Oorbellen schieten bij babys, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: Oorbellen schieten bij babys, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:38

Ik vind het idd ook ordinair... Geeft toch wel aan dat je erg op uiterlijk gericht bent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:57

Dit soort dingen is toch gewoon ook typisch iets voor bepaalde types.

Zoals op dat filmpje , zo'n grietje dat maar een beetje loopt te sollen met die baby. Het zijn van die types die niet verder nadenken dan wat ze zelf leuk vinden.
Zelfde types die een baby "nemen" omdat het zo leuk is , ze het als een soort levende pop zien waar je lekker mee kunt tutten enzo , dat ze het kind dan weinig te bieden hebben daar staan ze totaal niet bij stil want ze houden er toch van , en dat is immers alles wat een kindje nodig heeft :+:

Een beetje dat naïve volk , vaak ook idd. lager opgeleid en roken en lekker dronken worden bij het uitgaan en geen problemen met het innen van bijstand enzo :P

En natuurlijk is dit bovenstaande een beetje "over-1-kam-scheren" , ik zeg ook niet dat het in alle gevallen zo is , natuurlijk niet , maar heel vaak dus wèl.

En daarom vinden veel mensen het dus ook ordinair. Omdat zoiets typisch gedaan wordt door van die types met nogal een naïeve , egoïstische inslag.

Want anders DOE je dat niet , dan ga je die baby niet voor jouw plezier op deze manier versieren , en pijn doen en blootstellen aan het gevaar van een infectie.
En het geprik van die bellen als ze er raar op liggen. Voor dat kind levert het niks positiefs op maar alleen maar negatiefs.

Mensen die niet alleen denken aan wat ZIJ leuk vinden , maar het fatsoen hebben om wat verder te kijken dan hun neus lang is , DOEN dat gewoon niet.
En dan gun je het dat kind om zelf die keuze te maken , zelf te komen met het idee dat ze oorbelletjes willen , idd. als ze het niet willen dan krijgen ze het niet , willen ze het wel dan is het een goed moment in de opvoeding dat ze het zeker moeten weten , en dat het even pijn doet , en dan kunnen ze vol trots met die belletjes gaan showen. Dat is een groei- en leermoment voor zo'n kind. Dat neem je je kind allemaal af... en daarbij het risico dat het fout gaat bij een babietje.

Dus ja ik vind het niet raar dat mensen het ordinair vinden , want met een beetje goed fatsoen kies je voor het belang van die baby en niet voor jezelf.

Maarja , cultuur en gewenning enzo , en dan "moet" het...of idd. van die dommige grietjes die het wel leuk vinden en bellen willen in hun levende pop :P

Uiteindelijk als je naar de bron gaat van waarom ouders het laten doen , kom je altijd uit bij het feit dat ze het "gewoon leuk" vinden en het goed gaan zitten praten met allerlei drogredenen.

Gelukkig dat de babies er meestal weinig last van hebben dus zo'n drama is het niet , maar het blijft een raar iets...

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:01

Ik vind het wel leuk staan! :)
ik zelf had dan ook al oorbellen toen ik 3 of 4 was, als het echt nog een heel klein babietje is zou ik het niet leuk vinden maar als ze bijna 1 jaar word ofzo, zou ik het wel doen! :+: schattig toch? :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:05

Ik zou het pas doen als het kind zelf kan beslissen, rond een jaar of 4/5/6

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:08

Kan een kind van 4 of 5 beslissen? Ik zelf zou minstens wachten tot ze naar groep 3 gaan. Maar zelf zou ik langer wachten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:09

Myfairytale schreef:
Ik zou het idd ook niet doen, bovendien vind ik het geen gezicht bij zo'n kleintje.
Pas als mijn kind erom zou vragen zou ik het laten doen.

sluit ik me helmaal bij aan, Ik vind het echt vreselijk!! en heel kampers ook!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:11

Maak er maar groep 5 of 6 van, mijn dochter zit in groep 2 (5 jaar) die acht ik nog niet in staat tot het nemen van beslissingen (behalve dan wat ze wil eten, drinken en met wie en wat ze wil spelen).

@fokfanaat: en wat is er mis met kampers? Vind het niet zo netjes om deze associatie te maken.
Kun je het er niet bij houden dat je het ordinair vindt? :+

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:12

madelien schreef:
Een gat die je opvult met een mooi sieraad, net zoals mama heeft en vele andere vrouwen.
Verder wil dat nog niet zeggen dat het karakter maar overgeslagen wordt. Nee, het kind krijgt alvast oorbellen (die ze later of wel wil of niet) en dat is toch geen mishandeling ofzo? Ze heeft later alsnog de keus of ze wel of niet oorbellen in wil, maar als ze het wel wil, dan heeft ze ze al :D. En als ze het niet wil, dan niet.

Als je zo redeneert kan je net zo goed gelijk beiden oren vol laten schieten :o

En tuurlijk maak je als ouder keuzes voor je kind, maar die keuzes maak je omdat je denkt dat het het beste voor je kind is. Als je er van overtuigd bent dat god of allah geluk en wijsheid brengt in je leven, dan is het logisch dat je je kind dit mee wil geven. Als je gelooft dat het eten van vlees juist wel of niet gezond is, dan geef je je kind dit mee. Het nemen van oorbellen heeft nu niet echt een bepaalde boodschap of waarde die je je kind wil meegeven (behalve een esthetische, maar dat is iets waar kinderen zich op zo'n jonge leeftijd nog niet druk over hoeven te maken), dat is een kwestie van smaak, waarom zou het kind daar dan niet zelf over mogen beslissen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:24

Bij een kind van een jaar of 3 vind ik het eigenlijk ook geen probleem.

Je kunt het kind best uitleggen dat het heel erg pijn doet , lekker een beetje bang maken }:)
En als ze het dan TOCH ondanks maandenlang ontmoedigen , ECHT zeker weten willen , en je bent bij de juwelier en ze willen het nog , de stipjes zijn gezet en ze willen het nog , en ja ze weten dat het pijn doet en ze willen het TOCH....nouja mooi leer-momentje toch :D

Ik was ook een hummel van 2 of 3 en zat al tijden te zeuren en te zemelen dat ik ze echt wilde , mijn moeder wilde het ook niet maar ik gaf duidelijk aan dat ik het zo graag wilde , dat ze toen hetzelfde dacht als bovenstaande. In de winkel wilden ze eerst ook geen gaatjes schieten maar omdat ik zelf zo enthousiast zat te babbelen dat ik ze heel graag wilde , deden ze het toch. Dan vind ik het ook geen probleem. Ik heb knopjes ingehad en jaren ringetjes , maar na de basisschool eigenlijk nooit meer een oorbel ingehad , stomme dingen :P

Maargoed als peuter / kleuter wilde ik ook fluwelen jurkjes en leen lieveheerbeest-ringetje en lakschoentjes enzo :P

Als een kind het zelf echt graag wil ondanks stevig ontmoedigen en steeds nog terugkunnen , waarom niet. Leren ze van , past mooi in de ontwikkeling :j

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:31

Ik zal nu mss wel als ordinair afgeschilderd worden.. Maar kan het helaas zelf niet helpen, want ik was er dus bewust niet bij.. :+
Maar ik was dus een van die baby's die met een aantal maanden al door het leven mocht met oorbellen..

Ik moet toegeven dat ik het ook echt verschrikkelijk lelijk vind als die kleine kindjes zo vlug al (meestal veeeeel te grote) oorbellen hebben.. Maarja, ik was toen dus ook nog niet echt in de staat om er tegen in te gaan.. ;)

In principe heb ik er nu geen problemen mee, want ik draag nu ook gewoon oorbellen.. Maar stel dat ik zelf ooit moeder zou worden(niet dat het dat wss ooit gaat worden.. Want het is gewoon niets voor mij.. Ik heb blijkbaar geen nestingsdrang). Dan zou ik het nooit doen zo vroeg en wachten tot het kind het zelf graag wil.. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:24

dorieeen schreef:
ik zelf had dan ook al oorbellen toen ik 3 of 4 was, als het echt nog een heel klein babietje is zou ik het niet leuk vinden maar als ze bijna 1 jaar word ofzo, zou ik het wel doen! :+: schattig toch? :)

Ontstoken oortjes zijn zoooo schattig! Het gehuil van een baby waar je gaten in stampte, heeeel schattig! Een vrouw die haar hele leven rondloopt met gaten in haar oren, die ze helemaal niet wil maar er als baby zijnde al ingeslagen zijn, zoooo schattig...

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:52

Tellie schreef:
Een geloof op dringen e.d. is ook belachelijk. Een kind moet die keuzen zelf kunnen maken op de leeftijd die daarvoor geschikt is. Als ouder behoor je nou eenmaal in het begin de beste keuzes voor je kind te maken.

Ach, ik vind het nog steeds niet kunnen, en dat blijf mijn menig. Verder ben ik het eigenlijk wel met je eens. :')

Kijk, je zegt dat een geloof opdringen belachelijk is, maar als je je kind geen geloof opdringt
zeg je toch tegen dat kind: wij geloven niet. Dan voed je dat kind toch op met: God bestaat niet, etc...
Dan dring je die keuze toch ook op. Dus of je nu gelooft of niet. Je dringt zoiezo je gedachten over het bestaan van het leven op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:01

Vjestagirl schreef:
dorieeen schreef:

Ontstoken oortjes zijn zoooo schattig! Het gehuil van een baby waar je gaten in stampte, heeeel schattig! Een vrouw die haar hele leven rondloopt met gaten in haar oren, die ze helemaal niet wil maar er als baby zijnde al ingeslagen zijn, zoooo schattig...

dat zie je niet eens := ik zou het zelf ook niet doen bij een baby maar dit is wel onzin..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:29

Als je gaatjes in oren "niet eens ziet" zoals heel veel mensen hier zeggen , dan ben je volgens mij stekeblind , maargoed.

Het gaat nog niet eens om dat je het ziet , maar dat een ander dat voor je bepaald heeft , en sommige mensen houden er hun hele leven last van doordat de gaatjes af en toe blijven ontsteken. Nu komt dat niet bij 9 op de 10 voor ofzo dus zo groot is het risico niet , maar waarom zou je je kindje aan dat risico bloot gaan stellen...

Alleen maar om de egoïstische reden dat het zooooooo schàttig :+: is ? Als er een ouderschaps-test zou komen zou dat voor mij een antwoord zijn waarop iemand mag zakken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:34

Aan de ene kant zeg ik nee, want de kinderen kiezen er niet zelf voor. Maar aan de andere kant maken ze het niet 'bewust' mee om zo maar te zeggen, waardoor ze dus niet echt meemaken dat het zo'n pijn doet o.i.d. omdat ze dat niet beseffen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:37

Candymarilyn schreef:
Kijk, je zegt dat een geloof opdringen belachelijk is, maar als je je kind geen geloof opdringt
zeg je toch tegen dat kind: wij geloven niet. Dan voed je dat kind toch op met: God bestaat niet, etc...
Dan dring je die keuze toch ook op. Dus of je nu gelooft of niet. Je dringt zoiezo je gedachten over het bestaan van het leven op.

Dat kind leert later heus wel meer mensen kennen. Dit zijn dingen die vaak wel een gespreksonderwerp zijn. Wanneer een kind dan op latere leeftijd dan 'god leert kennen' dan kan hij of zij daar een echte bewuste keuze in maken.

Bizzybijtje schreef:
Aan de ene kant zeg ik nee, want de kinderen kiezen er niet zelf voor. Maar aan de andere kant maken ze het niet 'bewust' mee om zo maar te zeggen, waardoor ze dus niet echt meemaken dat het zo'n pijn doet o.i.d. omdat ze dat niet beseffen.

oh dan kun je baby's met die redenatie ook wel mishandelen...

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:45

Ja maar die gaatjes kunnen ALTIJD gaan ontsteken of je nu 3 maanden bent of 80 jaar. Dus dat gaat qua leeftijd gewoon niet op. Je neemt als ouder zijnde constant het risico dat je kind pijn heeft of gaat krijgen. Er gebeuren een hoop dingen op de wereld met kinderen waar ik het zeker niet mee eens ben, maar oorbellen schieten staat bij mij gewoon niet in mijn top 10. Noem me egoïstisch, ordinair of laag opgevoed, maar in mijn ogen is dat maar een klein gedeelte van de keuzes die je moet maken voor je kind. Met welke bedoelingen dan ook.

En lachen om het besnijden van vrouwen of knippen van tanden??? Zeker niet. Ik heb zelf een moeder die is opgegroeid met al die rare tradities en geloof me als je die verhalen hoort, dan denk je wel anders over het schieten van oorbellen bij baby's.
Toch zal ik het niet in mijn hoofd halen om de tradities van mijn voorvaderen respectloos te behandelen door het ordinair of grof of wreed te noemen. Het is anders. En als je kijkt hoeveel mensen er dagelijks met zulke oude tradities te maken hebben, dan lijkt iets als oorbellen schieten in mijn ogen nou eenmaal onschuldig.

Wat Qimm zegt over baby's mishandelen. Oorbellen schieten is iets wat EENMALIG gebeurt. Dat is het grote verschil tussen mishandeling en oorbellen schieten. Kom op, wel een beetje volwassen blijven en geen appels met peren gaan vergelijken!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:48

madelien schreef:
Wat Qimm zegt over baby's mishandelen. Oorbellen schieten is iets wat EENMALIG gebeurt. Dat is het grote verschil tussen mishandeling en oorbellen schieten. Kom op, wel een beetje volwassen blijven en geen appels met peren gaan vergelijken!

je mist mijn punt. Die opmerking was niet meer over het oorbellen schieten, maar dat baby's pijn toch niet echt bewust meemaken dus is het ook niet erg.

was al bang dat iemand verkeerde conclusies ging trekken :Z

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:49

ook ik ben 1 van die baby's die oorbelletjes had.
En ik ben er achteraf gezien ook blij mee.
Ik had van die kleine snoepige oorbelletjes in (knopjes) en als ik de foto's van vroeger terug bekijk vind ik het er hardstikke leuk uit zien!!

Ook ik zou ze bij mijn kindje laten schieten ( mocht ik er ooit eentje krijgen natuurlijk)
Tegenwoordig heeft toch haast iedereen oorbellen in? en ze kunnen altijd nog uit!

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:52

Ik begrijp je punt wel, maar Bizzybijtje bedoelde de pijn van het oorbellen laten schieten en dat bedoel ik. Die pijn voelen ze wel, maar ze zijn er ook zo overheen. En ze weten het later niet meer.
Als jij je kind vanaf kleins af aan regelmatig mishandelt dan worden ze zich wel bewust van die pijn. En dat is bij oorbellen schieten dus niet.

Ik had trouwens oorbellen (knopjes) in met speciale steentjes. Om boze geesten te weren. Dus mijn moeder deed het ook om mij te beschermen (op haar manier).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:00

Nou ja, maar als iemand met kwade wil dat door trekt dan kan hij (of zij) dat gebruiken als excuus. 'ach ze zijn er toch weer zo overheen'

Het ging mij om de opmerking niet over de oorbellen schieten.

Ik vind het 'onzin' om zulke kleintjes al oorbellen in te doen omdat het zo schattig staat ofzo. Ik vind niet niet zielig.
In bepaade (sub)culturen zie je het gewoon heel veel. En nou ja. Ik zou het dus nooit doen, maar ik zeg ook niet dat andere mensen het niet mogen doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:06

Ik zou het nooit doen bij een baby. Ten eerste vind ik het lelijk bij zo'n ukje en ten tweede, ik moet er niet aan denken dat het gaat zweren of erger, baby begint er keihard aan te trekken of blijft ergens achter haken, brrrr.....

Mijn oudste twee (de jongste taalt er niet naar) hebben gaatjes gekregen toen ze zelf aan konden geven dat ze het wilden, de oudste was toen 6. De tweede was 5 en wist heel zeker dat ze het wilde. Toen moest ik nog een heel betoog houden bij de juwelier, want die wilde het niet doen bij kinderen onder de 6, wat ik best heel goed vind. Ze zijn nu bijna 10 en 12 en dragen nooit oorbellen.....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:48

ik vind dat er een minimum leeftijd moet komen. Tegenwoordig worden gaatjes niet meer geschoten, maar gepierced, voor piercings heb je ook regels.. Ik mocht gaatjes toen ik.. 12 was ofzo.. Gelukkig maar, want heb dr best wel wat ellende mee gehad ( ontstekingen etc)

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:56

fokfanaat schreef:
sluit ik me helmaal bij aan, Ik vind het echt vreselijk!! en heel kampers ook!

Mag ik vragen waarom je dan gelijk 'heel kampers' ook vreselijk vindt? Of vat ik dit verkeerd op? Vindt het nogal een beetje erg alles over 1 kam scheren, maar goed....

Vindt het zelf bij baby's niet echt wat..... maar vindt het wel cute als het kindje wat ouder is en er zelf ook blij mee is.
Vindt wel dat mensen hier een beetje overdreven reageren soms, over dat straks 'later' het kindje het helemaal niet wou. Komop, 't is geen tattoo, t kan dr zo weer uit hoor :o

Maarja mijn mening!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:07

Ik vind het echt verschrikkelijk asociaal := Vooral hele jonge jongetjes met van die gouden knopjes := Echt verschrikkelijk!!

Een oppaskindje van m'n moeder heeft ook oorbellen, maar die was 3 toen ze ze kreeg en ze heeft gewoon van die kleine zilveren hartjes erin nu :) Dat staat dan wel weer leuk vind ik :)