boodschappengeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronne

Re: boodschappengeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:23

Ja, dat scheelt echt veel! Ik koop ook regelmatig vlees in de aanbieding of familievoordeel en vries het dan in. Zo heb je eigenlijk altijd wel eten in huis en het scheelt echt in de kosten!

@lor1_1984: Misschien toch wel handig om een vriezer aan te schaffen? Als je plaats heb tenminste! Het scheelt namelijk veel aan kosten van boodschappen en als je op marktplaats kijkt, zijn ze vaak helemaal niet duur! Is maar een tip hoor ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:31

AW: tipje nav je topic @ BB:
Koop 2 of 3 soorten voer en meng dat, dan ben je goedkoper uit en je knagers hebben een kwalitatief goed en gevarieerd menu. ;)
Ik koop maandelijks 2,5kg extravital gevarieerd rattenvoer, 800gr hope farms labbrok en ong 2 á 3kg supergoedkoop knaagdiermengvoer en ben daarmee ong 15,- per maand kwijt voor 8 ratten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:35

Ronne schreef:
@lor1_1984: Misschien toch wel handig om een vriezer aan te schaffen? Als je plaats heb tenminste! Het scheelt namelijk veel aan kosten van boodschappen en als je op marktplaats kijkt, zijn ze vaak helemaal niet duur! Is maar een tip hoor ;)

Daar is helaas geen ruimte voor, anders had ik er al 1 gehad. ;)
Wat ik nu doe is zo'n voordeelpak vlees kopen en dat de hele week bij gerechten doen.
Dus bijv 4 kipfilet halen en dan 4 dagen iets eten wat goed combineert ermee.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:37

haha, ik doe dat ook voor mijn katten! de goeie (dure) brokken lusten ze niet en de goedkope (waar niet zoveel voedingsstoffen inzitten) wel, dus die mix ik en dan eten ze alles en ben ik niet zoveel geld kwijt :)

@lor1_1984: Das wel jammer dan! Maar dit is op zich ook een goede oplossing, alleen kan ik me voorstellen dat je na een week kip, het wel een beetje gezien hebt :P

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:41

100 vind ik erg weinig. Dat is ongeveer 3 euro per dag. Een broodje buiten de deur eten met wat te drinken kost zo al 5 euro. Ik neem eten mee van thuis naar mijn werk vooralsnog red ik dat bij lange na niet. Bij mij gaat er zeker 50 euro per week aan eten door heen. Ik denk dat 100 echt te krap is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:43

Ach, ik eet zo'n 3x pw bij m'n mams en 1 á 2x pw makkelijk, dus valt nog mee.
Maar wat ik ook doe als het tegen de datum is:
alvast garen, dan is het nog wat langer houdbaar. :D

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:45

Ik ben elke week gemiddeld 30-40 euro kwijt, soms iets meer.
1 keer in de week doe ik dan "grote" boodschappen en daar komen dan nog wat dingetjes bij die je nog eventjes tussendoor haalt.
Dus ongeveer 120 euro in de maand zou ik wel op rekenen, misschien wel iets meer.
Al ken ik iemand die beweert dat ze het met 7 euro in de week redt :') (die at dan ook alleen potjes HAK met aardappelpuree uit pakjes e.d.)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:54

Je moet gewoon creatief zijn als je minder wil uitgeven aan boodschappen. ;)
Denk aan bij mams/ouders eten, dagje soep met afbakbroodjes, dagje macaroni/spaghetti, b-merken.
Ikzelf eet 2 á 3x pw bij m'n moeder en heb iig 1 soep/broodjesdag en 1 afhaaldag (pizza/patat/etc) en ben vaak 1 á 2 dagen bij een goede vriendin.
Blijven er in het ergste geval 2 á 3 dagen over dat ik mezelf moet redden met magnetronmenu/koken.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:42

Jes, eindelijk... Het is me gelukt om zuinig aan te doen deze week. Heb al zo veel geld uitgegeven aan onnodige dingen. Snel even langs de AH om energie drank/ iets lekkers te kopen. Pff.... als je dat bij elkaar uitrekent is dat bij elkaar erg veel geld.

Heb nu een KAS-BOEK om mijn in/uitgave allemaal bij te houden. Wie houd zo'n boekje nog meer bij? Ik ben wel benieuwd. Het is erg shockerend wat je allemaal uitgeeft als je er in terug leest :o :o Ik eet nu voornamelijk veel pasta's.. lekker goedkoop. Potje saus, wat groente en de goedkoopste spagetie :D Hmm.. en nog lekker ook!

De tips van invriezen is ook erg handig! Nu maak ik gewoon extra veel saus en vries het in. Supper!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:45

In het begin heb je altijd veel kosten omdat je een bepaald aantal standaard dingen in huis moet hebben. Bijvoorbeeld potjes kruiden. Daarna zit het venijn erin dat je 'losse aankopen' gaat doen, zoals een broodje, een extra flesje drinken.

Daardoor tikt het juist aan. Je kunt beter maar 1 of 2 keer in de week boodschappen doen. Flesjes vullen met siroop, brood smeren.

Een kasboek hield ik welgeteld twee weken vol. :P

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:32

Iris82 schreef:
In het begin heb je altijd veel kosten omdat je een bepaald aantal standaard dingen in huis moet hebben. Bijvoorbeeld potjes kruiden. Daarna zit het venijn erin dat je 'losse aankopen' gaat doen, zoals een broodje, een extra flesje drinken.

Daardoor tikt het juist aan. Je kunt beter maar 1 of 2 keer in de week boodschappen doen. Flesjes vullen met siroop, brood smeren.

Een kasboek hield ik welgeteld twee weken vol. :P

Haha, ja, maar soms is de verleiding te groot om nog even iets lekkers te halen bij de AH. Haal elke dag wel wat. Chocola, croisantje, lekkere vreetjes voor die lange reis in de trein :P Tikt aardig aan. Hoop dat ik toch wat langer die kasboek kan volhouden :))

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:48

Appieee schreef:
Ik ben elke week gemiddeld 30-40 euro kwijt, soms iets meer.
1 keer in de week doe ik dan "grote" boodschappen en daar komen dan nog wat dingetjes bij die je nog eventjes tussendoor haalt.
Dus ongeveer 120 euro in de maand zou ik wel op rekenen, misschien wel iets meer.
Al ken ik iemand die beweert dat ze het met 7 euro in de week redt :') (die at dan ook alleen potjes HAK met aardappelpuree uit pakjes e.d.)

Dat zou ik niet eens willen... Wil wel gewoon iets lekkers eten!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:44

@Arian_Wolf, als je terugleest in dit topic staan er nog wel meer tips om relatief goedkoop lekker en gezond te eten. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:53

Daarnaast, pasta hou je een week hooguit 2 vol maar daarna komt het echt je neus uit.
Toen ik net op mezelf woonde at ik minimaal 2x per week pasta, soms wel 2 of 3 x, nu, 4 jaar later 1 keer per 2 weken.
Ik kom rond van zo'n 50 euro per week incl katten(hond is duurder :D ).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:58

Ik probeer wel 2x per week pasta te eten, maar wel 2x met een andere saus (een keer bolognese en een keer zelf gemaakt). Deze week eten we o.a. witlof, rauwe andijvie stamppot (altijd lekker :D ), pasta/bietensalade en sla met kip piri-piri. Gister weekboodschappen gedaan voor 65 euro (zat ook veel vlees bij, pakken zuivel, verse groenten, etc.), dus viel me goed mee met z'n 2en :j

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 10:20

TurdusMerula schreef:
@Arian_Wolf, als je terugleest in dit topic staan er nog wel meer tips om relatief goedkoop lekker en gezond te eten. :)

I no! Die tips gebruik ik dan ook zeker.. :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:47

Ik zit ook op kamers en koop m'n eten zelf, alleen een brood neem ik van thuis mee. Meestal kom ik met 20 euro per week (of minder) wel toe. Hiervoor koop ik dan broodbeleg, groenten en fruit en soms vlees of vis. Om de zoveel weken koop ik voor wat meer geld omdat de rijst/pasta/aardappelen en bv choco, thee ed op zijn en nieuw gekocht moeten worden.

Ik hoef niet persé vlees of vis elke week en kan gerust een week groenten en soep eten. In het weekend ga ik toch naar huis en 1 van de standaarddingen daar is steakfriet ;) .

Nu ben ik geen keukenprinces en vaak ontbreekt het me ook aan zin om überhaupt iets te maken dus ik eet altijd simpel en ietwat saai maar ik wil toch niet te verzeilen in het alle dagen friet en pizza scenario.

Ik maak boodschappenlijstje en schuim dan de winkels af (3 vlakbij in de buurt, de ene al goedkoper dan de andere) maar heb vaak toch moeite om mij strikt aan dat lijstje te houden :D .

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:50

Wij wonen met 7 studenten samen en leggen elke maand maar 50 euro in.... Hiervan wordt avondeten, brood enzo, drinken (geen alcohol!, schoonmaakmiddelen en wcpapier enzo van gekocht en we komen elke maand wel uit.....

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 11:30

Halen jullie ook wel eens van die kant en klare maaltijden? Vind ik wel goedkoper... wel minder lekker maarja :o?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:35

Ik ben zo'n Lidl / Aldi miep. En moet zeggen dit scheelt een hoop! Ook in de non-food artikelen zoals wc papier enz.

Verder houd ik een excel bestandje bij van de inkomsten en uitgaven, per week bekijk ik wat er gespendeerd kan worden, wat niet en wat er over is om te sparen. Alleen zo blijven we uit het rood en kunnen we ook nog wat leuks doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:14

Citaat:
Halen jullie ook wel eens van die kant en klare maaltijden?

Als de 'ik heb geen zin om te koken' bui heel groot is, haal ik wel eens een kant en klare maaltijd in huis. Maar ze zijn idd niet zo heel lekker (vaak veel te zout) en een week op kant en klare maaltijden leven komt bij mij niet goedkoper uit dan gewoon zelf wat groentjes in huis halen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:18

als bij ons niemand zin heeft om te koken, komt er gewoon pizza :D
Maar wij doen veel boodschappen bij de jumbo en soms bij de aldi...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:26

Nijn schreef:
Tip: kijk vooral beneden in de schappen, daar liggen vooral de goedkopere producten :)

Dat is niet helemaal waar.
In onder andere de supermarkt waar ik werk worden vooral huismerken op ooghoogte gepresenteerd.
Hier maken ze de meeste winst op en zijn voor de consument vaak goedkoper dan de A-merken, welke dan op een andere hoogte worden gepresenteerd.
Kijk je in een AH (sowieso een dure winkel voor een student) komt het wel sneller voor dat ee huismerk duurder is dan een A-merk.
Maar in veel gevallen is dat juist niet zo.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:56

Tips

- Niet boodschappen halen met volle maag (is al 5x gezegd :+ )
- Veel naar de markt, Hema, Kruidvat en vooral eigenmerk
- Groente zelf verbouwen, kan ook in een flatje ;) Grote bak met aarde , en zaaien maar. Is goedkoper, leuker gezonder
- Veel aardappelen, pasta en rijst eten
- Veel voordeelverpakkingen kopen
- Invriezen, héél veel invriezen
- Kliekjes eten (restjes van eten invriezen en later weer opeten, gezond en even lekker, kan alleen niet met alle dingen, kan maar 1x weer ontdooid worden
- Op de aanbiedingen kijken
- Naar verschillende winkels. Soms is de Aldi/ Liddl weer duurder dan bijv. de AH/deen/vomar. VB: Bakje met pitloze druiven, Liddl is 2,50. Deen is 1 euro. Zelfde hoeveelheid druiven

;) En dat van een 15jarige :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:35

Kant- en klaarmaaltijden zijn zeker weten niet goedkoper, voor mij dan... Wel makkelijk en vaak ook juist wel lekker...
Maar ik zou maar mee uitkijken daarbij, lijkt goedkoper dan het is. ;)