'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:23

Naja dat kan je niet voor anderen beslissen. Iedereen denkt daar anders over. Maar het zou misschien wel helpen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:25

Ja ik weet het Knipoog Ik geef alleen MIJN mening Knipoog Dus als het mogelijk, waarom dan niet..

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:27

@ Tivoli, goed uitgelegd allemaal. Ben het grotendeels met je eens Lachen

Dan nog even over de stroomprikkers. Heb je wel eens varkens/koeien moeten laden? Heb je enig idee wat een hels karwei dat is als de dieren niet willen lopen? Tijd = geld, tot in de eeuwigheid wachten tot een dier gaat lopen gaat nu eenmaal niet. Beter 1 schokje dan meerdere malen slaan, dat is mijn mening Lachen. Een nog betere oplossing is opjagen met ritselend materiaal, werkt geweldig bij kalveren!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:28

Ja,dat zou ik ook wel willen.
Helaas zijn de rijkeren onder ons vaak nog meer op de centen dan de genen die het minder breed hebben.

Als er nou eens een grotere subsidie kwam op bioboeren...dan ben je al een heel eind.

Ik heb voor school (veehouderij) een berekening moeten maken over hokgrootte.

Stel,je zou de varkenssector nemen,zoals ik gedaan heb.
Een varken heeft nu bijvoorbeeld een hok van 6 bij 4.Hij deelt dat met 12 andere varkens.Dan heeft elk varken dus 2 vierkante meter.
Stel,er zou een nieuwe norm komen; elk varken moet 4 vierkante meter hebben.
Dan kan elke boer maar de helft van het aantal varkens houden.
Hij verdient dan ook maar de helft van het geld.
Wat doet de boer? Prijzen omhoog gooien!
Falliet gaan,ook een optie.
Vlees wordt alsmaar duurder,met als gevolg dat mensen gaan proberen om dieren toch steeds slechter - goedkoper- te houden.
Hoe groot of hoe klein die hokken ook zijn,je bereikt er hetzelfde mee.
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 03-10-08 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:29

Ik heb niet extreem veel problemen met de stroomprikker. Het is iig beter als dat ze moeten stokken of zwepen gaan slaan. Of als ze ze schoppen..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:31

Medea schreef:
@ Tivoli, goed uitgelegd allemaal. Ben het grotendeels met je eens Lachen

Dan nog even over de stroomprikkers. Heb je wel eens varkens/koeien moeten laden? Heb je enig idee wat een hels karwei dat is als de dieren niet willen lopen? Tijd = geld, tot in de eeuwigheid wachten tot een dier gaat lopen gaat nu eenmaal niet. Beter 1 schokje dan meerdere malen slaan, dat is mijn mening Lachen. Een nog betere oplossing is opjagen met ritselend materiaal, werkt geweldig bij kalveren!

Ja,dat heb ik meerdere malen gedaan. Haha!
Vooral varkens kunnen errug eigenwijs zijn *LOL*
Bovendien ziet het er bij varkens vaak heel zielig uit,omdat varkens echt heel uh...hoe zeg je dat... schrikkerig zijn.
Een varkens schreeuwt al als je ernaar wijst,waardoor het er voor omstanders al heel dramatisch uitziet.
varkens kunnen echt bovenop elkaar klimmen en panisch doen,alleen al als er een vreemde de stal binnenkomt i.p.v de boer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:32

Tja ik heb er wel problemen mee en dat laden verdwijnt niet meer van mijn netvlies, vond het vreselijk om die beesten zó in paniek te zien.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:35

JIJ BETAALT, DUS JIJ BEPAALT!
Iemand deze reclame als eens gehoord?
Ik vind het in ieder geval een hele goede. Al jaren wil de consument het goedkoopste van het goedkoopste, en maar zeiken over dierenwelzijn.
Ondertussen heeft het meerendeel van deze consumenten niet door dat als ze iets meer betalen ze gewoon goede NEDERLANDSE vlees op hun bord hebben.

Verder vind ik het jammer dat het gros van de mensen niet weet wat er op veebedrijven speelt, en nogsteeds met termen als kistkalveren etc strooien.

Ik eet vlees, en respecteer de keuze van mensen als deze vegetarier zijn, maar wil er geen discussie over beginnen, over het waarom etc.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:35

Charaz schreef:
Tja ik heb er wel problemen mee en dat laden verdwijnt niet meer van mijn netvlies, vond het vreselijk om die beesten zó in paniek te zien.

Als je het nu over varkens hebt...zoals ik al zei,het ziet er vaak heel dramatisch uit.
Varkens klimmen over elkaar heen en gillen heel hard.
Dat ziet er ook echt dramatisch uit.
IMO komt dat gewoon omdat varkens heel schrikkerig zijn en heel snel gillen.
Om de simpelste dingen kan een varken zich rotschrikken,zoals een vogel in de stal.

Koeien laden gaat er al een stuk rustiger aantoe.
Behalve dat de koeien meestal geen zin hebben om die wagen op te gaan,en liever ff gaan grazen,zijn ze niet echt bang.
De meeste koeien geven er geen ruk om,en zelfs met een stroomprikker kijken ze niet op of om.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:37

Ik weet dat varkens snel gillen, overigens ben ik van mening dat je 2 varkens (ja het waren er maar 2) ook op een normale manier kunt laden, met een groep word dat natuurlijk moeilijker.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:38

Welke gek laadt er nou maar 2 varkens? Bloos
Dat ter zijde,ja ik denk dat dat ook normaal had gekund.
Maar nogmaals,omdat jij het eens op die manier hebt gezien,wil niet zeggen dat de hele wereld het op die manier doet. Lachen

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:39

Charaz schreef:
Ik weet dat varkens snel gillen, overigens ben ik van mening dat je 2 varkens (ja het waren er maar 2) ook op een normale manier kunt laden, met een groep word dat natuurlijk moeilijker.

Heb je dat bij Jan gezien dan? Bloos! Of bedoel je bij iemand anders..?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:46

Neeee Jan doet niet laden met een stroomstok, die zet de trailer voor de ingang, hekken langs de zijkant en zegt een paar keer 'hey' en ze staan erin.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:47

_Tivoli_ schreef:
Welke gek laadt er nou maar 2 varkens? Bloos
Dat ter zijde,ja ik denk dat dat ook normaal had gekund.
Maar nogmaals,omdat jij het eens op die manier hebt gezien,wil niet zeggen dat de hele wereld het op die manier doet. Lachen

School Knipoog maar laden met stroomstok doen ze bijna allemaal volgens de kenners.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:48

Charaz schreef:
Neeee Jan doet niet laden met een stroomstok, die zet de trailer voor de ingang, hekken langs de zijkant en zegt een paar keer 'hey' en ze staan erin.

oh, ja ik dacht al Tong uitsteken

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:53

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:50

Zulke schokende beelden zijn het niet. Iemand slaat met een tang Clown op een varken, kan je niet goed zien. Iemand probeert aan de oren van het varken het varken naar voren te trekken en ten slotte iemand (of het steeds dezelfde is kan je niet zien) die een varken schopt zodat hij doorloopt. Ja het verhaal wat erbij staat is erg, maar de beelden vallen reuze mee. En idd wat kunnen varkens gillen.
Oke ze zullen nu ook weer niet de alle ernstigste beelden laten zien. Maar overdrijven (ik wil niet zeggen dat het in dit voorbeeld overdreven is) is ook een vak.

Heb het gemerkt met de excursie naar dhr van Veen, ach god slachten is erg blablabla. Maar gezien de filmpjes die die meiden gemaakt hebben viel het enorm mee. Maar het probleem isdat heel internet/de bladen/tv noem het maar op bol staat van hoe het niet moet/hoort. Maar positieve dingen DAT zie je niet.

En dat je 1 keer een kistkalf gezien heb wil niet zeggen dat alle kalveren in kisten leven. Ik zou willen dat mensen kritischer zouden worden ipv alle verhaaltjes domweg te geloven.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:23

Jolliegirl schreef:
Magnummm schreef:
Ow ja, dat van die ganzen is het vreselijkste van alles..

nouja.. dat wil ik nog neit zeggen.. Knipoog

neem die scharrelkippen... en die legbatterijkippen..
de scharrelkip heeft mischien 20 centimeter meer ruimte...of het moet wel een bioboerderij zijn.
veel mensen hebben heir ook een verkeerd beeld bij.
en die kistkalveren.
en melkkoeien, voor de melk.. die moeten steeds kalveren krijgen, maar die krijgen niets van die melk. want dat gaat naar de mens, die worden opgevoed met kunstmelk, vind ik eigenlijk ook wel sneu..

Ikheb heel het topic niet gelezen,misschien is er al wat van gezegt maar dit slaat alles.
Ten eerste de eerste melk(biest)(en de 3 dagen daarop volgende melk) van de koe die een kalf heeft gekregen gaat zeker wèl naar het kalfje,daar zitten belangrijke antistoffen in en ten 2e kunstmelk is meer uitgeballanceert met vitaminen ed, waarom zou je dan niet het beste voor je kalveren kiezen. Er zijn ook bedrijven die ze gewoon koemelk blijven geven,die de duurdere kunstmelk te duur vinden. Helemaal NIETS sneu's aan!!
Kistkalveren=verboden in NL zowiezo

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:25

Bij de melkkoeienhouderij waar ik met mijn pony heb gestaan, kregen de kalveren vanaf het eerste moment al kunstmelk..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:30

Bij ons krijgen de kalfjes gewoon afgeroomde melk.
De eerste 2 á 3 dagen blijven ze bij hun moeder voor de biest,daarna gaan ze in een kalvergroep en krijgen ze dus gewoon melk van de koeien.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:31

Hier was het zo dat ze na de geboorte direct appart gingen.. Arme grutjes.. Ach gut

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:33

Tja,voor ons misschien zielig,maar uiteindelijk weet het kalf niet beter.
En trouwens... is een baby die geen borstvoeding krijgt ook zielig? Dan ben ik een slechte moeder Clown

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:34

Ja maar toch, het was echt direct naar de geboorte, de moeder kreeg amper de tijd het beestje schoon/warm te likken.. Dan worden ze meteen buiten in zo'n klein koud hokje gestopt...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:36

rebati schreef:
Ikheb heel het topic niet gelezen,misschien is er al wat van gezegt maar dit slaat alles.
Ten eerste de eerste melk(biest)(en de 3 dagen daarop volgende melk) van de koe die een kalf heeft gekregen gaat zeker wèl naar het kalfje,daar zitten belangrijke antistoffen in en ten 2e kunstmelk is meer uitgeballanceert met vitaminen ed, waarom zou je dan niet het beste voor je kalveren kiezen. Er zijn ook bedrijven die ze gewoon koemelk blijven geven,die de duurdere kunstmelk te duur vinden. Helemaal NIETS sneu's aan!!
Kistkalveren=verboden in NL zowiezo

Kistkalveren is niet verboden, althans, niet de eerste 4 weken van hun niet al te lange leven. Daarna moeten ze idd in een groepje. Officieel heten het dan geen kistkalveren meer, maar toch...

Ik snap trouwens niet waarom er überhaupt nog mensen elke dag veel vlees, melk of eieren eten. Je wordt er dik van, kunt ziektes krijgen van alle hormonen en antibiotica die in de beesten gestopt wordt, het rot in je darmen, en je veroorzaakt er dierenleed mee. Vlees is gewoon zo... holbewonerachtig! Toen we nog in berenvellen rondliepen en in grotten sliepen hadden we die eiwitten nodig, lijkt me. Nu leven we zo luxe dat vlees alleen maar overdaad is. Koe De enige reden die ik kan bedenken is dat het lekker is, maarja, als we altijd alles zouden doen wat lekker is, zou er helemaal geen moraliteit meer te vinden zijn...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:36

Magnummm : Weet je dat zeker?
Dan is dat een hele domme boer.
Ze laten ze eigenlijk altijd likken en biest drinken.
En een kalf van 1 minuut oud doen ze niet in een buitenhok,die gaan eerst naar binnen in groepshuisvesting.