Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
lautje76 schreef:jouw voorbeeld is alleen een kwestie van (des-)interesse en heeft he-le-maal niets te maken met intelligentie, opleiding of al dan niet slim zijn!ik heb ook zo´n relatie gehad (WO-MBO) maar ik irriteerde me dood aan het feit dat hij niet nieuwsgierig was. Als ik iets tegenkom wat ik niet weet of begrijp (een woord, achtergrond bij het nieuws etc.) dan zoek ik het op. Hij had die behoefte helemaal niet.
Snapte ik he-le-maal niets van.
Maar ik ken ook mensen die niet eens de middelbare school hebben afgemaakt en vele malen slimmer zijn dan ik en wél nieuwsgierig zijn en zich continue blijven ontwikkelen. Het hangt dus heel erg van de persoon af.
Ik denk echter wel dat de káns groter is dat je op de universiteit dat soort mensen tegenkomt. Maar het is maar net waar je waarde aan hecht in een mens.
) nou niet bepaald te merken is. Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt. lautje76 schreef:ik heb ook zo´n relatie gehad (WO-MBO) maar ik irriteerde me dood aan het feit dat hij niet nieuwsgierig was. Als ik iets tegenkom wat ik niet weet of begrijp (een woord, achtergrond bij het nieuws etc.) dan zoek ik het op. Hij had die behoefte helemaal niet.
Snapte ik he-le-maal niets van.
Maar ik ken ook mensen die niet eens de middelbare school hebben afgemaakt en vele malen slimmer zijn dan ik en wél nieuwsgierig zijn en zich continue blijven ontwikkelen. Het hangt dus heel erg van de persoon af.
Ik denk echter wel dat de káns groter is dat je op de universiteit dat soort mensen tegenkomt. Maar het is maar net waar je waarde aan hecht in een mens.

sflj schreef:jouw voorbeeld is alleen een kwestie van (des-)interesse en heeft he-le-maal niets te maken met intelligentie, opleiding of al dan niet slim zijn!
Ik 'irriteer me dood' aan mensen die zélf denken slimmer te zijn door hun hogere opleiding maar dat aan sommige dingen (zoals hun Nederlands) nou niet bepaald te merken is. Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt.
) Adil18 schreef:sflj schreef:jouw voorbeeld is alleen een kwestie van (des-)interesse en heeft he-le-maal niets te maken met intelligentie, opleiding of al dan niet slim zijn!
Ik 'irriteer me dood' aan mensen die zélf denken slimmer te zijn door hun hogere opleiding maar dat aan sommige dingen (zoals hun Nederlands) nou niet bepaald te merken is. Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt.
Jij kraakt mensen af gebaseerd op een mening. Misschien dat een dergelijke relatie voor JOU wel werkt, maar voor andere mensen niet.
Respecteer dat nou eens....![]()
(En verder is jouw Nederlands ook niet geheel vrij van fouten hoor...)
) dat hoger opgeleiden niet perse slimmer zijn dan anderen.
sflj schreef:Heb ik nooit beweerd en mijn post was ook niet persoonlijk bedoeld. Slechts één voorbeeld en bevestiging van mijn mening (inderdaad) dat hoger opgeleiden niet perse slimmer zijn dan anderen.
Overigens; wijs mij a.u.b. op schrijffouten want net zoals ik me (vooral) erger aan de fouten van mensen die -gezien hun opleiding- beter zouden moeten weten, irriteert het me mateloos dat ik ze zelf maak.![]()
Dit is misschien allemaal een beetje off-topic en ik val in herhaling als ik zeg dat het niets uitmaakt dus de groeten van een ongeschoolde Sesamstraatmuppet!
Citaat:Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt.
Citaat:Ik 'irriteer me dood' aan mensen die zélf denken slimmer te zijn door hun hogere opleiding maar dat aan sommige dingen (zoals hun Nederlands) nou niet bepaald te merken is.
Citaat:Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt.
Kieffertje schreef:IQ-testen worden ontwikkeld om iets te kunnen zeggen over je intelligentie. En aangezien hieraan wetenschappers werken, wordt er ook onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van die testen. Dit op meerdere, wetenschappelijk verantwoord bevonden manieren, waarbij de marges van de betrouwbaarheid ook netjes worden aangegeven. Natuurlijk staat het iedereen vrij zijn vraagtekens te zetten bij deze testen, maar het is niet zo dat jan-met-de-pet eens een testje heeft bedacht dat nergens op slaat. Terug naar de stelling. Ik ben zelf tweedejaars student en begeef me ook vooral onder universitaire mensen. Dit betekent niet dat ik neerkijk op lageropgeleide mensen of me niet kan voorstellen met een MBO-er samen te leven, maar dan moet dit wel een 'uitzondering op de regel' zijn. Wanneer je het statistisch bekijkt, heeft een lageropgeleide meer kans (the odds are higher) minder geïnteresseerd in politiek te zijn, minder het nieuws te kijken, minder bezig te zijn met levensvragen, minder zichzelf te willen verdiepen en zo nog een aantal zaken dan een hogeropgeleide. Het leuke met zulke dingen is dat ze weinig zeggen over het individu.
Dus ja, het kan, maar de kans is statistisch gezien hoger dat een hogeropgeleide aan mijn wensen zou voldoen (wat klinkt dat naar) dan een laagopgeleide.
SoSa schreef:Helemaal mee eens. Hier wordt steeds geroepen dat een IQ test niets zegt, ik ben van mening dat het wel degelijk iets zegt over of iemand slim is.
Een persoon met LBO niveau zal nooit een score van 120 kunnen halen. Puur omdat hij daar het inzicht en de kennis voor mist. Dat deze persoon misschien op praktisch gebied beter ontwikkeld is, heeft niets met intelligentie te maken maar met het feit dat hij daar een praktijkgerichte opleiding heeft gedaan.
Citaat:Waar ik persoonlijk in dit topic over val is de toon waarmee over lager opgeleide mensen word gepraat. Ze bedoelen het allemaal zo niet die 'intelligente' mensen, maar lager opgeleiden zijn toch maar dom, willen zich niet ontwikkelen, kunnen over niks (van al die intelligente gesprekken) meepraten,...
Ieder persoon is toch anders, ok statisch gezien heb je meer kans, maar om daarom te zeggen, met een lager opgeleid persoon wil ik geen gesprek want die komen toch niet mee, vind ik zo neerbuigend.
SoSa schreef:Een persoon met LBO niveau zal nooit een score van 120 kunnen halen.
Citaat:="sflj] jouw voorbeeld is alleen een kwestie van (des-)interesse en heeft he-le-maal niets te maken met intelligentie, opleiding of al dan niet slim zijn!
Welshcobfan schreef:Het is 'slechts' een getal... de mens erachter is veel meer