hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss87

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:14

Ik heb eerst VWO gedaan, toen een half jaar psychologie aan de Universiteit van Tilburg maar daar vond ik niks aan. Ben nu 2e/3e jaars tekst en communicatie (weer op de UvT). Mijn vriend heeft de Havo gedaan en is toen naar Deurne gegaan (geloof maar een jaar ofzo?) omdat hij van zijn ouders nog niet thuis mocht werken en hij had geen zin om echt verder te leren.

Eerlijk gezegd heb ik juist af en toe het idee dat ik wereldvreemd ben als we het ergens over hebben. Hij heeft naar mijn idee een veel bredere algemene ontwikkeling dan ik. Hij is ook wel een paar jaar ouder maar toch. Nou moet ik zeggen dat hij veel meer in de praktijk heeft gedaan dan ik. Hij heeft gewoon baantjes gehad, ik heb nog nooit hoeven werken (behalve thuis op de manege wat lesgeven en rijden enzo), sterker nog, ik heb zelfs nog nooit ergens stage gelopen.

Daarom vind ik slim zo'n vaag begrip. Ik zit op de universiteit maar ben dus op een hele andere manier slim dan mijn vriend.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:40

ik heb ook zo´n relatie gehad (WO-MBO) maar ik irriteerde me dood aan het feit dat hij niet nieuwsgierig was. Als ik iets tegenkom wat ik niet weet of begrijp (een woord, achtergrond bij het nieuws etc.) dan zoek ik het op. Hij had die behoefte helemaal niet.
Snapte ik he-le-maal niets van.

Maar ik ken ook mensen die niet eens de middelbare school hebben afgemaakt en vele malen slimmer zijn dan ik en wél nieuwsgierig zijn en zich continue blijven ontwikkelen. Het hangt dus heel erg van de persoon af.

Ik denk echter wel dat de káns groter is dat je op de universiteit dat soort mensen tegenkomt. Maar het is maar net waar je waarde aan hecht in een mens.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:31

IQ-testen worden ontwikkeld om iets te kunnen zeggen over je intelligentie. En aangezien hieraan wetenschappers werken, wordt er ook onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van die testen. Dit op meerdere, wetenschappelijk verantwoord bevonden manieren, waarbij de marges van de betrouwbaarheid ook netjes worden aangegeven. Natuurlijk staat het iedereen vrij zijn vraagtekens te zetten bij deze testen, maar het is niet zo dat jan-met-de-pet eens een testje heeft bedacht dat nergens op slaat. Terug naar de stelling. Ik ben zelf tweedejaars student en begeef me ook vooral onder universitaire mensen. Dit betekent niet dat ik neerkijk op lageropgeleide mensen of me niet kan voorstellen met een MBO-er samen te leven, maar dan moet dit wel een 'uitzondering op de regel' zijn. Wanneer je het statistisch bekijkt, heeft een lageropgeleide meer kans (the odds are higher) minder geïnteresseerd in politiek te zijn, minder het nieuws te kijken, minder bezig te zijn met levensvragen, minder zichzelf te willen verdiepen en zo nog een aantal zaken dan een hogeropgeleide. Het leuke met zulke dingen is dat ze weinig zeggen over het individu.
Dus ja, het kan, maar de kans is statistisch gezien hoger dat een hogeropgeleide aan mijn wensen zou voldoen (wat klinkt dat naar) dan een laagopgeleide.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:03

lautje76 schreef:
ik heb ook zo´n relatie gehad (WO-MBO) maar ik irriteerde me dood aan het feit dat hij niet nieuwsgierig was. Als ik iets tegenkom wat ik niet weet of begrijp (een woord, achtergrond bij het nieuws etc.) dan zoek ik het op. Hij had die behoefte helemaal niet.

Maar ik ken ook mensen die niet eens de middelbare school hebben afgemaakt en vele malen slimmer zijn dan ik en wél nieuwsgierig zijn en zich continue blijven ontwikkelen. Het hangt dus heel erg van de persoon af.

Ik denk echter wel dat de káns groter is dat je op de universiteit dat soort mensen tegenkomt. Maar het is maar net waar je waarde aan hecht in een mens.
jouw voorbeeld is alleen een kwestie van (des-)interesse en heeft he-le-maal niets te maken met intelligentie, opleiding of al dan niet slim zijn!
Ik 'irriteer me dood' aan mensen die zélf denken slimmer te zijn door hun hogere opleiding maar dat aan sommige dingen (zoals hun Nederlands Knipoog ) nou niet bepaald te merken is. Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:09

nou, het is wél zo dat het erg vervelend is als je zelf van denken, verdiepen, disscusiëren etc houd,
en je met iemand bent die bij een voor jou gevoel beginvraag, al compleet dichtslaat, en je echt aankijkt zo van *blub?*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:53

lautje76 schreef:

ja daarom, dat heeft meer te maken met karakter dan opleiding..

Heeft imo ook niet eens met intelligentie te maken Tong uitsteken

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:06

Mijn vriend is in ogen van een aantal mensen om mij heen, "slechts" automonteur. Ik studeer accountancy aan Nyenrode, dat kan volgens hun toch nooit een goede match zijn. Hij komt 's avonds in een door olie en vetten besmeurde overal thuis, ik in m'n pak. So what?? Voor mij is hij er niet minder om. Ik zie mezelf nog niet een auto repareren Nagelbijten / Gniffelen
Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. En natuurlijk heb je domme en slimme mensen, maar niet alle slimme mensen zitten op de uni en alle domme op het MBO Nerd

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:27

Er zijn zat mensen die slim uit boeken zijn, anderen zijn slim vanuit de praktijk van het leven. Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:28

sflj schreef:
jouw voorbeeld is alleen een kwestie van (des-)interesse en heeft he-le-maal niets te maken met intelligentie, opleiding of al dan niet slim zijn!
Ik 'irriteer me dood' aan mensen die zélf denken slimmer te zijn door hun hogere opleiding maar dat aan sommige dingen (zoals hun Nederlands Knipoog ) nou niet bepaald te merken is. Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt.

Jij kraakt mensen af gebaseerd op een mening. Misschien dat een dergelijke relatie voor JOU wel werkt, maar voor andere mensen niet.

Respecteer dat nou eens.... Scheve mond

(En verder is jouw Nederlands ook niet geheel vrij van fouten hoor... Bloos )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:08

Adil18 schreef:
sflj schreef:

Jij kraakt mensen af gebaseerd op een mening. Misschien dat een dergelijke relatie voor JOU wel werkt, maar voor andere mensen niet.

Respecteer dat nou eens.... Scheve mond

(En verder is jouw Nederlands ook niet geheel vrij van fouten hoor... Bloos )

Heb ik nooit beweerd en mijn post was ook niet persoonlijk bedoeld. Slechts één voorbeeld en bevestiging van mijn mening (inderdaad Knipoog ) dat hoger opgeleiden niet perse slimmer zijn dan anderen.
Overigens; wijs mij a.u.b. op schrijffouten want net zoals ik me (vooral) erger aan de fouten van mensen die -gezien hun opleiding- beter zouden moeten weten, irriteert het me mateloos dat ik ze zelf maak. Knipoog
Dit is misschien allemaal een beetje off-topic en ik val in herhaling als ik zeg dat het niets uitmaakt dus de groeten van een ongeschoolde Sesamstraatmuppet! Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:33

sflj schreef:
Heb ik nooit beweerd en mijn post was ook niet persoonlijk bedoeld. Slechts één voorbeeld en bevestiging van mijn mening (inderdaad Knipoog ) dat hoger opgeleiden niet perse slimmer zijn dan anderen.
Overigens; wijs mij a.u.b. op schrijffouten want net zoals ik me (vooral) erger aan de fouten van mensen die -gezien hun opleiding- beter zouden moeten weten, irriteert het me mateloos dat ik ze zelf maak. Knipoog
Dit is misschien allemaal een beetje off-topic en ik val in herhaling als ik zeg dat het niets uitmaakt dus de groeten van een ongeschoolde Sesamstraatmuppet! Knipoog

Citaat:
Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt.

Jouw mening, hoeft echter niet voor iedereen zo te zijn

Citaat:
Ik 'irriteer me dood' aan mensen die zélf denken slimmer te zijn door hun hogere opleiding maar dat aan sommige dingen (zoals hun Nederlands Knipoog ) nou niet bepaald te merken is.

Belediging...

dat het voorbeeld verder niks met intelligentie te maken heeft is ook niet geheel waar. Over het algemeen willen hoger opgeleide mensen/intelligente mensen vaak meer weten over achtergronden van een bepaald onderwerp, of zoeken ze meteen iets op wanneer ze iets niet kennen. Vaak hebben intelligente mensen de behoefte zich verder te ontwikkelen omdat dit een optie voor hen is, dit kunnen ze makkelijk. Intelligente mensen zijn vaker intrinsiek gemotiveerd in hun leerproces, ze willen leren omdat het hen een gevoel van voldoening geeft. Ik zeg bewust 'vaak' omdat er natuurlijk veel uitzonderingen zijn, maar over het algemeen is het toch echt zo dat de intelligente mensen meer gemotiveerd zijn hun intelligentie te ontwikkelen.

Citaat:
Een hoger opgeleide kan dus heel best een relatie met een lager opgeleide hebben omdat dat nl. verder helemaal niks zegt.

Dit kan niet, het zou waarschijnlijk 'heel goed' moeten zijn. maar ik vind het eigenlijk jammer dat ik dit doe. Ik wil jou niet zo op jouw fouten wijzen, immers maak ik er ook genoeg. Dit wordt een beetje kinderachtig dus....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:52

we hebben het hier over een relatie met iemand van een ander niveau.

Vaak is daarmee gepaard de afkomst/milieu waar je in bent opgegroeid.

Ik heb dus een nieuwe vriend met LBO (werkt in de bouw, en vindt het geweldig. HIj is helemaal gek van grote machines al sinds zijn vroege jeugd). Ik heb HBO.

Daarnaast komt hij uit een ander milieu dan ik, dat merkte ik dus van het weekend...

Ik was bij mijn vader en alle kinderen + aanhang was er (ik had Olaf niet meegenomen, ken hem nog maar net) en het was allemaal erg blablabla (hoeveel frequentflyer punten heb jij? in welke lounche zit jij als je op Schiphol bent? ja ik moet morgen naar Boston vliegen. Verder ging het natuurlijk over de financiele crisis, er lagen kranten op de tafel als NRC, financieel handelsblad, elsevier etcetera).

Ik dacht: no way dat ik Olaf ooit meeneem hiernaar toe (ik ben zelf heel erg anders dan de rest van mijn familie. Ik ben erg links en helemaal niet op status gericht en ik moet al helemaal niets hebben van yuppengedrag).
Ze vroegen wanneer ik hem eens meenam, nou nee dat doe ik hem niet aan heb ik gezegd.

Gister ging ik uit eten met Olaf en 3 van zijn vrienden met hun vriendin (tja lekker burgerlijk, was ook niet Olaf's idee maar het idee van een vriend...aah vraag Jasmijn nou ook mee. Olaf zelf had er ook niet zo'n zin in).
Afijn ik ging mee, naar de Chinees. Olaf zei nog tegen me " het gaat niet om het eten he, gewoon even gezellig kletsen en ze zijn een beetje gestoord" .

Afijn zijn vrienden waren alle 3 dus vrij 'simpel", en die vriendinnen waren ook niet erg slim. De humor van hun kon ik echt niet leuk vinden en telkens als ik een gesprek probeerde aan te knopen liep het stuk. Het klikte gewoon niet. Ik wist echt niet wat ik tegen ze moest zeggen.
Maar ja het zijn wel Olaf's vrienden en hij komt zelf ook uit een vrij ' simpel' gezin, aten om 5 uur vroegah en altijd hollandse pot. Gelukkig is Olaf zelf erg avontuurlijk met koken en is hij zelf goed ontwikkeld en nieuwsgierig en volwassen (die vrienden waren echt kinderachtig bezig, ze zijn 30 jaar).

Afijn wat ik hiermee wil zeggen: als ik alleen met hem ben dan merk ik het verschil in niveau en milieu haast niet. Maar als ik hem mee zou nemen naar mijn vader zou hij niet mee kunnen praten en zou hij zich niet op zijn gemak voelen.
Evenals ik dus met zijn vrienden was en dacht: wat doe ik hier? Gaat dit eigenlijk wel werken? MOet ik het niet uitmaken?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:58

Van dat milieu is ook nog persoonlijk interpreteerbaar.
Mijn vriend is lager opgeleid, maar heeft wel 2 broers en 1 zus die hoger opgeleid zijn. En dan nog 1 broer die weer lager opgeleid is. Uit welk 'soort' milieu komt hij dan?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:08

zijn vader heeft terreinonderhoud gedaan op campings rondom de Loosdrechtse plassen, zijn moeder was gewoon thuis.

Hij is enigs kind. De rest van de familie ken ik niet, maar ze wonen allemaal nog in hetzelfde dorp als waar ze geboren zijn, bij elkaar in de straat.

Ik vind het ook eigenlijk te zot voor woorden dat ik het heb over verschillende milieu's wat het maakt mij zelf echt niets uit wat voor achtergrond iemand heeft als er maar een klik is.

Maar ik denk dat het straks best lastig wordt als hij bijvoorbeeld uiteindelijk mee gaat naar mijn vader.

En mijn schoonzusje heeft hem uitgenodigd om te komen eten met mij, maar ik hou dat af. Gewoon omdat mijn broer en zij best wel hele erg yuppen zijn, ik kan er zelf wel mee omgaan (ookal ben ik zelf totaal anders) maar ik ben bang dat hij zich ongemakkelijk zal voelen...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:17

Ik snap het wel hoor, bij ons is er ook wel een milieu verschil. Zijn vader is ook laag opgeleid, zijn moeder heeft wel gestudeerd, maar nooit 'hoog' zeg maar.
Heb ik helemaal niks tegen, maar sommige dingen zijn daar gewoon anders dan hier. bv politieke discusies ofzo iets is daar helemaal uit den boze, de gesprekken gaan daar meer over 'simpele' dingen zeg maar.
Het maakt mij verder ook niets uit, maar soms is het wat aanpassen, voor ons beiden.

A2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:18

Kieffertje schreef:
IQ-testen worden ontwikkeld om iets te kunnen zeggen over je intelligentie. En aangezien hieraan wetenschappers werken, wordt er ook onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van die testen. Dit op meerdere, wetenschappelijk verantwoord bevonden manieren, waarbij de marges van de betrouwbaarheid ook netjes worden aangegeven. Natuurlijk staat het iedereen vrij zijn vraagtekens te zetten bij deze testen, maar het is niet zo dat jan-met-de-pet eens een testje heeft bedacht dat nergens op slaat. Terug naar de stelling. Ik ben zelf tweedejaars student en begeef me ook vooral onder universitaire mensen. Dit betekent niet dat ik neerkijk op lageropgeleide mensen of me niet kan voorstellen met een MBO-er samen te leven, maar dan moet dit wel een 'uitzondering op de regel' zijn. Wanneer je het statistisch bekijkt, heeft een lageropgeleide meer kans (the odds are higher) minder geïnteresseerd in politiek te zijn, minder het nieuws te kijken, minder bezig te zijn met levensvragen, minder zichzelf te willen verdiepen en zo nog een aantal zaken dan een hogeropgeleide. Het leuke met zulke dingen is dat ze weinig zeggen over het individu.
Dus ja, het kan, maar de kans is statistisch gezien hoger dat een hogeropgeleide aan mijn wensen zou voldoen (wat klinkt dat naar) dan een laagopgeleide.

Helemaal mee eens. Hier wordt steeds geroepen dat een IQ test niets zegt, ik ben van mening dat het wel degelijk iets zegt over of iemand slim is.
Een persoon met LBO niveau zal nooit een score van 120 kunnen halen. Puur omdat hij daar het inzicht en de kennis voor mist. Dat deze persoon misschien op praktisch gebied beter ontwikkeld is, heeft niets met intelligentie te maken maar met het feit dat hij daar een praktijkgerichte opleiding heeft gedaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:27

SoSa schreef:
Helemaal mee eens. Hier wordt steeds geroepen dat een IQ test niets zegt, ik ben van mening dat het wel degelijk iets zegt over of iemand slim is.
Een persoon met LBO niveau zal nooit een score van 120 kunnen halen. Puur omdat hij daar het inzicht en de kennis voor mist. Dat deze persoon misschien op praktisch gebied beter ontwikkeld is, heeft niets met intelligentie te maken maar met het feit dat hij daar een praktijkgerichte opleiding heeft gedaan.

Waar ik persoonlijk in dit topic over val is de toon waarmee over lager opgeleide mensen word gepraat. Ze bedoelen het allemaal zo niet die 'intelligente' mensen, maar lager opgeleiden zijn toch maar dom, willen zich niet ontwikkelen, kunnen over niks (van al die intelligente gesprekken) meepraten,...
Ieder persoon is toch anders, ok statisch gezien heb je meer kans, maar om daarom te zeggen, met een lager opgeleid persoon wil ik geen gesprek want die komen toch niet mee, vind ik zo neerbuigend.

A2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:36

Citaat:
Waar ik persoonlijk in dit topic over val is de toon waarmee over lager opgeleide mensen word gepraat. Ze bedoelen het allemaal zo niet die 'intelligente' mensen, maar lager opgeleiden zijn toch maar dom, willen zich niet ontwikkelen, kunnen over niks (van al die intelligente gesprekken) meepraten,...
Ieder persoon is toch anders, ok statisch gezien heb je meer kans, maar om daarom te zeggen, met een lager opgeleid persoon wil ik geen gesprek want die komen toch niet mee, vind ik zo neerbuigend.

Dat is hier ook niet gezegd. Tijdens een gesprek maakt het voor mij niet uit welke opleiding deze persoon heeft gevolgd, en ik zal ook nooit iemand daarop veroordelen. Maar het gaat me ook te ver om te zeggen dat IQ geen verschil maakt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:56

SoSa schreef:
Een persoon met LBO niveau zal nooit een score van 120 kunnen halen.

Ik heb LBO gedaan en een IQ van 130. Ja, stom hè.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:04

@Adil
Belediging...

dat het voorbeeld verder niks met intelligentie te maken heeft is ook niet geheel waar. Over het algemeen willen hoger opgeleide mensen/intelligente mensen vaak meer weten over achtergronden van een bepaald onderwerp, of zoeken ze meteen iets op wanneer ze iets niet kennen. Vaak hebben intelligente mensen de behoefte zich verder te ontwikkelen omdat dit een optie voor hen is, dit kunnen ze makkelijk. Intelligente mensen zijn vaker intrinsiek gemotiveerd in hun leerproces, ze willen leren omdat het hen een gevoel van voldoening geeft. Ik zeg bewust 'vaak' omdat er natuurlijk veel uitzonderingen zijn, maar over het algemeen is het toch echt zo dat de intelligente mensen meer gemotiveerd zijn hun intelligentie te ontwikkelen.

Misschien een domme opmerking, maar je hebt toch verschillende soorten intelligentie, zoals fysieke intelligentie etc. Wat is intelligent dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:10

Intelligentie is cultuur en daarmee context afhankelijk... dus het is altijd moeilijk om iets te zeggen over intelligentie.
Want IQ zegt an sich veel te weinig... want je EQ is ook van belang.
Een hoogbegaafd iemand die sociaal enorm onvaardig is, kan nog enorm dom overkomen...

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:13

Ik had net ook iets gevonden over fysieke en muzische intelligentie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:20

Mensen hangen IQ te snel samen met intelligentie: hoog IQ, dus intelligent en dus hoge opleiding. IQ score alleen zegt gewoonweg te weinig, bovendien zal iemand van een geheel andere cultuur enorm slecht kunnen scoren op onze IQ test.

Het lijkt dus alsof je makkelijk iemand kunt beoordelen aan de hand van een IQ test (bij de psychologie of assesment testen word nooit alleen IQ gemeten, dat geeft te weinig info!)
maar vergeet niet:

- score is een score van het moment. Dus als de testpersoon moe is, kan het rustig 15 punten lager scoren.
- door training scoor je ook beter op de IQ test.

Belangrijkste: Intelligentie veel meer omvattend dan de IQ score alleen!
(al wordt wel meegenomen, maar is slechts een onderdeel!)

Hecht dus niet teveel waarde aan iemands IQ score, ook al lijkt dat zo makkelijk om op die manier iemands intelligentie te beoordelen Ach gut
Het is 'slechts' een getal... de mens erachter is veel meer Lachen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:08

Citaat:
="sflj] jouw voorbeeld is alleen een kwestie van (des-)interesse en heeft he-le-maal niets te maken met intelligentie, opleiding of al dan niet slim zijn!

Zeg ik ook helemaal niet, lees mijn post nog maar eens op inhoud in plaats van een vormfout eruit te pikken om redenen die meer met je ego dan met je argument te maken hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:37

Welshcobfan schreef:
Het is 'slechts' een getal... de mens erachter is veel meer Lachen

Ik zie in bijna iedereen wel 'iets' Ja