Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

caroltje16

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:27

Nou ik ken ook best wel veel pubers die zwanger zijn en die nu ook inmiddels een kindje al hebben. en ja ze kunnen het echt super alleen af.. ik zou hun zo top moeders noemen, ze hebben alles op hun eigen genomen en de ouders helpen ook niet echt.. maar ze doen het wel..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:28

C_arola schreef:
Ik denk dat je geen enkele verantwoording kunt vergelijken met het hebben van een kind.
In dat geval zou niemand weten of je die verantwoordelijkheid aankunt.
Veel jongeren die een kind opvoeden kiezen er voor en gaan er vaak ook helemaal voor.
Natuurlijk, je hebt jongeren die er veel te licht over denken en problemen krijgen die veel groter zijn dan ze aankunnen, maar dat heb je ook met volwassenen.
En instellingen kunnen ook goed helpen denk ik.

Helemaal gelijk aan, maar deze kids hebben praktisch nul verantwoordelijkheid: Geen werk waar ze op tijd moeten zij en zaken voor moesten oen, hoeven geen eten te koken, geen verzekering te betalen etc. etc.

En dan wordt je op eens met een taak vol verantwoording opgezadelt? Ik zou dan ook niet weten hoe ik het had...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

vanitymay schreef:
Ik denk dat je niet een eeftijdsnorm kan neerleggen wanneer iemand aan een kind toe is. Er zijn inderdaad genoeg oudere mensen die er ook echt een potje van maken. We hebben nu eenmaal geenenkel toezicht op wie zich wel of niet kan/ mag voortplanten. wat mij wel duidelijk is is dat pubers geen geschikte ouders zijn...dat is alles wat ik zeg.

Scheer je nu alle pubers over 1 kam?
Er zijn pubers die veel beter zorgen voor hun kind, en toch opleiding volgen, werken enz dan volwassenen en dan kan ik maar 1 ding zeggen; OK dan!

orange1

BraveSpots schreef:
waarom zou dat niet mogen?
die vriendin van me die zwanger is
daarvan weet iedereen zeker dat het een top moeder word.
en de ouders helpen ook echt wel met opvoeden als een tiener een kindje krijgt
teminste meestal wel.

Daar jou vriendin heb ik dit topic geopend, omdat ik vind dat haar situatie niet ok is. Haar ouders worden eigenlijk ook de ouders van dat kindje. En als het zo moet gebeuren is dat imo fout.[/quote]

dus jij vind dat ze het zelf moet opvoeden ? zonder hulp van haar ouders?
het is toch juist ontzettend lief van haar ouders dat ze zich inzetten om er voor hun dochter in dik en dun te zijn
dus ook als ze een kindje heeft?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:29

Melanie_B schreef:
Wat ik mij wel is afvraag.. Vinden jullie het nou gezond dat een meisje
van 14 jaar een kind krijgt? Ik zou me als moeder zijnde toch wel even
achter de oren krabben..

nee absoluut niet,, wanneer weet je dat je een kind kan opvoeden ?/
als je kind volwassen is en sociaal in de wereld staat,, ben je 14 dat ben je nog niet instaat om helemaal voor je zelf te zorgen,,, idd ook met alle geldkosten die erbij komen
Laatst bijgewerkt door wonderworst_ op 08-12-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:29

wonderworst_ schreef:
okee voor iedereen:

als je dus alleenstaande moeder ben, vader wil niets mee te maken hebben, en geeft kind achternaam en trouwt en geeft kind dus nieuwe achternaam en vanaf baby af aan door die man opgevoegd wanneer zeg je dan dat het wel of niet zijn echte vader is..

ik zou het later zeker wel vertellen Lachen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:30

caroltje16 schreef:
Nou ik ken ook best wel veel pubers die zwanger zijn en die nu ook inmiddels een kindje al hebben. en ja ze kunnen het echt super alleen af.. ik zou hun zo top moeders noemen, ze hebben alles op hun eigen genomen en de ouders helpen ook niet echt.. maar ze doen het wel..

Dat is nou juist voor mij een teken dat ze er niet goed mee bezig zijn...Als ouder moet je eigenlijk weten wanneer je welke zorg moet delen en wanneer je het alleen af kan..alles zelf op willen knappen is als alleenstaande ouder haast niet mogelijk. Dit inzicht ontbreekt (onder andere ) bij jonge moeders. Het is geen strijd of teken van volwassenheid: je bent een mensje aan het grootbrengen...

Dianta

De meningen zoals ' wie seks heeft moet ook maar de gevolgen dragen ' raken noch kant noch wal vind ik (ik val hier niemand persoonlijk mee aan, veel mensen hebben namelijk deze mening)...

Want, in dit topic al eerder vermeld, misschien scheurt het condoom, slik je de pil en heb je plots diarree? Mijn broertje (15) heeft sinds kort een vriendinnetje en wil graag naar bed met haar maar vriendinnetje DURFT de pil niet eens te vragen aan mama lief of alleen naar de dokter. 'De eerste keer' gebeurt steeds meer op jongere leeftijd en ik denk wel dat de meerderheid beseft waar ze mee bezig zijn.

Maar seks is niet alleen 'voortplanten', het kán ook iets moois zijn tussen twee mensen en als je tot over je oren verliefd bent, kan het wel eens zijn dat je niet goed nadenkt (ik spreek niet voor mezelf, mijn eerste keer was met condoom, pil en de kerk uit voor de klokken luiden.. ofzoiets toch Vork )

Dat laatste kan een zwak excuus zijn maar het is toch de realiteit.. Ik ben 17 jaar en zou niet weten wat ik zou doen als ik nu zwanger zou worden. Ik zeg altijd wel abortus maar ik denk als ik het hartje zie kloppen, ik het kind gewoon zou houden.

vuurneon

Ik vind het zelf ook niet goed als ouders de volledige verantwoording op zich nemen als hun dochter een kind krijgt. Heb ik ook al eerder gezegd, omdat de dochter toch de kans moet krijgen om te leren om haar kind op te voeden en te verzorgen. Als dat gelijk al vanaf het begin uit handen word genomen is de stap straks veel te groot (of zo onmogelijk dat baby bij grootouders blijft wonen) als dochterlief straks uit huis gaat met kind.
Hulp en begeleiding is altijd goed, heeft ieder mens wel nodig. Maar alles maar uit handen nemen is ongezond.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:31

Adil18 schreef:
C_arola schreef:
Ik denk dat je geen enkele verantwoording kunt vergelijken met het hebben van een kind.
In dat geval zou niemand weten of je die verantwoordelijkheid aankunt.
Veel jongeren die een kind opvoeden kiezen er voor en gaan er vaak ook helemaal voor.
Natuurlijk, je hebt jongeren die er veel te licht over denken en problemen krijgen die veel groter zijn dan ze aankunnen, maar dat heb je ook met volwassenen.
En instellingen kunnen ook goed helpen denk ik.

Helemaal gelijk aan, maar deze kids hebben praktisch nul verantwoordelijkheid: Geen werk waar ze op tijd moeten zij en zaken voor moesten oen, hoeven geen eten te koken, geen verzekering te betalen etc. etc.

En dan wordt je op eens met een taak vol verantwoording opgezadelt? Ik zou dan ook niet weten hoe ik het had...

Ik ben opgevoed door een volwassen man en vrouw.
Beiden hadden verantwoordelijkheid over werk, financiën ed en van de man kon zowieso gezegd worden dat hij absoluut geen vader was al kende hij verantwoordelijkheid.
Dus verantwoordelijkheid zegt voor mij ook niet alles...

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:31

Waarom doen sommige mensen zo moeilijk over pubers die kinderen krijgen. het is hun beslissing uiteindelijk beslist de dochter zelf of ze het houd of niet.

nou weet je. ik ben altijd wel blij eigenlijk voor mensen dat ze nog kinderen kunnen krijgen.

Ik zelf kan nog eens geen kind normaal baren Boos! omdat het kind gewoon dood gaat simpel gezegt. of ik of het kind..
en ik weet er zijn namelijk meerdere mogelijkheden en dat is een kind adopteren, en dat ga ik ook zeker doen op latere leeftijd.. als ik inmiddels op me eigen woon..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:32

orange1 schreef:
het is toch juist ontzettend lief van haar ouders dat ze zich inzetten om er voor hun dochter in dik en dun te zijn

Helpen is geen punt, een keer oppassen of zo: No big deal. Maar financiele verantwoordelijkheid dragen voor het kind alsof het je eigen was, het intensief opvoeden etc. gaat te ver. Dat is de taak van de ouders en niet voor de opa en oma...
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-12-08 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:33

het is natuurlijk niet zo dat als puers het allemaal niet goed kunnen, dat oudere mensen het wel allemaal goed kunnen...

Forcalquier

Mijn moeder zei vroeger altijd, als je voor je 20e zwanger raakt zullen pa en ik je steunen in de keuze die jij maakt, voor mij een behoorlijke geruststelling om te weten dat er in ieder geval 2 mensen achter mij zouden staan.

Echter op mijn 20e raakte ik zwanger (had toen ruim 3 jaar een relatie) en mijn ouders hebben mij zelfs toen heel erg gesteund, heb heel veel gekregen als kinderwagen,kleertjes,flessen etc en ik kon ook echt merken dat mijn ouders het heel leuk vonden.

Ik was net 1 maand 21 toen ik beviel van een dochter, en serieus hoe jong ik ook was ik heb zelfs van de bevalling genoten( al duurde die bevalling maar 30 minuten Knipoog )
Veel mensen hebben op mij ingepraat dat ik mijn jonge leventje ging vergooien, maar aangezien mijn vriend het ook graag wilde houden en ik eigenlijk (uitzonderingen onder voorbehoud) tegen abortus ben, hebben we het toch laten komen. De beste beslissing ooit!!!!!

Niks leven weggegooit, ik heb een prima leven, een geweldige dochter, heb mijn 3 paarden nog steeds, ga nog steeds zo nu en dan stappen met vriendinnen.
Alleen de vader is 'm na 3 jaar gesmeerd, nu heb ik een nieuwe vriend en ben zeer gelukkig en mijn dochter ziet haar papa evengoed nog.

Nu verplaats ik mij in een andere situatie, als mijn dochter op jonge leeftijd verteld dat zij zwanger is zal ik het zelfde zeggen als mijn ouders: ik steun je in welke beslissing je ook maakt.
Tuurlijk word het moeilijk als ze het zou houden, en voor mij ook want ik zal haar goed moeten helpen aangezien ze zelf nog een kind is.
Ook bij abortus zou ik haar steunen( hoe ik er zelf ook over denk) alleen ook een abortus is een behoorlijke ingreep en iets wat je ( als je ouder word) nog een tijd zal bezig houden.

Een vriendin van mij heeft op 17 jarige leeftijd een abortus gehad, toen stond ze er volledig achter maar nu bijna 10 jaar later heeft ze er nog steeds verdriet van.

C_arola

vanitymay schreef:
caroltje16 schreef:

Dat is nou juist voor mij een teken dat ze er niet goed mee bezig zijn...Als ouder moet je eigenlijk weten wanneer je welke zorg moet delen en wanneer je het alleen af kan..alles zelf op willen knappen is als alleenstaande ouder haast niet mogelijk. Dit inzicht ontbreekt (onder andere ) bij jonge moeders. Het is geen strijd of teken van volwassenheid: je bent een mensje aan het grootbrengen...

ik denk dat Caroltje bedoelt dat de ouders van het meisje haar niet wouden helpen met de opvoeding enz van het kind en dan vind ik het, als je er heel goed over hebt nagedacht, heel knap als je zo goed voor je kind zorgt en hem in alles het beste wil geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:34

Vind ik ook adil! Lachen
De moeder moet de moeder blijven en niet de grootmoeder die maar de moederrol op zich gaat nemen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:34

orange1 schreef:

Nee, tuurlijk moet ze hulp krijgen van haar ouders, anders is het kindje nog slecher af. Maar hulp krijgen of de opvoeding bijna volledig overlaten aan haar ouders is imo nog twee verschillende zaken.

Ik had verstaan dat haar ouders 's nachts gaan opstaan voor de baby, en ook overdag de zorg overnemen als ze naar school is. Wanneer is zij dan eens de moeder, twee uurtjes in de avond, tussen haar huiswerk door?

wonderworst_

caroltje16 schreef:
een kind adopteren, en dat ga ik ook zeker doen op latere leeftijd.. als ik inmiddels op me eigen woon..

en waarom doe het niet nu dan, niet eerder ??

is dat niet een klein beetje omdat je dat nog niet allemaal aan kan ??

Adil

C_arola schreef:
Beiden hadden verantwoordelijkheid over werk, financiën ed en van de man kon zowieso gezegd worden dat hij absoluut geen vader was al kende hij verantwoordelijkheid.

Hij was dus waarschijnlijk niet toe aan een kind en zoals ik al eerder zei: Sommige mensen zullen nooit aan kinderen toe zijn. Ik ben er daar zelf ook eentje van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:36

wonderworst_ schreef:
caroltje16 schreef:
een kind adopteren, en dat ga ik ook zeker doen op latere leeftijd.. als ik inmiddels op me eigen woon..

Omdat je op jonge leeftijd nou eenmaal geen of moeilijk kinderen kan adopteren, net als boven de 35 geloof ik. Daar zijn regels voor.

orange1

nou paps heeft haar al in de steek gelaten dus staat ze er alleen voor , ze is 14 hoe moet ze dan rondkomen? haar ouders betalen gewoon alles voor haar maar ze moeter ook echt wel zelf voor zorgen maar dan gewoon met hulp van ouders.

Melanie_B

caroltje16 schreef:
Waarom doen sommige mensen zo moeilijk over pubers die kinderen krijgen. het is hun beslissing uiteindelijk beslist de dochter zelf of ze het houd of niet.

nou weet je. ik ben altijd wel blij eigenlijk voor mensen dat ze nog kinderen kunnen krijgen.

Ik zelf kan nog eens geen kind normaal baren Boos! omdat het kind gewoon dood gaat simpel gezegt. of ik of het kind..
en ik weet er zijn namelijk meerdere mogelijkheden en dat is een kind adopteren, en dat ga ik ook zeker doen op latere leeftijd.. als ik inmiddels op me eigen woon..

Ik vind dat een kind van 14 daar geen goede beslissing over kan nemen.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:38

Welshcobfan schreef:
wonderworst_ schreef:

Omdat je op jonge leeftijd nou eenmaal geen of moeilijk kinderen kan adopteren, net als boven de 35 geloof ik. Daar zijn regels voor.

nee maar even buiten gelaten dat ze 17 is ... zij wil ook eerst op zich zelf wonen en dat is toch veel verstandiger !! dat vind ik beter als koppig zeggen dat je je king houd omdat je steun krijgt van ouders,, en je daar met je kindje mag wonen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:38

orange1 schreef:
nou paps heeft haar al in de steek gelaten dus staat ze er alleen voor , ze is 14 hoe moet ze dan rondkomen? haar ouders betalen gewoon alles voor haar maar ze moeter ook echt wel zelf voor zorgen maar dan gewoon met hulp van ouders.

Ik weet wel dat het niet evident is, maar je moet dan niet zeggen dat ze een top-moedertje zal worden. Dan moet je zeggen dat ze een kind krijgt die haar ouders gaan opvoeden en onderhouden en dat zij af en toe zal bijspringen. Das een stuk eerlijker...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:38

Adil18 schreef:
C_arola schreef:

Hij was dus waarschijnlijk niet toe aan een kind en zoals ik al eerder zei: Sommige mensen zullen nooit aan kinderen toe zijn. Ik ben er daar zelf ook eentje van.

Hij had nooit kinderen moeten krijgen.
Niet als je ervoor zorgt dat je vrouw 2x een miskraam krijgt van 4,5 en 5,5 maand zwangerschap door mishandeling.
Ik vind het dus heel goed van je dat je besloten hebt om geen kinderen te nemen als je er niet aan toe bent!

Edit; toevoeging.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-12-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt