Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:43

nee maar ik denk zo maar eens dat in alle landen de huizen werd leeg gehaald van de joden..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:48

Echwel schreef:
Dan nogmaals de vraag waarom wilde in Nederland meer mensen hun hachje redden dan bv in Frankrijk en België waar veel meer joden woonden maar er veel minder zijn weggehaald

Ik zag laatst in documentaire, dat dit ook te maken had met Mussert. Hij was niet zozeer antisemiet, doch wilde een vrij Nederland en geen annexatie. Dit zag hij als zijn doel en heeft om de goede wil van de Duitsers te bevorderen extreem meegewerkt aan alle deportaties. Dit was in andere landen niet zo. Overigens heeft een sterk geworteld antisemitisme in Nederland ook bijgedragen. De Joodse gemeenschap vormde vaak een op zichzelf staande groep die vaak in relatieve welstand leefden

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:50

Er wordt hier ergens in dit topic gezegd dat er in Nederland naar verhouding de meeste mensen van Joodse afkomst zijn vervoerd naar concentratie kampen. Verschillende redenen worden genoemd als: Nederland gaf zich direct over, willigde snel de nieuwe wetten in, de Joodse gemeenten stonden hun lijst met leden direct af. Hier wil ik nog aan toevoegen, bij het laatste, dat Nederland als 1 van de weinige landen zó'n goede administratie had. Iedereen had bijna een dak boven zijn hoofd, en naam, adressen en toenamen waren bij de overheid bekend. Voor de Duitsers was het dus erg gemakkelijk om zo hun slachtoffers te traceren, het lag allemaal al voor het grijpen.

Hoe dan ook, het is een stuk geschiedenis wat niet vergeten mag worden...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:52

Ja klopt helemaal, nu je het zegt, dat herinner ik me ook.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:54

ik vind t dan ook heel goed dat ook de duitse schoolkinderen naar auswitsch gaan om te zien wat t heeft aangericht en zich bewust te laten worden dat dit nooit meer mag gebeuren

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:56

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:57

Sorry Echwel, maar wat ben jij kort door de bocht over de Duitse generatie in oorlogstijd. Mijn oma is een duitse, haar broer is gesneuveld in de oorlog, aan het russische front. Niet omdat hij het eens was met Hitler, maar vanwege de dienstplicht, die mannen hadden ook geen andere keus dan meevechten.. Niet elke duitser was slecht of het met de nazi's eens.

terug on topic - Ik ben inmiddels in kamp Vught en Mittelbau-Dora geweest, waarvan de laatste erg veel indruk op me heeft gemaakt (daar zaten overigens heel weinig joden.) De mensen moesten daar in tunnels werken aan raketten, als je door die tunnels loopt krijg je echt kippenvel..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:58

buster4ever schreef:
Patricia schreef:
Maar waren er in Scandinavie wel zoveel Joden?
Dat weet ik eigenlijk niet eens.

Wat ik me wel meende te herinneren is dat de Noorse, met hun blonde haar en blauwe ogen, geselecteerd werden om op te groeien in Duitse kindertehuizen. Zij waren voorbestemd om het Arische ras in stand te houden. Eigenlijk werden ze dus gewoon als fokmerrie opgefokt, om het maar even heel cru te zeggen.

Hierover is ook een documentaire gemaakt. Hij was laatst nog op Discovery. Ben alleen vergeten hoe die ook al weer heette.

niet alleen noren ware geselecteerd hoor iedereen met blond haar en blauwe ogen werd het arische ras genoemd...en idd wat je zegt werden ze als fok merrie gebruikt..

Idd en je kreeg een lintje als je veel kinderen had gebaart :\
Eerst brons, dan zilver dan goud. Hoe meer kinderen je had gebaart hoe 'beter' je was.

Clairee, dat klopt ja, we hebben toevallig laatst daar nog ene toets over gemaakt. Ook ging het veel makkelijker omdat onse regering gevlucht was, en de duitsers dus vrij spel hadden. Overigens zijn in Duitseland veel minder joden vermoord, dit kwam omdat ze zich veel meer bezig hielden met de andere landen. Wij hebben ook in ons geschiedenis boek een kaart van europa staan, en dan hoeveel joden elk land had, en hoeveel er vermoord waren. Er zijn enkele landen waar alle joden vermoord zijn. :\

Ik zou graag nog een keer daarheen gaan. Het lijkt me heel indrukwekkend.

Ik weet niet of jullie van 'the band of brothers' de aflevering 'Why we fight' gezien hebben? maar die vond ik ook heel aangrijpend :\

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:59

Gittekit mijn oma haar 9 broers en zusters en alle kinderen plus haar ouders zijn weggehaald en omgekomen

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:00

Echwel schreef:
Dan nogmaals de vraag waarom wilde in Nederland meer mensen hun hachje redden dan bv in Frankrijk en België waar veel meer joden woonden maar er veel minder zijn weggehaald

Ik denk ook echt dat een groot deel gewoon weg de geruchten over kampen niet kon geloven. Ik weet van mijn familie dat er verdeeldheid was. Er was namelijk een gedeelte dat al vroeg wist dat het dramatisch zou worden, maar een groot gedeelte kon het niet geloven. Dus vandaar mijn gedachte 'mensen konden het niet geloven' En ja de nederlandse regering had meer moeten doen, de joden werden gewoon overgedragen.

Mijn familie kreeg een oproep om zich aan te melden voor arbeid/werken in Duitsland. Met als belofte dan laten we de rest van de familie met rust. Het betrof uiteraad een enkeltje Auschwitz. Maar een gedeelte van mijn familie die gingen geloofde dat (ander deel dook onder na de oproep). Dan hoefde de rest van familie zich geen zorgen te maken. De geruchten van de kampen "Nee, dat kon niet waar zijn". En dat is natuurlijk ook niet te bevatten. Mensen willen je dood hebben, ik bedoel wie kan dat nou bevatten.

Ik heb zelf ook gemengde gevoelens bij 5 mei. Bevrijding van Nederland maar wat viel er te vieren voor de terugkerende joden? Waar en naar wie keerde ze naar terug? Alles was ze afgenomen.

Ik heb een aantal jaren geleden de papieren van het rode kruis gezien met de schamele bezittingen die mijn overgrootopa bij zich had op het moment van aanmelden voor de trein. Shocking. (twee kwartjes en een stuiver, zover de rijkdom van deze joodse man)

Het is inmiddels allang bekend dat Nederlanders niet zo hulpgevend waren als dat ze zich lange tijd hebben voor gehouden. Het is trouwens ook beestachtig hoe er na de bevrijding omgegaan met de 'moffenmeiden'. Toen durfde de Nederlanders wel geweld te gebruiken maar toen de straten werden leeg geplukt wende 'iedereen' zn hoofd af.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:02

Echwel schreef:
Gittekit mijn oma haar 9 broers en zusters en alle kinderen plus haar ouders zijn weggehaald en omgekomen

Dat is heel erg voor je, dat begrijp ik ook, ik wil ook niks goedpraten natuurlijk. Maar ga niet een heel volk over één kam scheren, dat is ook beledigend voor mensen met een onschuldige Duitse familie. Omdat er slechterikken tussen zaten kan je alsnog niet een heel volk veroordelen. Je koos er niet voor om in Duitsland geboren te worden of wel dan?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:03

buster4ever schreef:
ik vind t dan ook heel goed dat ook de duitse schoolkinderen naar auswitsch gaan om te zien wat t heeft aangericht en zich bewust te laten worden dat dit nooit meer mag gebeuren

Ik vind dit dan alleen naar de duitse kinderen gericht een beetje apart. Er hoeft in Nederland ook maar een gek op te springen en net zulke dingen te doen als Hitler heeft gedaan. Ik bedoel, in veel landen zijn dit soort lugubere zaken nog steeds gaande. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Ik ben bij een concentratiekamp vlakbij Berlijn. Ik was daar met school. SachsenHausen. Ik vond het erg ingrijpend, het heeft een enorme impact op mij gehad. Heel onze groep was er stil van, en wij zijn niet zomaar stil te krijgen. Vooral dat je ook gewoon alle manieren van straffen zag, van kleine bunkers onder de grond tot weet ik veel wat ze allemaal verzonnen. Er waren tafels waar ze gevangenen zonder enige verdoving (veronder stel ik?) Opereerden om te kijken hoe het allemaal in elkaar zat. Ik vind het zo apart, zo vreemd wat zo'n man allemaal in zijn hoofd haalde. Bepaalde kamers werd het mij te veel en werd ik misselijk, ik moest gewoon naar buiten. (niet kwa huilen, maar gewoon die bepaalde sfeer en lucht die daar hangt). Je wilt er gewoon voor weglopen, maar als je eenmaal in zo'n kamp ben geweest worden de feiten in je neus gedrukt. Ik bedoel maar. We zijn ook nog naar een Stazigevangenis geweest, daar was het ook heel heftig kwa manieren van straffen. Er was een schacht in de muur van zo'n 20 cm , en 150 hoog. Ze stopten daar gewoon gevangen in. Niemand mocht elkaar zien/tegen komen omdat ze dan met elkaar in verzet konden gaan. Altijd maar een gevangene door de gang en alle muren geisoleerd. Zodat de gevangene alleen maar de gevangenis beheerders zag, je werd daar gedwongen om te bekennen. Anders pasten ze wel even een paar straffen op je toe.

Ik heb er gewoon geen woorden voor, het komt allemaal weer naar boven op dit moment.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:04

Ik kan me de reactie van Echwel wel voorstellen. Ik ben opgevoed met een enorme afkeer ten opzichte van de Duitsers. Mijn ene grootvader is door een tip aan deportatie ontsnapt en de andere is vanuit Kamp Amersfoort ontsnapt via een wasmand. Beide waren niet Joods overigens. De oorlog werd uitgebreid besproken tijdens mijn jeugd. Ik kan me voorstellen als er zoveel in de familie gebeurd is in de familie als bij Echwel, dat nog veel zwaarder aanwezig is in de familie. Dan zit er zoveel leed.
Overigens ben ik er wel overheen gegroeid, maar een echt prettig volk vind ik het nog steeds niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:04

Sleeper mijn oma waarschuwde haar familie, maar men geloofde het gewoon niet dat er zoveel kwaadheid in de mensen zou zitten
Wel dus en het gevolg weten we..
Ook je blik afwenden is niet goed te praten, zelfs in deze tijd moet je je blik niet afwenden van dit soort dingen

Gittekit daar komt de uitdrukking wij hebben het niet geweten vandaan

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:05

Ben d'r ook geweest. Heb me - zacht gezegd - erg verbaasd over de aanwezigheid van een aantal neo-nazi's aldaar, die een soort triomf-foto's gingen maken en luidruchtig moppen liepen te tappen. Eigenlijk heeft minstens zo veel (negatieve) indruk op me gemaakt als alle barakken bij elkaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:07

Nikka en daar heb ik mij dus overheen gezet want ik weet dat de generatie van nu gewoon onschuldig is..

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:08

Gittekit schreef:
Echwel schreef:

Dat is heel erg voor je, dat begrijp ik ook, ik wil ook niks goedpraten natuurlijk. Maar ga niet een heel volk over één kam scheren, dat is ook beledigend voor mensen met een onschuldige Duitse familie. Omdat er slechterikken tussen zaten kan je alsnog niet een heel volk veroordelen. Je koos er niet voor om in Duitsland geboren te worden of wel dan?

Dit is inderdaad hetzelfde als dat je in Nederland geboren wordt, of als Joodse wordt geboren. Er waren zoveel nederlanders die voor duitsland spioneerden en werkten. Ik bedoel, die wisten ook echt wel wat er aan de hand was en deden gewoon vrolijk mee. Misschien kan je in die tijd wel geen kant op, en moet je om je eigen hachje te redden je aansluiten bij de Duitsers. Aangezien Nederlanders zo goed zijn in het redden van je eigen hachje.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:08

Goed zo. Maar dat ik het niet echt een prettig volk vind heeft niets met het verleden te maken :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:09

Gittekit dan wil ik nog graag een antwoord geven over het over 1 kam scheren.
Als de politiek in je eigen land je niet beviel had je de kans om weg te gaan er waren landen binnen en buiten europa waar je heen kon gaan.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:10

De generatie van toen waren ook niet allemaal schuldig. Tuurlijk het waren er veel, maar dat waren evengoed nederlanders (oa. Mussert).
Overigens is mijn familie ook naar Nederland vertrokken nadat mijn oudoom is gesneuveld. Dat had ik er mss bij moeten vermelden.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:11

Echwel schreef:
Sleeper mijn oma waarschuwde haar familie, maar men geloofde het gewoon niet dat er zoveel kwaadheid in de mensen zou zitten
Wel dus en het gevolg weten we..
Ook je blik afwenden is niet goed te praten, zelfs in deze tijd moet je je blik niet afwenden van dit soort dingen

Gittekit daar komt de uitdrukking wij hebben het niet geweten vandaan

In jou situatie kan ik het me heel erg voorstellen, maar wat ik niet te begrijpen vind is dat mensen van 13/14 gewoon over de 'moffen' lopen te schelden. Ik denk dat dat dan meer onwetendheid en stoerdoenerij is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:13

Dat zijn niet alleen mensen van 13/14 hoor. De fans van Ajax wel eens gehoord ? Het is dom, heel erg dom

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 21:14

Gittekit schreef:
terug on topic - Ik ben inmiddels in kamp Vught en Mittelbau-Dora geweest, waarvan de laatste erg veel indruk op me heeft gemaakt (daar zaten overigens heel weinig joden.) De mensen moesten daar in tunnels werken aan raketten, als je door die tunnels loopt krijg je echt kippenvel..

Oke, waren ligen die kampen als ik vragen mag? Het lijkt me zekker dat het indrukt maakt.

Sientje schreef:
Ben d'r ook geweest. Heb me - zacht gezegd - erg verbaasd over de aanwezigheid van een aantal neo-nazi's aldaar, die een soort triomf-foto's gingen maken en luidruchtig moppen liepen te tappen. Eigenlijk heeft minstens zo veel (negatieve) indruk op me gemaakt als alle barakken bij elkaar.

Dat vind ik dus zo triest, als mensen er heen gaan en geen enkele druppel respect tonen.
Er zitten natuurlijk weer een stel tussen, die het allemaal erg grappig vinden, maar ik denk dat ze de gevolgen nog niet ingezien. Ze willen niet kijken dan hun neus lang is. :=

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:14

Ik scheld niet op Duitsers, dat heeft geen nut,,
Zal je vertellen dat ik wel de kriebels krijg bij een Argentijn met Duitse naam en heel veel geld..

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:16

Ja dat bedoel ik, niet te vertellen dat alle fans van ajax zo over duitsers praten. Maar sommige mensen gaan echt te ver, en moeten is op vakantie naar Berlijn. Ik heb daar zo ontzettend veel gezien, het was midweek met school, en het draaide allemaal om de tweede wereldoorlog. Het verschil met oost en west, de concentratiekampen en de stazi gevangenis.. Alles heeft zo'n indruk gehad. Je kon er daar gewoon niet om heen.