Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Echwel schreef:Dan nogmaals de vraag waarom wilde in Nederland meer mensen hun hachje redden dan bv in Frankrijk en België waar veel meer joden woonden maar er veel minder zijn weggehaald
buster4ever schreef:Patricia schreef:Maar waren er in Scandinavie wel zoveel Joden?
Dat weet ik eigenlijk niet eens.
Wat ik me wel meende te herinneren is dat de Noorse, met hun blonde haar en blauwe ogen, geselecteerd werden om op te groeien in Duitse kindertehuizen. Zij waren voorbestemd om het Arische ras in stand te houden. Eigenlijk werden ze dus gewoon als fokmerrie opgefokt, om het maar even heel cru te zeggen.
Hierover is ook een documentaire gemaakt. Hij was laatst nog op Discovery. Ben alleen vergeten hoe die ook al weer heette.
niet alleen noren ware geselecteerd hoor iedereen met blond haar en blauwe ogen werd het arische ras genoemd...en idd wat je zegt werden ze als fok merrie gebruikt..
Echwel schreef:Dan nogmaals de vraag waarom wilde in Nederland meer mensen hun hachje redden dan bv in Frankrijk en België waar veel meer joden woonden maar er veel minder zijn weggehaald
Echwel schreef:Gittekit mijn oma haar 9 broers en zusters en alle kinderen plus haar ouders zijn weggehaald en omgekomen
buster4ever schreef:ik vind t dan ook heel goed dat ook de duitse schoolkinderen naar auswitsch gaan om te zien wat t heeft aangericht en zich bewust te laten worden dat dit nooit meer mag gebeuren
Gittekit schreef:Echwel schreef:Gittekit mijn oma haar 9 broers en zusters en alle kinderen plus haar ouders zijn weggehaald en omgekomen
Dat is heel erg voor je, dat begrijp ik ook, ik wil ook niks goedpraten natuurlijk. Maar ga niet een heel volk over één kam scheren, dat is ook beledigend voor mensen met een onschuldige Duitse familie. Omdat er slechterikken tussen zaten kan je alsnog niet een heel volk veroordelen. Je koos er niet voor om in Duitsland geboren te worden of wel dan?
Echwel schreef:Sleeper mijn oma waarschuwde haar familie, maar men geloofde het gewoon niet dat er zoveel kwaadheid in de mensen zou zitten
Wel dus en het gevolg weten we..
Ook je blik afwenden is niet goed te praten, zelfs in deze tijd moet je je blik niet afwenden van dit soort dingen
Gittekit daar komt de uitdrukking wij hebben het niet geweten vandaan
Gittekit schreef:terug on topic - Ik ben inmiddels in kamp Vught en Mittelbau-Dora geweest, waarvan de laatste erg veel indruk op me heeft gemaakt (daar zaten overigens heel weinig joden.) De mensen moesten daar in tunnels werken aan raketten, als je door die tunnels loopt krijg je echt kippenvel..
Sientje schreef:Ben d'r ook geweest. Heb me - zacht gezegd - erg verbaasd over de aanwezigheid van een aantal neo-nazi's aldaar, die een soort triomf-foto's gingen maken en luidruchtig moppen liepen te tappen. Eigenlijk heeft minstens zo veel (negatieve) indruk op me gemaakt als alle barakken bij elkaar.