ik ben nou eenmaal vreselijk gek op kinderen en het was toen ik een stuk jonger was al een droom om jonge moeder te worden.
En als het niet zal lukken is dat verschrikkelijk. Kom je met de tijd wel weer overheen natuurlijk, het zal niet zo zijn dat je de rest van je leven in een hoekje gaat zitten en er nooit meer uit komt want je moet inderdaad verder.

Dus nee ik bedoel ook niet dat ik pas gelukkig ben als ik een kind heb.
Ik ben nu ook gelukkig, heb een geweldige vriend, leuke woning, fijn bedrijfje, leuke hond, leuk paard... Maar dat betekend niet dat ik niet nog gelukkiger zal zijn als ik een positieve test in handen heb.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:25

ik vind ook rond een jaar of 27/28 een mooie leeftijd !

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:39

Marloe_ schreef:
@Sin: Ik vind jou opmerkingen heel lomp en ik wil jou wel eens horen praten als het jou niet lukt om kinderen te krijgen..

Om te beginnen, ik wil geen kinderen.

Maar stel dat ik er ooit zou willen en het lukt niet.. dan kan ik me niet voorstellen dat ik tot het uiterste zou gaan om kost wat kost toch zwanger te worden, terwijl ik me dan ook nog bewust ben van het risico op een niet volmaakt kind. Enkel en alleen maar omdat ik een uitgesproken kinderwens heb?

Ik vind mijn opmerking bijgevolg niet lomp, hoogstens wat confronterend. Maar zo zit het merendeel van de mensen blijkbaar in elkaar, liever schelden in plaats van op een normale manier gevolg geven aan een aanzet tot nadenken. Waarom zou ik er geen andere mening op na mogen houden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:05

Nathalie schreef:
Maar dat betekend niet dat ik niet nog gelukkiger zal zijn als ik een positieve test in handen heb.

Dat begrijp ik helemaal, hoor!!! Ik wens je heel, heel veel succes toe. Hoop dat je mag krijgen, wat je zo graag wilt. :(:)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:09

Nathalie schreef:
Dus nee ik bedoel ook niet dat ik pas gelukkig ben als ik een kind heb.
Ik ben nu ook gelukkig, heb een geweldige vriend, leuke woning, fijn bedrijfje, leuke hond, leuk paard... Maar dat betekend niet dat ik niet nog gelukkiger zal zijn als ik een positieve test in handen heb.

Daar ben ik heel blij om voor je :)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:11

Aangezien er 9 jaar leeftijdverschil tussen mijn vriend en ik zit kan ik eigenlijk niet tot mn 34e wachten met kinderen krijgen want dan vind ik mn vriend alweer te oud. Ik ben nu 20 en wil toch wel voor mn 30e kinderen hebben.

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:57

Mijn nichtje van net 18 loopt nu rond met een dochter van op een paar maanden na 2 jaar.
Haar vriend toen de tijd heeft haar meteen in de steek gelaten en ze hebben via de rechter vast laten zetten dat hij niet de vader van haar kind is. Dus hij mag zijn kleine meisje ook niet zien . (niet dat hij dat wilt, maar toch..)

Me nichtje was al 5 maanden zwanger toen ze er achterkwam ,
want ze heeft een dubbele baarmoeder, werd niet dikker en bleef gewoon ongesteld worden,
maar toch was ze erg misselijk en ging ze er mee naar de dokter.

Of het gepland was weet ik niet , en dat maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit

Maar me nicht zorgt heel goed voor haar meisje , en ze heeft ook al weer een hele poos een nieuwe vriend
en alles schijnt heel goed te gaan.
Wel woont ze nog bij haar moeder , die ook een baby heeft gehad een paar maanden later als haar.
Dus dat heeft ook wel zo zijn voordelen . .

Maar hoe oud je moet zijn om aan kinderen te beginnen ?
Dat is voor mij een vraag waar geen echt antwoord op is te vinden eigenlijk.
Ik denk dat je er pas aan moet beginnen als je je leven een beetje op orde hebt ,
en een man/vriend die er ook helemaal achter staat. (je kiest er tenslotte niet alleen voor in de meeste gevallen)

Ik heb altijd wel al jong moeder willen worden , maar ben nu 17 en ben er nog lang niet klaar voor denk ik .
Rond me 22 wil ik er nog wel een keertje goed over na denken , mits ik een lieve vriend heb die daar ook achter staat.
Als ik voor die tijd zwanger blijk te zijn, is de baby natuurlijk hardstikke welkom want overal is wel een oplossing voor te bedenken.
Laatst bijgewerkt door Soo_Shirley op 24-04-09 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:11

Soo_Shirley schreef:
Haar vriend toen de tijd heeft haar meteen in de steek gelaten en ze hebben via de rechter vast laten zetten dat hij niet de vader van haar kind is. Dus hij mag zijn kleine meisje ook niet zien . (niet dat hij dat wilt, maar toch..)

Dit vind ik altijd een beetje enge verhalen. Als vader heb je zo ontzettend weinig rechten wat betreft kinderen. Alleen al het feit dat als vrouw geen abortus wil, zit jij als man met een kind "opgescheept" wanneer je geen kind zou willen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:13

Als je geen kind wilde, had je er maar voor moeten zorgen dat er geen kind kwam. ;)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:15

Als ik nu zwanger zou raken dan zou mijn vriend mij niet verlaten.
Ik heb het ook al aan hem gevraagd :x
Mijn vriend is 26 maar hij is er eigenlijk nog niet klaar voor.
Ik wil ook nog wel even wachten maar als ik zwanger zou zijn zou ik het wel houden. :o

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:16

Nathalie schreef:
Als je geen kind wilde, had je er maar voor moeten zorgen dat er geen kind kwam. ;)

Sjah, sh*t happens he.. er worden regelmatig vrouwen door de pil heen zwanger..., dus op dat vlak geef ik Heino wel gelijk.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:20

Een meisje die vroeger bij mij op school zat kwam er ook haar haar zeventiende achter dat ze zwanger was.
Zij is ook door de pil heen zwanger geworden.
Ze kwam er volgens mij pas na 5/6 maanden achter omdat ze nog ongesteld werd.
Ze dacht dat ze iets dikker werd..

Tja kan gebeuren, gelukkig is ze nog steeds samen met haar vriend van wie het kind ook is.

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:24

Die jongen die mijn nichtje zwanger had gemaakt wilde het ook niet aan zijn ouders vertellen.
Me nichtje is zelf naar zijn ouders toegestapt om het 'goede' nieuws te vertellen.

maar ik vind wel dat als je je leuter dan toch in een meid wilt steken , moet je ook voor de consequenties open staan.
(misschien een beetje hard gezegd, maar ik meen dit echt)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:25

Ik denk dat een kind meer heeft aan een kans op twee liefdevolle ouders/verzorgers dan dat het met tegenzin door de biologische ouder verzorgd wordt.