Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:50

KiWiKo schreef:
een Vito heeft daar een enorme gave knop voor............ de TURBOKACHEL Haha! Haha! Haha!

Ik leer bij Clown En waar hebben ze die verstopt??

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:51

Ik heb zojuist ook mijn rubbers ingevet Haha! wel maar aan 1 kant, aan de andere kant zit geen slot Haha!
De tip van de zeep om de vooruit beslaan-vrij te maken, ga ik ook morgen even uit proberen. Gék word ik ervan!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:59

Chiqa, ik stelde een serieuze vraag. Ik ben wel een liefhebber van mijn auto, en ik wil dat ie ook de oldtimerstatus zal bereiken bij mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:59

Huertecilla schreef:
Wat wel slecht is, en HEEL slecht ook nog, voor de levensduur van de auto is, is rijden als er gepekeld is.

Maar ja, niet pekelen heeft ook z'n nadeel (je auto om een boom vouwen doordat je alleen maar rechtdoor kunt brengt ook de nodige beperkingen voor de levensduur met zich mee tenslotte).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:05

KiWiKo schreef:
een Vito heeft daar een enorme gave knop voor............ de TURBOKACHEL Haha! Haha! Haha!

Heb jij een CDI Kiwiko? Dan heb je die trubo kachel idd keihard nodig, die motoren zijn zo
ontzettend zuinig gemaakt dat alle warmte voor de motor wordt gebruikt en nauwelijsk nog
wat voor de bestuurder over is Haha!
Wel elke winter weer schrikken als hij een tijdje niet gebruikt is he?

Neonlight schreef:
Chiqa, ik stelde een serieuze vraag. Ik ben wel een liefhebber van mijn auto, en ik wil dat ie ook de oldtimerstatus zal bereiken bij mij.
[/quote]

O ik wist niet dat je een liefhebber was en je zuinig wil zijn op je auto, klasse juist Ja
Huertecilla legte eerder in het topci al uit waarom je beter niet meteen je kachel aan kan
zetten als je hem start met dit koude weer.
Alle warmte wordt dan zoveel mogelijk benut om het blok zo snel mogelijk op te warmen, als je je kachel openzet wordt dit proces vertraagd.
MOet bekennen toen ik mijn auto pas had deed ik dat ook op die manier....Maar ik vond het gevaarlijk.
Ik duik namelijk meteen het drukke verkeer in en dan moeten mijn ramen wel zo goed als wazem en ijsvrij zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:07

Neonlight schreef:
En als je geen airco hebt? Gewoon de kachel op koud en de ventilator laten draaien?

Ja, op de voorruit en gerust voluit.

Bij slechter wegomstandigheden zla je rustig rijden = weinig belasting. Door de extreem koude rijwind wordt de motor overmatig gekoeld.
Hierdoor werkt de motor onder eigenlijk te koele omstandigheden. Zeker de laatste generatie CDi motoren is thermisch erg efficient en heeft hier last van.
Je kan dat compenseren door een stuk van de luchtinstroom, de gril, af te dekken. Uiteraard met mate en met beleid.

'Vroegah' was een flap voor de gril heel normaal in de winter. Luchtfilters hadden op de aanzuigbuis ook een stand voor winter en een stand voor zomer. De winterstand zoog lucht aan welke via het uitlaatspruitstuk kwam.
Daarna zat er een tijd een door een bimetalen thermostaat gesturde klep in de inlaat: was de lucht erg koud dan kwam de lucht via de uitlaat, was de lucht warm, dan kwam deze direct van buiten.
Voor extreme omstandigheden zoals -15 in NL is ditzelfde principe nog steeds actueel: té koel is bepaald niet goed.

hc

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:10

Oke, kachel uit en ventilator aan morgenvroeg.
Rustig wegrijden moet ik sowieso, gezien de dikke sneeuwlaag op de wegen de eerste kilometers. Auto heeft de afgelopen 2 dagen ook maximaal 50km/u gereden tijdens het woon/werkverkeer, wegen zijn te beroerd om harder te rijden.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:12

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Wat wel slecht is, en HEEL slecht ook nog, voor de levensduur van de auto is, is rijden als er gepekeld is.

Maar ja, niet pekelen heeft ook z'n nadeel (je auto om een boom vouwen doordat je alleen maar rechtdoor kunt brengt ook de nodige beperkingen voor de levensduur met zich mee tenslotte).

Je kan ook je snelheid aanpassen. Dat is win-win voor de auto Tong uitsteken

Van míj hoeft strooien niet en mag álle straatverlichting weg.

Ongevallen komen niet door gladheid of door een onverlichte weg Pling

Dat is echter off-topic.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:14

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Ik leer bij Clown En waar hebben ze die verstopt??

dashbord........... heb je de draaiknoppen, een van die draaiknoppen (de meest rechter) draait niet, die kan je alleen maar indrukken en dan gaat er een rood lampje branden.......... Lachen dan word de auto heeeeeel erg snel heeeeeel erg warm als je rijd Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:20

Bedankt, dat moet ik morgen eens bekijken..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:20

Huertecilla schreef:
Je kan ook je snelheid aanpassen. Dat is win-win voor de auto :P

Ja, maar dan kom je weer bij dat gebruiksdoel uit: als ik langzaam wil gaan, ga ik wel lopen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:23

Staat dat niet gewoon in het instructieboekje Kim? Of heb jij dat er niet bij gekregen Bandida?

Ben wel benieuwd hoe dit werkt. Electrisch, via het uitlaatspruitstuk of via een ingekort koelvloeistof-circuit.

hc

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:23

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Joh ik moet 3 km over een grote ijsbaan, genaamd weg Nagelbijten / Gniffelen en heb nog geen auto om een boom gezien hoor. Kwestie van je snelheid aanpassen (met nog geen 20-30 km per uur) en niet remmen dan gaat het prima Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:25

Huertecilla schreef:
Staat dat niet gewoon in het instructieboekje Kim? Of heb jij dat er niet bij gekregen Bandida?

Ben wel benieuwd hoe dit werkt. Electrisch, via het uitlaatspruitstuk of via een ingekort koelvloeistof-circuit.

hc

geen flauw idee Lachen Ik kwam erachter toen ik naar de garage terugging met de vito omdat hij zo een raar hoog geluid maakte (soort straaljager geluid) als ik de motor uitzette Lachen Lachen

moest de monteur heel hard lachen Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:26

Thats_Me schreef:
Shadow0 schreef:

Joh ik moet 3 km over een grote ijsbaan, genaamd weg Nagelbijten / Gniffelen en heb nog geen auto om een boom gezien hoor. Kwestie van je snelheid aanpassen (met nog geen 20-30 km per uur) en niet remmen dan gaat het prima Haha!

ik ben vorige week in Val D' isere geweest.......... leuk joh die alpenweggetjes die een grote glijbaan zijn Lachen Lachen

lang leve de winterbanden!!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:35

Ik weet dat bij een Vito een standkachel gemonteerd is omdat
het niet warm te stoken was voor de inzittenden.
De motor is zo zuinig met zijn warmte en knijpt hem dusdanig af dat
er onvoldoende via de kachel naar binnen kan worden geblazen.
Standkachel was dé oplossing dus in eerste instantie niet eens om
de motor voor te verwarmen maar de passagiers warmte te geven.

Werkt op diesel, dmv een gloeiboegie die in het koelwater zit, heeft
een eigen verbrandingsmotortje en een uitlaatje.
KiWiKo schreef:
(soort straaljager geluid) als ik de motor uitzette

Klopt, en je bent niet de enige die hier van opkijkt en langs de garage gaat,
is juist een goed teken dan is hij zn eigen rotzooi aan het verbranden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:44

Chiqa schreef:
Klopt, en je bent niet de enige die hier van opkijkt en langs de garage gaat,
.

Pfieuw, voel me iets minder blonT nu Haha! Haha!

Ruga

Huertecilla schreef:

Ik denk dat ik een ander type vito heb als Kiwiko (?). Ik heb zo ver ik dat vanbuiten weet maar één draaiknop, en dat is die voor de lichten, en ik heb nog geen straaljagergeluiden bemerkt Haha!
Ja hoor, ik heb een instructieboekje, gelukkig!! Toen ik de eerste keer ging tanken heb ik me aan de kant moeten rijden om eerst de klep te zoeken, die hebben ze goed verstopt Tong uitsteken En een paar weken geleden had ik de batterij nodig.. dat was ook een speurtocht geweest zonder boekje Haha!
Laatst bijgewerkt door Ruga op 06-01-09 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

KiWiKo schreef:
lang leve de winterbanden!!! Lachen

Hier zijn in de bergen vrij snel kettingen verplicht.

Pekelen is een onslimme methode. Het door het zouten verlaagde vriespunt wordt 's nachts weer bereikt en dan vriest een nátte weg aan = ijsbaan.
Kan je beter een met alleen de schuif begaanbaar geveegde baan hebben, alleen zánd strooien voor wat meer grip en rustig rijden.

Eigenlijk ook héél raar en extreem verkwistend. Zout is milennialang een heel kostbaar product geweest, een basis voor macht zelfs. In de westerse consumptiemaatschappij wordt het op de weg gemikt waar het over vele manieren heel schadelijk is en twijfelachtige zin heeft....

In NL is het gelukkig allemaal ongewoon die -15 en van korte duur. Pas je gewoon een beetje aan. Het is ook niet dat je er door overvallen wordt. Het wordt zowat een week vooraf aangekondigd!

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:46

Huertecilla schreef:
Eigenlijk ook héél raar en extreem verkwistend.

Das goed voor de economie Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:54

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Eigenlijk ook héél raar en extreem verkwistend.

Das goed voor de economie Knipoog

Klopt: wegdek moet meer onderhouden en sneller vervangen worden, autos gaan minder lang mee, duidenden tonnen zout moeten gewonnen/vervoerd/opgeslagen worden en ga maar door. Jammer dat het milieu er een hoge prijs voor betaalt.
Maar ja, welke consument maakt zich dáár druk over?! Wegverlichting aan, strooien, zodat de forens met het niet voorverwarmde verstand op nul in de wegwerpauto kan rondracen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:55

Huertecilla schreef:

Ongevallen komen niet door gladheid of door een onverlichte weg

ach houd op....de ongelukken komen zeker uit onkunde van de automobilist voort??
Dus jij rijdt veilig over een zeer donkere,gladde,met bomen omgeven weg,waar ook nog zwijnen oversteken?en als je dan tegen een boom schuift,lach je even en zeg je..."tsja,eigen schuld,ík had beter uit moeten kijken?".
Lekker kortzichtig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-09 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:55

Huertecilla schreef:
Pekelen is een onslimme methode. Het door het zouten verlaagde vriespunt wordt 's nachts weer bereikt en dan vriest een nátte weg aan = ijsbaan.
Kan je beter een met alleen de schuif begaanbaar geveegde baan hebben, alleen zánd strooien voor wat meer grip en rustig rijden.

Je zult met al je studie ongetwijfeld hebben ontdekt dat het in Nederland meestal juist een bijzonder handige methode is omdat het meestal niet zo koud is dat het alsnog opvriest. In landen waar er eerst een boel sneeuw valt en het dan permanent koud is, is zand heel handig. Voor weersomstandigheden zoals deze zou zand strooien mogelijk ook uitkomst kunnen bieden. Over het algemeen echter is pekelen in Nederland handiger omdat de wegen dan bij lichte vorst niet bevroren zijn en dus veel beter toegankelijk dan zandgestrooide.

Citaat:
Eigenlijk ook héél raar en extreem verkwistend. Zout is milennialang een heel kostbaar product geweest, een basis voor macht zelfs.

Ja? En dus? Dat het talloze jaren geleden een kostbaar product wás doet nu toch niet meer ter zake?

Citaat:
In NL is het gelukkig allemaal ongewoon die -15 en van korte duur. Pas je gewoon een beetje aan. Het is ook niet dat je er door overvallen wordt. Het wordt zowat een week vooraf aangekondigd!

Wie past zich waar niet aan aan? Het is gewoon een kwestie van voorkeuren en prioriteiten. En in Nederland is de simpele realiteit dat de meeste mensen hun auto gebruiken om op een redelijk snelle en comfortabele manier van punt A naar punt B te komen. En dus is het veel logischer dat je in Nederland de weg aanpast aan dat gebruik (door te strooien bv) dan te verwachten dat iedereen die voorkeur opzij zet. Toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:58

Anoniem schreef:
Huertecilla schreef:

Ongevallen komen niet door gladheid of door een onverlichte weg

ach houd op....de ongelukken komen zeker uit onkunde van de automobilist voort??
Dus jij rijdt veilig over een zeer donkere,gladde,met bomen omgeven weg,waar ook nog zwijnen oversteken?en als je dan tegen een boom schuift,lach je even en zeg je..."tsja,eigen schuld,ík had beter uit moeten kijken?".
Lekker kortzichtig.

nou............... er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in Haha! Haha! Haha!

je kan ook gewoon op ZULKE gevaarlijke plaatsen onder ZULKE gevaarlijke omstandigheden, net even wat voorzichtiger rijden, en je snelheid dusdanig aanpassen dat als je een glijer maakt, je niet heel ver door glijd Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:58

Anoniem schreef:
Lekker kortzichtig.

Integendeel: 'dat zouden meer mensen moeten doen'. Ongelukken ontstaan vrijwel altijd door een samenloop van omstandigheden en 1 van die omstandigheden is dat de chauffeur zichzelf / het materiaal / de situatie overschat. Het zou ongelofelijk veel schelen als mensen zich meer bewust zouden zijn van hun eigen invloed op ongelukken, ipv altijd de verantwoording af te schuiven.

En als je met een slakkegangetje van zeg 5km/u rijdt zijn de ongelukken absoluut minder en minder ernstig.
Alleen: dan kom je wel in botsing met dat gebruiksdoel: om ook nog een beetje op te schieten - en dat is de afweging die men maakt.